میرنیوز
ابراهیم امینی یکی از فیلمنامهنویسان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازیفر از آثار راهیافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه توضیح داد: همانطور که مطلع هستید این پروژه در ابتدا قرار بود فقط یک سریال باشد که نسخه سریالی آن همچنان به نام «عاشورا» در دست تولید است. از مرحلهای به بعد تصمیم گرفته شد که این پروژه یک نسخه سینمایی هم داشته باشد.
وی افزود: از همان ابتدا مبنایی را قرار دادیم و آن اینکه این ۲ نسخه مسیر متفاوتی باید نسبت به یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل حتی اسم نسخه سینمایی را هم تغییر دادیم. سابق بر این نسخه سینمایی مجموعههای تلویزیونی صرفاً یک خلاصهای از نسخه سریالی آنها بودند اما ما در این تجربه بخشی از داستان را که در نسخه سینمایی گسترش دادیم و به همین دلیل در حال حاضر ۲ نسخه سینمایی و تلویزیونی از این پروژه در اختیار داریم که بسیار با هم متفاوت هستند. حتی خط داستانی متفاوتی هم نسبت به هم دارند.
امینی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان فیلم «موقعیت مهدی» را یک فیلم پرتره از شهید مهدی باکری دانست، تأکید کرد: نه نمیتوان اینگونه گفت که این فیلم یک روایت زندگینامهای از زندگی مهدی باکری است. این فیلم بیشتر روایتی از رابطه ۲ برادر باکری است و این رابطه در داستان محوریت دارد.
وی درباره دلیل تمرکز بر این بخش داستان در نسخه سینمایی هم گفت: در جریان جزئیات این تصمیمگیری نیستم اما در مسیر تولید نسخه سریالی، به مرور به این جمعبندی برای نسخه سینمایی رسیدهاند.
«مرد بازنده» را قبل از «زخمکاری» نوشتیم
امینی درباره همکاری با محمدحسین مهدویان در نگارش فیلمنامه «مرد بازنده» دیگر فیلم خود در جشنواره چهلم فیلم فجر و طرح برخی مطالب درباره تأثیر سریال «زخمکاری» بر این فیلم سینمایی هم گفت: «مرد بازنده» فیلمنامهای است که از ۲ سال قبل با محمدحسین روی آن کار کرده بودیم و اساساً شکلگیری آن پیش از نگارش و ساخت سریال «زخم کاری» بود. مباحثی که درباره شباهت این ۲ پروژه مطرح میشود شاید به دلیل اشتراک بازیگران باشد. درباره تأثیر این ۲ پروژه روی هم منتقدان باید نظر بدهند اما فیلمنامه «مرد بازنده» پیش از «زخمکاری» نوشته شد و تنها تولیدش به بعد از آن سریال افتاد.
وی ادامه داد: در دوره ساخت فیلم سینمایی «درخت گردو» و پیش از ورودم به پروژه «دسته دختران» ساخته منیر قیدی، فیلمنامه «مرد بازنده» را نوشته و تمام کرده بودیم. ابتدا قرار بود با تهیهکننده دیگری این فیلم ساخته شود که ماجرای کرونا پیش آمد و تولید آن به متوقف شد.
این فیلمنامهنویس که تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان در دیگر پروژههای سینمایی این فیلمساز را هم داشته درباره تفاوت «مرد بازنده» با دیگر آثار او گفت: شاید اصلیترین تفاوت آن این باشد که محمدحسین مهدویان بیشتر اوقات داستانهایی واقعی یا برگرفته از تاریخ را ساخته است اما این فیلم یک قصه بهروز دارد که هیچ مبنای واقعی ندارد. این پروژه به نوعی تعلق خاطر ما دو نفر را به ژانر کارآگاهی و پلیسی هم نشان میدهد. از این منظر نگارش فیلمنامه این کار تجربه جالبی برای من بود. امیدوارم تماشای آن برای مخاطب هم به همین اندازه لذتبخش باشد.
منبع : خبرگزاری مهر
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!