میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، محمدعلی باشهآهنگر کارگردان سینما که امسال در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «سینمامتروپل» را داشت، به مناسبت اکران «افسانه بناسان» در گروه «هنر و تجربه» دلنوشتهای منتشر کرد.
در این دلنوشته آمده است:
«۲۵ بهمن فیلم «افسانه بناسان» را در سالن عمومی کتابخانه پارکشهر تهران دیدم.
نمایش فیلم به دعوت تنها موزه صلح در ایران و خاورمیانه و مدیران بی ادعایش بود. وقتی وارد سالن شدم با مهمانان ارجمندی روبهرو شدم که عزیزترین آنها دکتر شیروکو تسویا بود. جالبتر آنکه یکی از ضلعهای مثلثی فیلم هم بود.
وی سالها برای پاسداشت صلح جهانی و مبارزه با تولید بمبهای شیمیایی و هستهای تلاش کرده است اما ضلع دیگر این نکوداشت به پروفسور گرهارد فرای لینگر اختصاص داشت. او را جانبازان شیمیایی ایران بهتر از همه میشناسند. کاش خودش زنده بود و بار دیگر به ایران میآمد. این دکتر ارجمند اتریشی که خود قربانی جنگ بینالملل دوم بود و سالها برای مبارزه با تولید و استفاده از بمبهای شیمیایی و هستهای زحمت کشیده بود مهمترین تأثیر را بر بهبود و درمان زخمهای شیمیایی جانبازان شیمیایی ایران گذاشت و در جهان نامی پرآوازه دارد.
اما ضلع دیگر این مثلث در این فیلم به هنرمند عزیز پرویز خان پرستویی میپردازد. او که سالهاست در پرده گمنامی، به محرومترین نقاط کشور میرود و به آسیبپذیرترین مردم دردمند کشور کمکرسانی میکند. فارغ از این، من با تصاویری جادویی از تلاش حبیب احمدزاده روبهرو شدم. حبیب خودش یک رسانه کامل است. میداند کجا و کی در بزنگاهها حاضر شود و تأثیرگذار باشد.
تصاویری از چهارگوشه جهان با متنی مفرح و خلوصی انکارناپذیر و سخت از آن تدوینی هوشمندانه و استفاده از تصاویری زیبا، ویرانی اخلاق انسانی در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان بمبهای شیمیایی را به نمایش میگذارد.
اما شاید مهمترین حرف فیلم «افسانه بناسان» که اتفاقاً افسانه نبوده و کاملاً واقعی است به معرفی آدمهایی مثل دکتر فرای لینگر و تسویای مهربان و پرویز دوستداشتنی اختصاص مییابد که با مهر بیپایان خود تنها مرهم این زخمها در دوران کنونی است. دیدن این فیلم و دریافت پژوهش ده ساله آن لذتی دارد که گاه با اشک و گاه با لبخند به این فوریت نصیب سینمای مستند داستانی ما نمیشود.»
منبع : خبرگزاری مهر
«پژمان» باردیگر به تلویزیون بازمیگردد
من شبانه روز میمیرم!/ سانتیمانتالیسم به سبک سجاد افشاریان
وقتی مشکلات اقتصادی «عیدی» را کمرنگ میکند/ تجربه روایت «چشمهایش»
چرا به مضمون نمایش اعتراض نشد/ پول حلال درآوردن خجالت ندارد
«همدلی بهار» طولانیترین برنامه تحویل سال در رادیو/ تصویری ببینید
«عید و مهمونی» به دیوارنگاره میدان جهاد رسید/ سخنی از پیامبر (ص)
درگذشت یک پیشکسوت موسیقی قشقایی در آخرین روزهای زمستان
بهاریه «اهالی تئاتر شهر» به جامعه تئاتر ایران تقدیم شد
«عیدی» مجموعه «سرودستان» پیش روی مخاطبان قرار گرفت
آغاز بهار ۱۴۰۲ در فرهنگسرای نیاوران با اجرای نمایش موزیکال
گزارش آماری نمایشهای تئاتر شهر در ۱۴۰۱ اعلام شد/ «پدر» در صدر
بازار ویاودی در انحصار سه پلتفرم/ درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی دارند!
اثر «هفت سین میرمولا» برای نوروز به نمایش درآمد
اهدای جایزه اصلی فستیوال ژنو به «شب، داخلی، دیوار»
تقاضا برای بازیگران اسکاری بالا رفت/ کیت بلانشت با کمترین پیشنهاد
«دقیقا ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی؟»/۴ بیمار روانی در ملک
نوروزیها و رمضانیهای شبکههای سیما معرفی شد
جایزه سرود «نونوا» برگزار شد/ «سلام فرمانده» در صدر قرار گرفت
کنسرتها فقط تا نیمه ماه مبارک رمضان میزبان مخاطبان هستند
«چل پله زیر زمین» روی آنتن شبکه پویا میرود/ هدیه نوروزی سوره
«برادران لیلا» بعد از قاچاق باز هم اکران میشود؟/ تنبیه شدیم!
آمادهسازی «زندگی پس از زندگی» برای رمضان/ فصل قبل رکورد زدیم
دنزل واشینگتن هم با «گلادیاتور۲» همراه میشود
«فرش شاهعباسی» پهن نشد/ طنزی که به صحنه نرسید
«هنر ۱۴۰۱» را با «مهر» مرور کنید/ چهرهها و رویدادهای سالی که گذشت
بازیگر برنده بفتا به «گلادیاتور» پیوست/ بری کیوگان در کنار مسکال
مناظره اقتصادی در رادیو متولد شد/ دعوت از مسئول موافق و مخالف
ژاپنیها «مکعب» را دوباره ساختند/ ادای احترام به ژانر علمی تخیلی
از سوم فروردین «ورود آدمها ممنوع» است/ ادامه «چند مرد و چند زن»
ابراز امیدواری وزیر ارشاد برای رسیدن به آمار هزار پرده سینما در کشور