میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «بالماسکه در وایتهارت» نوشته پوریا عبدی که به تازگی وارد بازار کتاب شده است روایتگر التهابات اواسط قرن ۱۶ میلادی در انگلستان است. همان سالهایی که شاه چارلز دوم به خونخواهی پدرش قیام میکند، ژنرال کرامول و جمهوریخواهان را شکست میدهد و پس از ۲ سال مجدداً سلطنت را به انگلستان برمیگرداند.
در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: «نمایشنامه «بالماسکه در وایت هارت» یک درام مدرن مبتنی بر تشنج موقتی در رویدادهای گذراست. تشنجی که رفتهرفته بر تنش بین شخصیتها میافزاید و همین مساله همه چیز را تحتالشعاع قرار میدهد. اما نباید فراموش کنیم که شخصیتهای این نمایشنامه دائما در حال پنهانکاری هستند. آنها همچون کسانی که در یک بالماسکه شرکت کرده اند، نقابی نامرئی بر چهره زدهاند و خود را به گونهای معرفی میکنند که در دورترین فاصله از خود شناخته شوند. سعی می کنند همه چیز را انکار کنند و شخصی دیگر باشند، از این رو شاید تشنجی ساختگی ایجاد میکنند تا در پشت این فضای مهآلود، با آرامش خیال پنهان بمانند.
همچنین در فرم نگارشی «بالماسکه در وایتهارت» تلاش شده استفاده مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد؛ در همین خصوص از عبارتبندی موجز، انقطاعها، مکثهای مکرر، توقفهای میانجملهای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرونریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. همچنین سعی شده تا نمایشنامه «بالماسکه در وایتهارت» از یک نوع ارتباط خاص در بین عناصر خود برخوردار باشد. ارتباطی چندبعدی که بازیهای زبانی، کلیشههای اغراقآمیز، تکرار و ترکیبات بیربط یا حتی عبارات ابتکاری را به دنبال خود داشته باشد و از زبان شخصیتهایی بیان شود که در یک تراژدی-کمدی توأمان اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایندِ ناخودآگاه هستند.
نمایشنامه «بالماسکه در وایتهارت» از شیوههای روایی کلاسیک عبور میکند و بعدتر آن را به مسخره میگیرد و طبعاً تهمایهای از فضاسازیهای سورئال را تداعی میکند. مسخرگیِ تلخی که لایههای قابل توجه تراژدی را از وادی روایتهای واریته تا شوخیها و بداههپردازیهای کمدیا دلآرته با خود میکشاند. در این نمایشنامه همه حرف میزنند تا حرف نزده باشند، سوال میپرسند تا جواب نگیرند، حرکت میکنند که تکان نخورند و به طور کلی فعالیتی انجام میدهند که در تضاد با انگیزه اصلی انجام آن فعالیت است. به عبارتی «بالماسکه در وایتهارت» اجتماعی از همه چیز برای هیچ است.
نمایشنامه «بالماسکه در وایتهارت» دارای چهار شخصیت است که هر چهار شخصیتش را مردان تشکیل میدهند و به عبارتی یک درام مردانه است. از این جهت این درام میتواند برای اجرا توسط گروههای تک جنسیتی تئاتری مناسب باشد.»
کتاب «بالماسکه در وایتهارت» نمایشنامهای تک پردهای است که تحت تالیف پوریا عبدی در قطع پالتویی و ۶۴ صفحه توسط انتشارات مهراندیش منتشر شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
جزییات سفر استانی مدیرکل دفتر موسیقی به پایتخت فرهنگی ایران
«بیگی و دوستان» به شبکه پویا میآیند
گلاب آدینه و علی مصفا به تماشای «بهمن» نشستند
امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی
نمایش نقاشیهای آخرالزمانی در «پس از ما»
برنامه «نردبان» به مستندسازی در بحران میپردازد
سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند/ اسناد مفقودی کجاست؟
«امتداد» با نولان به قسمت پایانی رسید
«هومورو» در تئاتر مولوی روی صحنه میرود
بررسی سینمای کمدی با علیرضا خمسه در «هفت»
انتقام «مدهآ» در پی قربانی شدن عشق
«لعبتباز» قصه هنری رو به فراموشی است
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!