میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، نشست صمیمانه علی نصیریان با اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما با عنوان «یک عمر خاطره، نمای نزدیک» عصر روز گذشته شنبه ۴ شهریور در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی نصیریان درباره علاقه خود به نمایشنامهنویسی گفت: من برای نمایشنامهنویسی به تئاتر نیامده بودم بلکه برای بازیگری آمده بودم و به طور کامل تمرکزم روی بازیگری بود. من معتقدم جوهر کار تئاتر، بازیگری است. هر هنری اعم از کارگردانی، تهیه کنندگی، طراحی صحنه و لباس و … جای خود را دارد اما بازیگری با تمام این هنرها متفاوت است زیرا تمام این عوامل در بازیگری خلاصه میشود.
وی با بیان اینکه بازیگری همیشه برایش جذاب بوده است، عنوان کرد: از بچگی تصنیفها و پیش پردههایی از مرتضی احمدی، قنبری، انتظامی، جمشید شیبانی و ... را که از رادیو پخش میشد، گوش میدادم و همراه این تصنیفها میخواندم و در خانه اجرا میکردم و مشتری همیشگی سینما نور و میهن بودم و گاهی هم به سینما رکس میرفتم. من عشق بازیگری داشتم و ارتباط با مردم در بازیگری برایم جذاب بود و هنوز هم همینطور است.
نصیریان درباره صدای دوبلورها در آثار سینمایی نیز گفت: علی حاتمی معتقد بود دوبلور با بیان خود چیزی به کار اضافه میکند اما من با او هم عقیده نیستم، من معتقدم در همه جای دنیا برای دوبله از صدای خود بازیگر استفاده میکنند زیرا خود آن بازیگر، نقش را بازی کرده و به زیر و بم کار آشناتر است.
بازیگر مجموعه «هزار دستان» درباره نقش جایزه در زندگی یک بازیگر اظهار کرد: جایزه جایگاه جدی و اثربخشی برای آدمی مثل من ندارد البته که از دریافت آن خوشحال میشوم اما زیاد تاثیرگذار نیست. زمانی که تئاتر را شروع کردیم اصلاً به فکر اسم و رسم و دریافت جایزه نبودیم، نمیدانم هنر بازیگری برای ما چه جاذبهای داشت که به این موارد فکر نمیکردیم. پیشنهاد نمیدهم که شما هم این گونه باشید چرا که زمانه عوض شده است، مهم این است که کار خود را جدی بگیریم. بازیگری کاری خلاقانه و دشوار است که زحمت و تلاش و البته لذت دارد؛ اولین کسی که از کار لذت میبرد خودتان هستید و این لذتی ماندگار است.
نصیریان در ادامه گفت: آنچه که ما را تا به امروز حفظ کرده زبان و فرهنگ ماست. هزاران سال پیش فردوسی شعری سروده است که ما هنوز هم آن را میخوانیم و هنر همین است؛ نگه دارنده و حفظکننده. هر اتفاقی بیفتد، هنر و ادب این مملکت ما را به هم پیوند میدهد و حفظ میکند. اولین کلاس تئاتر را در سال 1329 رفتم و عمر خود را برای تئاتر گذاشتم و کار دیگری جز بازیگری و تئاتر و سینما نکردم. هنر همین است؛ اگر کسی وارد حیطه هنر میشود صحبت 2 یا چند سال نیست بلکه صحبت از یک عمر است.
وی با اشاره به همکاری خود با داریوش مهرجویی در فیلم «گاو»، گفت: مهرجویی بازی مرا هدایت کرد. معمولاً اولین چیزی که مرا مجذوب میکند متن اثر، نگاه و شناخت کارگردان است که در مورد فیلم «گاو» همه این ویژگیها وجود داشت. مهرجویی و ساعدی با همکاری یکدیگر فیلمنامه «گاو» را نوشتند و وقتی آن را دیدم متوجه شدم که مهرجویی یک آدم دیگر است و شیفته او شدم.
نصیریان مطرح کرد: کارگردان دیگری که شیفته او شدم ناصر تقوایی بود او نگاه و وسواس خاصی در سینما داشت. زمانی که نقش مستر فرهان در «ناخدا خورشید» را به من پیشنهاد داد چون خودش در جنوب زندگی کرده بود مرا به خوبی راهنمایی کرد. کارگردان های خوب تنها یک سرنخ به بازیگر میدهند و تقوایی این گونه بود. برای راهنمایی نقش مستر فرهان تنها یک جمله به من گفت؛ «دلالی است که یک دندانش طلاست» و من به دنبال نقش رفتم و آن را پیدا کردم.
مسعود جعفری جوزانی به بازیگر ایده میدهد
وی همچنین با اشاره به همکاری با دیگر کارگردانها نیز گفت: همایون غنیزاده فیلمنامه «مسخرهباز» را برای من فرستاد، از متنی که برای فیلم به من داد فهمیدم که او آدمی نوآور و خلاقی است. همچنین مسعود جعفریجوزانی که یکی از کارگردانهای کاربلد سینماست که درس سینما را در آمریکا خوانده است وقتی فیلمنامه «جادههای سرد» را به من داد، فهمیدم در کار خود به درستی وارد است چون نگاهش و حرفهایی که میزند به بازیگر ایده میدهد و تقوایی و مهرجویی نیز با سوابق درخشانی که دارند، اینگونه هستند.
نصیریان خطاب به جوانان بیان کرد: حال و آینده هنر نمایش در دست شما جوانان است. یادتان نرود برای کار هنر کم آوردن معنا ندارد؛ اگر هدفی دارید باید آن را پیگیری کنید. اگر شکست خوردید، اگر نگذاشتند و نتوانستید کار کنید، هرگز ناامید نشوید. خلاقیت مانند آب است که نشت میکند، بیرون میآید و راه خود را پیدا میکند. اگر جوهر خلاقیت در وجود شماست کار کنید و اگر عشق و علاقه دارید کوتاهی نکنید. از شکست نترسید. کار کنید و خلاقیت خود را آشکار کنید.
منبع : خبرگزاری مهر
محمدصالح مفتاح رئیس باشگاه خبرنگاران جوان شد
اعضای جدید هیئت رئیسه خانه سینما انتخاب شدند
«همچنان؛ طوفان» افتتاح شد/ «طوفانالاقصی» با زبان هنر ادامه دارد
مهلت ارسال آثار به رویداد ملی استعدادیابی «تهرانُت» تمدید شد
امضای تفاهمنامه همکاری بین صندوق هنر و اداره بهزیستی تهران
شاگردان آقای خواننده معلمشان را غافلگیر کردند
ایمانیخوشخو در سمت خود باقی ماند/ بازخوانی اسناد بالادستی
«آریا شهر دو نفر» آماده نمایش شد
فرهاد فخرالدینی با ارکستر ۱۰۰ نفره «سیمرغ» را رهبری میکند
تعامل سینما و تلویزیون افزایش پیدا میکند/ لزوم توجه به تبلیغات
بابت ۴۵ سال مهماننوازی ایرانیان از افغانستانیها سپاسگزارم
این خانه در گنبد کاووس اجاره داده میشود!
بابت ۴۵ سال مهماننوازی ایرانیان از افغانستانیها سپاسگزارم
پیگیر رفع مشکل «رکسانا» هستیم/ تاکید مدیران بر حذف سکانس پایانی
هیئت انتخاب نمایشگاه «افسانه هیرکانی» معرفی شد
پوستر «مالی سویینی» منتشر شد/ آغاز اجرا از ۹ آبان
برگزاری درست جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آغاز موفقیتهای بعدی است
تنهایی انسان در جهان به شدت پیشرفته دغدغه «رها» است
«آنها که کمتر میشناسیم» افتتاح شد/ مرزهای مشترک عکاسی و نقاشی
«ناصدا» روی صحنه شنیده میشود
آنها که به فکر منفعت خود بودند دم از تئاتر دفاع مقدس میزنند
نوازنده ایرانی در ارکستر جهانی/ «ارباب حلقه ها» به استانبول رسید
جشنواره «دیدار» برای آثار شبکه خانگی متولد شد/ رونمایی از پوستر
تصمیم شورای صنفی نمایش برای برخورد با سینماهای متخلف
«با خشم به گذشته نگاه کن» روی صحنه میآید
انتشار نخستین تصویر نادر سلیمانی در سریال «رویای نیمه شب»
«قلب رقه» در اکرانهای مردمی ۲.۵ میلیاردی شد
رقابت «میتوز» در برزیل
رادیو اقتصاد به ۱۷ سالگی رسید/ تقویت برنامههای مطالبهگرانه
رونمایی از کتاب «سرزمین پروانهها»