میرنیوز
یوسف منصوری تهیهکننده برنامه «ساعت سینما» درباره فصل دوم این برنامه که بهصورت هفتگی از شبکه چهار پخش میشود به خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر فصل دوم این مجموعه از شبکه چهار سیما در حال پخش است که همچنان به فیلمهای خارجی میپردازد.
وی ادامه داد: نقد فیلمهای خارجی و پرداخت به فضای علوم انسانی، مسائل اجتماعی و… را هم داریم که تا پایان این فصل حدود ۷ قسمت باقی مانده است.
از برخی تهیهکنندگان خواسته شده طرح سینمایی بیاورند
منصوری درباره اینکه چرا برنامههای سینمایی دیگری روی آنتن نیست عنوان کرد: در حال حاضر تنها برنامه سینمایی روی آنتن ما هستیم ولی این اتفاق معنایش این نیست که تلویزیون برنامه سینمایی نمیخواهد و اتفاقاً از برخی دوستان تهیهکننده خواسته شده است که طرحهای سینمایی خود را ارائه کنند.
وی که در تیم عوامل «هفت» نیز حضور داشته است درباره اهمیت برنامههای سینمایی در مناسبتهای جشنوارهای و ایام عادی بیان کرد: برنامههای سینمایی از ابعاد مختلف پتانسیل زیادی دارند هم برای سینما و هم برای مخاطب عادی و هم مخاطب تخصصی. ممکن است در شبکه چهار مدل تخصصیتر را کار کنید و در شبکهای دیگر با مدلی دیگر. خود سینما هم وسعت زیادی دارد جشنوارههای مختلف مستند، فیلم کوتاه، «۱۰۰ ثانیه» و همه جشنوارههایی که این برنامههای سینمایی میتوانند به آنها بپردازند.
منصوری یادآور شد: با تجربهای که دارم نوعی ارتباط بین این جشنوارهها و جامعه وجود دارد از طرفی این جشنوارهها یک شور فرهنگی به جامعه میدهد و از طرفی برنامههای سینمایی که به این جشنوارهها میپردازند یک کارکرد ویژه پیدا میکنند. در واقع نوعی هیجان و مطالبه مردم نسبت به این جشنوارهها را پوشش میدهند. بعضی جشنوارهها مثل فیلم فجر در ابعاد گستردهتری هم بین عموم مردم ظرفیتهای جدیدی ایجاد میکنند. جشنوارههایی مثل «فیلم ۱۰۰» یا فیلم کوتاه و مستند بین دانشجویان و علاقمندان به این حوزه شور و هیجان ایجاد میکند.
دبیر «فیلم ۱۰۰» اضافه کرد: حیات جشنوارهها از جشنوارههای معتبر دنیا تا دیگر جشنوارهها در دیده شدن است و برنامههای سینمایی به پروموت و دیده شدن و نمایش ویژگیهای جشنوارهها کمک میکنند یا حتی میتوانند مشکلات جشنوارهها را بیان کرده و آنها را نقد کنند.
وی با اشاره به تجربههایی در تولید «هفت» عنوان کرد: آن زمان که برنامه «هفت» دست ما بود حجت الله ایوبی رییس وقت سازمان سینمایی به این برنامه آمد و با بهروز افخمی مناظره گرم و قوی داشتند. نکاتی هم در برنامه مطرح شد و برخی سوالها و نکات را پذیرفتند و درباره برخی هم بحث شد.
زمان «هفت» هم در فشار تعطیلی بودیم ولی شبکه پای آن ایستاد
منصوری درباره فشارهایی برای تعطیلی برنامه در همان زمان نیز گفت: آن زمان فشارهایی بود که برنامه «هفت» تعطیل شود کمااینکه خیلی از برنامههایی که به سمت مطالبه میرود شاید این بزرگ منشی پذیرش نقد در آنها وجود نداشته باشد مثلاً شاید الان کسی یادش نباشد ولی برنامه «نود» که فردوسی پور نقدهای تندی در آن داشت هم با همین واکنشها مواجه میشد و امثال علی دایی وقتی مصاحبه میکردند، میگفتند که این برنامه باید تعطیل شود.
وی اضافه کرد: «هفت» هم همینطور بود و زمانی که وارد مطالبهگری میشد برخی از مخاطبان داخل سینما این نقدها را نمیپذیرفتند اما تلویزیون پایش میایستاد و باید بایستد کمااینکه در خیلی از کشورهای غربی هم نقد همین گزندگی خودش را دارد اما ممکن است یک جاهایی بیشتر و جاهایی کمتر پذیرش نسبت به آن وجود داشته باشد.
منصوری توضیح داد: نکته این است که برنامههای سینمایی میتوانند ویژگیهای مثبت و منفی یک جشنواره را به نمایش بگذارند و اگر نقدی به آن وارد باشد به عنوان نماینده مردم آن نقد را به مسئولان برسانند. اگر برنامهای نباشد حتی بخشهای مثبت هم دیده نمیشود.
تهیهکننده «ساعت سینما» بیان کرد: سینما علاقمندانی دارد که در حوزه کارگردانی، بازیگری و… دوست دارند بدانند از چه طریقی میتوانند به سینما ورود کنند و حتی با نوعی از فیلمسازی میتوانند سبکی از آن را انتخاب کنند. اینکه رسانهها چه سبکی را ترویج میکنند و یکی از چنین مواردی کارکرد برنامههای سینمایی است.
وی در پایان گفت: برنامه تلویزیونی که نزد مخاطب دارای اعتبار هم باشد میتواند بخشی از فیلمها را معرفی کند تا مخاطب تصمیم بگیرد که سراغ چه فیلمی برود. وقتی کسی نباشد اینها را معرفی کند آخر هفته سینما از سبد هفتگی مخاطب حذف میشود. در حالی که برنامه تلویزیونی نقد این فیلمها و گفتگو با عوامل آثار میتوانستند درباره فیلمها تصمیم بگیرند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان