میرنیوز
حسن صیدخانی یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این فیلم سینمایی که به حادثه بمباران زمین فوتبال منطقه چوار میپردازد، گفت: من و برادر دوقلویم فرزند ایلام و اهل منطقه چوار هستیم و سال ۶۶ در یک منطقه جنگی به دنیا آمدیم پس برایمان مهم بود که در اولین اثر سینمایی خود به سراغ موضوعی برویم که در محل زندگیمان رخ داده و تاکنون فیلمسازی به آن نپرداخته است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این فاجعه بمباران جان خود را از دست دادند و شهید شدند از نزدیکانشان هستند، مطرح کرد: ما مانند بسیاری از افراد دیگر با اتفاقاتی از این دست زندگی کردهایم و زمانی که وارد حوزه فیلمسازی شدیم، دوست داشتیم اثری را با چنین موضوعی بسازیم تا دین خود را به شهرمان ادا کنیم. این یک ظلم آشکار است که تا به امروز نادیده مانده است.
صیدخانی تاکید کرد: با وجود آنکه درباره مناطق دیگر مانند استان خوزستان آثار زیادی تولید و به نقشی که آنها در جنگ داشتهاند، پرداخته شده است اما به جرات میتوانم بگویم تا به امروز یک فیلم سینمایی درباره ایلام ساخته نشده و «مستطیل قرمز» اولین اثر سینمایی درباره این منطقه است.
تحقیقات میدانی از ابتدا در اولویتمان بود
وی درباره روند پژوهش و نگارش «مستطیل قرمز» توضیح داد: تحقیقات میدانی از ابتدا برای ما در اولویت قرار داشت و برای این امر در منطقه چوار مستقر شدیم، نویسنده را با خود همراه کردیم و تلاش کردیم قصه را با حضور در منطقه روایت کنیم. به عنوان مثال برای روایت یک مسابقه فوتبال سادهترین بیان میتواند این باشد که مسابقه فوتبالی درحال برگزاری است و در میان آن هواپیمایی ناجوانمردانه زمین فوتبال را بمباران میکند اما زمانی که بخواهیم این واقعه را در ۱۰۰ دقیقه و در یک فیلم سینمایی به تصویر بکشیم نیاز به قصهای پربار داریم.
به گفته صیدخانی، اصراری که به پیش برد قصه در واقعیت وجود داشت، باعث شد که تحقیق و نگارش این اثر ۶ ماه طول بکشد تا فیلمنامه به سرانجامی مطلوب برسد و اثر وارد مرحله پیشتولید شود.
کارگردان «مستطیل قرمز» درباره لهجه نداشتن بازیگران اصلی این اثر عنوان کرد: در سکانسی از این فیلم بازیگر خانم از همسر خود میخواهد که به شهرشان بازگردند و این نشان میدهد که ۲ شخصیت اصلی قصه بومی آن منطقه نیستند و این نداشتن لهجه از سوی بازیگران اصلی تعمدی بوده است چراکه آنها از شهر دیگری به دلیل موقعیت شغلی پدر خانواده به ایلام سفر کردهاند البته باید بگویم که ما در این فیلم بیشترین استفاده را از فضا و بازیگران منطقه داشتهایم و تمام سعی ما بهرهگیری از ظرفیت بومی ایلام بوده است.
نمایش ظرفیتهای بومی ایلام برایمان اهمیت داشت
صیدخانی با اشاره به اینکه نشان دادن فرهنگ بومی ایلام با لباسها و مکانهای این منطقه بسیار برای او و برادرش مهم بوده است، عنوان کرد: به دلیل آشنایی که با منطقه و فضای آن داشتیم، برایمان مهم بود که به خوبی منطقه ایلام و ظرفیتهای بومی آن دیده شود همچنین لباسهایی که در این پروژه از آنها استفاده کردیم، سالهای آینده خود را نشان میدهند و با تماشای آنها میتوان فهمید ۲۰ سال پیش مردم ما در ایلام چگونه لباس میپوشیدند. تمام تلاشمان این بود که این ظرفیت نادیده گرفته نشود و خوشبختانه بازیگران نیز استقبال خوبی از این اتفاق داشتند.
این فیلمساز در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر مدیر فیلمبرداری پروژه روی پروژه اثر گذاشته است یا نه، تصریح کرد: فیلمبرداری این کار در ۲ ماه انجام شد و از ابتدای پروژه تورج اصلانی در کنار تیم حضور داشت اما به دلیل مشکلات، بخشی از این فیلم در فصل سرما و بخش دیگر در فصل بهار فیلمبرداری شد. به همین دلیل ۴۰ جلسه ابتدایی جلوی دوربین تورج اصلانی رفته است و پس از آن و به دلیل وقفه در ادامه تولید و حضور اصلانی در پروژه «کامیون» اثر زندهیاد کامبوزیا پرتوی، در ۲۰ جلسه پایانی سعید براتی فیلمبرداری کار را برعهده گرفت.
وی تاکید کرد: حداقل من و برادرم به عنوان کارگردان زمان بازبینی و تدوین «مستطیل قرمز» متوجه حضور دو فیلمبردار نشدیم و کار از نگاه ما قابل قبول بود.
صیدخانی در پایان درباره بهره نبردن از چهرههای مشهور در این فیلم سینمایی جز یک یا دو مورد عنوان کرد: من معتقد هستم که اگر فیلمی قرار باشد دیده شود، دیده میشود البته قصد ندارم بگویم بازیگر در این دیده شدن مهم نیست چراکه بسیار نقش مهمی در این اتفاق دارد اما من در این کار به دلیل سختی و شبه تاریخی بودن آن نیاز داشتم بازیگری انتخاب کنم که بتواند از پس اجرای درست آن برآید و برای نقشی که بازی میکند، احترام قائل باشد. اندیشه فولادوند بازیگری با تجربه و توانمند در سینمای ایران است و شاید بتوانم بگویم بهترین انتخاب من در این فیلم سینمایی بود چراکه برای کاراکتری که قرار بود بازی کند، بسیار وقت گذاشت و تلاش کرد. من فکر میکنم حضور اندیشه فولادوند قطعاً اتفاق بسیار خوبی بود. همچنین مهدی اسدی نیز بهترین انتخاب ما برای حضور در این پروژه بوده است.
منبع : خبرگزاری مهر
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!