میرنیوز

ثابت کردم می‌توان نقاشی و مسیر جدید زندگی را از ۴۳ سالگی شروع کرد

ثابت کردم می‌توان نقاشی و مسیر جدید زندگی را از ۴۳ سالگی شروع کرد 2022-06-27T10:17:05+04:30

هومن جعفر کرمانی هنرمند نقاش که نمایشگاه «تجربه‌های آب و رنگ» او تا ۶ تیر در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران دایر است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه توضیح داد: من معماری خوانده‌ام و یک شرکت معماری دارم، سه، چهار سال پیش که به سراغ این رشته رفتم هدفم این بود که از تنش‌های روزمره دور باشم و نقطه‌ای برای تخلیه داشته باشم. قبل‌ترش هم به دلیل فعالیتم در رشته معماری به شیوه آب‌رنگ علاقه داشتم اما فرصتی پیش نیامد که آن را به صورت جدی دنبال کنم. سه سال پیش که نزد استاد گلباز رفتم، کار آب‌رنگ را شروع کردم، البته هنوز هم در محضر او شاگردی می‌کنم، برای من به دلیل مشغله‌هایی که داشتم آب‌رنگ ژانری بود که زمان کمتری برای انجام کار از من می‌گرفت، بعدها فهمیدم با وجود اینکه زمان کمی می‌برد اما ژانر بسیار سختی است چون در همه ژانرها شما فرصت اصلاح خطا دارید اما در آب‌رنگ این‌چنین نیست. این را هم باید عنوان کنم در این سه سال به دلیل سحرخیز بودنم کمی درباره این رشته یاد گرفتم به‌طوری که هر روز از ساعت پنج تا هفت صبح کار و تمرین می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه آثار این نمایشگاه هم محصول زمان‌هایی است که از صبح زود کار می‌کرده است، گفت: من چند ژانر دیگر را در حد ابتدایی امتحان کردم اما آب‌رنگ این ویژگی را دارد که در همان زمانی که کار می‌کنید حس خوبی را به شما انتقال دهد. همین بازی رنگ و آبی که اتفاق می‌افتد، این در هم رفتن رنگ‌ها که گاهی قابل کنترل نیست و مسیر پر پیچ و خمی که دارد، جذاب است. به نظرم آن لحظه آنقدر حس خوب و شادی‌آوری دارد که بدون اینکه نیاز باشد به نقطه خاصی از اثر برسید در طول این مسیر از آن لذت می‌برید. وقتی با آب‌رنگ کار می‌کنید، گاهی برای اینکه یک نقطه سفید را حفظ کنید باید زحمت زیادی بکشید و گاهی این نقطه سفید از دست شما درمی‌رود که این برای من تعریف زندگی کردن است؛ چون گاهی کنترل کردن و نگه داشتن نقاط سفید زندگی بسیار سخت است.

این هنرمند درباره تصویرگری طبیعت در این تابلوها بیان کرد: من زیاد سفر می‌کنم؛ به‌طوری که شاید هشتاد درصد از این تابلوها حاصل مشاهده این سفرها در داخل و خارج از ایران بوده و اتود آن در طبیعت زده شده است. من به خاطر طبع خودم به دنبال آن لحظه خاص هستم؛ به‌طوری که هنوز هم وقتی خواب می‌بینم تصاویر را به شکل آب‌رنگی می‌بینم. وقتی هم به طبیعت می‌رفتم سعی می‌کردم زاویه و کنجی را انتخاب کنم و در آن حضور داشته باشم که از دل آن اتفاقی آبرنگی استخراج کنم. عمده طبیعت‌های این نقاشی‌ها هم به این صورت است که اتودش در همان زمان مشاهده زده شده، البته یکی از کارهای من هم اقتباسی است. آب‌رنگ ژانری است که نمی‌توانید کپی کنید حتی وقتی کار خودتان را تکرار می‌کنید به دلیل پیچیدگی که دارد تبدیل به یک اثر دیگر می‌شود.

جعفر کرمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیوند نقاشی و معماری اظهار کرد: برای من آب‌رنگ بیشتر یک زیست درونی است تا یک زیست بیرونی چون علاقه به نقاشی در همه ما وجود دارد. البته پدر من هم نقاشی می‌کرد اما نه به‌صورت حرفه‌ای. معماری در هنر نقاشی به کمک من آمد، به‌طوری که سعی کردم به کمک معماری، از ایرادهایی که نقاشان دیگر دارند به ویژه در پرسپکتیو و زوایا، عبور کنم.

وی توضیح داد: من خیلی اطرافیانم را به حضور و فعالیت در این مسیر تشویق می‌کنم. آدم‌هایی که کارهای روزمره می‌کنند وقتی به سن من یعنی سن میان‌سالی می‌رسند چیزی برای زندگی کردن کم دارند، این کمبود ورای زندگی عاطفی، کار، شغل و … است، چیزی است که باید از درون خودت باشد. هدف من هم از آمدن به سمت نقاشی این بود که ابتدا به خودم ثابت کنم می‌شود در سن ۴۲ سالگی هم این کارها را آغاز کرد و رسیدن به آن دور از دسترس نیست، البته من این ادعا را ندارم که به نقطه خاصی رسیده‌ام حتی در استیتمنت نمایشگاه هم نوشته‌ام که این نمایشگاه حاصل تجربه‌های رنگ و آب من است و ممکن است چند صباح دیگر شکل دیگری به خود پیدا کند.

جعفر کرمانی در پایان با بیان اینکه نقاشی را همچنان ادامه خواهد داد، توضیح داد: خیلی سعی می‌کنم از اینکه دیگران واژه «نقاش» را به من اطلاق کنند، فرار کنم ولی از آنجایی که بازخورد خوبی از این کار گرفته‌ام آن را ادامه می‌دهم و بیشترین هدفم این است که آدم‌ها را تشویق کنم تا چنین مسیرهایی را برای خود برگزینند. ممکن است ژانرهای دیگر را هم امتحان کنم اما آب‌رنگ برای من تمام شدنی نیست، هنوز به جایی نرسیده‌ام که بگویم کار در این رشته دیگر بس است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

اجرای اپرای «عاشورا» تمدید شد/ ۲۶ مرداد اجرای پایانی

اجرای اپرای «عاشورا» تمدید شد/ ۲۶ مرداد اجرای پایانی
2022-08-11T15:50:33+04:30
اجرای اپرای «عاشورا» که برای نخستین بار در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، تمدید شد.

تمدید مهلت ارسال آثار ۲ بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت

تمدید مهلت ارسال آثار ۲ بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت
2022-08-11T15:37:13+04:30
مهلت ارسال آثار هنرمندان با حضور در ۲ بخش رادیوتئاتر و تله‌تئاتر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به مدت ۷ روز تمدید شد.

بیشتر آثار «تئاتر فجر ۴۱» تولیدی خواهد بود

بیشتر آثار «تئاتر فجر ۴۱» تولیدی خواهد بود
2022-08-11T15:23:53+04:30
دومین نشست شورای سیاست‌گذاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد.

مستند «مهربانو» پخش می‌شود/ میزبانی از مهربانوی ژاپنی

مستند «مهربانو» پخش می‌شود/ میزبانی از مهربانوی ژاپنی
2022-08-11T14:03:54+04:30
مستند مهربانو در چهلمین روز از درگذشت خانم یامامورا، مادر شهید بابایی پنجشنبه بیستم مرداد روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

سینمای مستند بی سرپرست مانده است/ تشریح جزییات یک برنامه سینمایی

سینمای مستند بی سرپرست مانده است/ تشریح جزییات یک برنامه سینمایی
2022-08-11T14:03:53+04:30
سیدمهدی دزفولی معاون جریان‌سازی مرکز مستند سفیرفیلم به تشریح برنامه هفته فیلم سفیر پرداخت.

رسول نجفیان در مهمانخانه شعر می‌خواند/ جزییات یک برنامه

رسول نجفیان در مهمانخانه شعر می‌خواند/ جزییات یک برنامه
2022-08-11T10:57:13+04:30
برنامه عصرگاهی «به خانه برمی گردیم» میزبان رسول نجفیان هنرمند پیشکسوت رادیو و تلویزیون، خواننده، مجری و نویسنده کشورمان می‌شود.

پخش ۲ سریال «تا ثریا» و «افرا» از شبکه تماشا

پخش ۲ سریال «تا ثریا» و «افرا» از شبکه تماشا
2022-08-11T10:57:13+04:30
شبکه تلویزیونی «تماشا» برای مخاطبان خود در تابستان دو سریال تلویزیونی «تا ثریا» به کارگردانی سیروس مقدم و «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی را تدارک دیده است.

اکبر زنجانپور با یک نمایش به تئاتر بازمی‌گردد/ پیام به یک جشنواره

اکبر زنجانپور با یک نمایش به تئاتر بازمی‌گردد/ پیام به یک جشنواره
2022-08-11T10:30:33+04:30
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه نوزدهم مرداد با اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان پیشگام تئاتر کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

جانی دپ در نقش لویی پانزدهم دیده شد

جانی دپ در نقش لویی پانزدهم دیده شد
2022-08-11T10:17:13+04:30
اولین تصویر از جانی دپ با گریمی برای ایفای نقش «لویی پانزدهم» منتشر شد.

یادبودی برای علی سلیمانی در شبکه پنج سیما

یادبودی برای علی سلیمانی در شبکه پنج سیما
2022-08-11T10:03:54+04:30
فیلم مستند «برای علی» به یاد زنده علی سلیمانی بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما روز جمعه بیست و یکم مرداد از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

جنگ چهره زنانه ندارد/ دخترانی که همراه مردان اسلحه به دست گرفتند

جنگ چهره زنانه ندارد/ دخترانی که همراه مردان اسلحه به دست گرفتند
2022-08-11T10:03:53+04:30
نمایش «جنگ چهره زنانه ندارد» به کارگردانی نشاط میرمهدی از امروز در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.

تودیع و معارفه مدیران شبکه افق برگزار شد/ توفیق در کادرسازی

تودیع و معارفه مدیران شبکه افق برگزار شد/ توفیق در کادرسازی
2022-08-10T17:06:31+04:30
مراسم تکریم و معارفه مدیر سابق و جدید شبکه افق با حضور معاون سیما، مدیران شبکه ها و رییس سازمان اوج برگزار شد.

روایت «مزد اخلاص» از حضور رهبر انقلاب در منزل شهید همدانی

روایت «مزد اخلاص» از حضور رهبر انقلاب در منزل شهید همدانی
2022-08-10T17:06:30+04:30
ویژه‌برنامه «مزد اخلاص» روایت حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در منزل شهید همدانی امشب از تلویزیون پخش می‌شود.

جواد عزتی و هادی حجازی‌فر با «دوزیست» به سینماها می‌آیند

جواد عزتی و هادی حجازی‌فر با «دوزیست» به سینماها می‌آیند
2022-08-10T17:06:29+04:30
فیلم سینمایی «دوزیست» با بازی جواد عزتی و هادی حجازی‌فر از فردا روانه پرده سینماهای کشور می‌شود.

روایت «آن» از تولید آثار آیینی/ هنرمندان از احوالاتشان می‌گویند

روایت «آن» از تولید آثار آیینی/ هنرمندان از احوالاتشان می‌گویند
2022-08-10T14:13:09+04:30
تهیه‌کننده «آن» بیان کرد که این برنامه روایتی از حال و هوای هنرمندانی است که درباره آنچه که در مسیر تولید اثر، ایده‌پردازی و احوالات‌شان بر آن‌ها گذشته به گف...

ان‌بی‌سی دوباره گلدن گلوب را پخش می‌کند/ بازگشت از سال آینده

ان‌بی‌سی دوباره گلدن گلوب را پخش می‌کند/ بازگشت از سال آینده
2022-08-10T13:46:29+04:30
شبکه ان‌بی‌سی از سال آینده برنامه اهدای جوایز گلدن گلوب را پخش می‌کند.

واکنش همایون شجریان به درگذشت «سایه»/ از آن شب که نامم را برگزیدی

واکنش همایون شجریان به درگذشت «سایه»/ از آن شب که نامم را برگزیدی
2022-08-10T13:06:31+04:30
همایون شجریان خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی در تازه ترین پستی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده ضمن انتشار یک قطعه اوازی درگذشت امیر هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت.

نقش پلیس خوب و بد را داشتیم/ روایت آدم‌هایی که سهمی در جایی ندارند

نقش پلیس خوب و بد را داشتیم/ روایت آدم‌هایی که سهمی در جایی ندارند
2022-08-10T13:06:30+04:30
امین فروزش تدوینگر مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به ارایه توضیحاتی درباره این مستند پرداخت.

افزایش ۴۰ درصدی متقاضیان حضور در جشنواره نمایش عروسکی

افزایش ۴۰ درصدی متقاضیان حضور در جشنواره نمایش عروسکی
2022-08-10T12:26:30+04:30
دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اعلام خبر افزایش ۴۰ درصدی متقاضیان حضور در جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته، جزییات مراحل انتخاب...

سم مندس برای اولین بار سریال می‌سازد/ کارگردانی قسمت آزمایشی

سم مندس برای اولین بار سریال می‌سازد/ کارگردانی قسمت آزمایشی
2022-08-10T12:26:29+04:30
اچ‌بی‌او یک کمدی درباره فیلم‌های ابرقهرمانی به کارگردانی سم مندس می‌سازد.

ریسک اجرای «عقیق»ِ محرمی چه بود؟/ دوقطبی جامعه در محرم شکست

ریسک اجرای «عقیق»ِ محرمی چه بود؟/ دوقطبی جامعه در محرم شکست
2022-08-10T11:46:29+04:30
مصطفی امامی مجری برنامه محرمی «عقیق» که این شب‌ها از کربلا روی آنتن می‌رود درباره ریسک اجرای این برنامه در فضای معارفی سخن گفت.

بن کینگزلی با سالوادور دالی جشنواره تورنتو را به پایان می‌برد

بن کینگزلی با سالوادور دالی جشنواره تورنتو را به پایان می‌برد
2022-08-10T10:13:10+04:30
فیلم بن‌ کینگزلی در نقش سالوادور دالی برای اختتامیه جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۲ انتخاب شد.

«چشم انتظار» منتشر شد/ خوانندگی وحید تاج در اثری عاشقانه

«چشم انتظار» منتشر شد/ خوانندگی وحید تاج در اثری عاشقانه
2022-08-10T08:46:29+04:30
آلبوم «چشم انتظار» به آهنگسازی رامین صفایی، خوانندگی وحید تاج و همراهی نصرالله مدقالچی در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«باغ وهمی شیشه‌ای» به اجرا نزدیک شد/ روایت تنهایی آدم‌های شیشه‌ای

«باغ وهمی شیشه‌ای» به اجرا نزدیک شد/ روایت تنهایی آدم‌های شیشه‌ای
2022-08-10T08:46:28+04:30
نمایش «باغ وهمی شیشه‌ای» از فردا پنجشنبه ۲۰ مرداد در تماشاخانه سیمرغ به صحنه می‌رود.

سم مندس برای اولین بار برای تلویزیون کارگردانی می‌کند

سم مندس برای اولین بار برای تلویزیون کارگردانی می‌کند
2022-08-10T08:06:28+04:30
اچ‌بی‌او یک کمدی درباره فیلم‌های ابرقهرمانی به کارگردانی سم مندس می‌سازد.

زندگی «کری گرانت» سریال می‌شود/ بازیگر هری پاتر در نقش اصلی

زندگی «کری گرانت» سریال می‌شود/ بازیگر هری پاتر در نقش اصلی
2022-08-09T14:59:50+04:30
قرار است یک سریال کوتاه درباره زندگی کری گرانت بازیگر بزرگ دوران طلایی هالیوود ساخته شود.

روایت «جان» از شهید محسن حججی/ غوغایی که در کشور به پا شد

روایت «جان» از شهید محسن حججی/ غوغایی که در کشور به پا شد
2022-08-09T14:59:48+04:30
مستند «جان» به کارگردانی امیرحسین نورزی که به موضوع شهید محسن حججی می‌پردازد، از تولیدات گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت است که امروز ۱۸ مرداد از شبکه دو پخش م...

«قاب عاشقی» نمایش ادای دین سینما به عاشوراست/ از ناگفته‌ها پرسیدم

«قاب عاشقی» نمایش ادای دین سینما به عاشوراست/ از ناگفته‌ها پرسیدم
2022-08-09T14:33:08+04:30
مسعود نجفی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «قاب عاشقی» معتقد است که این برنامه قابی برای نشان دادن ادای دین سینمای ایران به واقعه عاشورا است.

اجرای متفاوت «اپرای عاشورا» در «وحدت»/ این یک «اپرای قدسی» است

اجرای متفاوت «اپرای عاشورا» در «وحدت»/ این یک «اپرای قدسی» است
2022-08-09T14:19:49+04:30
بهروز غریب‌پور اپرای عروسکی «عاشورا» را به شکلی متفاوت، از ۱۹ مرداد در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

لوگو و پوستر پروژه «چراغ» رونمایی شد

لوگو و پوستر پروژه «چراغ» رونمایی شد
2022-08-09T12:46:29+04:30
لوگو و پوستر نماهنگ «چراغ» که با شعری از محمدحسین ملکیان، دکلمه صابر خراسانی و آهنگسازی نیما علامه توسط مرکز موسیقی ماوا تولید شده است، رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)