میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا سپهوند نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی که طی سالهای اخیر در حوزههای مختلف رسانهای هم به فعالیت مشغول است، طی روزهای گذشته بود که قطعه «دل من میگرید» را به آهنگسازی خود، تنظیم غلامرضا صادقی و خوانندگی همایون شجریان منتشر کرد.
در این قطعه مهرانگیز سلحشور شاعر، علیرضا سپهوند آهنگساز، غلامرضا صادقی تنظیم، بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو، امیرفرهنگ اسکندری نوازنده عود، پدرام فریوسفی، میثم مروستی، نیلوفر محبی، امین عطایی نوازندگان ویولن، پدرام فریوسفی و میثم مروستی نوازندگان ویولن آلتو، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل، کاوه عابدین و مرجان معصومی ضبط موسیقی، غلامرضا صادقی میکس، پیمان امدادی فتوگرافی، جواد قاسمی طراح کاور گروه اجرایی را تشکیل میدهند.
علیرضا سپهوند در یادداشتی که آن را به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار مهر قرار داده، در توضیحاتی پیرامون قطعه «دل من میگرید» نوشته است:
«دل من میگرید» نام جدیدترین قطعهای است که شجریان منتشر کرده است. در این اثر فیوژن (تلفیقی) که بر مبنای رپرتوار ایرانی و در ساختار موسیقی کلاسیک غربی درهم تنیده شده، وصف حال خواننده را چه در احساس و بیان چه در موزیکالیته و ساختار و منحنیهای آوازی نمایان میسازد. نمود هارمونیک و کنترپوئنتیک این اثر در بستری کاملاً مینیمال و بهره از آکوردها و حرکت افقی اصواتی که توسط برجستهترین نوازندگان حال حاضر کشور از جمله بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو و پدرام فریوسفی نوازنده ویلن اجرا شده، ارکستری با صدادهی و دینامیک مطلوب به دست میدهد.
جدیدترین اثر همایون شجریان را میتوان واگویه احساس درونی این خواننده موسیقی ایرانی دانست که با رویکردی تقریباً متفاوت از دیگر آثار منتشره اخیر وی، نموداری موزیکالیته از اثری تغزلی که بار غم در آن مشهود است. روند ملودیک این اثر و بهره از فرم و فضاسازی موسیقی ارکسترال بر بستری از آکوردهای تکرار شونده و نتهای سرمیزان پیانو، در گردشی ادواری، شنونده را در این فضای دراماتیک به همان جهت میبرد که مورد نظر آهنگساز و خواننده بوده است. شنونده با سولوهای نوازنده عود، و فضاسازی ارکستر زهی، و آکوردهای تکرار شونده پیانو، به بار عاطفی مورد نظر و دریافت احساسی اثر، شرطی میشود. با این وجود فضای مینیمال کلی تنظیم قطعه «دل من میگرید» که به دور از به رخ کشیدن توان نوازندههای شناخته شده این اثر، شرایط را برای شنونده مخیّر میگذارد تا برداشت احساسی عاطفی و مفهومی خود از اثر را دریافت کند.
در این اثر، خبری از تحریرها، تشرها و آکسانهای اجرای یک خواننده سنتیخوان نیست و همایون شجریان با ظرافت هرچه تمامتر نوانسهای خاص اثری دلی را در قرینهسازیهای پی درپیِ دور و نزدیک به نمایش گذاشته و از دقیقه یک به بعد گویی این بده بستان بین او و شنونده برقرار شده است.
در بخش پایانی این قطعه، خواننده در چپ کوک (اوج خوانی) آوازی با رویکرد مدگردی از اصفهان به نوا میخواند و در همین کوتاهِ آواز از مکتب آوازی تهران تا حتی اشارهای به تحریرهای کوچه و بازار، این حس همدلیِ غم شیرینِ اثر را همذاتپندارانه، با مخاطبش به پایان رهنمون میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر