میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «افلیا» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی به عنوان اولین نمایش ایرانی اقتباس شده از آثار شکسپیر در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد.
این نمایش با بازی روژین پناهی ۴ دور در ایران و خارج از ایران به صحنه رفته است. دور اول اجرای این اثر به تهیه کنندگی سمیه طیبی در سال ۱۴۰۰ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان، دور دوم اجرای نمایش به تهیه کنندگی مشترک سمیه طیبی و داود زارع در اسفند همان سال در پردیس تئاتر شهرزاد و سپس به تهیه کنندگی سمیه طیبی در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت و در نهایت با تهیه کنندگی سمیه طیبی در مهر سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) در شانزدهمین جشنواره اروپایی تئاتر شکسپیر در ارمنستان اجرا شد و سرانجام در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳ میلادی) آرشیو جهانی شکسپیر ثبت و به مقصد نهایی رسید.
این نمایش نخستین اثر ایرانی است که در آرشیو جهانی شکسپیر در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است، فرایند ثبت این اثر حدود ۸ ماه طول کشیده است.
علاقه مندان میتوانند برای مشاهده فیلم و عکس های نمایش به وب سایت آرشیو جهانی شکسپیر به آدرس https://globalshakespeares.mit.edu/ophelia-tayebi-masoud-۲۰۲۱/ مراجعه کنند.
طیبی نویسنده و کارگردان نمایش با بیان این که مساله هویت انسانها اولین اصل در نمایش «افلیا» است، گفت: انسانها هر کدام چون جزیرهای خود مختار و مستقل در کنار هم قرار گرفتهاند و حتی نمیتوانند ترکیبی ناهمگون را ایجاد کنند. این جزایر مستقل بعضا نوعی ناهمگونی و بی نظمی بی بدیل را خلق میکنند.
طیبی افزود: میشل فوکو نیز نظم مدرنی را در اوج بیقانونی مطرح میکند و معتقد است نظم یک استراکچر (ساختار) به هم پیوسته و سیستماتیک نیست و این نمایشنامه براساس نظر این فیلسوف نوشته شده است. آشفتگی ذهن افلیا در این نمایش نشات گرفته از روندی است که در دنیای امروز ما وجود دارد و همسانسازی مدرن با فضای امروز شده است. به همین دلیل در نمایش «افلیا» مخاطب شاهد یک فضای کاملا مدرن و امروزی با یک نگاه اکسپرسیونیستی با خطوط تند و دکور سرد، خشن و سنگین.
وی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «افلیا» عنوان کرد: نمایش فضایی پست دراماتیک دارد. امروزه ما دنیای سبکها را پشت سرگذاشتهایم. در شرایط مدرن امروزی این امکان را داریم که ترکیبی از یک سری اتفاقات را که متعلق به سبک، شیوهها و نگرشهای مختلف است کنار هم قرار داده و سبک اجرایی خودمان را خلق کنیم. بنابراین مخاطب با فضایی کاملا گروتسک و درونی و سایکو نیز مواجه میشود.
«افلیا» که روایتی از «دنیای مدرن» است چهارمین اقتباس این کارگردان از آثار شکسپیر محسوب می شود که براساس ایدههای ذهنی یان کات و مباحثاتی که در باب شکسپیر معاصر مطرح میشود، شکل گرفته است.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان