میرنیوز

دنیای هوش مصنوعی را نمی‌توان سانسور کرد/ ناامید شده‌ایم

دنیای هوش مصنوعی را نمی‌توان سانسور کرد/ ناامید شده‌ایم 2024-07-09T16:29:34+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، دومین نشست از سلسله نشست‌های «سینما رو به آینده» روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه به همت سازمان سینمایی سوره و با حضور منوچهر شاهسواری، سیدمحمد حسینی، مهدی جوادی و بابک خواجه‌پاشا در سالن شهر هنر پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.

ابتدا منوچهر شاهسواری عنوان کرد: من به‌عنوان عضو شورای پروانه ساخت، با شکل فعلی آن مخالفم. اگر چیزی به عنوان مساله این وسط وجود دارد، ما برای حلش، به دانش نیاز داریم که فراتر از پدیده است. من فکر می‌کنم بدون دانش مساله‌ای حل نمی‌شود و اگر بدون دانش درباره مساله‌ای نظر دهیم، به استمرار آن کمک کرده‌ایم. بعضی از آدم‌ها، موقعیت‌ها و شرایط پیرامون راه‌حل، ایده‌ای ندارند و صرفاً توجیه مساله می‌کنند.

وی افزود: ما باید دوباره به معنای واژه‌ها برگردیم چون هر واژه‌ای در ذهن ما با یکدیگر متفاوت است. من چند سال گذشته در جلسه‌ای اعلام کردم که در جهان متحول شده و در جهان دیجیتال بسیاری از واژه‌ها بی‌معنی شده‌اند و هنوز هم به آن معتقدم. ما اگر الان از سانسور، نظارت یا هدایت حرف می‌زنیم، دقیقاً از چه چیزی حرف می‌زنیم. موضوعات فرامتنی، فراانسانی، ایمانی و دینی را نباید وارد این چارچوب‌ها کنیم و در حد انسانی چارچوب‌ها را پیش ببریم. ما باید باور کنیم طوفان تغییرات فرا رسیده، ما جنسی از عاشقان حرفه‌ای هستیم که در مقابل یک باد بی‌سامان انسانی و فرهنگی قرار گرفته‌ایم. آیا باید با رویکرد حذف و انتقام این ماجرا را تغییر دهیم یا یکبار بفهمیم که گذشته، گذشته است.

شاهسواری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه از نظر من بین سینمای رسمی و غیررسمی تفاوتی وجود ندارد و هر ۲ سینما هستند، گفت: همه ما باور داریم که وارد دنیای هوش مصنوعی شده‌ایم، پس چه چیزی را می‌خواهیم کنترل کنیم؟ تمام نظام‌های کنترلی حتی مدل سینمای کلاسیک آمریکا که می‌توانستند روی تولیدات تاثیرگذار باشند، در این عصر محکوم به عقب‌نشینی هستند چرا که مسیر توزیع و دسترسی به داده‌ها عوض شده است.

در ادامه این نشست سیدمحمد حسینی درباره بود و نبود پروانه ساخت اظهار کرد: من معتقدم اشکال قصه به این برمی‌گردد که ما پروانه ساخت را در یک منظومه کلی نمی‌بینیم و آن را در اکوسیستم سینمای ایران یک تکه جداگانه می‌بینیم‌. وقتی شما پدیده‌ای مانند نظام استودیویی ندارید و کمپانی‌ها وجود ندارند که کار پروانه ساخت را انجام دهند، با شایستگی‌هایشان امر سانسور را انجام دهند. همچنین نظام آموزشی مبتنی بر دانش بومی نداریم و دچار نظام پارادوکسیکال عجیب غریبی می‌شویم که فکر می‌کنیم با حذف یک نقطه همه چیز حل می‌شود. من معتقدم حذف این چنینی پروانه ساخت به آنارشی موجود دامن می‌زند اما اگر هدف این باشد که فرآیند انتقال به کمپانی انجام شود، کار درستی است.

وی افزود: بازگشت مسئولیت به نظارت به کمپانی‌ها یک گام بود و ما این مسیر را با کمپانی رفتیم و با سازمان اوج درباره این مساله گفت‌وگو کردیم. اما وقتی نظام استودیویی و ساختار کمپانی وجود ندارد، نمی‌توانیم بگوییم در کشورهای دیگر ساختاری وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند آزادانه فیلم بسازند؛ اصلاً اینگونه نیست. اتفاقاً نظام استودیویی و کمپانی به شدت نظام‌مند، قدرمند و هوشمند است و حتی این را درک می‌کند که فیلمی که می‌خواهد بسازد، چگونه مدیریت‌پسینی و ذائقه‌سازی کند. برای همین است که برای یک کمپانی صیانت از داشته‌های معنوی‌اش بسیار محکم‌تر از حفظ منابع مادی‌اش باشد. در این سینما قهرمان متولد می‌شود اما در سینمای پس از انقلاب ایران که جزو زایاترین سینماهای کره زمین بود و می‌توانست کاراکترهایش را نگه دارد، هیچکدام‌شان را حفظ نکرد؛ چون کمپانی قدرش را نداشت. به نظر شما اگر «زینال بندری» برای یک کمپانی بود، رهایش می‌کرد؟

مهدی جوادی درباره فیلم‌هایی که سال ۱۴۰۱ توسط فارابی ساخته شده است، بیان کرد: در تیر ماه ۱۴۰۱ ما به شدت استرس فیلمنامه قابل قبول داشتیم اما به هر حال بنده به عنوان مدیرعامل فارابی و همکاران باید تصمیم می‌گرفتیم که چه چیزی را انتخاب کنیم؟ وقتی به شهریور ۱۴۰۱ رسیدیم، مساله از جنس دیگری عوض شد. مثلاً یکی از چیزهایی که خیلی رسانه‌ای شد موضوع حمید فرخ‌نژاد بود که در ۱۹ شهریور با ایشان قرار بسته و دستمزد را هم پرداخت کرده بودیم. پس ما روزی وارد توافق شدیم که بحران‌ها قابل حدس نبود. تقریباً ۱۷ پروژه ما قرار بود که در تاریخ ۲۸_۲۹ شهریور کلید بخورد.

وی ادامه داد: ما وارد بحران شدیم و این بحران‌ها موضوع تعامل ما با سینماگران را دچار چالش کرد. آن‌ها دلگیر بودند و حال خوبی نداشتند. طبیعتاً زمانی که حال یک نفر خوب نباشد، نمی‌تواند اثر هنری خوب بسازد؛ حالا من به درست یا غلط بودن آن کاری ندارم‌. مساله بعدی ما التهاب کشور بود، تمام لوکیشن‌های ما غیرقابل دسترس شده بود. مثلاً فیلم «هوک» که خیلی‌ها به کیفیت آن ایراد می‌گیرند، در شرایطی ساخته شد که بازیگر قرارداد را لغو کرد و لوکیشن ما که قرار بود چابهار باشد، به ما اجازه دسترسی نمی‌داد. مهمترین اتفاق فارابی این بود که ما تصمیم داشتیم فیلم‌ها را بسازیم. ما یک وضعیتی را در فارابی درست کرده بودیم که تک تک آفیش‌ها را خودمان بررسی می‌کردیم.

جوادی گفت: ما با برخی از دوستان درباره محتوای برخی از آثار نیز چالش داشتیم. شما نمی‌توانید بگویید در فضایی که الان هست، فیلم خود را بسازید و هم آن چیزی را که ما می‌گوییم، دقیقاً بسازید. ما سر «سینما متروپل» دقیقاً همین را داشتیم. آقای باشه‌آهنگر طرح خوبی آورده بود و فیلم تقریباً خوش ساختی هم ساخته، جزو انقلابی‌ترین داوران جشنواره فجر، مثل آقای حاتمی کیا، سید محمود رضوی و مجید اسماعیلی آن سال در جشنواره فیلم دیدند و گفتند این جزو آبروی جشنواره فجر است. همین فیلم توسط خیلی از دوستان نواخته شد. چه هجمه‌ای علیه فارابی و باشه آهنگر درست کردند. فکر می‌کنم هنوز هم این فیلم توقیف است. چون با چند سکانس مشکل دارند.

بابک خواجه‌پاشا در پاسخ به این پرسش امیر قادری که بزرگترین تهدید و امید در سینمای ایران را چه می‌داند؟ توضیح داد: مهم‌ترین تهدید سینمای ما وجود یاس است. هم در فیلمنامه و هم در خاستگاه فیلمسازان ناامیدی وجود دارد و این مساله به زیست ما برمی‌گردد. چیزی که من به آن امیدوارم این است که ایرانیان همیشه در سختی‌ها می‌درخشند. برمی‌گردم به این موضوع که پرسیدید مردم می‌توانند سانسور کنند؟ این یک نوع بی‌ادبی است و انگار ما به این بی‌ادبی عادت کرده‌ایم.

امیر قادری گفت: اکنون حاکمیت همین کار را انجام می‌دهد. آیا این یک گام به جلو نیست که این روند از طریق اجتماعی از گروه‌های مختلف مردم انجام شود؟

بابک خواجه پاشا در پاسخ یادآور شد: ما به جای سانسور می‌توانیم از چیزی مانند شعور اجتماعی صحبت کنیم. خانواده‌های ایرانی شعور دارند و هویت ما نمی‌گذارد که به سمت چیز بدی گرایش پیدا کنیم. اکنون هم به همین دلیل است که مخاطبان کمی به سینما می‌آیند. این حجم از سیاهی، روابط مثلثی، خشم، خشونت و … در پلتفرم‌های هیچ‌کجای دنیا دیده نمی‌شود. جالب است بدانید که ۹۰ درصد مردم ترکیه سریال‌های ترکی تماشا نمی‌کنند اما الگوی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ما فیلم ترکیه‌ای است. این آثار فرهنگی را به کشور ما صادر می‌کنند. متاسفانه پلتفرم‌های ما هم چنین فرهنگی را در کشورمان ترویج می‌کنند. پلتفرم‌های ما ناخودآگاه هیجاناتی مانند ارتباط نامشروع، ترس از فرزندآوری، ازدواج و ... را ترویج می‌کنند. ما اسطوره، الگوها و شاخصه‌های نمایشی زیادی در ایران داریم اما از سریال‌های ترکیه‌ای و آمریکای جنوبی الگوبرداری می‌کنیم. این آسیب بسیار مهمی است.

متن کامل دومین نشست از سلسله نشست‌های «سینما رو به آینده» را در اینجا مطالعه کنید.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»

رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»
2025-02-16T13:09:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی نوروزی «دایناسور» از چهارشنبه ۸ اسفند، از پوستر آن رونمایی شد.

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند
2025-02-16T12:29:38+03:30
«شوگان»، «هکس»، «آنورا»، «پسران نیکل» جوایز انجمن نویسندگان ۲۰۲۵ را در شبی از آن خود کردند که سخن اصلی، دیوانه بازاری بود که ترامپ برپا کرده و ضرورت داشتن نو...

نمایشنامه‌خوانی «باغ‌وحش شیشه‌ای» در سالن نمایش آریا

نمایشنامه‌خوانی «باغ‌وحش شیشه‌ای» در سالن نمایش آریا
2025-02-16T12:16:13+03:30
نمایشنامه «باغ‌وحش شیشه‌ای» اثری از هلیا جولایی مقدم ۳، ۹ و ۱۰ اسفند در سینما ایران (سالن نمایش آریا) خوانش می‌شود.

«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام می‌کند

«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام می‌کند
2025-02-16T12:02:54+03:30
اجراهای زنده چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه روز یکشنبه بیست و هشتم بهمن با برگزاری ۱۸ کنسرت به پایان می‌رسد.

طنین نوای آذری در کهریزک

طنین نوای آذری در کهریزک
2025-02-16T12:02:53+03:30
دومین روز اجرای خیابانی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در کهریزک البرز برگزار شد.

از ستاره‌باران شدن سالن تا نوازنده‌هایی که بهتر از خواننده کار کردند!

از ستاره‌باران شدن سالن تا نوازنده‌هایی که بهتر از خواننده کار کردند!
2025-02-16T11:09:33+03:30
کنسرت مجید رضوی خواننده پاپ در پنجمین روز از چهلمین جشنواره موسیقی فجر اجرا شد.

«آوای رکنی» در نیاوران می‌نوازند

«آوای رکنی» در نیاوران می‌نوازند
2025-02-16T10:56:13+03:30
قطعات و تصنیف‌های سنتی، توسط گروه موسیقی «آوای رکنی» در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نواخته می‌شود.

نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی

نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی
2025-02-16T10:42:53+03:30
چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با تجلیل از بزرگان موسیقی و معرفی برگزیدگان بخش غیررقابتی و جایزه باربد به کار خود پایان می‌دهد.

«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند

«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند
2025-02-16T10:16:13+03:30
نمایش «گرامر» به کارگردانی حسین ‌برفی ‌نژاد در مجموعه تئاتر لبخند، روی صحنه می‌رود.

شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت

شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت
2025-02-16T09:09:33+03:30
شاپور عظیمی منتقد سینما به دلیل عارضه قلبی در ۶۱ سالگی درگذشت.

تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!

تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!
2025-02-16T08:42:53+03:30
علی زندوکیلی شب گذشته کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر را با تبریک تولد مردم و همراهی آنها با اجرای قطعات مختلف به صحنه برد.

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!
2025-02-16T08:16:13+03:30
نمایش «حقیقت راشل» به نویسنده و کارگردانی صادق وفایی با موضوع جنگ و مرتبط با جنگ جهانی دوم از اسفند سال جاری در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
2025-02-16T08:16:13+03:30
سعید رشتیان عضو هیئت انتخاب و داوری مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره اهمیت حضور مستند در جشنواره و انتخاب و داوری آثار توضیح داد.

متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است

متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است
2025-02-16T08:02:53+03:30
بونگ جون‌هو تایید کرد که سریال آمریکایی «انگل» درشبکه اچ‌بی‌او در دست ساخت است.

سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم

سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم
2025-02-16T07:22:53+03:30
مژده بابایی سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان» که در زمینه موسیقی قشقایی و بختیاری فعالیت دارد، معتقد است تلاش این گروه به حدی بوده که بتوانند از دیگر گروه‌ها،‌ موس...

«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد

«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد
2025-02-15T18:49:35+03:30
آیین اهدای نشان و جایزه «پارسی‌جان» در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت

ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت
2025-02-15T18:09:41+03:30
در جدیدترین جلسه شورای صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تولید ۴ برنامه جدید موافقت شد.

روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟

روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟
2025-02-15T17:56:13+03:30
روزنامه آگاه به سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان پرداخته است که تاکنون دو قسمت از آن در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما

بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما
2025-02-15T15:16:13+03:30
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم چنای از موزه سینما بازدید کرد.

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش
2025-02-15T14:49:34+03:30
به دلیل مصدومیت قیس یساقی، کارگردان و بازیگر نمایش «مثلث» این نمایش یک هفته روی صحنه نخواهد رفت.

نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند

نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند
2025-02-15T14:36:18+03:30
نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ به مناسبت آغاز هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیامی را منتشر کرد.

رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه

رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه
2025-02-15T14:36:18+03:30
سریال «در انتهای شب» در بخش مسابقه یکی از جشنواره‌های رقابتی در زمینه سریال در دنیا رقابت می‌کند.

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش
2025-02-15T14:36:18+03:30
به دلیل مصدومیت قیس یساقی، کارگردان و بازیگر نمایش «مثلث» این نمایش یک هفته روی صحنه نخواهد رفت.

از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتی‌ها در کنسرت گرشا رضایی!

از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتی‌ها در کنسرت گرشا رضایی!
2025-02-15T14:09:33+03:30
گرشا رضایی شب گذشته ۲۶ بهمن در سانس اول سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران در چهارمین شب از برگزاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

«مادرم بلوط» روی پرده می‌رود

«مادرم بلوط» روی پرده می‌رود
2025-02-15T13:42:53+03:30
مستند «مادرم بلوط» ساخته محمود رحمانی سه‌شنبه ۳۰ بهمن روی پرده می‌رود.

«مثل ساحل آرام» به خانه هنرمندان می‌آید

«مثل ساحل آرام» به خانه هنرمندان می‌آید
2025-02-15T13:42:53+03:30
نمایش «مثل ساحل آرام» به کارگردانی محمد خالقی در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.

تمدید نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به مدت محدود

تمدید نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به مدت محدود
2025-02-15T11:42:53+03:30
نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی به مدت محدود تمدید شد.

صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت می‌کند

صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت می‌کند
2025-02-15T11:16:13+03:30
صابر ابر قصد دارد دومین روایت از روایت سه‌گاه «به صرف بورش و خون» را فروردین سال ۱۴۰۴ روی صحنه ببرد.

اجراهای خیابانی چهلمین جشنواره موسیقی فجر شروع شد

اجراهای خیابانی چهلمین جشنواره موسیقی فجر شروع شد
2025-02-15T10:22:55+03:30
اجراهای موسیقی در پهنه رودکی و برخی مراکز همزمان با نیمه شعبان از سوی ستاد اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر آغاز شد.

نوازنده هندی: آواز شجریان را بسیار دوست دارم

نوازنده هندی: آواز شجریان را بسیار دوست دارم
2025-02-15T10:22:53+03:30
گودای رامادای نوازنده هندی طبلا که با «آوای زمین» به سرپرستی وحید آیریان در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، به آواز شجریان علاقمند است و با شهرام ناظری و پرواز...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)