میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، هادی مقدمدوست نویسنده و کارگردان سینما شب گذشته ۱۰ شهریور ماه در میز گفتگوی ویژه سیویکمین قسمت از برنامه «نقد سینما» درباره سختیهای پرداختن به مقوله ایمان در سینما بیان کرد: خود مناسک هم میتواند شخصیت باشد؛ شخصیت به معنای اینکه مناسک را بشناسیم. در سینما عموما جایگاه مناسک را در انتهای فیلم میدانیم اما اگر آن را در ابتدا یا بدنه داستان بیاوریم، در واقع با مناسک همچون یک شخصیت ارتباط گرفتهایم. رابطه یعنی شخصیتپردازی و شخصیتشناسی مومنان با مناسک که ضمن رسیدن به هدف مطلوب باید همراهی هم وجود داشته باشد. افرادی که ایمان را درک کردند، با مناسک رابطه مستمر دارند و با آن همراهی میکنند.
وی گفت: اصل این موضوع به شناخت و مطالعه دقیق روند یک فرد در دغدغه ایمانی و الاهیاتی و ارتباطی که با خدا دارد ربط پیدا میکند. در حقیقت باید به لحاظ مطالعاتی بتوانیم آن را به دست بیاوریم اما اینکه چگونه آن را روایت کنیم، کار سختی است. البته در متن و شعر شدنیتر از به تصویر کشیدن آن است.
این کارگردان سینما ادامه داد: خود جنس ایمان و دغدغه سینماگران هر ۲ در کم شدن موضوع ایمان در سینما موثر هستند. حتی اگر سینماگر دغدغه داشته باشد، دشواری راه ممکن است او را منصرف کند زیرا عموماً این ترس وجود دارد که به معنی ایمان لطمه میزند.
مقدمدوست درباره بازنمایی مناسک در سینما نیز تاکید کرد: باید توجه داشت که مناسک در کجای داستان قرار میگیرد؟ عناصر اصلی داستان یا شخصیت داستان. مناسک در قالب موقعیت نمایشی بروز پیدا کرده که هدف شخصیت است مثلاً شخصیتی که میخواهد زیارت برود یا روزه بگیرد یا در اعیاد شرکت کند. تا اینجای ماجرا به عنوان هدف شخصیت یا موقعیت نمایشی از مناسک استفاده شده ولی در خود شخصیت قرار نگرفته است. در حقیقت مناسک در بدنه داستان قرار نمیگیرد و به مرکزیت درام تبدیل نمیشود.
کارگردان «سر به مهر» درباره نپرداختن به مساله راهپیمایی اربعین در سینما عنوان کرد: باید رفت و تجربه کرد. اگر فیلمسازی بخواهد روایت مناسکی را بسازد، باید بتواند حقایق را با ورود به آن کشف کند. در واقع تجربه زیسته داشته باشد و به دیدهها و شنیدهها اکتفا نکند. این امر باعث میشود که فیلمساز یا نویسنده موضع واقعی انتخاب کند.
مقدمدوست درباره پرهیز آثار هنری از نمایش نماز و روزه مطرح کرد: نگرانیهای مختلف اعم از احساس ناتوانی باعث این پرهیز شده اما دلیل اصلی آن عدم شناخت صفات مناسک است. وقتی برخورد خلاق با مناسک وجود داشته باشد، باعث ایجاد ایده خوب میشود. من معتقدم که عدم نمایش مناسک حذف یک واقعیت و کمکاری در شناخت شخصیت آن است.
منبع : خبرگزاری مهر
مستند «سرطان اجتماع» تماشایی شد/ روایتی بیپرده از فساد
«پینک فلوید و فلسفه» سوژه برنامه «امتداد» شد
پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد
دومین جیمز باند تاریخ بازنشسته شد/ خداحافظی جورج لازنبی با بازیگری
«خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ معرفی سوژه ویژه!
برگزاری یک نشست پژوهشی ویژه با موضوع تعزیه در ایرانشهر
مستند «سرنوشت» دست پر از ایتالیا برگشت
نوازندهای که بازیگر تئاتر شد/ خانه دوم خود را پیدا کردم!
«سرهنگ ثریا» به خانهها رسید/ اکران در تلوبیون
«با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم»
ساخت برنامههای ویژه مباحث شهرنشینی در رادیو معارف
حضور مدرسان ایرانی موسیقی در یک پروژه آموزشی بین المللی
با «کانیبال» یک سفر عجیب را تجربه کنید
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبکه یک تلویزیون!
بازیگران نمایش «قضیه تفنگ چخوف» معرفی شدند
«کافه این» در شبکه «تماشا» تماشایی میشود/ رونمایی از تیزر
«درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبک یک تلویزیون!
خانواده مانع تربیت دختر نابینا و ناشنوا میشود/ آسیب ترحم بیجا
ماجرای شهیدی که نه سردار بود نه فرمانده!/ «برار انیسه» را بشناسید
ایوب آقاخانی «پروندههای جانی دالر» را در رادیو نمایش باز میکند
پوشش رسانه ای المپیک/ پخش مسابقات بانوان کشور از رادیو
۱۲ سریال جلوی دوربین داریم/ حق پخش بازیهای المپیک خریداری شد
بهینه سازی سینما فرهنگ برای میزبانی شایسته در فجر ۴۳
پویانمایی نباید از مرکز گسترش جدا شود/ لزوم توجه به بازارهای جهان
اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط
جبلی به پشت صحنه عمارت عراقی «طوبی» رفت/ پخش سریال از ۱۳ مرداد
تماشای تاریخ و تمدن کشورهای حوزه مقاومت در برج میلاد
بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
«۷۳۰ کیلومتر» به تئاتر شهر رسید