میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، محمدعلی باشهآهنگر کارگردان سینما که امسال در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «سینمامتروپل» را داشت، به مناسبت اکران «افسانه بناسان» در گروه «هنر و تجربه» دلنوشتهای منتشر کرد.
در این دلنوشته آمده است:
«۲۵ بهمن فیلم «افسانه بناسان» را در سالن عمومی کتابخانه پارکشهر تهران دیدم.
نمایش فیلم به دعوت تنها موزه صلح در ایران و خاورمیانه و مدیران بی ادعایش بود. وقتی وارد سالن شدم با مهمانان ارجمندی روبهرو شدم که عزیزترین آنها دکتر شیروکو تسویا بود. جالبتر آنکه یکی از ضلعهای مثلثی فیلم هم بود.
وی سالها برای پاسداشت صلح جهانی و مبارزه با تولید بمبهای شیمیایی و هستهای تلاش کرده است اما ضلع دیگر این نکوداشت به پروفسور گرهارد فرای لینگر اختصاص داشت. او را جانبازان شیمیایی ایران بهتر از همه میشناسند. کاش خودش زنده بود و بار دیگر به ایران میآمد. این دکتر ارجمند اتریشی که خود قربانی جنگ بینالملل دوم بود و سالها برای مبارزه با تولید و استفاده از بمبهای شیمیایی و هستهای زحمت کشیده بود مهمترین تأثیر را بر بهبود و درمان زخمهای شیمیایی جانبازان شیمیایی ایران گذاشت و در جهان نامی پرآوازه دارد.
اما ضلع دیگر این مثلث در این فیلم به هنرمند عزیز پرویز خان پرستویی میپردازد. او که سالهاست در پرده گمنامی، به محرومترین نقاط کشور میرود و به آسیبپذیرترین مردم دردمند کشور کمکرسانی میکند. فارغ از این، من با تصاویری جادویی از تلاش حبیب احمدزاده روبهرو شدم. حبیب خودش یک رسانه کامل است. میداند کجا و کی در بزنگاهها حاضر شود و تأثیرگذار باشد.
تصاویری از چهارگوشه جهان با متنی مفرح و خلوصی انکارناپذیر و سخت از آن تدوینی هوشمندانه و استفاده از تصاویری زیبا، ویرانی اخلاق انسانی در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان بمبهای شیمیایی را به نمایش میگذارد.
اما شاید مهمترین حرف فیلم «افسانه بناسان» که اتفاقاً افسانه نبوده و کاملاً واقعی است به معرفی آدمهایی مثل دکتر فرای لینگر و تسویای مهربان و پرویز دوستداشتنی اختصاص مییابد که با مهر بیپایان خود تنها مرهم این زخمها در دوران کنونی است. دیدن این فیلم و دریافت پژوهش ده ساله آن لذتی دارد که گاه با اشک و گاه با لبخند به این فوریت نصیب سینمای مستند داستانی ما نمیشود.»
منبع : خبرگزاری مهر
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!
نکوداشت هنرمندی که هنر و اندیشهاش رنگ کهنگی نمیگیرد
میزبانی تالار مولوی از جشنواره تئاتر مقاومت با اجرای «گاراژ»
قدیریان: وظیفه داریم اراده الهی را برای پیروزی حق یادآوری کنیم
چگونه «آفریقا خورشید خود را میکشد»!/ یک نمایش در نمایش روانشناختی
جزییات سفر استانی مدیرکل دفتر موسیقی به پایتخت فرهنگی ایران
«بیگی و دوستان» به شبکه پویا میآیند
گلاب آدینه و علی مصفا به تماشای «بهمن» نشستند
امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی