میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، «روایتهای عاشیقی» عنوان یکی از نشستهای تخصصی بخش پژوهش پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود که در دومین روز برگزاری این رویداد، با حضور عاشیق احد ملکی پیش روی مخاطبان و علاقه مندان قرار گرفت.
احد ملکی در ابتدای این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره موسیقی عاشیقی آذربایجان گفت: هنرمندان عاشیق در منطقه آذربایجان انواع و اقسام مختلفی هستند. یکی از این عاشیقها به گونهای فعالیت میکنند که از طرف مردم صاحب درجهای میشوند که به آنها به زبان ترکی «عمو» یا «پدر» میگویند. این عاشیقها علاوهبر فعالیتهای موسیقایی که دارند بهعنوان یکی افراد صاحب منصب و مورد اعتماد در سایر موضوعات اجتماعی نیز کنار مردم حضور دارند.
این هنرمند پیشکسوت موسیقی آذربایجان ضمن ارائه برخی از خاطرات خود در حوزه موسیقی عاشیقی بیان کرد: آنچه من از حوزه موسیقی عاشیقی فراگرفتم نشات گرفته از شنیدن استادان و هنرمندان پیشکسوتی بود که طی سالهای گذشته در قالب نوار کاست عرضه میشد و من با گوش دادن مستمر آنها تلاش خودم را انجام میدادم که بتوانم هم در حوزه نوازندگی و هم در حوزه خوانندگی مهارتهایی را کسب کنم. مهارتهایی که طبیعتاً برگرفته از مکتب یک استاد موسیقی عاشیقی بود و میتوانست روشن کننده مسیر من در این عرصه باشد.
وی درباره سازها و نواهایی مرتبط با موسیقی عاشیقی گفت: بسیاری از این سازها در مناطق مختلف کشور دربرگیرنده تنوعاتی هستند که هریک دارای پردهها و نکات متفاوتی است. در این زمینه بنده تاکنون با رنگین کمانی از تنوع مواجه شدم که هرکدام دارای ویژگیهای متنوعی بود. البته جالب است که برخی از این سازها وابستگیهای زیادی به سازهای بادی و ضربی هم دارند. اینها همه زیر مجموعه مهارتهای یک نوازنده است که عاشیقها در اجرای رپرتوارهای مختلف آن تجربههای زیادی دارند. البته در برخی مناطق کشور سازهای دیگری هم به سازهای مرتبط با عاشیقی اضافه شدند که در مناطق مختلف دارای تفاوتهایی هم هست.
ملکی در بخش دیگری از صحبتهای خود بود که ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزییات ساز «قوپوز» توضیح داد: در حال شرایط به گونهای پیش رفته که بسیاری از نوازندگان و علاقه مندان این حوزه موسیقایی به سمت و سویی رفتند که یادگیری علوم موسیقایی را جزو یکی از اولویتهای خود میدانند. اولویتهایی که میتواند برای آنها تجربههای نوینی به حساب آید که دربرگیرنده تجربههای متفاوتی در حوزه نوازندگی مطابق با سلایق امروزی مخاطبان است.
این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی افزود: یکی از نکات جالب توجهی که در عرصه موسیقی عاشیقی میتوان به آن اشاره داشت، توجه به فرآیند استاد شاگردی در این عرصه است که به قدری در این حوزه مورد توجه هنرآموزان قرار میگیرد که اگر شما به موسیقی عاشیقی آشنایی داشته باشید به راحتی متوجه میشوید که فلان نوازنده در مکتب کدام استاد موسیقی به فراگیری پرداخته است.
منبع : خبرگزاری مهر
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر