میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، شینجی آئویاما کارگردان، نویسنده و آهنگساز ژاپنی که برای فیلم «اوریکا» ۲ جایزه از جشنواره فیلم کن سال ۲۰۰۰ دریافت کرده بود، پس از مدتی مبارزه با سرطان از دنیا رفت.
آئویاما با نمایش فیلم «اوریکا» در جشنواره فیلم کن موفق شد تا موجی در فیلمسازی بینالمللی ایجاد کند. این درام سیاه و سفید که درباره عواقب یک اتوبوسربایی است بر مبنای یک ماجرای واقعی ساخته شده بود. این فیلم که به متلاشی شدن زندگی بازماندگان این اتوبوسربایی مربوط بود هم جایزه فیپرشی آن سال را برد و هم جایزه کلیسای جهانی هیات داوران را. این کارگردان با فیلمش در صف مقدم نسل جدید فیلمسازان ژاپنی قرار گرفت و سال ۲۰۰۱ با فیلم «ماه صحرا» و سال ۲۰۰۵ با «اری اری رما ساباکوتانی» به جشنواره کن بازگشت.
وی متولد ۱۹۶۴ بود و در حالی که ابتدا به موسیقی راک علاقهمند بود، پس از تماشای فیلم «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کاپولا در سال ۱۹۷۹ به سینما علاقهمند شد و بعد با مشاهده فیلمهای ژان لوک گدار از آنها به عنوان الهامبخش کلیدی خود برای ورود به سینما یاد کرد. وی از این ۲ فیلمساز به عنوان چهرههایی که به ایده وی از موسیقی راک نزدیک بودند، یاد کرده است.
در کالج آئویاما به عنوان دستیار کارگردان کیوشی کوراساوا کار کرد و به ساختن فیلمهایی درباره زادگاهش پرداخت. اولین فیلم بلند وی سال ۱۹۹۶ با عنوان «بییاور» ساخته شد و جوایزی را در ژاپن کسب کرد. «بکواتر» در سال ۲۰۱۳ درباره رابطه مردی با پدر بدرفتارش جایزه بهترین کارگردانی لوکارنو را برای وی به همراه داشت و با «کوروگی» در سال ۲۰۰۶ و «تعطیلات غمگین» در سال ۲۰۰۷ به جشنواره فیلم ونیز راه پیدا کرد.
آئویاما علاوه بر ساخت فیلمهای دیگری چون «خدای من چرا مرا رها کردی» و «زندگی در آسمان» و «پارک توکیو» رماننویس هم بود و ۱۱ رمان نوشت که با اقتباس از برخی از همانها فیلم هایش را ساخت. وی به عنوان منتقد سینمایی نیز فعالیت میکرد و عضو هیات داوران جشنواره فیلم توکیو و استاد سینما در دانشگاه هنر نیز بود.
این چهره سینمایی به عنوان کارگردانی شناخته میشد که به ریشههای هنریاش وفادار بود و در برابر وسوسههای موفقیت تجاری هیچگاه تسلیم نشد. وی درباره «فیلم» گفته بود: «از نظر من فیلم زندگی است و هر چند ارایه توصیفی درست از آن واقعاً سخت است، اما سینما حتی فراتر از زندگی است. چیزی است که نمیتوانی با استفاده از کلمات به خوبی تفسیرش کنی.»
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان