میرنیوز
حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سیاست سازمان سینمایی سوره برای حمایت از مستندسازان و اکران عمومی آثار آنها گفت: در دوران جدید فعالیت سازمان سینمایی سوره یکی از سیاستهای مهمی که در حوزه پخش و اکران آثار سینمایی دنبال کردهایم، شکلدهی و تقویت زنجیره یکپارچه توزیع آثار و ایجاد تنوع پخش برای حمایت از گونههای مختلف فیلم بوده است. بر همین مبنا، در قدم نخست پخش «رویش» را با هدف توجه ویژه به فیلمسازان جوان و آثار خاص شکل دادیم که فرصتی برای دیده شدن و تجربه اکران برای فیلمسازان جوان ایجاد کند. در کنار این موضوع با راهاندازی و ساختارمند کردن پخش سیار، به دنبال ایجاد دسترسیهای جدیتر به مخاطب غیرسینمایی بودیم.
جعفریان با اشاره به اینکه هدف پخش «رویش» حمایت از فیلمهایی است که در فضای پخش حرفهای در سینماها شانس کمتری برای دیده شدن دارند، افزود: این آثار شامل آثار مستند، فیلمهای کوتاه و آثار تولیدی فیلمسازان جوانی میشود که در حالت عادی، وارد جریان حرفهای پخش در سینما نمیشود. در واقع در این طرح با توجه به اینکه ما از پردیسهای سینمایی چند سالنه بهره میبریم، برخی سالنهای فرعی پردیسها که سالنهای کوچکتری هستند را به این کار اختصاص دادیم.
این مدیر سینمایی در ادامه بیان کرد: اکنون این امکان در حال شکلگیری است و با سازوکاری که همکاران ما در دفتر پخش سوره دنبال میکنند، به زودی این اتفاق عملی خواهد شد. فیلمسازان علاقهمند به شرکت در این طرح میتوانند درخواستهای خود را به این دفتر ارایه کنند؛ پس از بررسی بر مبنای سازوکار موجود، شرایط اکران سنجیده شده و این فرصت فراهم میشود تا این آثار با شرایط خاص خود در زنجیره سینماهای حوزه هنری به نمایش درآیند.
رییس سازمان سینمایی سوره در بخش دیگری از صحبتهایش درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در پیشرفت سینمای مستند توضیح داد: از گذشته به سینمای مستند علاقمند بودم و از همین رو همیشه جشنواره «سینماحقیقت» را دنبال میکردم. بنابراین باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» حتماً رویداد مهم و تاثیرگذاری است؛ به خصوص در یکی دو دوره اخیر که به تنوع ژانری آثاری که در بخش مسابقه پذیرفته میشدند، توجه بیشتری کرده، در نتیجه به نظرم این رویداد نسبت به گذشته خود مهمتر و جدیتر نیز شده چراکه در جهتدهی به جریان مستندسازی کشور تاثیرگذاری بیشتری داشته است.
جعفریان ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم در دورههایی جنس خاصی از مستند در این جشنواره دیده و بدان پرداخته میشد، در نتیجه دایره مخاطبان جشنواره محدودتر بود. اما وقتی به دورههای اخیر نگاه میکنیم، جشنواره تلاش کرده فراگیرتر شود و دایره بیشتری از مستندسازان و علاقمندان به سینمای مستند را به خود جذب کند. میتوان گفت این تفاوت ملموس این سالهاست و جای خوشحالی دارد.
وی درباره اینکه آیا حمایت ویژهای از طرف سازمان سینمایی سوره برای برگزیدگان جشنواره «سینماحقیقت» در نظر گرفته شده است یا خیر؟ بیان کرد: برای حمایت از فیلمسازان برتر و استعدادهایی که در جشنواره «سینماحقیقت» دیده میشوند، ما به جز بستر «رویش» که پیشتر درباره آن توضیح دادم، به شکل سیستماتیک سازوکار دیگری نداریم اما مرکز مستند سوره حتماً جشنواره را رصد کرده و با مستندسازان مستعد و علاقهمند وارد تعامل و گفتگو میشود. علاوه بر این، اگر این افراد پیشنهاداتی برای تولید مستند داشته باشند، میتوانند آن را با مرکز مستند سوره مطرح کنند. پس از بررسی طرح و ایده آنها، زمینه برای تولید اثر بعدیشان فراهم خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی سوره در پایان با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ عنوان کرد: علاوه بر برنامههای مذکور، ما در سال پیش رو سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ را برگزار میکنیم که یکی از بخشهای این جشنواره، سینمای مستند است و این امکان از طریق این رویداد نیز فراهم است تا علاقهمندان به سینمای مستند با گونه آثار خیلی کوتاه در این حوزه، شانس خود را برای موفقیت و دیدهشدن امتحان کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
برخی گمان میکنند تهیهکننده چرخ اضافه است/ در دوره عقلانیت هستیم
«سینما هویت» به آنتن شبکه امید بازگشت/ تغییرات در فصل جدید
برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «چهل منفور» در برج آزادی
دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
«کار خودشونه» نیرومند افتتاح شد/ نقد رسانههای دروغپرداز
شاهزاده دانمارک دنبال تاجوتخت یا انتقام؟/ «هملت» با مخاطب ارمنی
معضلی به نام بالانویس آثار خارجی در جشنواره تئاتر فجر چهل و یکم!
عید سال نو به داد سینماهای چین رسید/ فروش یک میلیاردی در یک هفته
بازیگر سریال «۲۴» درگذشت
تدابیری برای برگزیدگان دوره دوم «پژواک»/ رادیو مستند تاسیس میشود
فروش نامزدهای اسکار بالا رفت/ «همه چیز همه جا یکباره» موفقترین
پیام مدیرکل هنرهای تجسمی برای آغاز پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر
شورای هنری ارکستر ملی اظهارات رائفیپور را محکوم کرد/ وزیر ارشاد ورود کند
«مجمع الادوار» خواندنی شد/ طرح نکتههای متفاوت در یک کتاب
روسیه و برزیل به «تئاتر فجر» رسیدند/ ۱۳ اجرا در آخرین روز جشنواره
«بهشت تبهکاران» به جشنواره فجر میرسد؟/ سودای سیمرغ از سال ۱۳۲۹
جواد عزتی با «کت چرمی» دیده شد/ گاهی باید مردن رو انتخاب کرد!
برگزاری دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر/ آرشیو ما ۷۰ هزار قطعه دارد
واکنش اعتراضی دبیر جشنواره موسیقی فجر به اظهارات رائفیپور
روایت جبلی از دلیل نامه به رئیسجمهور/ رقابتی با پلتفرمها نداریم
ماجرای مضحکهای که در تئاتر شهر راه افتاد/ ترفندهایی برای خنداندن
پوستر «در آغوش درخت» منتشر شد/ بحران یک خانواده در آستانه فروپاشی
تولید محتوا با محور چهرههای مقدس انقلاب/عاشقانه صریح «پاییز آمد»
عمانیها هم چنگی به دل نزدند/ توانایی عجیب تونسیها در تئاتر فجر!
وطن فروشی در «مدق الحنا»/ خودتان حدس بزنید بازیگران چه میگویند!
اتحادی برای گسترش تئاتر در جهان اسلام/ صلح و دوستی را نشر میدهیم
تئاتر جهان اسلام باید همچون اقتصاد پیشرفت کند/ جای خالی اتحادیه
بریتانیاییها به اسپایک لی جایزه میدهند/ بالاترین تجلیل سینمایی
ارمنیها با «هملت» به جشنواره آمدند/ جای خالی قطار اردنی