میرنیوز

پای «شیطان» چگونه به ادبیات نمایشی باز شد؟/ کهن‌الگوی قهرمان برنده

پای «شیطان» چگونه به ادبیات نمایشی باز شد؟/ کهن‌الگوی قهرمان برنده 2023-03-10T13:36:43+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، حامد هوشیاری نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر به عنوان مدیر برگزاری وبینارهای تخصصی تئاتر دینی دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان فعالیت داشت.

وی که در نخستین وبینار جشنواره با موضوع «انسان و شیطان از دیدگاه قرآن در ادبیات نمایشی جهان اسلام» پژوهشی را ارائه داده بود در گفتگویی درباره این پژوهش که از سه منظر آیینی، روان‌شناختی (متد یونگ) و دراماتیک به مفهوم پیچیده شیطان در ادبیات نمایشی پرداخته است، توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.

* دلیل پرداختن به مفهوم شیطان در ادبیات نمایشی چیست؟

طبق نص قرآن، شیطان دشمن آشکار و قسم‌خورده همیشگی انسان است. از این‌رو شناخت شیطان از جمله مهم‌ترین توصیه‌های خداوند در قرآن و امامان و پیشوایان دین در روایات است. به فرموده علامه طباطبایی تمام مفسران در مورد شیطان بحث کوتاهی کرده و به‌راحتی از آن گذشته‌اند، گویا خود شیطان نمی‌گذارد محققان بحثی دقیق و مفصل، دراین‌باره داشته باشند. شیطان قدرت تجسم برای همه را ندارد، ولی در اندیشه‌های غیر اسلامی به او قدرت تجسم همگانی داده‌اند و از قدرت زیاد او در فریب انسان‌ها غفلت کرده‌اند. این مسئله در نمایشنامه‌های (یهود و مسیحیت) بیشتر به چشم می‌خورد به گونه‌ای که قدرت فراوان به شیطان داده‌اند و این امر مقدمه ترسیدن از او و تسلیم شدن در برابر اوست.

* حضور شیطان در تئاتر و ادبیات نمایشی چه ابعادی را دربرمی گیرد؟

می‌توان حضور شیطان در ادبیات نمایشی را به این صورت توضیح داد که یونگ، با مطرح کردن ضمیر ناخودآگاه جمعی، انقلابی در زمینه ادبیات به وجود آورد. او ناخودآگاه جمعی را محل تجمع رویاهای بزرگ می‌دانست و ادبیات که خاستگاهش همین امیال و رویاهای نهفته است وسیله‌ای می‌شود برای بیانِ مضامین مشترک. از آنجا که اساطیر و ادبیات ساخته و پرداخته ذهن آدمی است و کارکرد ذهنِ آدمیان یکی است، بنابراین مضامین مشترک در ادبیات کلیه ملت‌ها ظاهر می‌شود.

* بحث شما گونه‌ای از ادبیات تطبیقی است، چیزی که منتقدان و تحلیلگران آن را جزو آثار بینامتنی نام می‌گذارند؟

اگر نظریه یونگ را درباره ظهور مضامین مشترک در ادبیات بپذیریم آنگاه می‌توانیم بگوییم از راه ادبیات تطبیقی به وجوه مشترک تفکر انسانی راه یافته‌ایم. درواقع ادبیات، می‌تواند مانند پلی برای نزدیک شدن ملت‌ها و تمدن‌ها به کار گرفته شود. ادبیات نتیجه می‌گیرد که همه انسان‌ها یک سخن می‌گویند.

* منتقد نامدارِ جهانِ فکر و فلسفه میخائیل باختین چنین مباحثی را در ادبیات، تئاتر و سینما باب کرد. به‌ویژه بحث «بینامتنی» و «چندصدایی» که همواره از تأثیر جامعه بر هنر و برعکس، حکایت دارد. این دیدگاه شما هم به چنین مباحث نظری برمی‌گردد؟

اگر نظریه یونگ را درباره ظهور مضامین مشترک در ادبیات بپذیریم آنگاه می‌توانیم بگوییم از راه ادبیات تطبیقی به وجوه مشترک تفکر انسانی راه یافته‌ایم. در واقع ادبیات، مانند پلی می‌تواند برای نزدیک شدن ملت‌ها و تمدن‌ها به کار گرفته شود. ادبیات نتیجه می‌گیرد که همه انسان‌ها یک سخن می‌گویند حقایقی که در اشکال فرهنگی، مذهبی و حتی هنری و در فرهنگ‌عامه، نمود پیدا کرده و ما قرن‌هاست که با باور آن‌ها زندگی کرده‌ایم و بر اساسشان سبک زندگی‌مان را شکل داده‌ایم.

درام با استفاده از نام و شخصیت شیطان، این کلمه را در جهان تداوم بخشیده، گسترش می‌دهد و پایدار می‌سازد و شیطان به‌واسطه ما انسان‌ها و خصلت‌هایمان تا دنیا است، نفس می‌کشد و از بودن کنار آدم‌ها لذت می‌برد همان حقایقی که در حوزه ادبیات نمایشی نیز زیرساخت‌هایی را شکل داده‌اند. این موجود ِتاریکِ دوست‌داشتنی، آن‌قدر مورد توجه انسان بود که پایش به درام هم باز شد. درام با استفاده از نام و شخصیت شیطان، این کلمه را در جهان تداوم بخشیده، گسترش می‌دهد و پایدار می‌سازد و شیطان به‌واسطه ما انسان‌ها و خصلت‌هایمان تا دنیا است، نفس می‌کشد و از بودن کنار آدم‌ها لذت می‌برد.

* کاراکتر شیطان در کدام آثار ادبی و نمایشی به چالش کشیده شده است؟

حداقل در زمینه آثار نمایشی با مضمون شیطان، هشت اثر شاخص را می‌توان نام برد؛ «فاوست» اثر گوته، «دکتر فاستوس» اثر کریستفر مارلو، «شیطان و خدا» اثر ژان پل سارتر، «ادب مرد به ز دوست اوست، تحریر شد» اثر ایرج پزشک زاد، «وسوسه آنتونیوس قدیس» اثر گوستاو فلوبر، «بشر عادی، بشر عالی» اثر جرج برناردشاو، «هفت حکایت برصیصای عابد» اثر پرویز خانلری، «مفیستو» اثر آریان منوشکین.

* پرداخت نمایشی و دراماتیکی قهرمانان این داستان‌ها در مواجهه و رویارویی با شیطان چگونه است؟

قهرمانان هر هشت نمایشنامه نشان دادند که «فردانیت»، کلمه‌ای به معنا فاخر است که برازنده هر انسانی نیست. قهرمان برای رسیدن به فردانیت راهی طولانی و پرپیچ و خمی را طی می‌کند که در نهایت شاید حتی در طی سفر و رسیدن به فردانیت چیزهای مهمی را از دست‌داده باشد. فاستوس، برصیصا و هندریک، قهرمانان بازنده این نمایشنامه‌ها، اگرچه مسیر سفر را طی کردند ولی نتوانستند به فردانیت برسند. کهن‌الگوی خود، در این سه قهرمان تجلی نمی‌یابد و از هر آنچه می‌ترسند برابرشان قد علم می‌کند و نمی‌گذارد که این قهرمانانِ بازنده، مسیر را به سلامت طی کنند.

* فصل اشتراک این قهرمانان چیست؟

وجه مشترک این قهرمانان بازنده با قهرمانان برنده‌ای چون فاوست، گوتز، شیطان، آنتونیوس و ژاک تانر، مسیرِ قهرمانی است که هر هشت قهرمان را به آگاهی و معرفت نسبت به خود می‌رساند. پنج قهرمان برنده نمایشنامه‌ها در انتها به فردانیت می‌رسند و کهن‌الگوی خود را به‌تمام‌معنا زیست می‌کنند. پس قهرمان مدرن، قهرمانی است که جرات می‌کند به ندای درونی خویش گوش سپارد، قدم در راهی گذارد که پر از ناشناخته‌ها است.

* درواقع نمایشنامه نویسان دست به خلق شخصیت‌هایی نو و متفاوت زده‌اند؟

فاستوس، برصیصا و هندریک، قهرمانان بازنده این نمایشنامه‌ها، اگرچه مسیر سفر را طی کردند ولی نتوانستند به فردانیت برسند. کهن‌الگوی خود، در این سه قهرمان تجلی نمی‌یابد و از هر آنچه می‌ترسند برابرشان قد علم می‌کند و نمی‌گذارد که این قهرمانانِ بازنده، مسیر را به‌سلامت طی کنند اما وجه مشترک این قهرمانان بازنده با قهرمانان برنده‌ای چون فاوست، گوتز، شیطان، آنتونیوس و ژاک تانر، مسیرِ قهرمانی است که هر هشت قهرمان را به آگاهی و معرفت نسبت به خود می‌رساند. پنج قهرمان برنده نمایشنامه‌ها در انتها به فردانیت می‌رسند و کهن‌الگوی خود را به‌تمام‌معنا زیست می‌کنند. پس قهرمان مدرن، قهرمانی است که جرات می‌کند به ندای درونی خویش گوش سپارد، قدم در راهی گذارد که پر از ناشناخته‌ها است. قهرمانی است که برای تغییر آگاهی خود، قدم برمی‌دارد.

اگرچه ممکن است بازنده یا برنده این زندگی باشد ولی مطمئناً کوله بارش سنگین‌تر از دیروز است و راه به سویی می‌نهد که راهِ فردانیت و گذر از سایه‌ها است. اگرچه این سایه آدمی، شیطنت‌هایی می‌کند و راه درست و نادرست را به خطا به او می‌شناساند، اما باید اعتراف کنم در این هشت نمایشنامه، حاصل روبرو شدن با شیطان، چیزی به جز آگاهی نبود. اگر همه ما یکدست پَسَش می‌زنیم، ولی با دو صد زبان از او خواهش می‌کنیم که باشد تا جهانِ آگاهی و بینشمان نسبت به خودمان چند برابر شود، زیرا اگر کُنشی نباشد واکنشی نخواهد بود و انسان برای رسیدن به فردانیتِ خود، احتیاج به ابزاری دارد و خداوند برای متعادل نگاه‌داشتن جهانش. پس اگر انسانی هست، باید شیطانی هم باشد که در کنار آگاهی‌مان به ما یادآور شود؛ تند نرو، دنیا در یک گردونه تقدیر می‌چرخد و باید نظمِ هستی حفظ شود و اگر تو بخواهی جلوی این تعادل را بگیری از بازی خداوند حذف خواهی شد.

* مفهوم شیطان در تعالیم دینی اسلامی و کتاب‌های مقدس چه ابعادی دارد؟

در اسلام شیطان فقط در حد وسوسه القا تزیین و تسویل می‌تواند کاری بکند و بیشتر از آن در قرآن نیامده است و هرگز اجازه دخالت و تصرف و تکوین را ندارد مگر با اذن خاص الهی برای افراد خاص. چراکه اگر قدرت شیطان آنقدر زیاد باشد که بتواند هر کاری کند و برای همه در همه حال تجسم داشته باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و افراد دیگر به یکدیگر اعتماد ندارند. در قرآن با ۱۰ کلمه و ۱۰ روش خاص شیوه‌های فریب شیطان آمده است که همه آن‌ها به تصرف در فکر و روح انسان برمی‌گردد و به هیچ عنوان از تجسد به‌عنوان روشی در فریب انسان‌ها نامی نبرده است. بر اساس مبنای اسلامی ابزار گمراهی شیطان هوای نفس انسان است. اگر هوای نفس نباشد شیطان هیچ کاری را نمی‌تواند از پیش ببرد و دشمن اصلی انسان همان هوای نفس است؛ بنابراین نشان دادن شیطان متجسد که در عرض هوای نفس است با مبانی قرآنی و روایی مخالف است و با مبانی تصویرپردازی غربی هم‌خوانی دارد.

حامد هوشیاری در مقطع دکترای تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی تحصیل کرده و فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی است. وی نویسنده، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر است که از نمایش‌های او می‌توان به «سحرگاه سوم» در تماشاخانه سنگلج، «یک از ۱۷۵» در سالن تالار محراب، «آخه اینجا نزدیک تره به خدا» در خانه نمایش اداره تئاتر و «راهمرد» در پلاتو اجرا تئاتر شهر اشاره کرد. این کارگردان در پژوهش اخیرش به مفهوم و ریشه‌های پدیده شیطان از منظر آئینی، روان‌شناختی و دراماتیک در ادبیات نمایشی پرداخته است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبه‌گر است

سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبه‌گر است
2024-11-25T11:13:56+03:30
نشست رسانه‌ای هجدمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور اصحاب رسانه و مدیران ارشد جشنواره در محل حسینیه جماران در حال برگزاری است.

تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»

تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
2024-11-25T11:00:37+03:30
نمایش «اینجا همه چیز غیر عادیست» به کارگردانی عرفان نژادنجف و تهیه‌کنندگی مهدی نصیری از امروز در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه می‌رود.

سامان خلیلیان «درد» را به صحنه می‌آورد

سامان خلیلیان «درد» را به صحنه می‌آورد
2024-11-25T11:00:37+03:30
نمایش «درد» نوشته مرتضی فرهادنیا و کارگردانی سامان خلیلیان روی صحنه می‌رود.

ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد

ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
2024-11-25T11:00:36+03:30
مرحله سراسری و پایانی جشنواره تئاتر بسیج «سودای عشق» در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه برگزار می‌شود.

«سلام آنا» به جشنواره داکا می‌رود

«سلام آنا» به جشنواره داکا می‌رود
2024-11-25T10:47:17+03:30
فیلم کوتاه «سلام آنا» ساخته محمدحسین سلیمانی‌فرد به بیست و سومین جشنواره داکا راه یافت.

انتشار جدول زمان‌بندی مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت

انتشار جدول زمان‌بندی مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت
2024-11-25T10:47:16+03:30
جدول زمان‌بندی اجراهای مسابقه تئاتر صحنه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در شهرهای مختلف کشور به تفکیک محل اجرا، تاریخ و زمان اجرای آثار منتشر شد.

«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه می‌رود

«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه می‌رود
2024-11-25T09:13:56+03:30
نمایش «آذرگان» ویژه بانوان از ۸ آذر در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت

خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
2024-11-25T09:00:36+03:30
سید احمد مراتب از خوانندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی در ۷۲ سالگی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت

نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
2024-11-25T08:20:36+03:30
نمایش آیینی «حریم» نوشته حسین مهکام و کارگردانی امیراحمد رحمتی از دوم آذر اجرای عمومی خود را آغاز کرد.

«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی می‌شود

«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی می‌شود
2024-11-25T08:07:17+03:30
گالری ثالث از روز جمعه ۹ آذر میزبان نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی کارگردان و سینماگر مولف خواهد شد.

در این نمایش کمدی حرف‌های جدی گفته می‌شود!

در این نمایش کمدی حرف‌های جدی گفته می‌شود!
2024-11-25T08:07:16+03:30
کارگردان نمایش «بهمن» تأکید کرد در این اثر نمایشی کمدی، قصد بر این است که حرف‌های جدی‌تر گفته شود.

نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت می‌کنند؟

نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت می‌کنند؟
2024-11-25T08:07:16+03:30
سعید نجاتی با بیان اینکه استفاده از نیروهای داوطلب در جشنواره‌های بین‌المللی مرسوم است، بیان کرد ریسک استفاده از این نیروها در برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهر...

ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه می‌گیرد؟

ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه می‌گیرد؟
2024-11-24T19:47:17+03:30
رئیس مجمع رصتا به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره ممیزی‌های ساترا و دریافت پول از پلتفرم ها واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

بررسی درجه‌بندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی

بررسی درجه‌بندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
2024-11-24T16:27:16+03:30
برنامه رادیویی «سینما زاویه» امشب به موضوع درجه‌بندی سنی در سینمای ایران می‌پردازد.

انتصاب جدید در شبکه دو سیما

انتصاب جدید در شبکه دو سیما
2024-11-24T16:00:36+03:30
احمد معلم به عنوان مشاور مدیر شبکه دو منصوب شد.

معرفی آثار بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر «سودای عشق»

معرفی آثار بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
2024-11-24T15:33:57+03:30
آثار راه‌یافته در بخش نمایش‌های صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج «سودای عشق» معرفی شدند.

نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه ‌سنگلج

نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه ‌سنگلج
2024-11-24T15:33:57+03:30
نمایش «ره صدساله» به کارگردانی علیرضا عمرانی از ۶ آذر اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌کند.

«سورنا در کارخانه اسباب‌بازی» به تالار هنر رسید

«سورنا در کارخانه اسباب‌بازی» به تالار هنر رسید
2024-11-24T15:33:56+03:30
نمایش «سورنا در کارخانه اسباب‌بازی» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده از ۴ آذر در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفل‌لوشاتو

«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفل‌لوشاتو
2024-11-24T15:20:37+03:30
عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان نمایش‌های «رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» شد.

رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی

رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
2024-11-24T15:20:36+03:30
پروژه موسیقایی «اُستیناتو» تجربه جدید علی احمدفر آهنگساز و پژوهشگر موسیقی با برگزاری یک مراسم رونمایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

ناگفته‌هایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند

ناگفته‌هایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
2024-11-24T15:07:16+03:30
کارگردان «فیضیه تهران» با اشاره به ویژگی‌های این مستند بیان کرد این اثر درباره مدرسه مروی تهران است که خاستگاه حرکت های ضداستعماری روحانیون بوده است.

انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی

انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
2024-11-24T14:27:16+03:30
لوگوی نمایش میدانی «ساعر ۵» به کارگردانی امین زندگانی منتشر شد.

امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین می‌آید

امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین می‌آید
2024-11-24T14:13:56+03:30
فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» از سه‌شنبه ۱۳ آذر به اکران آنلاین می‌آید.

پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق

پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
2024-11-24T12:40:37+03:30
آثار ارسال‌شده به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق بعد از بازبینی توسط هیئت انتخاب در شاهین‌شهر، برای داوری نهایی به تهران ارسال شدند.

راه‌یابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن

راه‌یابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
2024-11-24T12:40:37+03:30
انیمیشن کوتاه «آوای ابرها»، محصول مرکز فیلم جوان سوره به بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر کرامت اردن راه یافت.

«آبی روشن» مسافر نیجریه شد

«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
2024-11-24T12:40:36+03:30
فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا در بخش رقابتی جشنواره فیلم زوما نیجریه پذیرفته شد.

«۱۲ زن خشمگین» خوانش می‌شود

«۱۲ زن خشمگین» خوانش می‌شود
2024-11-24T11:33:56+03:30
نمایشنامه «۱۲ زن خشمگین» به نویسندگی امیر امیری با کارگردانی فاطمه (شیده) کریمی در پردیس تئاتر شهرزاد خوانش می‌شود.

زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند

زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
2024-11-24T11:20:37+03:30
فیلم «ایستاده با گرگ» به کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی در ادامه حضور های بین المللی خود نامزد دریافت بوف طلایی جشنواره فیلم‌های محیط زیستی مسکو شده است.

‎فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ

‎فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
2024-11-24T11:20:36+03:30
‎رئیس مرکز سیمرغ با اشاره به مجموعه «آقای قاضی» که فصل دوم آن از شبکه دو سیما در حال پخش است بیان کرد که فصل سوم نیز قرار است به تولید برسد.

تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون

تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
2024-11-24T10:27:16+03:30
فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا ۳۰ آذر ۱۴۰۳ تمدید شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)