میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر-آروین موذنزاده، ندا زنگینه: اولین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در سال ۱۳۹۴ همزمان با بیستونهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در همدان برگزار شد. ایده برگزاری المپیاد توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران شکل گرفت و از ۳ تا ۸ مهر ماه سال ۹۴ به دبیری علیرضا شجاع نوری میزبان نوجوانان علاقهمند به سینما در کلاسهای فیلمسازی بود.
این رویداد که مختص گروه سنی نوجوانان است امسال به هشتمین دوره خود رسیده که قرار است ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه در اصفهان برگزار شود.
توجه ویژه به نیازها و تفکرات گروه سنی نوجوان و تربیت نسل جدید سینمای ایران ازجمله اهداف مهم برگزاری المپیاد فیلمسازی است. به بهانه برگزاری دوره جدید این رویداد در خبرگزاری مهر نشستی با حضور وحید ملتجی مدیر هفتمین و هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برگزار کردیم. او در قسمت اول این نشست با اشاره به لزوم اعتباربخشی به المپیاد فیلمسازی گفت که رده سنی فیلمسازان نسبت به سالهای گذشته پایینتر آمده و در این شرایط ما ناگزیر به تشکیل نهادی مانند انجمن سینمای نوجوانان ایران برای نوجوانان هستیم. او همچنین تاکید کرد که در این دوره داوری و انتخاب افراد به صورت سختگیرانهتری انجام میشود تا فرصت در اختیار علاقهمندان جدی این حوزه قرار بگیرد.
قسمت اول این میزگرد را در ادامه میخوانید:
در ابتدا توضیح دهید که کار کردن برای نوجوانان و برگزاری چنین المپیادی چه ضرورت و اهمیتی دارد؟
وحید ملتجی: هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار میشود. این رویداد اکنون دوره هشتم خود را سپری میکند اما تولد آن به نوعی در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان اتفاق افتاد. به مرور زمان این المپیاد برای خود هویتی پیدا کرد و اکنون به شرایط نسبتا خوبی رسیده است زیرا هویت این المپیاد و پیشینه آن کمک کرده است که به عنوان یک رویداد مهم برای نوجوانان قلمداد شود. این المپیاد از این جهت اهمیت پیدا میکند که به مساله نوجوان می پردازد. متاسفانه در طول دهه های گذشته هرگاه عبارت کودک و نوجوان مطرح شده بیشتر مساله کودک مطرح بوده است و سایه گروه سنی کودک بر نوجوان غلبه داشته است درحالی که نوجوان اساسا ویژگی های کاملا متمایزی از کودک دارد و اتفاقا بیشتر به دوران جوانی و بزرگسالی نزدیک است تا کودکی. حتی در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان نیز این اتفاق رخ داده است. حوزه من نوجوان است و سال ها هرکجا که بوده ام درباره نواجوانان کار کرده ام به همین دلیل پارسال و امسال مدیریت المپیاد فیلمسازی نوجوانان را پذیرفته ام و فکر می کنم که این رویداد میتواند مسیرها و افقهای بلندتری را مدنظر داشته باشد.
در سال های گذشته یک فراخوان عمومی منتشر میشد که امسال هم این اتفاق رخ داده است اما انتخاب ها بسیار سختگیرانه تر شده است. به این دلیل که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارندالمپیادهای علمی میان عموم مردم جامعه و خانوادهها از جایگاه بالایی برخوردار هستند. شما چه برنامهای دارید که المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز به چنین درجه و اعتباری در حوزه سینما برسد؟
سیاست کلی ما در این ۲ سال بر محور چند مساله بوده است؛ یک اینکه به نظر ما اعتبار المپیاد باید تقویت شود و این رویداد در رده المپیادهای علمی کشور قرار بگیرد. برای عموم مردم و خانواده ها المپیادهای علمی بسیار شناخته شده هستند و از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردارند. یک بخشی از این اتفاق برای این است که وقتی افراد در المپیادهای علمی شرکت می کنند و رتبه ای کسب می کنند این اتفاق برایشان یک مابهازای بیرونی دارد. امیدواریم که المپیاد فیلمسازی نیز همین مسیر را طی کند و به چنین جایگاهی برسد. البته طبیعتا این اتفاق در طول ۱ – ۲ دوره رقم نمی خورد و برنامهریزی بلندمدت نیاز دارد. یکی از کارها برای تحقق این امر این است که از سال گذشته زمان برگزاری المپیاد از جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان جدا شده است. این مساله به استقلال المپیاد کمک می کند. یک مساله دیگر اینکه در انتخاب مربیان سعی کردیم از چهره های آشنای سینمای این سالها استفاده کنیم. درواقع یکی از ویژگی های خاص این ۲ دوره این است که کارگردانان مطرح و حرفه ای سینما راهنمای نوجوانان هستند و فرصتی ایجاد می شود که نوجوانان در کنار یک فرد حرفه ای سینمای ایران و با کمک هم یک فیلم را بسازند. امسال یک مقدار حرفه ای تر و تخصصی تر به مساله نگاه می کنیم و در راستای اعتباربخشی به المپیاد سعی کردیم یک مسیر عدالت آموزشی و مهارتی هم مدنظر داشته باشیم تا فرصتی فراهم باشد برای تمام نوجوانان ایران تا هرکجا که هستند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند و عرصه فیلمسازی را جدی تر دنبال کنند. ما المپیاد را به این سمت می بریم که یک مقدار تخصصی تر شود یعنی نوجوانانی که عرصه سینما را شروع کرده و تجربه ای در این زمینه دارند، المپیاد می تواند برایشان محلی باشد تا تجربه خودشان را جدی تر محک بزنند. در این صورت ما می توانیم به صورت جدیتر روی برگزیدگان المپیاد حساب کنیم تا آینده سینمای ایران را تشکیل دهند. در سال های گذشته یک فراخوان عمومی منتشر میشد که امسال هم این اتفاق رخ داده است اما انتخاب ها بسیار سختگیرانه تر شده است. به این دلیل که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارد.
در این میان شاید مسالهای که بسیار اهمیت پیدا میکند این است این نوجوانان پس از المپیاد چه وضعیتی دارند و نباید آنها را رها کرد. آیا فارغ از زمان چند روزه برگزاری المپیاد فیلمسازی برنامهای برای آینده این نوجوانان دارید که استعداد آنها و آموزشهایی که فراگرفتهاند به ثمر بنشیند؟
ما می دانیم که با نوجوانانی طرف هستیم که علاقه و استعداد زیادی دارند و در اینجا این استعداد شناسایی و پرورش داده میشود. پس از طی این دوره قطعا بنیاد سینمایی فارابی باید برای این بچه ها فکری داشته باشد تا ارتباطات آن ها با سینمای ایران به شکل درست و منطقی برقرار شود. برای تحقق این امر ما نیز ایده هایی داریم. من به شخصه پیشنهاد تشکیل انجمن سینمای نوجوانان را مطرح کرده ام. به این دلیل که ما حتما در این دوره و زمانه به تشکیل چنین انجمنی نیاز داریم. به طور مثال انجمن سینمای جوانان ایران در دوره ای تشکیل شد و جوانان زیادی حضور فعالی در آنجا داشتند. امروزه رده سنی فیلمسازان ما پایین تر آمده است و گروه های سنی پایین تر به صورت جدی تر خودشان را در جامعه نشان می دهند درنتیجه تشکیل چنین نهادی ضرورت پیدا می کند. از طرفی ایده تشکیل باشگاه فیلمسازی نوجوانان در بنیاد سینمایی فارابی نیز مطرح بود. تصور من این است که چنین تشکلی باید خارج از سیستم بنیاد سینمایی فارابی رقم بخورد و گروه هایی این اتفاق را شکل دهند که ضمن اینکه از سمت فضاهای حاکمیتی حمایت می شوند، یک استقلال نسبی هم داشته باشند.
این ایده چقدر به عملی شدن و تشکیل انجمن سینمای نوجوانان ایران نزدیک است؟
در واقع تشکیل انجمن ایده ای است که مطرح شده است. درحال حاضر باتوجه به تغییر و تحول دولت باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه می شود. عرصه فرهنگ عرصه نیاز و پاسخگویی به نیاز است و وقتی چنین نیازی وجود دارد حتما از طرفی گروه هایی هم هستند که این نیاز را برطرف کنند حال اگر حاکمیت به این سمت برود، می تواند از مسیر درست این نیاز را رفع کند در غیر این صورت به شکل دیگری پاسخ داده می شود. همین الان نیز گروه ها و جشنواره های مردمی داریم که به نوعی به نوجوانان می پردازند. بنابراین حتما ما در سال های آینده چنین نهادی خواهیم داشت اما اینکه زیرمجموعه بنیاد سینمایی فارابی باشد یا وزارت ارشاد به سیاست های بالادستی برمیگردد.
همانطور که اشاره کردید المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ۲ دوره اخیر در زمانی مستقل از جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان برگزار میشود. در راستای اعتباربخشی به المپیاد فیلمسازی فکر نمیکنید که برگزاری همزمان آن با جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان میتواند به المپیاد اعتبار بدهد؟ از طرفی برگزاری مستقل این رویداد چه مزایایی برای شما داشته است؟
این مساله را باید درنظر بگیریم که المپیاد فیلمسازی نوجوانان همچنان زیرمجموعه جشنواره فیلم کودک و نوجوان است و زیرمجموعه همان شورای سیاستگذاری برگزار میشود فقط زمان برگزاری آن تغییر کرده است. زمانی که المپیاد در طول زمان برپایی جشنواره برگزار میشد همواره زیر سایه هیاهوی جشنواره قرار می گرفت و کمتر دیده میشد اما اکنون برای خودش یک افتتاحیه و اختتامیه جمع و جور و مستقل دارد و رسانه ها و افراد می توانند روی المپیاد تمرکز داشته باشند. همچنین تیم اجرایی ویژه ای برای خودش دارد. جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان نیز از سال گذشته به لحاظ شکل برگزاری تقریبا جهش خوبی داشته است و امسال هم برآورد ما این است که جشنواره به خوبی برگزار شود زیرا میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی تفاهم جدی شکل گرفته است.
ادامه دارد ...
منبع : خبرگزاری مهر
عکسهای میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران
رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»
در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند
نمایشنامهخوانی «باغوحش شیشهای» در سالن نمایش آریا
«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام میکند
طنین نوای آذری در کهریزک
از ستارهباران شدن سالن تا نوازندههایی که بهتر از خواننده کار کردند!
«آوای رکنی» در نیاوران مینوازند
نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی
«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند
شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت
تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!
حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش میکند!
سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است
سرپرست گروه موسیقی «هیلان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم
«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد
ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت
روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟
بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما
توقف یک هفتهای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش
نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلافهای پیچیدهای در زندگی مدرن هستند
رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه
توقف یک هفتهای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش
از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتیها در کنسرت گرشا رضایی!
«مادرم بلوط» روی پرده میرود
«مثل ساحل آرام» به خانه هنرمندان میآید
تمدید نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به مدت محدود
صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت میکند
اجراهای خیابانی چهلمین جشنواره موسیقی فجر شروع شد