میرنیوز
حسین احمدخانی کارگردان نمایشنامهخوانی «خون میجوشد» که از تهران در رویداد تئاتر صاحبدلان خوانش شد درباره این اجرا به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «خون میجوشد» روایتی متفاوت از ماجرای شهادت حضرت یحیی (ع) است که این بار از زاویه نگاه یک جلاد به این واقعه پرداختهایم؛ جلادی که پس از مدتی معاشرت با حضرت، شیفته و به نوعی عاشق ایشان میشود و در پی این عاشقی، سر خود را از بدن جدا میکند.
وی افزود: نمایشنامه «خون میجوشد» با همراهی پنج نقشخوان و یک صحنهخوان طی ۲ ماه برای حضور در رویداد تئاتر صاحبدلان آماده شد و بیش از هر چیز، در پی آن بود تا به مخاطبان خود دیگر بار یادآوری کند که با عشق و معجزه آن، جهان انسانها، اندیشههایشان و به نوعی کل کائنات قابل تغییر است.
نویسنده و کارگردان نمایشنامهخوانی «خون میجوشد» رویداد تئاتر صاحبدلان را رویدادی مهم در عرصه تئاتر کشور برشمرد و تصریح کرد: البته که رسیدن به اهداف مندرج در فراخوان این رویداد، نیازمند مجهز ساختن آن به ابزار و تجهیزاتی است که در وهله نخست سطح کیفی و در ادامه سطح کمی رویداد را افزایش دهد.
احمدخانی با تأکید بر اینکه نمایشنامهخوانی نیز مانند هر پدیده دیگری در عرصه تئاتر نیازمند توجه به اصولی مشخص و ابزاری کاربردی برای رسیدن به اهداف مورد نظر است، اظهار کرد: هر چند که به طور معمول نمایشنامههایی که صحنههای پیچیدهای دارند برای اجرای نمایشنامه خوانی در نظر گرفته نمیشوند اما در همین حد و اندازه هم باید فضا و امکانات لازم برای نمایشنامهخوانی فراهم آید. پلاتوی اجرای نمایش، بهترین فضا برای نمایشنامهخوانی بوده که قادر است به نورپردازی حین اجرا و افزایش کیفیت صدای نقشخوانها کمک کند و امیدواریم در ادوار آتی رویداد تئاتر صاحبدلان، این نکات برای این بخش در نظر گرفته شود.
وی در پایان صحبتهایش یادآور شد: برای تولید یک اجرای نمایشنامهخوانی، طراحی میزانسن میتواند به موفقیت در اجرا کمک کند و همچون اجرای صحنهای، کارگردان و نقشخوانها باید با ساختار کلی متن آشنا باشند. هرچند که شاید برای اجرای نمایشنامهخوانی نیازمند به تجهیزات و یا آکسسوار مورد نیاز در اجرای صحنهای نباشیم اما نباید این را از یاد ببریم که به منظور بیان شیوا و دلنشین متن و رساندن پیام مورد نظر نویسنده به مخاطبان، امکاناتی لازم است که میتواند متضمن موفقیت یک متن، اجرای نمایشنامهخوانی و چه بسا انتخاب آن برای اجرای صحنهای باشد.
منبع : خبرگزاری مهر
اعلام مستندهای بلند بخش بینالملل «سینماحقیقت»
بیننده اجرای ویژه یک نمایش باشید
کارگردان «ساکورای کاغذی»: سطحینگری و تساهل آفت جدی برای تئاتر متفکر است
«فقط کمدی؟» و «نقدِ نقد» روی میز «هفت»
حضور علی لاریجانی در ترکیب جدید هیئت امنای صندوق اعتباری هنر
تلاش یک گروه جهادی برای جلوگیری از سقط جنین مستند شد
نمایش ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر در موزه سینما
محمدرضا هدایتی و مرجانه گلچین «فرمول عشق» را کشف میکنند!
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامینفر تجلیل شد
مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود