میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، قطعه موسیقی انتظار قبل از شروع اخبار سراسری شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون در دهههای شصت و هفتاد، این روزها یادآور تیکتاک آرامشبخش منتهی به آغاز اخبار در آن سالهای ملتهب اما خاطرهساز است.
این موسیقی شاید از آرامش بخشترین و جذابترین ملودیهایی بود که در سالهایی که کشور درگیر التهابات و اضطرابهای ناشی از دوران هشت ساله دفاع مقدس بود، چند ثانیه مانده به شروع اخبار بیننده را به حضور در فضای آرام دعوت میکرد تا به نوعی مقدمه ورود او به بخش اخبار روزانه باشد. خبرهایی که اغلب آنها ملهم از شرایط دشوار روزهایی بود که بوی حماسه و باروت میداد.
شاید امزوز شنیدن این قطعه موسیقی روی تصویر ثابت دکل فرستنده معروف قرمز و سفید سازمان صدا و سیما که هنوز در مسیر منتهی به استودیوهای شبکههای خبر و جام جم وجود دارد و تنها عنصر محرک آن حرکت عقربههای ثانیهشمار برای آغاز اخبار بود، برای نسل جدید ملالآور، بی هیجان و بسیار عادی جلوه کند اما در سالهایی نهچندان دور حکم نوای انتظار برای اطلاع از داغترین خبرها و تحولات روز ایران و جهان را داشت.
شنیدن این موسیقی در زمانی که نه اینترنتی وجود داشت و نه فضای مجازی که لاقل بتوان فهمید صاحب اثر کیست، برای خیلی بینندگان و شنوندگان جذابیتی خاص داشت همین جذابیت هم سبب شده که پس از سالها نتوانند آن را در ذهنهای پرخاطره خود به فراموشی بسپارند. یک موسیقی با تمی آرام که تداعیکننده حرکت ماهیها در دل اقیانوسها و دریاها و یا اشکالی از این دست بود که خالق آن بعدها در ایران بیشتر شناخته شد و آنچنان آثارش محبوبیت فراگیری پیدا کرد که یکی از ستارههای بازار موسیقی ایران شد.
قطعه موسیقیای که آن سالها قبل از پخش اخبار سراسری شبکههای ۱ و ۲ رسانه ملی و رادیو پخش میشد در واقع بخشی از قطعه «حیات وحش» یا «Apocalypse des Animaux» اثر آهنگسازی یونانی با نام عجیب و غریب «ایوانجلوس اودیسیوس پاپاثاناسیو» ملقب به «ونجلیس» بود که در سال ۱۹۷۳ توسط وی تولید و ارائه شد.
موسیقیای که به قدری دلنشین بود که در آن دوران که کپی رایت و مسائلی از این دست چندان موضوعیت نداشت، تبدیل به موسیقی قبل از آغاز خبر شد.
البته ماندگاری آثار ونجلیس در گوش شنیداری مخاطبان ایرانی علاقه مند به سبک «نیو ایج» فقط محدود به این ملودی خاطرهانگیز نمیشود، بلکه بعدها از این ستاره موسیقی یونان آثار ماندگاری در دنیای موسیقی تولید شد که هریک از آنها میتواند دربرگیرنده خاطرات ماندگاری باشد؛ آثاری همچون موسیقی فیلم «فتح بهشت - کریستف کلمب»، «ارابههای آتش» و فیلمهای مستندی درباره حیات وحش که به طور حتم نقش غیرقابل انکاری در پدید آمدن یک سبک ویژه موسیقایی در ساخت موسیقی فیلم داشتند.
منبع : خبرگزاری مهر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد
پیام صلح و احترام به جهان؛ پیکاسو در تهران ظاهر شد