میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، «به معنی بسی» عنوان یکی از آلبومهای جدید در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی است که طی روزهای گذشته با اشعاری از شاهنامه فردوسی آهنگسازی احسان جوکار و خوانندگی علی انصاری منتشر شد.
تصنیف «داغ»، ساز و آواز «پرده اندر»، تصنیف «راز و نیاز»، ساز و آواز «به گُرم اندرون»، ساز و آواز «چادراز»، تصنیف «آزرم»، ساز و آواز «به معنی بسی»، تصنیف «راز» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
حمید رویین تن نوازنده سه تار، امرالله نصراللهی نوازنده نی، کریم صفری نوازنده ویولن، عباس عباداللهی نوازنده تار، بم تار، دف، فرید زارع نوازنده تمبک و دف، حسن جباری نوازنده کمانچه، علی انصاری آواز، ماهتاب سپاهی همخوان، احسان جوکار آهنگساز و نوازنده سنتور گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل میدهند.
احسان جوکار درباره آلبوم «به معنی بسی» نوشته است: شاهنامه رشته استوار گردنبند زیبایی است که فرهنگ ملی ما بر گردن جهان افکنده است. همه ما گاه بهترین و بارورترین فرزندان هنری خود را به دست افکاری برخاسته از آز و نیاز نابود میکنیم و البته در جوامع بشری بر همین مدار است.
در شرح بخشهای مختلف این آلبوم آمده است؛
بخش نخست: نبرد رستم و سهراب و به خاک افکندن نارسیده ترنجش سهراب و راز نهانی مرگ؛ اگر تند بادی برآید ز کنج | به خاک افکند نارسیده ترنج، آواز (پرده اندر) و تصنیف (داغ) در دستگاه شور و گردش ملودی به شاهنامه خوانی مقامی ممسنی و بویراحمدی.
بخش دوم: ساز و آواز (به گُرم اندرون) و تصنیف (آز و نیاز)، پندهای بوزرجمهر (بزرگمهر) به خسرو انوشیروان در دستگاه نوا و گردش ملودی به شاهنامه خوانی مقامی ممسنی و بویراحمدی.
بخش سوم: ساز و آواز (چادرِآز) و تصنیف (آزرم) در دستگاه همایون، کشته شدن یادگار منوچهر (نوذر) بدست افراسیاب و تصنیف آزرم آغاز داستان سیاوش.
بخش چهارم: ساز و آواز (به معنی بسی) و تصنیف (راز) در دستگاه چهارگاه، نخستین بزم انوشیروان با دانایان و پند گفتن بوزرجمهر (بزرگمهر)، کینه و فتنه گرسیوز به سیاوش و تیره کردن دلِ خویش او افراسیاب.
منبع : خبرگزاری مهر
اطلاعی از توافق مالی فارابی و صداوسیما ندارم/ «هوک» آسیب میبیند
جهانگردی «گیلگمش» در جشنوارههای بینالمللی ادامه دارد
شخصیتهای «چل پله زیرزمین» معرفی شدند/ قهرمان قصه کیست؟
«پژمان» باردیگر به تلویزیون بازمیگردد
من شبانه روز میمیرم!/ سانتیمانتالیسم به سبک سجاد افشاریان
وقتی مشکلات اقتصادی «عیدی» را کمرنگ میکند/ تجربه روایت «چشمهایش»
چرا به مضمون نمایش اعتراض نشد/ پول حلال درآوردن خجالت ندارد
«همدلی بهار» طولانیترین برنامه تحویل سال در رادیو/ تصویری ببینید
«عید و مهمونی» به دیوارنگاره میدان جهاد رسید/ سخنی از پیامبر (ص)
درگذشت یک پیشکسوت موسیقی قشقایی در آخرین روزهای زمستان
بهاریه «اهالی تئاتر شهر» به جامعه تئاتر ایران تقدیم شد
«عیدی» مجموعه «سرودستان» پیش روی مخاطبان قرار گرفت
آغاز بهار ۱۴۰۲ در فرهنگسرای نیاوران با اجرای نمایش موزیکال
گزارش آماری نمایشهای تئاتر شهر در ۱۴۰۱ اعلام شد/ «پدر» در صدر
بازار ویاودی در انحصار سه پلتفرم/ درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی دارند!
اثر «هفت سین میرمولا» برای نوروز به نمایش درآمد
اهدای جایزه اصلی فستیوال ژنو به «شب، داخلی، دیوار»
تقاضا برای بازیگران اسکاری بالا رفت/ کیت بلانشت با کمترین پیشنهاد
«دقیقا ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی؟»/۴ بیمار روانی در ملک
نوروزیها و رمضانیهای شبکههای سیما معرفی شد
جایزه سرود «نونوا» برگزار شد/ «سلام فرمانده» در صدر قرار گرفت
کنسرتها فقط تا نیمه ماه مبارک رمضان میزبان مخاطبان هستند
«چل پله زیر زمین» روی آنتن شبکه پویا میرود/ هدیه نوروزی سوره
«برادران لیلا» بعد از قاچاق باز هم اکران میشود؟/ تنبیه شدیم!
آمادهسازی «زندگی پس از زندگی» برای رمضان/ فصل قبل رکورد زدیم
دنزل واشینگتن هم با «گلادیاتور۲» همراه میشود
«فرش شاهعباسی» پهن نشد/ طنزی که به صحنه نرسید
«هنر ۱۴۰۱» را با «مهر» مرور کنید/ چهرهها و رویدادهای سالی که گذشت
بازیگر برنده بفتا به «گلادیاتور» پیوست/ بری کیوگان در کنار مسکال
مناظره اقتصادی در رادیو متولد شد/ دعوت از مسئول موافق و مخالف