میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، جمعه بیست و هفتم آبان ماه و در آخرین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران احمدجمال کایهان نوازنده و پژوهشگر از کشور ترکیه با کارگاه باغلاما و دولت نظریف با نشست «موسیقی تاجیکی» به نشستهای پژوهشی این رویداد موسیقایی در گرگان پایان دادند.
دولت نظری اف پژوهشگر موسیقی نواحی تاجیکستان در ابتدای این نشست پژوهشی با ارائه جزییاتی از گونههای مختلف موسیقایی کشور تاجیکستان و تفاوتها و شباهتهایی که با گونههای موسیقایی مشابه در ایران و کشورهای دیگر وجود دارد، توضیح داد: اشکال مختلفی که در موسیقی تاجیکستان وجود دارد با بسیاری از گونههای موسیقایی ایران و کشورهایی نظیر ترکیه شباهتهای زیادی دارد. شاید بتوان گفت برخی از تفاوتهای این موسیقی با کشورهای دیگر نشات گرفته از تلفظ واژههایی باشد که میتواند وجه تمایز این گونههای موسیقایی به نسبت سایر موسیقیها به حساب آید.
وی با همراهی گروهی از نوازندگان تاجیکستانی ضمن اجرای نمونههای موسیقایی که در کشور تاجیکستان پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، گفت: آنچه در سالهای اخیر توسط نوازندگان موسیقی تاجیکستان پیش روی شنوندگان قرار میگیرند دربرگیرنده بدعتهایی هم هست اما به طور حتم توجه به اصل و خاستگاه تولید این موسیقیها مهمترین نکتهای است که هنرمندان این عرصه تلاش میکنند به آن وفادار بمانند.
در این بخش از برنامه بود که دیگر نوازندگان تاجیکستانی شرکت کننده در این نشست پژوهشی با اجرای نمونههایی موسیقایی به معرفی سازهای خود پرداخته و به سئوالات حاضران در نشست پیرامون عملکرد سازی هرکدام این آلات موسیقی پاسخ دادند.
احمدجمال کایهان نوازنده و پژوهشگر از کشور ترکیه هم در بخش بعدی این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیتهای موسیقایی خود در کشور ترکیه بیان کرد: در ترکیه دو سبک اصلی برای تولید ساز باغلاما وجود دارد که مشتمل بر ساز دسته بلند و ساز دسته کوتاه میشود. بنده در همان ابتدا با ساز دسته کوتاه آشنا شدم و موفق شدن در ۱۰ روز نتهای آن ساز را اجرا کنم. البته در این جریان آموزشی بود که آموزههای خود را بدون استاد انجام دادم. در این چارچوب بود که خودم شروع به سرایش شعر کرده و آن را به نوازندگی وارد کردم تا این سالها که مشغول ساختن ساز و تربیت هنرجویان شدم و هم اکنون نیز به این کار ادامه میدهم.
وی در ادامه با معرفی هنرمندانی که از آنها به عنوان هنرمند مرجع موسیقی در کشور ترکیه یاد میشود، گفت: من به شخصه مدیون این هنرمندان هستم اما آن چیزی که اساس کار من به حساب میآید عشق و عرفان است و همین که امروز در کنار هم قرار گرفتیم و میتوانیم صحبت کنیم نشات گرفته از همین عرفانی است که در موسیقی وجود دارد. دیدگاهی که بنده در ترکیه هم به آن اعتقاد دارم و سعی میکنم فعالیتهای موسیقایی خود را بر همین رویکرد ادامه دهم.
این نوازنده در بخشهای دیگر این برنامه بود که ضمن اجرای بخشهایی از آموزههای خود به پرسش حاضران در نشست پاسخ داد.
منبع : خبرگزاری مهر
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا