میرنیوز
سعید خانی مدیرعامل شرکت سینمایی خانه فیلم و پخشکننده فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که با ورود به چرخه اکران آنلاین پرونده اکران عمومی خود را با ثبت فروش ۱۰ میلیارد تومانی در گیشه بست، در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت حضور این فیلم در ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۲ گفت: نوروز امسال برای اهالی سینما موقعیت ویژه و حساسی بود چون بعد از سه سال بحرانی در پخش فیلم، بالاخره مخاطبان با سینما آشتی کردند و این تنوع نسبی در اکران باعث شد که طیفهای مختلف به سینما بیایند.
پخشکننده «غریب» در مورد شرایط این فیلم در سینماهای کشور گفت: من این فیلم را در جشنواره دیدم و علاقهمند شدم پخش آن را بر عهده بگیرم اما باید بگویم به طور طبیعی فیلمهایی همچون «غریب» در اکران سینمایی نیازمند حمایتهای ویژه در تبلیغات و پخش هستند تا در رقابت با آثار کمدی بتوانند مخاطبان خودش را به سینما بیاورند.
چرا تعداد زیادی از مردم به سینما نمیآیند؟
خانی اضافه کرد: باید این نکته را در نظر گرفت که تعداد زیادی از مردم ما به سینما نمیآیند. بخشی از این نیامدنها به مسئله اقتصادی و گرانی مرتبط است اما بخش مهمتر آنهایی هستند که فیلم موردنظرشان را روی پرده نمیبینند و رفتهرفته با سالنهای سینمایی قهر میکنند. فیلم سینمایی «غریب» از آن دست فیلمهایی بود که بخشی از مخاطبان پنهان سینمای ایران را فعال کرد و به سالنها آورد.
پخشکننده «غریب» با تاکید بر اینکه این جنس آثار در رقابت با فیلمهای کمدی باید از حمایتهای ویژه برخوردار باشند، گفت: ما معمولاً میبینیم که عمدتاً نهادهای فرهنگی بیشتر به دنبال حمایت از تولید فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس هستند و وقتی فیلم ساخته شد رهایش میکنند و کاری به تبلیغات یا پخش آن ندارند.
معمولاً میبینیم که عمدتاً نهادهای فرهنگی بیشتر به دنبال حمایت از تولید فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس هستند و وقتی فیلم ساخته شد رهایش میکنند و کاری به تبلیغات یا پخش آن ندارند وی ادامه داد: اینکه صداوسیما یا شهرداری، تیزر و بیلبورد برای تبلیغ یک فیلم پخش کنند بخشی از ماجراست اما بخش مهمتر این است که سالن سینما و حمایتهایی برای پخش هم باید باشد که مخاطب به راحتی برود و فیلم را ببیند. حرفم این است که در زمان اکران فیلمی مثل «غریب» حداقل سالنهای سینمایی دولتی باید کنار پخشکننده باشند.
این پخشکننده افزود: اتفاق مثبتی که درباره پخش «غریب» افتاد، این بود که حوزه هنری کنار فیلم بود. بخش مهمی از حمایتهای لازم برای اکران این فیلم از سوی مؤسسه بهمن سبز صورت گرفت. این برای من خیلی ارزشمند است که ۴۲ درصد از سهم سانسهای سینماهای وابسته به این مؤسسه در اختیار فیلم سینمایی «غریب» قرار گرفت به طوری که سهم نمایش فیلم در سانسهای بعد از ساعت ۱۶ در سینماهای حوزه هنری بیش از ۶۶ درصد بوده است.
خانی درباره رتبه فروش فیلم «غریب» در سالنهای سینمایی گفت: سالنهای حوزه هنری در صدر فروش فیلم «غریب» قرار دارند و بعد از آن به ترتیب پردیسهای سینمایی ملت، کوروش، ایرانمال، آزادی، شمیران، شکوفه تهران و چارسو از جمله سینماهای پرفروش این فیلم بودند.
بازگرداندن مردم به سینما از هر چیز دیگری مهمتر است
او با اشاره به اینکه این فیلم در فاصله ۶۵ روز توانسته در حدود ۲۴۰ هزار مخاطب را به سالنهای سینما بیاورد گفت: چینش فیلمهای نوروزی به گونهای بود که «غریب» باید پیروز جنگ با کمدیها میشد. در چنین وضعیتی برای ما که برای پخش فیلمهای بعدی برنامهریزی میکنیم مهم است که ببینم چه میزان مخاطب در کدام سینماها، فیلمهایی مثل «غریب» را میبینند. نوع حمایت نهادهای سینمایی مختلف از فیلم «غریب» برای من اهمیت ویژهای داشت. این مدل حمایتها تکلیف من پخشکننده را درباره پخش آثاری با موضوع دفاع مقدس معلوم میکند.
مدیرعامل خانه فیلم در بخش دیگری از صحبتهایش با تاکید بر این سهم اکران گفت: این را هم بگویم که راهبری در پخش آثار سینمایی نباید فقط محدود به حمایت از سینمای دفاع مقدس باشد. وقتی یک نهاد بیشترین سهم از چرخه اکران کشور را در اختیار دارد باید نگاه ویژهای به تمام آثار سینمایی داشته باشد و نمیتواند تولیدات مستقل یا کمدی سینما را در زنجیره پخش نادیده بگیرد. در شرایط فعلی بازگرداندن مردم به سالنهای سینما از هر چیز دیگری مهمتر است.
منبع : خبرگزاری مهر
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!