میرنیوز
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «خرس» بر اساس نمایشنامه ماندگار آنتون چخوف از تاریخ 20دی تا دهم بهمن ماه سال جاری در سالن اصلی تماشاخانه مهرگان به کارگردانی کیوان ظهرابی به روی صحنه میرود. در این نمایش لیلی صبری،نیما قربان زاده، فرید گلریز، لاله حشمت پسند، نیما نیکمنش، عرفان سیف الهی، الیکا تصدیقی و محمد سعوه به ایفای نقش میپردازند.
ظهرابی درباره این نمایش به خبرنگار تئاتر فارس گفت: سالها پیش من در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بازیگری خواندم. اولین باری که با «خرس» و متن چخوف مواجه شدم، نظرم را به خاطر نوع نگاه نویسنده به زن و مرد و حس اصالت وجودی زن و مرد در مواجهه با خود و دیگری، جلب کرد.
وی در ادامه افزود: «خرس» مثل سایر آثار چخوف نگاهی عمیق به روابط انسانی دارد. زن ومرد با تمام پیچیدگی و در عین خود سادگی وجودی خویش با ظرافتی بی نظیر در این نمایش در کنار هم بار دراماتیک قصه را به دوش میکشند. نمایش بدون تکلف، ساده و دیالوگها سلیس هستند.
ظهرابی اظهار داشت: تکلفهای معمول به درک فضای حسی اثر کمک شایانی کرده تا در عین غامض بودن ماهیت متن را برای مخاطب شیرین، دلپذیر و البته سهل الفهم و دلنشین سازد. ترجمه خانم کاشیچی نیز به زیبایی کار ما افزوده است.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: کاوش در روابط فی ما بین زن و مرد از دیرباز دستمایه بزرگان ادب جهان بوده و شاهکارهای بسیاری بر این اساس خلق شده که بی شک خرس یکی از زیباترین این آثار است.ریتم و تمپوی مناسب، شخصیتپردازی به جا و منطقی،کنش و واکنشهای معقول تاثیرگذار در لفافهای از طنز از شاخصههای اصلی این متن نمایشی است.
وی درباره طنز تلخ (گروتسک) این کار توضیح داد: گروتسک در تمام مقاطع متن دیده میشود که در عین مطایبههای زیبا و شخیها حس میشود. اینکه بالاخره خرس چه کسی است، به جذابیت کار افزوده است. بههرحال خرس ویژگیهای متضاد و جذاب زیادی دارد که در موقعیتهای مختلف کاراکتر او را متفاوت میکند. با این حال من نمی خواستم وارد فضای فمنیستی شویم و زن و مرد را به جان هم بیاندازیم و تعلیق ایجاد کنیم، سعی کردم با امانت داری کامل در متن ، یک مقدار پرداختها را تغییر دهم.
وی یادآور شد: گروه نمایشی اک در عین وفاداری به متن آنتوان چخوف کوشیده است مرز باریک بین طنز و درام موجود در نمایش را رعایت کند تا رکن اساسی متن که مواجهه زن و مرد در تقابل با هم به بهترین شکل ممکن محقق شود. در پرداخت اثر نمایشی تبلور شخصیتهایی که در متن تنها به آنان اشاره کوتاهی شده و در نمایش به عینیت رسیدهاند، از وجوه تمایز بارز به شمار میروند.
وی همچنین افزود: فضاسازی با نور، پرهیز از هجو و لودگی، افزودن الگوهای رفتاری ایرانی به کاراکترها هم از جمله مواردی است که در این خصوص باید ذکر شود. نمایش سرگرم کننده، ملیح و مملو از لحظات خاصی است که همراه با بازی خوب بازیگرانش توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.
ظهرابی درباره تکنیک فاصلهگذاری که در نمایش اجرا شده است، گفت:سعی کردیم در جاهایی فاصله و حریمی بین تماشاگر و کار نباشد یعنی دیوار چهارم از بین برود و مخاطب راحت ارتباط برقرار کند، یک قسمتهایی هم فاصله را زیاد کردیم.
