میرنیوز
محمد پهلوان کارگردان فیلم «ارغوان» از آثار راهیافته به بخش مسابقه «فیلم داستانی» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: فیلم «ارغوان» در واقع روایتی از بمبگذاری مسجد سیدالشهدا در کابل است و ماجرای یک دختر ایرانی و یک دختر بچه افغانی را روایت میکند که با یکدیگر دوست بودهاند. دختر افغانستانی که از مهاجران به ایران بوده، به تازگی به شهرشان در کابل بازگشته بود که در این حادثه شهید میشود.
وی ادامه داد: در فیلم ما، حوادث پس از این ماجرا از دید ارغوان که همان دختربچه ایرانی است، روایت میشود. بچههای همکلاسی و پدر و مادر ارغوان از این اتفاق خبردار شدهاند اما نمیخواهند که ارغوان متوجه شود این اتفاق برای دوستش رخ داده است. اما روزی در مدرسه از طریق اخبار تلویزیون در جریان این اتفاق قرار میگیرد و از این مرحله به بعد، فیلم فضایی رویایی پیدا میکند. گویی ارغوان همان فضای بمباران را در مدرسه خود تصور میکند و اتفاقاتی که برای دوستش رخ داده است را گویی به چشم میبیند و تجربه میکند.
پهلوان در بخش دیگر توضیحات خود درباره واقعی بودن یا خیالی بودن داستان فیلم گفت: اصل این اتفاق براساس واقعیت نیست و برای هر کسی میتواند اتفاق افتاده باشد اما فضای داستان را براساس تجربهای که بچهها در این حادثه پشتسر گذاشتند، طراحی کردیم.
این فیلمساز گفت: تابستان سال گذشته که سراغ ساخت این فیلم رفتیم و این سوژه را انتخاب کردیم، حادثه بمباران مسجد سیدالشهدا تازه اتفاق افتاده بود و هنوز فضای خبری درباره آن داغ بود. آنچه ما ساختیم، برداشتی شخصی از این اتفاق بود که میتوان گفت پیرنگی واقعی دارد. مخاطب این فیلم هم میتواند کودکان باشند و هم از آنجایی که به موضوعاتی مانند تروریسم و جنگ میپردازد، میتواند مخاطب بزرگسال هم داشته باشد.
وی درباره عادی شدن اتفاقات تراژیک در کشور افغانستان برای دیگر کشورها هم بیان کرد: فکر میکنم کار رسانه دقیقاً همین است که از این جنس عادیسازیها جلوگیری کند. همانطور که امروز یک کشته در جنگ اکراین صرفاً بهدلیل اروپایی بودن و چشمرنگی بودن، این اندازه در رسانههای جهان انعکاس پیدا میکند، باید بدانیم اهالی افغانستان هم انسان هستند و یک نفر کشته در این کشور هم تفاوتی با قربانیان دیگر جنگها ندارد. ما بهعنوان رسانه باید این شرایط را مدیریت کنیم.
پهلوان تأکید کرد: جنگ در هر صورتی، پدیده شومی است و نباید اجازه دهیم در یک کشور این پدیده عادیسازی شود. هر یک از دختربچههایی که در این حادثه بمبگذاری شهید شدند، عزیز یک خانواده بودند، واقعاً تحمل هر یک از این داغها بسیار سخت است و نباید از کنار آن عادی عبور کنیم. هدف ما از ساخت این فیلم هم همین بود.
این فیلمساز درباره تجربه حضور در جشنواره «عمار» هم توضیح داد: هر دوره که به برگزاری جشنواره «عمار» اضافه میشود، سطح برگزاری آن و سطح آثار حاضر در این جشنواره هم بالاتر میرود. کارهایی که در جشنواره امسال دیدم واقعاً نسبت به سالهای گذشته رشد داشت و حضور در این رویداد حتماً برای معرفی فیلمسازان جوان و استعدادهای جدید میتواند موثر باشد. انشالله این رویداد در آینده کیفیت بهتر و بالاتری هم پیدا میکند.
منبع : خبرگزاری مهر
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد
پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
«سایه سرو» به انگلیس میرود
کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