میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه موسیقی ایران، در ادامه مجموعه برنامههای آموزشی خانه موسیقی ایران، کارگاه عودنوازی با تدریس حسین بهروزینیا نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی میزبان جمعی از هنرجویان بود.
حسین بهروزینیا در این کارگاه پس از آشنایی با سطح نوازندگی یکایک هنرجویان، به توضیح مقدماتی از فیزیک ساز عود، نحوه نواختن و ظرافتهای گرفتن مضراب و حالت قرارگیری دست پرداخت.
این مدرس موسیقی ایرانی علاوه بر مطرح کردن اصول متعدد از تکنیکهای نوازندگی ساز عود و بربط و همچنین تمایز سونوریته عود ایرانی از دیگر نوازندگیهای این ساز در جهان، به نکات مربوط به نحوه اجرای تک نوازی این ساز در کنسرت پرداخت.
بخش مفصلی از کلاس به مبحث پر اهمیت انگشتگذاری و تکنیکهای اجرای ردیف موسیقی دستگاهی پرداخته شد و از هنرجویان خواسته شد ابتدا با دانش خود و سپس با آنچه آموختهاند قطعهای را بنوازند.
بهروزینیا بخشی از کلاس را به مبحث تدریس عود نوازی در ایران و معضلات موجود در این فضا پرداخت که عموما دچار کاستیها و کژکاردهای بسیار است و به دلیل فعالیت مدرسان تار و سه تار و حتی گیتار در این حوزه بسیاری از تکنیکها به اشتباه به هنرجویان منتقل میشود.
وی به اهمیت اجرای رپرتوار ایرانی جهت درخشش نوازندگان در عرصه جهانی و تمایز با نوازندگان ترک و عرب تاکید کرد و از هنرجویان خواست همواره در اندیشه اعتلای سطح نوازندگی خود باشند.
کارگاه گروه نوازی در موسیقی ایران هم با حضور نوازندگان سازهای گوناگون زیر نظر حسین بهروزی نیا که تجربه برگزاری بیش از ۲ هزار کنسرت را در کارنامه دارد به صورت کاملا تعاملی برگزار شد.
این نوازنده و مدرس پیشکسوت موسیقی ایرانی در ابتدا مقدمات قابل تاملی را درباره تشکیل یک گروه موسیقی، تنظیم مقررات مربوطه و اصول برقراری جلسات تمرین تشریح کرده و سپس در مورد تجربه شکل گیری گروه دستان و پایداری بیش از ۲۵ ساله این گروه پرداخت.
ویژگیهای مرتبط با سرپرست گروه اهمیت نظم و تفکر هنرمندانه و نیز همدلی و رفاقت بین نوازندگان از دیگر نکات مورد تاکید او بود. این در حالی است که آداب حضور روی صحنه اهمیت صدابرداری در اجرا و نیز چگونگی چینش اعضا و همصدایی و هم ترازی اعضای گروه از دیگر مباحث مطرح شده به شمار رفت. بهروزی نیا همچنین در مورد عوامل از هم پاشیدن گروهها و مسائل پیرامونی آن صحبت کرد.
همنوازی حاضران در کلاس با ملودیهای ساده اما دارای نکات تکنیکی بخش عملی این کارگاه را تشکیل داد. پرسش و پاسخ هنرجویان و بهروزی نیا پیرامون تقویت اصول حرفه ای گروه نوازی و پیدا کردن مسیر ارائه هنر پایان بخش این کارگاه بود.
منبع : خبرگزاری مهر
معاون رئیس جمهور: باید زمینه را برای فعالیت هنری زنان فراهم کرد
معاون رئیس جمهور از علاقه به آهنگهای همایون شجریان و لزوم تسهیلگری برای فعالیت هنری زنان گفت
شنیدن نواهای شرقی گروه هلندی با همراهی نوازندگان زن ایرانی
اعلام زمان تشییع و چند پیام تسلیت برای شاپور عظیمی
جشنواره پژواک در ارتقای برنامهسازان رادیو موثر بوده است؟
کدام برنامههای رادیویی به جشنواره موسیقی فجر پرداختند؟
«چهارگاهی» در تالار رودکی روی صحنه میرود
رونمایی «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» در شهر کتاب ایرانشهر
عکسهای میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران
رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»
در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند
نمایشنامهخوانی «باغوحش شیشهای» در سالن نمایش آریا
«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام میکند
طنین نوای آذری در کهریزک
از ستارهباران شدن سالن تا نوازندههایی که بهتر از خواننده کار کردند!
«آوای رکنی» در نیاوران مینوازند
نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی
«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند
شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت
تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!
حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش میکند!
سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است
سرپرست گروه موسیقی «هیلان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم
«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد
ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت
روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟
بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما
توقف یک هفتهای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش
نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلافهای پیچیدهای در زندگی مدرن هستند