میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو دیروز در کنفرانس مطبوعاتی کن حضور پیدا کردند تا به پرسشهای مطبوعاتیها درباره فیلم «قاتلان ماه کامل» پاسخ دهند.
دنیرو با یادآوری اولین نمایش «راننده تاکسی» که دومین همکاری وی و اسکورسیزی از ۱۰ همکاری آنها بود و برنده جایزه برتر جشنواره یعنی نخل طلا شد، گفت: ما از سال ۱۹۷۶ اینجا با هم بودیم.
در این نشست مطبوعاتی هر دوی این چهرهها از اهمیت آزادی بیان صحبت کردند و هر ۲ با حساسیت از ماجرای قتلهای متوالی که مردم اوسیج را در اوکلاهما در اواسط دهه ۱۹۲۰ به وحشت انداخت، صحبت کردند. این قتلها رخ داد تا اطمینان حاصل شود که ثروت جدید با کشف نفت در این منطقه متعلق به قبیله سرخپوست اوسیج به سفیدپوستان میرسد.
اسکورسیزی گفت به قدری تحت تاثیر بومیان آمریکا قرار گرفت که مسیر و نقطه تمرکز فیلم را تغییر داد و تصمیم گرفت داستان جنایتها را از دید قربانیان بازگو کند.
این کارگردان ۸۰ ساله که مذهب کاتولیک او تا به امروز موضوع غالب بسیاری از فیلمهایش بوده در جلسات شورای اوسیج شرکت کرد و مناسک دعا و نیایش آنها را مشاهده کرد. وی گفت: بسیار متاثر شدم. حالا میدانم ارزشهای آنها چیست و آنها واقعاً میدانند چگونه باید روی این سیاره زندگی کرند. هر بار صحبت با آنها مرا تغییر میداد.
«خرس ایستاده» رییس این قبیله سرخپوست هم در کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت و گفت مردمش هنوز تا به امروز رنج میبرند. او افزود: اما من میتوانم از طرف مردم اوسیج بگویم که اسکورسیزی و تیمش اعتماد را به ما بازگرداندند.
فیلم «قاتلان ماه کامل» شامگاه شنبه در کن دربخش خارج از رقابت نمایش داده شد و استقبال بسیار زیادی را برانگیخت.
بیست و ششمین فیلم اسکورسیزی که تقریباً چهار ساعته است از طولانیترین فیلمهای اوست و از کتاب غیرداستانی دیوید گرن به همین نام اقتباس شده است.
اسکورسیزی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد رادیکال خود نسبت به این منبع که بیشتر داستان را تغییر داده، گفت: تا آنجا که بتوانم در این سن ریسک کنم اینکار را انجام میدهم، چه کار دیگری میتوانم انجام دهم؟ یک فیلم راحت بسازم؟ به هر حال ممکن است چیزی را به خطر بیندازی.
این کارگردان، لئوناردو دی کاپریو بازیگر فیلم را مسئول اصلی روند داستان دانست و گفت آنها ابتدا تصور میکردند که فیلم از دیدگاه FBI روایت شود. اما لئو از من پرسید: قلب این داستان کجاست؟
این کارگردان و بازیگر که پیش از این در ۵ فیلم بلند با هم کار کرده بودند، سپس بر یک شخصیت واقعی متمرکز شدند که اتفاقاً در کتاب کمتر از همه به وی پرداخته شده بود: رییسی به نام ارنست بورکهارت، که با جامعه اوسیج پیوند برقرار کرد و درگیر قتلها شد.
اسکورسیزی گفت: گفتم بیایید ارنست را به عنوان الگویی برای آن تراژدی عشق، اعتماد و خیانت و همه آنچه برای مردم بومی اتفاق افتاد، بسازیم.
دنیرو که در فیلم نقش عموی دی کاپریو را بازی میکند گفت برخی از رفتارهای نژادپرستی سیستماتیک که در فیلم نشان داده شده پس از مشاهده واکنشها به قتل جورج فلوید تقریباً سه سال پیش، برای او واضحتر شد. وی گفت این ابتذال شر است، چیزی که باید مراقب آن باشیم و افزود: امروز آن را میبینیم.
این بازیگر که مدتهاست از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ، رییسجمهوری سابق آمریکا است، واکنش عمومی به انتخاب او را با رفتار غیرانسانیای که در فیلم به تصویر کشیده شده مقایسه کرد و گفت: کسانی هستند که فکر میکنند او میتواند کار خوبی انجام دهد – قصد ندارم نام او را به زبان بیاورم اما تصور کنید چقدر او دیوانه است.
در خلال صحبتهای دنیرو، اسکورسیزی نیز گفت: ما باید از کشورهایی حمایت کنیم که حداقل در تلاش برای نوعی فرآیند دموکراتیک هستند. این من را یاد دهه ۱۹۳۰ میاندازد، زمانی که دموکراسی از بین رفته بود. اکنون، عمیقتر و قویتر است و به ارزش زندگیتان بدل شده است.
وی تاکید کرد: از حمله روسیه به اوکراین بسیار عصبی هستم. نسلهای جوان جنگ جهانی دوم را به خاطر نمیآورند. آنها ملتهای بالکان و آنچه آنجا اتفاق افتاد و آنچه در قرن نوزدهم برای لهستان رخ داد و دوباره پای روسها وسط بود را به خاطر نمیآورند.
این فیلمساز همچنین از اصل آزادی بیان دفاع کرد و گفت: آزادی بیان واقعاً مهمترین چیز است. نه به این معنا که در سالن شلوغ وقتی آتش وجود ندارد، فریاد آتش بزنید. اما اینکه آزادی داشته باشید نظرات خود را به شیوهای خوب بیان کنید.
در این نشست علاوه بر بازیگران لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلدستون، اسکورسیزی و خرس ایستاده رییس قبیله اوسیج که داستانشان در فیلم روایت میشود، حضور داشتند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان