میرنیوز
موسی ربانی که نمایشگاه نقاشیهایش با عنوان «آنجا بودن» در گالری استاد میر میران خانه هنرمندان ایران برپاست، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مجموعه آثار خود توضیح داد: این مجموعه بهصورت کاملاً ذهنی شکل گرفته است و هیچ پیشطرح و اتودی برای آن نداشتهام. بهصورت زنده هم از روی مدل و یا عکسی آنها را نکشیدهام. وقتی با خودم در یک کافه و یا محل کار خلوت میکنم، ناگهان خودم را در ذهنم، در جایی دور تصور میکنم و گویی لحظهای که آن را نقاشی میکنم، از نزدیک میبینم. رنگها و هاشور هم چاشنی کارم میشود.
وی افزود: از آنجایی که در سفر به لند اسکیپ علاقه دارم و مسیر و جاده را بسیار نگاه میکنم، بالطبع تأثیر این موارد را هم در آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه میتوان دید. آثاری که اینجا به نمایش درآمده با تکنیک ماژیک و مداد رنگی کشیدهام.
این هنرمند نقاش با تأکید بر اینکه الزاماً برای این آثار از یک فضای واقعی و طبیعی الهام نگرفته است، گفت: در عین حال فضای اطراف بدون تأثیر هم نیست. من خیلی شیفته لند اسکیپ، دوردستها و خط افق هستم که در این آثار هم خیلی پررنگ دیده میشود. لحظهای که دارم این صحنهها را میکشم، خودم را در آنها تصور میکنم. یکی از شاخصههایی که در برخی از آثارم وجود دارد، فرم ساده و مکعبی یک خانه ابتدایی است که هرچند در و پنجره ندارد اما تبدیل به شاخصه برخی آثارم شده است.
ربانی بیان کرد: فکر میکنم گاهی اوقات استفاده از رنگ خام و سادگی، بدون پرداختن به جزئیات زیاد، میتواند کافی باشد و به حسی که میخواهم میرسم. گویی دیگر نیاز به جزئیاتی مانند سایه و اتفاقات به کار اضافه کنم. یکی از این تجربهها این است که در شهری پر از استرس و اضطراب زندگی میکنیم و احساس میکنم راهی که میتوانم خودم را از این اضطراب و تنش دور کنم، تصور جایی است که دوست دارم و این امکان از طریق کشیدن نقاشی یک صحنه برایم اتفاق میافتد.
وی درباره تأثیرپذیری از فضای طبیعی پیرامون خود هم اظهار کرد: برخی از نقاشیهای من اینگونه است که به طبیعت میروم و منظرهای را که در روبهرویم وجود دارد، سعی میکنم نقاشی کنم. البته بازهم چیزهایی را که خودم دوست دارم از منظره حذف میکنم. البته سعی میکنیم به طبیعت آن منظره وفادار باشم و چیزهایی که احساس میکنم دارد اذیتم میکند، مثل حضور یک ماشین در طبیعت را از منظره حذف میکنم اما درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، فکر میکنم بهصورت ناخودآگاه از آنچه در طبیعت دیدهام تأثیر گرفتهام. در مرحلهای که دارم فکر میکنم تا بهصورت تخیلی منظرهای را بکشم، بازهم چیزهایی که دوست ندارم را حذف میکنم.
این هنرمند در پایان درباره واکنش مخاطبان به نمایشگاه خود نیز گفت: معمولاً برخوردهای مثبتی نسبت به آثار داشتهاند و آنها را دوست دارند. علتش هم میتواند استفاده از رنگها باشد. حس میکنم مخاطب جاهایی که بازی با رنگ بیشتر بوده است حس بهتری از آثار میگیرد.
منبع : خبرگزاری مهر
«لعبتباز» قصه هنری رو به فراموشی است
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد
پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
«سایه سرو» به انگلیس میرود