میرنیوز
حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه رادیویی تهران با اشاره به اهمیت رادیو که همچنان نقش اعتمادسازی برای مخاطب را به عهده دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد. با وجود ورود رسانههای تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده است.
وی اضافه کرد: رادیو به عنوان رسانهای فراگیر و قابل اعتماد نقشآفرینی میکند، از همین رو رادیو میتواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریتهایش در حوزه اطلاعرسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.
صحراگرد با اشاره به ساختار مستند افزود: مستند یکی از ساختارهای تاثیرگذار در برنامه سازی محسوب میشود که اگر از کیفیت لازم در تولید برخوردار باشد میتواند علاوه بر جذب مخاطب، جریانساز هم باشد. بنابراین تولید مستندهای رادیویی با توجه به بهرهمند نبودن از عنصر تصویر، بسیار پیچیدهتر و سخت است و در واقع مستندساز رادیویی علاوهبر شناخت لازم از ویژگیهای ساختار مستند باید درک بالایی از تولید محتوا در رسانههای صدا پایه نیز داشته باشد.
وی افزود: به همین دلیل برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو اولین و مهمترین راهکار تربیت مستندساز رادیویی با ارائه آموزشهای اکادمیک و تجربی است، انتخاب سوژه های مناسب، برگزاری جشنوارههای موضوع محور ایجاد انگیزه در مستندسازان و همچنین حمایت مالی از طرحهای مستند رادیویی از جمله دیگر راه کارهای تقویت مستند سازی در رادیو است.
مدیر رادیو تهران در خصوص نقش جشنوارهها در همافزاییهای رادیویی افزود: به طور قطع جشنواره ها میدان مهمی برای رقابت سالم و تخصصی برنامه سازان و هنرمندان عرصه رسانه است. برگزاری جشنواره ها علاوه بر کمک به معرفی آثار فاخر تولید شده، می تواند برای مستندسازان انگیزه ایجاد نماید و انگیزه تولید اثر منحصر به ارتقاء کمی و کیفی برنامهسازی خواهد شد.
وی در پایان عنوان کرد: البته در برگزاری جشنواره ها و داوری آثار باید از آسیب هایی که میتواند منجر به بیانگیزگی برنامهسازان شود پیگیری کرد. همچنین ماهیت اصلی و یکی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ها درکنار رقابت، برنامه ای فراهم کردن فرصت تعامل مدیران و برنامه سازان و هنرمندان واشتراکگذاری دیدگاهها و نقطه نظرات کارشناسی ایشان است که میتواند موجب هم افزایی شبکه های رادیویی و هم گرایی برنامه سازان و مخاطبان شود.
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان