میرنیوز

هنر تدوینگر در چالش‌هاست/ لزوم کشف زاویه نگاه کارگردان

هنر تدوینگر در چالش‌هاست/ لزوم کشف زاویه نگاه کارگردان 2024-08-31T13:36:46+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، آموزش تدوین در ایران بیشتر از اینکه به شیوه آکادمیک دنبال شود، تجربی است. افراد متناسب با علایق‌شان به سینما، وارد این صنعت پرماجرا می‌شوند و دوره‌هایی را در کنار اساتید می‌گذارنند و در کنار تیم‌های فیلمسازی قرار می‌گیرند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بهانه‌ای است تا در گپ و گفت با عوامل پشت صحنه تولید فیلم‌های کوتاه، آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف و ورود تکنولوژی‌های جدید همچون هوش مصنوعی و تاثیر آن بر هریک از آن‌ها بررسی شود. در همین راستا محمدفواد تقی‌زاده و امید توتونچی ۲ تن از تدوینگران فعال در حوزه فیلم کوتاه نقطه‌نظرات فنی خود را درباره تدوین، تعامل تدوینگر با کارگردان و ورود هوش‌مصنوعی و استفاده از آن بیان کردند.

محمدفواد تقی‌زاده یکی از تدوین‌گران فیلم کوتاه است که از سال ۱۳۹۲ با عکاسی و فیلمبرداری در برنامه‌های تلویزیونی وارد عرصه تصویر شده است. شاخص‌ترین تجربه او برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» است و خودش تاکید می‌کند که «هدف و برنامه‌ریزی او در کارش حضور در فضای سینمای داستانی بوده است» و هم‌اکنون به‌صورت حرفه‌ای وارد این حوزه شده است.

این تدوینگر که در دوره‌های مختلف تدوین داستانی و مستند از اساتیدی چون بهرام دهقانی، هایده صفی‌یاری و بابک حیدری شرکت داشته، معتقد است یادگیری تدوین روی میز تدوین و در جریان کار صورت می‌گیرد.

وی درباره آموزش تدوین برای فیلم کوتاه بیان کرد: به شخصه برای تدوین فیلم کوتاه همه آن چیزی که یاد گرفته‌ام بیشتر در جریان کار و تجارب مختلف بوده است. من در کلاس‌های خوبی از اساتیدی که نام بردم، شرکت داشته‌ام اما فکر نمی‌کنم صرفاً با حضور در یک کلاس تدوین بتوان انتظار خروجی تدوین‌گر حرفه‌ای داشت و حضور در این کلاس‌ها بیشتر برای من مرور تجربه‌نگاری اساتید برجسته و بزرگ بود.

وی در تشریح مختصات و ویژگی‌های تدوین فیلم کوتاه گفت: معتقدم هر فیلمی یک تجربه و کلاس آموزش برای تدوینگر است چون فرد در هر تجربه جدید یک نکته جدید می‌آموزد. فرقی نمی‌کند که شما ۱۰ یا ۱۰۰ فیلم تدوین کرده باشید بلکه در تجربه جدید حتماً نکات جدید می‌آموزید لذا فرایند آموزش در سینما و خاصه در تدوین هیچ وقت متوقف نمی‌شود.

این تدوینگر ادامه داد: تدوینگر در هر فیلمی باید یک دنیای جدید خلق کند و با یک ترکیب جدید مواجه است و این موضوع برای من خیلی مهم است. در فیلم کوتاه تعداد این تجربه‌ها بیشتر می‌شود چون در سال یک تدوینگر نهایتاً سه فیلم بلند تدوین می‌کند درحالی که در فیلم کوتاه تجربه‌ها بیشتر است. به همین خاطر یادگیری و فرایند آموزشی برای تدوین‌گر بیشتر رقم می‌خورد. چالش‌های جدیدی در تجارب جدید برای تدوینگر وجود دارد که خیلی آموزنده است و من این تجربه و آموزش را در فرایند تدوین جذاب می‌دانم.

تقی‌زاده درباره آموزش تدوین برای فیلم کوتاه عنوان کرد: به شخصه برای تدوین فیلم کوتاه همه آن چیزی که یاد گرفته‌ام بیشتر در جریان کار و تجارب مختلف بوده است. من در کلاس‌های خوبی از اساتیدی همچون بهرام دهقانی، هایده صفی‌یاری و بابک حیدری شرکت داشته‌ام اما فکر نمی‌کنم صرفاً با حضور در یک کلاس تدوین بتوان انتظار خروجی تدوینگر حرفه‌ای داشت و حضور در این کلاس‌ها بیشتر برای من مرور تجربه‌نگاری اساتید برجسته و بزرگ بود.

وی یادآور شد: چیزی که تدوینگر برای رسیدن به درکی متناسب از تدوین نیاز دارد، ارتباط او با کارگردان است که تقریباً نقطه عطف تدوین محسوب می‌شود. این نکته نه تنها در تدوین آثار داستانی که در تدوین فیلم مستند هم خیلی جدی است. من برای ایجاد این درک خودم ترجیح می‌دهم برداشت‌ها را هم با کارگردان ببینم چون وقتی با کارگردان تعامل و دیالوگ شکل بگیرد، فضای ذهنی او درک می‌شود. قبل از ورود به فضای تدوین لازم است با کارگردان گفت‌وگوی مفصلی صورت بگیرد تا ذهنیت و نوع نگاه او به فیلم و دنیای بازی‌ها و چیزی که از بازی و نماها می‌خواهد، شناخته شود و حالا تدوینگر با شناختی که از زاویه نگاه کارگردان پیدا کرده و خلاقیت خود آن ایده‌ها را اجرا می‌کند.

وی کشف زاویه‌ نگاه کارگردان به فیلم را یک اتفاق مهم برای تدوینگر دانست و تصریح کرد: اینکه تدوینگر بداند کارگردان از فیلم چه توقعی دارد، بازی‌ها تا چه حد سکوت داشته باشد یا دیالوگ و مکث‌ها چقدر باشد، همه این‌ها در تعامل تدوینگر با کارگردان مشخص می‌شود لذا این ارتباط دوسویه کارگردان و تدوینگر حتماً موجب کمک به خروجی فیلم می‌شود.

تقی‌زاده درباره اینکه چقدر این گزاره که برخی فیلم‌های کوتاه سکانسی از یک فیلم بلند هستند ناشی از عملکرد تدوین است، گفت: هرچند تدوین یک جایگاه مهم و ویژه در فیلم دارد اما زمانی که کارگردان روایتی کامل یا ناقص از داستان خود داشته است، در تدوین نیز همان چیزی که او می‌خواهد، از میان راش ها انتخاب می شود بنابراین این اشکال که فیلم شبیه به اثر دیگری است خیلی مربوط به تدوین نیست چراکه کارگردان روایت کرده و در تدوین معجزه‌ رخ نمی‌دهد. البته پیشنهادات تدوینگر به کارگردان در مرحله فیلمنامه می‌تواند کمک کننده و موثر باشد اما زمانی که کار به میز تدوین رسید، تدوینگر نمی‌تواند فیلمنامه متفاوتی بسازد بلکه نهایتاً بتوان دیالوگ‌هایی را به کار اضافه کرد.

امید توتونچی هم که از سال ۱۳۸۴ با رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه شده است، با تماشای نمایش «ملودی شهر بارانی» مسیر هنری خود را پیدا کرده است. آغاز فعالیت‌های او با انجمن سینمای جوانان ایران و کلاس‌های شهرام مکری، نیما عباس‌پور و پویش‌های آموزشی فیلمسازی شهرداری در فرهنگسراهای تهران بوده است.

توتونچی درباره آغاز فعالیتش عنوان کرد: آغاز فیلمسازی من با دوربین ۱۷۰ بود که بدون هیچ نور و صدایی صورت می‌گرفت و خودم باید تمام کارهایش را انجام می‌دادم و فیلم ۱۳۷ ثانیه‌ای می‎ساختم. این فعالیت‌ها کم‌کم شکل گرفت و تازه فهمیدیم این دوربینی که به دست می‌گیریم چه احترامی دارد و باید چگونه با آن رفتار کرد و روند فیلمسازی را ادامه دادیم. اکثر پاتوق‌های ما جشنواره فیلم کوتاه تهران بود. سال ۱۳۹۱ فیلم «باران» را ساختم که نامزد بهترین کارگردانی جشنواره شد و جایزه تدوین را هم دریافت کرد.

وی درباره تفاوت‌های فیلم کوتاه و بلند گفت: من خیلی قائل نیستم که فیلم کوتاه جهان دیگری نسبت به فیلم بلند دارد چراکه منشا و هسته‌ همه گونه‌های سینمایی، درام و نمایش وام گرفته از ادبیات نمایشی است لذا در سینما مرزبندی فیلم کوتاه و بلند معنی ندارد. البته جهت نگاه فیلمساز مشخص می‌کند که چه موقعیتی را باید چطور پرداخت کند که به فیلم بلند برسد یا رویکرد او نسبت به یک موقعیت چگونه است که بتواند آن را در قالب یک فیلم کوتاه‌ تولید کند. هرچند یک‌سری توقعات در فیلم کوتاه وجود دارد که می‌تواند در فرم فیلم کوتاه نسبت به جهان فیلم بلند تاثیر بگذارد.

این تدوینگر با بیان اینکه این تصور که فیلم های کوتاه فرم فشرده شده‌ای از یک فیلم بلند هستند، غلط است، توضیح داد: این اتفاق نشان می‌دهد که فیلمساز به دلیل اینکه محدودیت زمانی داشته است، دنیایی را به‌صورت الکن بیان می‌کند و این می‌تواند یک تفاوت نسبت به فیلم بلند باشد.

توتونچی به رویکرد جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در «بومی‌گرایی در ژانر» پرداخت و درباره اینکه آیا این رویکرد توانسته موجب تدوین متفاوت نیز شود، عنوان کرد: این مسئله حرکت روی لبه تیغ است چراکه وقتی از ژانر صحبت می‌شود، درباره یکسری از کلیشه‌ها صحبت می‌شود که به‌واسطه‌ی صنعتی شدن سینما و جذب مخاطب رقم می‌خورد. نکته مهم اینجاست که فیلمساز چقدر از این کلیشه‌ها برای ایجاد یک رویکرد نوآورانه و خلاقانه استفاده کند.

وی نگاه فیلمسازان جوان در رزومه‌سازی با فیلم کوتاه را مورد نقد قرار داد و با بیان اینکه برخی از این فیلمسازان هزینه‌ها و بودجه فیلم را به سمت پروداکشن و تصویر خوب و نور و رنگ حرفه‌ای سوق می‌دهند تا فیلم را برای مخاطبانی خاص از جمله تهیه‌کنندگان و مدیران جذاب نشان دهند و به تبع آن امکان ساخت فیلم بلند را پیدا کنند، گفت: اگر روند فیلمسازی در فیلم کوتاه با چنین رویکردی باشد، کاملا غلط است چون به شخصه به عنوان یک مخاطب باید درگیر نمایش شوم و اگر پروداکشن چنین کارکردی پیدا کند درست است اما اگر کلیشه‌های بصری ژانر کمکی به جریان فیلم نکند، این سندرومی است که می‌تواند به فیلم آسیب بزند.

این تدوینگر در پایان نگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران به هوش مصنوعی را تحسین کرد و درباره درگیری با این فناوری گفت: البته من با جریان هوش مصنوعی آشنا هستم اما حقیقتا هنوز به صورت جدی در فرایند فیلمسازی از هوش مصنوعی بهره نگرفته‌ام هرچند تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌ و معتقدم انسانی که نسبت به جهان پیرامون و گسترش آن تغییری در خودش ایجاد نکند، طبیعتا محکوم به شکست است لذا وقتی ما در جهانی زندگی می‌کنیم که «vr» هر هفته پیشرفت می‌کند، باید به این سمت حرکت کنیم تا از این جهان دور نمانیم لذا این تکنولوژی‌ها بر فرم و فیلمنامه‌ها و ایده‌هایی که داریم، می‌تواند تاثیر بگذارد و کمک کننده باشد و فکر می‌کنم همانند جریان ورود ویدئو می‌تواند انقلاب جدیدی را در مسیر تولید آثار به‌وجود بیاورد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

گروه بازیگران نمایش ژاله صامتی تکمیل شد

گروه بازیگران نمایش ژاله صامتی تکمیل شد
2024-11-15T12:53:56+03:30
همزمان با معرفی یلدا عباسی و فهیمه امن‌زاده در آخرین روزهای تمرین، گروه بازیگران «محبوبه‌ها» جدیدترین اثر ژاله صامتی تکمیل شد.

«اوج» باید در اوج بماند

«اوج» باید در اوج بماند
2024-11-15T11:47:16+03:30
یک پژوهشگر حوزه رسانه در قالب یک یادداشت با مرور مسیر طی شده سازمان هنری رسانه ای اوج از ضرورت تولیدات کیفی برای در اوج ماندن این سازمان گفت.

بررسی رابطه انیمه و فلسفه در جدیدترین قسمت از برنامه «امتداد»

بررسی رابطه انیمه و فلسفه در جدیدترین قسمت از برنامه «امتداد»
2024-11-15T11:33:56+03:30
بیست و پنجمین قسمت از برنامه تلویزیونی «امتداد» امروز ۲۵ آبان از شبکه چهار پخش می‌شود.  

ماجرای آخرین درنای سیبری و جفتی که در ایران برایش پیدا شد!

ماجرای آخرین درنای سیبری و جفتی که در ایران برایش پیدا شد!
2024-11-15T11:33:56+03:30
کارگردان «رویای امید» درباره جزئیات این مستند توضیح داد و یادآور شد این فیلم درباره آخرین درنای سیبری است که سازمان حفاظت از محیط زیست برایش جفتی به نام «روی...

فرزاد موتمن با «شبگرد» به «هفت» می‌آید

فرزاد موتمن با «شبگرد» به «هفت» می‌آید
2024-11-15T10:00:36+03:30
بیست و هفتمین قسمت از برنامه «هفت» امشب با حضور محمدرضا شریفی‌نیا و بررسی پرونده ویژه «بازیگری» و نقد و بررسی فیلم‌های «شبگرد» و «گرگ‌ها» از ساعت ۲۲ در شبکه ...

تلاش برای رسیدن به عدالت اجتماعی در «لانه موش‌ها»

تلاش برای رسیدن به عدالت اجتماعی در «لانه موش‌ها»
2024-11-15T08:40:36+03:30
کارگردان «لانه موش‌ها» با اشاره به محتوای این اثر نمایشی عنوان کرد این اثر به بررسی چالش‌های انسانی و روابط پیچیده میان افراد در جامعه‌ای کوچک می‌پردازد.

انیمیشنی درباره تاثیر واکنش‌های والدین بر فرزندان

انیمیشنی درباره تاثیر واکنش‌های والدین بر فرزندان
2024-11-15T08:27:16+03:30
علی معصومی کارگردان انیمیشن کوتاه «باگ» با اشاره به اینکه این اثر درباره تاثیر رفتار والدین بر فرزندان صحبت می‌کند درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد.

شبکه برنده ۳۶ جایزه امی به ایتن هاوک و هارجو سفارش سریال داد

شبکه برنده ۳۶ جایزه امی به ایتن هاوک و هارجو سفارش سریال داد
2024-11-14T12:40:36+03:30
ایتن هاوک و استرلین هارجو پس از تایید پایلوت سریالشان برای اف‌ایکس، دیگر اپیزودها را می‌سازند.

برگزیدگان جشنواره تئاتر استان تهران معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره تئاتر استان تهران معرفی شدند
2024-11-14T12:13:57+03:30
مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد و تجلیل از چند پیشکسوت تئاتر ورامین در تالار اندیشه حوزه هن...

فرهنگسرای ارسباران نماهنگ «تا ابد ایران» را منتشر کرد

فرهنگسرای ارسباران نماهنگ «تا ابد ایران» را منتشر کرد
2024-11-14T12:13:56+03:30
نماهنگ ملی - میهنی «تا ابد ایران» از جمله پروژه های تازه موسیقایی است که طی روزهای گذشته توسط فرهنگسرای ارسباران تولید و منتشر شد.

ششمین ققنوس هنری دانشجویی به پرواز در آمد

ششمین ققنوس هنری دانشجویی به پرواز در آمد
2024-11-14T12:13:56+03:30
ششمین جشنواره هنری دانشجویی «ققنوس» با معرفی دبیر شورای سیاست گذاری این جشنواره کار خود را آغاز کرد.

در یادمان پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان چه گذشت؟

در یادمان پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان چه گذشت؟
2024-11-14T10:53:56+03:30
یادمان بخشی عیسی قلی‌پور با نام «شب بخشی» به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری خانه موسیقی ایران و خانه هنرمندان ایران روز چهارشنبه ۲۳ آبان در سالن شهناز خانه ...

«نوستالژی» هنرمندان معاصر در «کوین» شکل می‌گیرد

«نوستالژی» هنرمندان معاصر در «کوین» شکل می‌گیرد
2024-11-14T10:27:16+03:30
نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان معاصر با عنوان «نوستالژی» جمعه ۲۵ آبان ماه در گالری «کوین» افتتاح می‌شود.

در واکنش به بحران جشنواره کمرایمیج کیت بلانشت ماند، مک‌کویین رفت

در واکنش به بحران جشنواره کمرایمیج کیت بلانشت ماند، مک‌کویین رفت
2024-11-14T10:27:16+03:30
کیت بلانشت پس از جنجال ایجاد شده از حرف‌های مدیر جشنواره کمرایمیج همچنان رئیس هیئت داوران این رویداد باقی می‌ماند، هرچند استیو مک کویین در جشنواره حاضر نمی‌شود.

حرف‌های متفاوت آقای کارگردان درباره بازیگری در سینما

حرف‌های متفاوت آقای کارگردان درباره بازیگری در سینما
2024-11-14T09:20:36+03:30
تازه ترین کارگاه انتقال تجربه «بازیگری و کارگردانی سینما» روز بیست و سوم آبان با حضور ابوالفضل جلیلی در موزه سینما برگزار شد.

حسین حقیقی برای مردم فلسطین و لبنان خواند

حسین حقیقی برای مردم فلسطین و لبنان خواند
2024-11-14T09:07:16+03:30
«من با تو می‌مونم» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی حسین حقیقی خواننده پاپ است که با محوریت روایت رنج مردم فلسطین و لبنان پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«کاتیوشا» با زمانه ما هم‌خوانی دارد

«کاتیوشا» با زمانه ما هم‌خوانی دارد
2024-11-14T07:53:56+03:30
فرشاد ارج یکی از کارگردانان نمایش «کاتیوشا» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود، معتقد است که مضمون این نمایش با زمانه ما هم‌خوانی دارد.

ماجرای بانوی دلاوری که نگذاشت سیستان و بلوچستان از ایران جدا شود

ماجرای بانوی دلاوری که نگذاشت سیستان و بلوچستان از ایران جدا شود
2024-11-14T07:40:36+03:30
مصطفی شوقی تهیه کننده مستند «می مات» عنوان کرد این اثر مستند درباره یک زن بلوچ است که مقابل یک ژنرال بریتانیایی می‌ایستد و به همراه دیگر مبارزان از ایران دفا...

تابلوی «انصار الله»؛ ضیافت نوری که نور الهی و قدسی است

تابلوی «انصار الله»؛ ضیافت نوری که نور الهی و قدسی است
2024-11-13T21:27:16+03:30
در مراسم رونمایی تابلوی نقاشی «انصار الله» اثر عبدالحمید قدیریان، بر وجوه قابل اعتنای این تابلو تاکید شد.

رئیس صداوسیما از روند تولید سریال «حضرت معصومه (س)» خبر داد

رئیس صداوسیما از روند تولید سریال «حضرت معصومه (س)» خبر داد
2024-11-13T17:40:36+03:30
پیمان جبلی رئیس صداوسیما از روند تولید سریال های مختلف به ویژه «حضرت معصومه (س)» سخن گفت.

لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی

لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی
2024-11-13T16:33:56+03:30
نشست رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی کشور با اعضای هیئت رئیسه خانه سینما برگزار شد.

«لا به لا» به ویستا رسید

«لا به لا» به ویستا رسید
2024-11-13T16:20:36+03:30
نمایشگاه آثار نقاشی‌ نفیسه عمران با عنوان «لا به لا» عصر جمعه ۲۵ آبان در گالری ویستا افتتاح می‌شود.

سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹»

سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹»
2024-11-13T16:20:36+03:30
مستند «۹۹-۱۹» به کارگردانی لیلا رستمی شکوه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دانشگاه سوره و دانشگاه هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

کیوریتورهای دوسالانه سرامیک معرفی شدند

کیوریتورهای دوسالانه سرامیک معرفی شدند
2024-11-13T16:07:16+03:30
کیوریتورهای دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران توسط دبیر دوسالانه معرفی شدند.

پویا امینی با «سمت تاریک خرس» در پردیس تئاتر شهرزاد

پویا امینی با «سمت تاریک خرس» در پردیس تئاتر شهرزاد
2024-11-13T13:53:56+03:30
نمایش «سمت تاریک خرس» به نویسندگی و کارگردانی پویا امینی از ۲۳ آبان در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای خود را آغاز کرد.

پاسخ بازیگوشانه گلن پاول برای جایگزین تام کروز شدن

پاسخ بازیگوشانه گلن پاول برای جایگزین تام کروز شدن
2024-11-13T13:40:36+03:30
گلن پاول در پاسخ به این سوال که آیا قرار است جایگزین تام کروز در «ماموریت غیرممکن» شود، گفت مامانم اجازه نمی‌دهد.

پیمان معادی بهترین بازیگر مرد جشنواره هانوی شد

پیمان معادی بهترین بازیگر مرد جشنواره هانوی شد
2024-11-13T12:47:16+03:30
جایزه بزرگ بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی هانوی به فیلم «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی رسید.

احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت

احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت
2024-11-13T12:20:36+03:30
 احسان محمدحسنی از سازمان هنری رسانه ای اوج خداحافظی کرد و ساسان زارع به عنوان سرپرست جایگزین وی شد.

روایت سیره و زندگی حضرت زهرا (س) در برنامه‌های رادیویی

روایت سیره و زندگی حضرت زهرا (س) در برنامه‌های رادیویی
2024-11-13T11:53:56+03:30
شبکه‌های رادیویی ویژه روز شهادت حضرت فاطمه (س) و ایام فاطمیه ویژه برنامه‌های متعددی را روانه آنتن می‌کند.

«ساکورای کاغذی» صاحب پوستر شد

«ساکورای کاغذی» صاحب پوستر شد
2024-11-13T11:00:36+03:30
پوستر نمایش «ساکورای کاغذی» با طرحی از سهیل فلاح و کارگردانی مجید شکری برای اجرا در تئاتر هامون، منتشر شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)