میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمد عبداللهی پژوهشگر و مدیربرنامههای پارسا خائف از خوانندگان برگزیده فصل اول برنامه «عصر جدید» که بعد از انتشار آلبوم «هفت الف» به آهنگسازی مهیار علیزاده فعالیت چندانی در عرصه اجرا و تولید آثار موسیقایی نداشت، با انتشار متنی که آن را در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار داد، از تازهترین فعالیتها و اقدامات این خواننده جوان سخن گفت.
در یادداشت محمد عبداللهی آمده است:
زمانی که پارسا خائف چراغ سفید داوران و آرای مردمی فصل اول پربینندهترین و بزرگترین رویداد استعدادیابی کشور را دریافت کرد و به فینال فصل اول «عصر جدید» راه یافت، در هیاهوی تشویقهای پر شور، یک نگرانی بزرگ به وجود آمد و آن، غرق شدن او در سیل شهرت بود. اما انگار پارسا و همراهانش حواسشان بسیار جمع بود که تا پارسا شناگر ماهری نشده است تن به امواج خطرناک نزند که شناگری با صبر و ممارست حاصل آید.
در این تحلیل در قالب سه اپیزود به بررسی و تحلیل مسیر درست یک استعداد کشف شده میپردازیم.
اپیزود اول- پارسای عصر جدید
رتبه سوم را کسب کرد و با پختگی معصومانهای گفت: «مرا رضای تو باید نه زندگانی خویش» از خدای خویش و مردم تشکر کرد و صحنه عصر جدید را برای خودش تمام شده دید؛ از فردای آن روز برخی منتظر بودند تا افول ستارهای نوظهور را ببینند که به قول معروف یک شبه ره چند ساله را پیموده بود.
فصل اول عصر جدید در شهریور ۹۸ تمام شد و پارسا خائف با تیتراژ برنامه «میدون» هر شب به آنتن شبکه سوم سیما بازگشت، بازگشتی که ظن پرکاری و کنترات کاری را به ذهن متبادر کرد؛ اما واقعیت داشت طور دیگری رقم میخورد و انگار پارسا و اطرافیانش گاز و ترمز را خوب میشناختهاند به نحوی که بعد از مدتی او برنده جایزه GRAND PRIX یازدهمین دوره فستیوال موسیقی اصیل کشورهای اسلامی در جمهوری آذربایجان شد.
اپیزود دوم- تجربه کار حرفهای
استعداد نوظهور عصر جدید دست به کاری شگفتانگیزتر از درخشش در صحنه عصر جدید زد و آن هم انتشار آلبوم «هفت الف» در آن سن کم بود، آلبومی که به زعم کارشناسان و متخصصان، المانهای یک کار تمام عیار و حرفهای را داشت، از آهنگسازی مهیار علیزاده و اشعار خاص گرفته تا اسم و گرافیک و تیزر که همگی بر پایه خرد جمعی و تفکر بود، حتی روز و ساعت انتشار هم قرابت معنایی با اسم آلبوم داشت.
در این مرحله هم عدهای منتظر ورود شتابزده پارسا خائف به مارکت موسیقی بودند ولی باز تصمیم درستش، همه را غافلگیر کرد و او پس از یک سال سکوت و به دور از هیاهو در سالروز نشر این آلبوم با خریداران قانونی آلبومش به صورت تصادفی تماس گرفت و ضمن تشکر از توجه آنان نظراتشان را شنید، کاری که اگر در یک کشور خارجی توسط خوانندهای دیگر انجام میشد احتمالاً بیشتر توجه مخاطبان ایرانی را به خود جلب میکرد.
اپیزود سوم – از عصر جدید تا قرن جدید
به شخصه در سال جدید منتظر دیدن پارسا خائف در برنامههای رنگارنگ سیما بودم، انتظار داشتم بعد از درخشش در «عصر جدید» و انتشار آلبومش او را در رسانههای مختلف مانند بسیاری دیگر در حال خواندن و صحبت ببینم، اما انگار او رفتهرفته متفاوتتر هم میشود؛ او هیچ جایی نبود. نشانش را از کلاسهای آموزش و جاهایی مانند خانه احمد شاملو میشد یافت، اینستاگرامش خالی از تبلیغات بود و در صفحهاش خبری از لایوهای فالور جمعکن نبود و خودش هم در لایوهای پوشالی مرسوم این روزها هیچ حضوری نداشت.
به هر ترتیب با کاراکتری که خود پارسا دارد و منش خانواده فرهیختهاش، تمام تمرکزمان بعد از عصر جدید، تبدیل شدن پارسا خائف از یک استعداد به یک هنرمند بود و در این مسیر، فضل خداوند و راهنمایی و کمک برخی بزرگان و اساتید این حوزه بسیار راهگشا بوده و امیدواریم بتوانیم در آینده حرفهای بیشتری برای بیان داشته باشیم.
این روزها پارسا خائف فقط مشغول آموزش، آموزش و باز هم آموزش است. پارسا آواز را علاوهبر استاد حسین علیشاپور با استاد وحید تاج و سه تار را با استاد مسعود شعاری در حال یادگیری بوده و به شکل نیمه حرفهای هم به آموزش پیانو با اساتید بینالمللی و آهنگسازی با اساتید کاربلد اتریشی میپردازد.
در پایان باید گفت این استعداد، امیدهای ما را هر روز بیشتر و بیشتر میکند و ما را به ظهور یک پدیده ثابت شده در عرصه موسیقی فاخر و جریانساز نوید میدهد. امید است که فضای کشورمان به بالندگی آن بیافزاید و تفاوت راه و روش پارسا خائف، به زودی بر همگان ملموس شود. امیدواریم که این هنرمند نوجوان کشور، تبدیل به هنرمند جریان ساز فرهنگی و اجتماعی باسوادی شود؛ موضوعی که بسیاری از کسانی که از نزدیک با وی ارتباط داشتهاند به آن صحه گذاشته و آینده او را روشن میبینند.
منبع : خبرگزاری مهر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!
نکوداشت هنرمندی که هنر و اندیشهاش رنگ کهنگی نمیگیرد
میزبانی تالار مولوی از جشنواره تئاتر مقاومت با اجرای «گاراژ»
قدیریان: وظیفه داریم اراده الهی را برای پیروزی حق یادآوری کنیم