وی درباره اجراهای گذشته این نمایشنامه گفت:تا آنجایی که من میدانم نمایشنامه بارها و بارها از دهه چهل توسط محمد برسوزیان و دهه شصت توسط آقای عبدی و بعدها سیروس همتی و دیگران و الان هم یک گروه به زبان انگلیسی در حال انجام آن هستند.
این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که چه بازخوردهایی از نمایش گرفتهاند، گفت:خوشبختانه با توجه به فضای حاکم بر جامعه ، بازخورد از کار خوب بوده است. زمان اجرای ما مصادف با شهادت سردار سلیمانی و عزای عمومی در کشور و سپس واقعه هواپیمای اوکراین بود، جامعه در آن دوره دچار شوک شده بود و کسی کمتر در التهابات و اغتشاشات پس از آن ماجرا در اطراف دانشگاه امیرکبیر و غیره جرأت آمدن به آن مناطق را داشت. برای همین قدری اجرا به تعویق افتاد و ریزش مخاطب داشتیم.
وی درباره تحریم تئاتر فجر توسط عدهای از سلبریتیها گفت: چندی پیش هم مواجه با هجمه عجیبی از سوی برخی افراد برای تحریم تئاتر فجر شدیم، اصلا اینها چه ربطی به هم دارند و این روش اعتراض اصلا درست نیست اینکه بخواهیم چراغ تئاتر را خاموش کنیم!
ظهرابی یادآور شد: همزمان با اجرای ما در تهران 120 گروه نمایشی روی صحنه بودند بگذریم ازکسانی که وضع مالیشان آنقدر خوب است و کارهایشان بازدید همیشگی را با حضور سلبریتیها دارد اما بقیه در سالنهایی چون مهرگان، نوفل لوشاتو یا شهرزاد و .. به سختی جلو میرفتند اینها باید هزینههایشان تأمین شود. سلبریتی روی چه حسابی میگوید تئاتر تعطیل شود! مگر همین سیستم نبوده در تلویزیون تا تئاتر و سینما که او را جلو برده است و تبدیل به همین سلبریتی کرده است!؟
وی در این باره افزود:یک عده تصور میکنند چون اعتراض دارند باید تئاتر تعطیل شود! جشنواره تئاتر فجر اعتبار کشور ما است کدام جشنواره بینالمللی تر از این جشنواره است؟ ما که خودمان نباید تیشه به ریشه خودمان بزنیم؟!
ظهرابی توضیح داد: با این حال و در این شرایط ما پر فروش ترین کار مهرگان دراین دوره بودیم، خیلی از مخاطبان ما برگه نظرسنجی پر کردند و مصاحبه داشتند که خوشبختانه بازخوردها خوب بود. ببینید کار ما طنز و خانوادگی است که در عین وفاداری به متن چخوف اجرا میشود اما پرداخت متفاوتی دارد.
وی درباره آخرین تاریخ اجرایشان گفت: آخرین تاریخ ما دهم بهمن ماه است ، یازدهم و دوازدهم هم در بخش «به علاوه فجر» که امسال در مسابقه جشنواره حضور دارد، اجرا داریم . قطعا تغییراتی از میزانسن تا فرمت اجرا، نحوه بازیگری، لباسها و نورپردازی برای فجر اعمال خواهیم کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
جزییات سفر استانی مدیرکل دفتر موسیقی به پایتخت فرهنگی ایران
«بیگی و دوستان» به شبکه پویا میآیند
گلاب آدینه و علی مصفا به تماشای «بهمن» نشستند
امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی
نمایش نقاشیهای آخرالزمانی در «پس از ما»
برنامه «نردبان» به مستندسازی در بحران میپردازد
سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند/ اسناد مفقودی کجاست؟
«امتداد» با نولان به قسمت پایانی رسید
«هومورو» در تئاتر مولوی روی صحنه میرود
بررسی سینمای کمدی با علیرضا خمسه در «هفت»
انتقام «مدهآ» در پی قربانی شدن عشق
«لعبتباز» قصه هنری رو به فراموشی است
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!