میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمد عبداللهی پژوهشگر و مدیربرنامههای پارسا خائف از خوانندگان برگزیده فصل اول برنامه «عصر جدید» که بعد از انتشار آلبوم «هفت الف» به آهنگسازی مهیار علیزاده فعالیت چندانی در عرصه اجرا و تولید آثار موسیقایی نداشت، با انتشار متنی که آن را در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار داد، از تازهترین فعالیتها و اقدامات این خواننده جوان سخن گفت.
در یادداشت محمد عبداللهی آمده است:
زمانی که پارسا خائف چراغ سفید داوران و آرای مردمی فصل اول پربینندهترین و بزرگترین رویداد استعدادیابی کشور را دریافت کرد و به فینال فصل اول «عصر جدید» راه یافت، در هیاهوی تشویقهای پر شور، یک نگرانی بزرگ به وجود آمد و آن، غرق شدن او در سیل شهرت بود. اما انگار پارسا و همراهانش حواسشان بسیار جمع بود که تا پارسا شناگر ماهری نشده است تن به امواج خطرناک نزند که شناگری با صبر و ممارست حاصل آید.
در این تحلیل در قالب سه اپیزود به بررسی و تحلیل مسیر درست یک استعداد کشف شده میپردازیم.
اپیزود اول- پارسای عصر جدید
رتبه سوم را کسب کرد و با پختگی معصومانهای گفت: «مرا رضای تو باید نه زندگانی خویش» از خدای خویش و مردم تشکر کرد و صحنه عصر جدید را برای خودش تمام شده دید؛ از فردای آن روز برخی منتظر بودند تا افول ستارهای نوظهور را ببینند که به قول معروف یک شبه ره چند ساله را پیموده بود.
فصل اول عصر جدید در شهریور ۹۸ تمام شد و پارسا خائف با تیتراژ برنامه «میدون» هر شب به آنتن شبکه سوم سیما بازگشت، بازگشتی که ظن پرکاری و کنترات کاری را به ذهن متبادر کرد؛ اما واقعیت داشت طور دیگری رقم میخورد و انگار پارسا و اطرافیانش گاز و ترمز را خوب میشناختهاند به نحوی که بعد از مدتی او برنده جایزه GRAND PRIX یازدهمین دوره فستیوال موسیقی اصیل کشورهای اسلامی در جمهوری آذربایجان شد.
اپیزود دوم- تجربه کار حرفهای
استعداد نوظهور عصر جدید دست به کاری شگفتانگیزتر از درخشش در صحنه عصر جدید زد و آن هم انتشار آلبوم «هفت الف» در آن سن کم بود، آلبومی که به زعم کارشناسان و متخصصان، المانهای یک کار تمام عیار و حرفهای را داشت، از آهنگسازی مهیار علیزاده و اشعار خاص گرفته تا اسم و گرافیک و تیزر که همگی بر پایه خرد جمعی و تفکر بود، حتی روز و ساعت انتشار هم قرابت معنایی با اسم آلبوم داشت.
در این مرحله هم عدهای منتظر ورود شتابزده پارسا خائف به مارکت موسیقی بودند ولی باز تصمیم درستش، همه را غافلگیر کرد و او پس از یک سال سکوت و به دور از هیاهو در سالروز نشر این آلبوم با خریداران قانونی آلبومش به صورت تصادفی تماس گرفت و ضمن تشکر از توجه آنان نظراتشان را شنید، کاری که اگر در یک کشور خارجی توسط خوانندهای دیگر انجام میشد احتمالاً بیشتر توجه مخاطبان ایرانی را به خود جلب میکرد.
اپیزود سوم – از عصر جدید تا قرن جدید
به شخصه در سال جدید منتظر دیدن پارسا خائف در برنامههای رنگارنگ سیما بودم، انتظار داشتم بعد از درخشش در «عصر جدید» و انتشار آلبومش او را در رسانههای مختلف مانند بسیاری دیگر در حال خواندن و صحبت ببینم، اما انگار او رفتهرفته متفاوتتر هم میشود؛ او هیچ جایی نبود. نشانش را از کلاسهای آموزش و جاهایی مانند خانه احمد شاملو میشد یافت، اینستاگرامش خالی از تبلیغات بود و در صفحهاش خبری از لایوهای فالور جمعکن نبود و خودش هم در لایوهای پوشالی مرسوم این روزها هیچ حضوری نداشت.
به هر ترتیب با کاراکتری که خود پارسا دارد و منش خانواده فرهیختهاش، تمام تمرکزمان بعد از عصر جدید، تبدیل شدن پارسا خائف از یک استعداد به یک هنرمند بود و در این مسیر، فضل خداوند و راهنمایی و کمک برخی بزرگان و اساتید این حوزه بسیار راهگشا بوده و امیدواریم بتوانیم در آینده حرفهای بیشتری برای بیان داشته باشیم.
این روزها پارسا خائف فقط مشغول آموزش، آموزش و باز هم آموزش است. پارسا آواز را علاوهبر استاد حسین علیشاپور با استاد وحید تاج و سه تار را با استاد مسعود شعاری در حال یادگیری بوده و به شکل نیمه حرفهای هم به آموزش پیانو با اساتید بینالمللی و آهنگسازی با اساتید کاربلد اتریشی میپردازد.
در پایان باید گفت این استعداد، امیدهای ما را هر روز بیشتر و بیشتر میکند و ما را به ظهور یک پدیده ثابت شده در عرصه موسیقی فاخر و جریانساز نوید میدهد. امید است که فضای کشورمان به بالندگی آن بیافزاید و تفاوت راه و روش پارسا خائف، به زودی بر همگان ملموس شود. امیدواریم که این هنرمند نوجوان کشور، تبدیل به هنرمند جریان ساز فرهنگی و اجتماعی باسوادی شود؛ موضوعی که بسیاری از کسانی که از نزدیک با وی ارتباط داشتهاند به آن صحه گذاشته و آینده او را روشن میبینند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان