میرنیوز

وقتی «موسیقی» قصد خودنمایی ندارد/ تجربه فرامکانی در «بعد از رفتن»

وقتی «موسیقی» قصد خودنمایی ندارد/ تجربه فرامکانی در «بعد از رفتن» 2023-08-30T09:29:59+03:30

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی که این روزها روی پرده سینماهاست، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بحث ساختارهای اجتماعی در مولفه‌های موسیقی به شکلی که خود را نشان می‌دهد از عمومیت بیشتری برخوردار است. اگر نخواهم از واژه‌های کلیشه ای استفاده کنم، مشکلات و پیچیدگی‌های روانی هر جامعه‌ای می‌تواند از الگوها و پارادایم‌هایی پیروی کند که نمود آن در خط صوتی و تعریف ملودی بارز باشد.

وی ادامه داد: احساسات و عواطف سوژه‌های اجتماعی عموماً از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند. به همین علت تم‌های موسیقیایی هم می‌تواند این الگوها را از بستر جامعه برداشت و استخراج و با همان رویکرد ارایه کند.

آهنگساز «بعد از رفتن» یادآور شد: به دلیل آنکه از الگوها و پارادایم‌های یکسانی در جامعه به واسطه مشکلات و مواجهه اجتماع با آن برخوردار هستیم، این موارد هم مولفه‌های صوتی یکسانی دارند اما برای اینکه بتوانیم این موارد را به نوعی متنوع و از تکرار فرار کنیم باید از جنبه‌های دیگر به این سوژه‌ها نگاه کنیم.

به پس‌زمینه‌های فلسفی و فرهنگی تکیه کنیم

سخاوت‌دوست با اشاره به اینکه پرداخت مستقیم به سوژه‌ها بدون در نظر گرفتن پس‌زمینه فرهنگی، اقتصادی و حتی فلسفی، می‌تواند منجر به تکرار شود، اظهار کرد: وقتی این پس‌زمینه‌ها در نظر گرفته شود، ما تنوع بهتری در ساخت ملودی‌های اجتماعی خواهیم داشت. به هر حال فضای تُنال و یا موسیقی مردمی که دائماً با آن در فضای عاشقانه، اندوه، اضطراب و امید سرکار داریم، زمانی عمق پیدا می‌کند که ما یا پس زمینه فرهنگی را که پشت این سلایق مردمی است، شناسایی و تزریق کنیم و یا اساساً مردم، دارای احساسات، هیجانات و عواطف عمیقی به واسطه پرداختن به پس‌زمینه فرهنگی، اقتصادی، فلسفی و … باشند.

وی افزود: برای اینکه از این ورطه به سلامت بگذریم بهتر است به پس‌زمینه‌های فلسفی و فرهنگی تکیه کنیم و از مستقیم‌گویی و ساده‌گویی مطالب اجتناب کنیم. این ساده‌گویی جنبه مثبت ندارد بلکه بیشتر ساده‌لوحانه گویی است. پس باید مسایل عمیق‌تر بیان شوند و برای این اتفاق باید هم موسیقی به این امر کمک کند و هم سوژه و فیلمنامه، چرا که یک رابطه تنگاتنگ دیالکتیکی بین آن‌ها برقرار است.

این آهنگساز درباره پیوستن خود به پروژه «بعد از رفتن» توضیح داد: محمود بابایی از دوستان خوب بنده است. ما پیش از «بدون قرار قبلی» هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم باهم کار کرده بودیم. رضا نجاتی را هم از طریق محمود بابایی شناختم و بعد به پروژه «بعد از رفتن» دعوت شدم. تعامل ما در ابتدای امر به صورت نظری بود و از همان گفتگوهای اول متوجه شدم بسیار کارگردان خوش‌فکر و پیشرویی است. همچنین مطالب و خط صوتی که مدنظرش بود، با ایده‌ها و تفکرات من سازگار بود. ما این تعامل را با گفتگو بیشتر کردیم تا به لحاظ فکری نزدیک‌تر شدیم.

موسیقی «بعد از رفتن» قصد خودنمایی ندارد

سخاوت‌دوست در پاسخ به این پرسش که از چه نوع موسیقی برای این فیلم بهره برده است، مطرح کرد: «بعد از رفتن» دارای ارکستراسیون خلوتی است البته جاهایی به ویژه انتهای فیلم فضا پُرتر می‌شود اما مهمترین مولفه موسیقی فیلم، مینیمال بودن آن است. موسیقی مانند بقیه عوامل فیلم، به اندازه ورود می‌کند و قصد خودنمایی ندارد. شاید مخاطب بعد از دیدن این اثر ملودی خاصی در ذهنش نیاید اما قطعاً اتمسفر شخصیت‌ها و فیلم را به یاد خواهد آورد و جنس مینیمال موسیقی فیلم بدین دلیل است.

به گفته وی، از پیانو و ویولن سل برای موسیقی «بعد از رفتن» استفاده شده است.

این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی فیلم صددرصد در خدمت اثر است و قصد ندارد از آن بیرون بزند، ذکر کرد: موسیقی هم مانند بقیه عوامل در راستای شکل‌گیری اثر حرکت می‌کند اما یکی از چالش‌های ما مینیمال بودن آثار است. مینیمال برخلاف عنوانی که دارد، بسیار کار دشواری است چراکه وقتی قرار است در اتمسفر مفصلی حرف زده شود، کمتر وسواس به خرج داده و راحت‌تر صحبت می‌شود اما وقتی قرار است مینیمال کار شود، به لحاظ زمان و متریال باید کمینه کار کرد که این مساله با سختی همراه است، یعنی با وجود ارایه فضای ذهنی کارگردان باید موجز باشد.

سخاوت‌دوست ساخت موسیقی برای سکانس سیرک را سخت‌ترین قسمت پروژه دانست و عنوان کرد: یک فصل بسیار خاص به صورت ذهنی و عینی با هم بود و مثل این فصل ما در کل فیلم نداریم. شاید به نوعی یکی از اوج‌های دفعی فیلم بود و به همین دلیل ساخت موسیقی برای این سکانس از همه سکانس‌ها سخت‌تر بود.

وی ادامه داد: برای ساخت موسیقی سیرک هم باید از موسیقی کلی فاصله می‌گرفتیم و در عین حال باید وحدت را هم حفظ می‌کردیم یعنی تنوع در عین تضاد و در نهایت وحدت بین تضاد و تنوع. این مواردی بود که باید رعایت می‌کردیم تا سکانس را به خوبی ادا کنیم.

این آهنگساز در جواب این سوال که آیا از موسیقی جنوب برای سکانس‌های ابتدایی بهره برده شده است یا نه، توضیح داد: بنا به گفتگویی که به لحاظ نظری با کارگردان داشتیم، ترجیح دادیم زیاد از موسیقی اقوام در این اثر استفاده نکنیم و موسیقی بیشتر جنبه عمومی و کلاسیک داشته باشد. هرچند اتودهای اولیه‌ای که برای این کار از روی فیلمنامه زده شده بود، از موسیقی جنوب بهره برده بود اما به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ یکپارچگی و یک‌دستی اثر و فرازمینی بودن متن، موسیقی محلی را حذف کنیم تا فرامکانی هم عمل کرده باشیم.

سخاوت‌دوست با اشاره به اینکه «بعد از رفتن» اثری ارزشمند و هنری و همچنین قابل احترام است، مطرح کرد: «بعد از رفتن» مولفه‌های یک اثر عمیق مانند پرداختن به احساسات انسانی، پیچیدگی‌های روانی، افت و خیزهای اخلاقی و ... را دارد و در عین حال تصمیم قهرمان داستان یا شخص اخلاقی داستان می‌تواند انگیزه خوبی باشد تا لحظاتی را با دیدن این اثر به پالایش و بررسی پیچیدگی‌های روانی خود بپردازیم. ناگفته نماند که این اثر هم به لحاظ فنی، بازیگری و کارگردانی رتبه بالا و هم به لحاظ محتوایی ارزش دیدن دارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

پیمان جبلی: «محفل» تقویت‌کننده دیپلماسی قرآنی است

پیمان جبلی: «محفل» تقویت‌کننده دیپلماسی قرآنی است
2025-03-13T13:16:14+03:30
رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم تجلیل از عوامل «محفل»، این برنامه را تقویت‌کننده دیپلماسی قرآنی و معجزه قرآن خواند که انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز تولدش بوده است.

پیمان جبلی: محفل تقویت‌کننده دیپلماسی قرآنی است

پیمان جبلی: محفل تقویت‌کننده دیپلماسی قرآنی است
2025-03-13T12:36:14+03:30
رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم تجلیل از عوامل «محفل»، این برنامه را تقویت‌کننده دیپلماسی قرآنی و معجزه قرآن خواند که انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز تولدش بوده است.

سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» می‌آید

سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» می‌آید
2025-03-13T12:22:54+03:30
در قسمت ۳۳ از برنامه «۱۰۰۱» محسن کیایی میزبان سیاوش طهمورث می‌شود.

جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»

جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
2025-03-13T11:56:14+03:30
انیمیشن سینمایی «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه‌کنندگی مهدی جعفری جوزانی، موفق به کسب ۲ جایزه از ۲ جشنواره بین‌المللی شد.

دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت

دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
2025-03-13T10:42:54+03:30
جیمز باند سابق در «نارنیا: خواهرزاده شعبده‌باز» به کارگردانی گرتا گرویگ بازی خواهد کرد.

انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»

انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
2025-03-13T09:36:14+03:30
فراخوان نخستین جشنواره شعر و موسیقی «تماشاگه راز» منتشر شد.

دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی

دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
2025-03-13T09:36:14+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیدار اصغر شاهوردی صدابردار با سابقه سینمای ایران رفتند.

چالش‌های نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوه‌های آموزش بازنگری شود

چالش‌های نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوه‌های آموزش بازنگری شود
2025-03-13T09:09:36+03:30
محمدحسین آقامیری با تاکید بر اینکه باید شیوه‌های آموزشی نگارگری بازنگری شوند، عنوان کرد کلاس‌های سنتی که بر تکرار الگوهای استاد تکیه دارند، فرصتی برای بروز خ...

رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!

رازی که  ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
2025-03-13T07:49:34+03:30
نمایش رادیویی «مزرعه بلال» به کارگردانی ایوب آقاخانی در ۵ قسمت تولید و پخش شد.

پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را می‌سازد

پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را می‌سازد
2025-03-13T07:36:14+03:30
فیلمساز مشهور لهستانی کارگردانی «سرزمین پدری» را بر عهده گرفت.

چرا جاده‌های ایران قتلگاه رانندگان شده‌اند؟

چرا جاده‌های ایران قتلگاه رانندگان شده‌اند؟
2025-03-13T07:22:54+03:30
فرشاد اکتسابی کارگردان مستند «چهارراه حوادث» با اشاره به روند علمی این مستند گفت که کسی برای رفع مشکل جاده‌های ایران چاره‌ای نمی‌اندیشد.

رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است

رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
2025-03-12T17:22:54+03:30
معاون صدای رسانه ملی در آیین تکریم از فرزندان شهدا و همکاران جانباز معاونت صدا تاکید کرد رسالت ما در رادیو، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز

میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
2025-03-12T16:02:54+03:30
سامان گلریز مهمان جدید برنامه «۱۰۰۱» به میزبانی محسن کیایی می‌شود.

تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد

تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
2025-03-12T15:09:34+03:30
اولین تیزر فیلم سینمایی عاشقانه «هفت بهارنارنج» ساخته فرشاد گل‌سفیدی منتشر شد.

نمایش «منگی» به صحنه بازگشت

نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
2025-03-12T14:42:54+03:30
دور دوم اجرای نمایش «منگی» به نویسندگی و کارگردانی محمدامین سعدی فروردین ۱۴۰۴ در تئاتر هامون روی صحنه می‌رود.

«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد

«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
2025-03-12T12:56:14+03:30
بخشی از فیلم کوتاه «مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد.

پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان

پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
2025-03-12T12:56:14+03:30
برنامه «شوخی شوخی» در فصل جدید با اجرای جواد رضویان هر شب از شبکه سه سیما حوالی ساعت ۲۱ پخش می شود.

ایرج حسابی به برنامه «بهار جان‌ها» می‌آید

ایرج حسابی به برنامه «بهار جان‌ها» می‌آید
2025-03-12T12:42:54+03:30
ویژه برنامه «بهار جان‌ها» روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای مهدی مجنونی و با حضور ایرج حسابی روی آنتن می‌رود.

حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»

حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
2025-03-12T12:42:54+03:30
بازیگران و عوامل نمایش «مهمانی شام» به کارگردانی حسام انوری جهت اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد معرفی شدند

تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید

تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
2025-03-12T11:49:34+03:30
سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم زمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت شهدا نماهنگ «آخرین قدمگاهت» را منتشر کرد.

دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمی‌کند

دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمی‌کند
2025-03-12T10:56:14+03:30
دیزنی در میان مخالف‌خوانی‌های سیاسی ریچل زگلر و گل گدوت، حمایت خود از فیلم «سفید برفی» را کم کرد.

ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد

ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
2025-03-12T10:29:34+03:30
کمپانی لاینزگیت تایید کرد که قسمت پنجم «جان ویک» ساخته می‌شود.

فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس می‌رود

فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس می‌رود
2025-03-12T09:36:14+03:30
انیمیشن کوتاه «وزن مقدس» ساخته فرنوش عابدی به جشنواره فریبورگ سوئیس راه یافت.

دیوارهای هشت‌ چشمه رنگ شاهنامه گرفت

دیوارهای هشت‌ چشمه رنگ شاهنامه گرفت
2025-03-12T09:09:34+03:30
علی رضوی هنرمند نقاش، دیوارهای فضای هنری هشت‌ چشمه کاشان را با نقاشی‌های خود به رنگ هنر درآورد.

خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران می‌شود

خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران می‌شود
2025-03-12T08:56:15+03:30
خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی از عکس‌های یاقوت سیاه تئاتر سنتی ایران را با عنوان «پرتره‌های سیاه» برپا می‌کند.

«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمان‌محور

«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمان‌محور
2025-03-12T08:56:14+03:30
یک فعال رسانه در یادداشتی درباره فیلم «پیشمرگ» بر اهمیت توجه به سینمای قهرمان‌محور تاکید کرد.

قصه شمع‌های خاموش و عروسک‌های شکسته در«باغ وحش شیشه‌ای»

قصه شمع‌های خاموش و عروسک‌های شکسته در«باغ وحش شیشه‌ای»
2025-03-12T07:49:34+03:30
کارگردان «باغ وحش شیشه‌ای» با اشاره به اینکه این نمایش اثری نمادین است درباره تغییراتی که در نمایشنامه تنسی ویلیامز داده است، توضیح داد.

تامین بودجه مهم‌ترین چالش مستند در سال آینده است

تامین بودجه مهم‌ترین چالش مستند در سال آینده است
2025-03-12T07:49:34+03:30
مهدی آزادی مدیر فیلمبرداری سینمای مستند معتقد است در یک سال اخیر، رکود اقتصادی بر تولید فیلم مستند تاثیر قابل مشاهده‌ای داشته است.

تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجات‌هایی که اولین بار پخش شد

تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجات‌هایی که اولین بار پخش شد
2025-03-12T07:22:54+03:30
تهیه کننده و کارگردان «چهارگاه» بیان کرد که برخی از مناجات‌های این برنامه که آثاری قدیمی هستند برای اولین بار از تلویزیون پخش شده و می‌شوند.

پیام صلح و احترام به جهان؛ پیکاسو در تهران ظاهر شد

پیام صلح و احترام به جهان؛ پیکاسو در تهران ظاهر شد
2025-03-11T20:22:53+03:30
سفیر اسپانیا در ایران با بیان اینکه پیکاسو در «گرنیکا» به شکلی دراماتیک، وحشت‌های جنگ را تصویر کرده، عنوان کرد که آثار این هنرمند پیامی از صلح، احترام و همزی...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)