میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش روز گذشته سوم بهمن ماه در سومین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایش «مانداک» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی بود که از ملایر برای حضور در بخش بینالملل جشنواره پذیرفته شده است.
معنای ضمنی «مانداک» ارث و میراث و ماترک است که در نمایش نیز بر مساله وراثت و تاثیر آن بر نسلهای آینده تاکید میشود. در واقع قرار است در این نمایش بر تبعات تصمیمی که یک فرد برای ادامه نسل خود میگیرد و تاثیری که این تصمیم بر نوادگانش برجا میگذارد، تاکید شود و در ادامه به مفاهیمی جهان شمولتر مانند تولید بمب میکروبی و تاثیر ناگوار آن بر جوامع بشری بپردازد.
موسیقی نمایش آرامشبخش و دلانگیز است که توسط سجاد غفوری ساخته و بهصورت زنده در صحنه اجرا میشود و ترانهها نیز توسط خود وی خوانده میشود. همچنین طراحی دکور نمایش نیز که از سازهای اریب تشکیل شده از جمله ویژگیهای این اثر نمایشی محسوب میشود.
اما با وجود انتخاب مضمونی انسانی و ضدجنگ برای نمایش، کارگردان در بیان درست مفاهیم مدنظرش الکن است و به جای روایت سرراست داستان و مضمون اثر در دوسوم از زمان نمایش شاهد مونولوگهایی شاعرانه، غیرپیوسته و بیارتباط با یکدیگر اما در امتداد هم هستیم که با حرکات فرم همراه است. این نوع فضاسازی به جای اینکه تماشاگران را با اثر همراه کند آنها را به این فکر فرو میبرد که قرار است با این حجم از حرکت و موسیقی و نور در نهایت شاهد چه روایتی باشند.
در واقع تماشاگران در ۲۰ دقیقه پایانی نمایش است که تازه متوجه داستان اصلی اثر شده و خط و ربط این همه پراکنده گویی درباره به ارث بردن ژنی معیوب و اینکه فرزندان تاوان گناهان پدرانشان را پس میدهند با روایت اصلی نمایش که قرار است به مساله تولید بمب میکروبی و جنایات بشری بپردازد، میشوند.
اگر قرار است شاهد نمایشی شاعرانه و انتزاعی باشیم که با تمثیل و نماد و حرکات فرم پیام مد نظرش را منتقل میکند باید یک دستی در فضاسازی، طراحی نور، گریم و بازی بازیگران وجود داشته باشد نه اینکه کاراکتر مرد نمایش با بیانی محاورهای و امروزی از عشقش به دختری در تراس روبرویی سخن بگوید و در جوابش خواهران او با مونولوگ هایی نثرگونه موقعیتی انتزاعی از رنج و بقا را روایت کنند و در ادامه پدر آنها با فیگورهایی اگزجره و بیانی تصنعی از بار سنگینی که به دوش میکشد، سخن بگوید و در کنار همه اینها شاهد طراحی حرکتی باشیم که میشد برای نمایشی با مضمونی دیگر نیز به کار برد. در پایان نمایش نیز به جای استفاده از تصاویر مستند درباره بمباران شیمیایی از تصاویر فیلم «درخت گردو» مهدویان استفاده شده است.
محمد قاسمی، پری بارانی، حامد ترابی، محیا جباری، مهدی عسگری، مژده دریانی، مهشید صارمی، فاطمه مرادطلب، یاسمن شاهسوند، مائده عبداللهی و نازنین فیضی به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش میکنند.
منبع : خبرگزاری مهر
پای فرهنگسرای بهمن به جریان برگزاری کنسرتها باز شد
۲۱۵ اجرا طی ۱۰ روز/ جشنواره تئاتر فجر به ایستگاه پایانی رسید
برخی گمان میکنند تهیهکننده چرخ اضافه است/ در دوره عقلانیت هستیم
«سینما هویت» به آنتن شبکه امید بازگشت/ تغییرات در فصل جدید
برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «چهل منفور» در برج آزادی
دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
«کار خودشونه» نیرومند افتتاح شد/ نقد رسانههای دروغپرداز
شاهزاده دانمارک دنبال تاجوتخت یا انتقام؟/ «هملت» با مخاطب ارمنی
معضلی به نام بالانویس آثار خارجی در جشنواره تئاتر فجر چهل و یکم!
عید سال نو به داد سینماهای چین رسید/ فروش یک میلیاردی در یک هفته
بازیگر سریال «۲۴» درگذشت
تدابیری برای برگزیدگان دوره دوم «پژواک»/ رادیو مستند تاسیس میشود
فروش نامزدهای اسکار بالا رفت/ «همه چیز همه جا یکباره» موفقترین
پیام مدیرکل هنرهای تجسمی برای آغاز پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر
شورای هنری ارکستر ملی اظهارات رائفیپور را محکوم کرد/ وزیر ارشاد ورود کند
«مجمع الادوار» خواندنی شد/ طرح نکتههای متفاوت در یک کتاب
روسیه و برزیل به «تئاتر فجر» رسیدند/ ۱۳ اجرا در آخرین روز جشنواره
«بهشت تبهکاران» به جشنواره فجر میرسد؟/ سودای سیمرغ از سال ۱۳۲۹
جواد عزتی با «کت چرمی» دیده شد/ گاهی باید مردن رو انتخاب کرد!
برگزاری دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر/ آرشیو ما ۷۰ هزار قطعه دارد
واکنش اعتراضی دبیر جشنواره موسیقی فجر به اظهارات رائفیپور
روایت جبلی از دلیل نامه به رئیسجمهور/ رقابتی با پلتفرمها نداریم
ماجرای مضحکهای که در تئاتر شهر راه افتاد/ ترفندهایی برای خنداندن
پوستر «در آغوش درخت» منتشر شد/ بحران یک خانواده در آستانه فروپاشی
تولید محتوا با محور چهرههای مقدس انقلاب/عاشقانه صریح «پاییز آمد»
عمانیها هم چنگی به دل نزدند/ توانایی عجیب تونسیها در تئاتر فجر!
وطن فروشی در «مدق الحنا»/ خودتان حدس بزنید بازیگران چه میگویند!
اتحادی برای گسترش تئاتر در جهان اسلام/ صلح و دوستی را نشر میدهیم
تئاتر جهان اسلام باید همچون اقتصاد پیشرفت کند/ جای خالی اتحادیه