میرنیوز

یادداشت| صف‌بندی‌های دوره سازندگی در هنر و ادبیات انقلاب اسلامی

 یادداشت| صف‌بندی‌های دوره سازندگی در هنر و ادبیات انقلاب اسلامی 2020-11-28T11:50:03+03:30

خبرگزاری تسنیم،‌ سعید تشکری ـ هنر و ادبیات انقلاب اسلامی گفت بیست و سوم:

اواخر دهه 60 و آغاز دهه 70 ما در حوزه ادبیات و هنر انقلاب اسلامی تقریباً به یک شفافیت می‌رسیم و به نظر می‌رسد، این شفافیت بیش از آنکه محصول یک اتفاق لحظه‌ای باشد، حاصل یک پروسه است. پروسه‌ای که ریشه‌های آن در پیش از انقلاب و امتدادش در سال‌های پس از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی و چند سال بعد از آن است. این پروسه چیست و چگونه پیش می‌رود؟

نویسندگان ما در طول سال‌های اختناق قبل از انقلاب و آزادی‌های بعد از انقلاب، به واسطه فعالیت‌های حزب توده با وفور کتاب‌های ادبیات روسی مواجه بودند. در آن سال‌ها ادبیات روس به مفهوم ادبیات انقلاب بود و اگر تاریخ انقلاب روسیه با «دُن آرام» نوشته شولوخف مثال‌زدنی می‌شود، برای تاریخ انقلاب ایران هم باید یک دُن آرام نوشته می‌شد.

به طور مثال رمان «کلیدر» نوشته آقای دولت‌آبادی از همین سبک و سیاق پیروی می‌کند. اما هر چه از روزهای انقلاب فاصله می‌گیریم، نویسندگان جدیدی وارد عرصه می‌شوند و آرام آرام ارتباط رئالیستی خود را با ادبیات روسی از دست می‌دهند و به فرم پناه می‌برند. در پی این گسست و جدایی، یک فضای خالی و فرصت تاریخی پیش روی ما قرار می‌گیرد تا دست به واکاوی خود بزنیم و نویسندگان با گرایشات متفاوت شروع می‌کنند به خلق آثاری با موضوعات اجتماعی، انقلاب، دفاع مقدس، مهاجرت و اعتراض به شرایط اقتصادی.

با تمام شدن جنگ، رزمندگان و عکاسان و نویسندگانِ صاحب‌نظر در حوزه جنگ، متوجه می‌شوند مخاطبان آنها چیز زیادی در مورد جنگ نمی‌دانند و اندک آگاهی آن‌ها حاصل ساخت‌های تجاری در طول هشت سال جنگ تحمیلی است. این واقعیت‌گرایی که هنر انقلاب اسلامی به نویسندگان نیازمند است، از یکسو به مدد وجود جشنواره‌های موضوعی شروع به تربیت نویسندگانی می‌کند که نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس هستند و استعداد این نویسندگان جوان در جشنواره‌ها بارز می‌شود. اما در سوی دیگر نویسندگان و هنرمندان بسیار حرفه‌ای هستند که در این دوره با ساختن فیلم دست به روشنگری درباره بنگاه‌های اقتصادی می‌زنند؛ بنگاه‌هایی که در دوران پس از جنگ متولد می‌شوند و در دوران سازندگی به شکل افسارگسیخته‌ای رشد می‌کنند، فقرا فقیرتر می‌شوند و جبهه فقرا نیازمندِ برخواستن علیه فساد اقتصادی است.

بسیاری از فیلمسازها در این جبهه قرار می‌گیرند و علیه فساد اقتصادی دست به تولید می‌زنند. تئاتر در این برهه عقب می‌افتد. داستان‌نویسی رشد بسیار فعال‌تری دارد. نقاشی به خصوص نقاشی دیواری که در دوران جنگ به رشد و بالندگی رسیده بود، در دوران سازندگی دچار نوعی تلخی و ناکامی می‌شود و دیوارهایی که قبلاً در اختیار این نقاشی‌های دیواری بود، توسط بانک‌ها و مؤسسات پاکسازی می‌شوند. بازتاب این حذف را در ادبیات و شعرِ این دوران به خوبی می‌توان دید. مثل اشعار علیرضا قزوه که این حذف تلخ را به خوبی بازسازی می‌کند.

موسیقی در این دوره دچار بلبشو عجیبی می‌شود و همچنان ادامه دارد. در همین سال‌ها است که موسیقی‌هایی غیر از موسیقی سنتی تولید می‌شود و موسیقی‌های به اصطلاح عامه‌پسند شکل می‌گیرد و ما وارد دوره پدیده مک لوهان یا یک قبیله جهانی و ماهواره می‌شویم.

دوران سازندگی برای اهالی هنر دوران ریزش است. بسیاری از هنرمندانِ متصل به انقلاب که تا پیش از این در آثارشان دست به تبیین انقلاب اسلامی زده بودند، در پی رویکردهای دوران سازندگی، دلسرد و ناامید تبدیل به منتقدان سرسخت و بی چون و چرای انقلاب می‌شوند یا به سکوت پناه می‌برند، در این باره مرتضی گودرزی‌دیباج نقاش، منتقد و استاد دانشگاه از لفظ جالبی استفاده می‌کند و می‌گوید: «اساساً یکی از دلایل متعددی که بخش زیادی از هنرمندان انقلاب بعدها از همراهی با انقلاب باز ماندند و در صف «معترضان خاموش» قرار گرفتند، همین بود که نه در شعار بلکه در عمل، خط کشی‌هایی ایجاد شد و برخی خودی و برخی غیرخودی و عده‌ای خودی‌تر و محرم‌تر و عده‌ای نامحرم تعریف شدند. چنانچه به قول جورج ارول برخی برابر و بعضی برابرتر شدند!»

در اواخر دهه 60 و اوایل دهه70، ویدئو در سراشیبی خود قرار گرفته است و رو به پایان است. فیلم‌ها در شکل وی اچ اس و  به شکل پنهانی وارد می‌شود و ما با سینمای دنیا آشنا می‌شویم و سینمای دنیا به ما نشان می‌دهد، کاری بسیار جدی در مورد سینمای انقلاب اسلامی پیش رو داریم. یکی از تفاوت‌های عمده سال‌های پس از انقلاب با سال‌های پیش از انقلاب در شکل مواجهه با جهان است. نمونه بارز آن نحوه تأثیرپذیری سینما ایران از سینمای دنیا است. به نوعی تمام سینمای جهان را می‌بلعد و آنچه در توازن و ارتباط با جامعه و انقلاب اسلامی است بروز می‌دهد، همین مسئله سینمای آن سال‌ها را از ابتذال دور می‌کند و در جهان به عنوان سینمای اخلاقگرا شناخته می‌شود؛ زیرا ارائه‌دهنده الگوهای انقلابی است و همین عامل نیز سبب شده نگاه به فیلم‌های ایرانی، با احترام همراه باشد.

شاید ساخته‌های مسعود کیمیایی در آن سال‌ها مثل «ضیافت» و «سلطان» بتواند نمونه تمام عیاری باشد از شب تهران و فضای بحران‌زده تهران و پل‌ها و بزرگراه‌هایی که مداوم در حال ساخته شدن است و به دنبال آن حاشیه شهر فراگیرتر می‌شود و بحران حاشیه شهر تولید ادبیات می‌کند و طبیعی است که این نوع ادبیات کمی گرایش به نقد هم دارد.

در حقیقت می‌توان گفت، در بازنمایی دوران ادبیات انقلاب اسلامی، نویسندگانی وجود دارند که در پی هر اتفاق دچار دگرگونی نمی‌شوند، اما متاسفانه بسیاری از هنرمندانی که بهره بسیار از هنر انقلاب اسلامی بردند با بروز یکسری اتفاقات، از جبهه انقلاب اسلامی می‌بُرند، اگرچه این رویداد تلخ است اما یادمان باشد این ویژگی ناب هنر انقلاب است که مدام در حال سره از ناسره گشودن است و یکی نمی‌تواند با نام دیروز نام امروزش را هم بالا ببرد.

مثلاً وقتی به مجموعه فیلم‌های محسن مخملباف نگاه می‌کنیم، در حدود سال های 64 تا 69  به لیستی از فیلم‌های شعاری می‌رسیم، مثل بایکوت، عروسی خوبان، مرگ دستفروش، شب‌های زاینده‌رود و نوبت عاشقی؛ این لیست به ما نشان می‌دهد، هنرمند به دلیل خواسته خاصِ احساسی، تاب این را ندارد که به جای تاثیر پذیرفتن از جامعه بر جامعه خود تاثیرگذار باشد. این بزرگترین بحران هنرمندان، در این دوره از انقلاب اسلامی است و این بحران برای آن دسته از هنرمندانی که برحسب ویژگی‌های مشترک و فراگیر انقلاب‌ها به انقلاب سال 57 متصل شدند، وضعیت شکننده‌ای را رقم زد و نتوانستند ارتباط خود با انقلاب اسلامی را تبیین کنند و به یک ساماندهی درونی برسند و آن را در آثارشان بروز دهند.

در پی این بحران است که هنرمندان بسیاری، به نوع دیگری از نوشتن و نگاه روی می‌آورند، و در عین حال که وامدار هنر انقلاب اسلامی بودند، خود را به عرصه‌هایی دور از فضای متصل به انقلاب کشاندند. اما چهره‌هایی مثل محمدرضا سرشار، سیدمهدی شجاعی، مجید مجیدی، اتصال خود را با انقلاب حفظ کردند و بر جامعه خود تأثیرگذار شدند. داریوش مهرجویی با ساخت فیلم «هامون»، دست به نقد جامعه روشنفکریِ تأثیرپذیرفته از فلسفه «کی‌یِرکِگور» می‌زند و سینمای فلسفی خود را با «پری» و «سارا» دنبال می‌کند و به نقد اجتماعی دلپسندتر و واقع‌گرایانه‌تری می‌پردازد.

اگرچه آثارش بسیار فرمگرا است، اما مخاطب به شدت با آنها ارتباط برقرار می‌کند. در همین دوران فیلمسازها و نویسندگان جدیدی هم ظهور می‌کنند، اما بسیاری از این هنرمندان دوره‌های بسیار کوتاهی دارند، آثاری خلق می‌کنند و دلخسته می‌شوند، یا به دلیل اینکه نمی‌توانند بحران‌ها را میان خودشان با انقلاب پیش ببرند و حل کنند، به نیروهای منتقد بسیار تند و تیزی تبدیل می‌شوند.

به نظرم جبهه انقلاب، در پی این ریزش‌ها و خیزش‌ها، هر روز تناورتر می‌شود، موضع‌گیری‌ها شفاف‌تر می‌شود و به تبعِ این موضع‌گیری‌ها دلالت‌ها و تولیدات هنری، شکل خودش را ساده‌تر و آشکارتر نشان می‌دهد. این همان پروسه طی شده تا رسیدن به یک فضای شفاف هنری، در انتهای دهه 60 و ابتدای دهه 70 است.

شباهت‌های ظاهری بسیاری میان همه انقلاب‌های جهان وجود دارد که به ایجاد شرایط اجتماعی و فرهنگی مشابهی در میان کشورهای انقلابی منجر می‌شود. این تأثیرپذیری، اتصال و تشابه میان انقلاب‌ها، در دوره‌ای از آثار هنرمندانِ ما مشاهده می‌شود، اما سرانجام پایان می‌گیرد. این اتصال و تأثیرپذیری یک وضعیت خودآگاهانه نیست؛ بلکه به دلیل تسلط ویژگی‌های عام انقلاب‌ها بر آثار هنری است.

می‌خواهم بگویم این پدیده‌ای که ما بعد از 10 سال از انقلاب اسلامی با آن روبرو می‌شویم، یک پدیده کاملاً طبیعی است و در تمام نیروهای انقلابی سطح جهان شکل می‌گیرد و در طول همه انقلاب‌ها دیده می‌شود، و منجر به پدید آمدن چهره‌های نو یا چهره‌های ماندگار می‌شود و به اصطلاح آن کف‌‌های روی آب رودخانه که در پی تلاطم و انقلاب شکل گرفته‌اند، سرانجام در یک بازه زمانی جاری می‌شود و در نهایت آن ریگ کف آب خودش را نشان می‌دهد و به شفافیت می‌رسیم. آنچه کف‌های روی آب را کنار می‌زند و ما را به شفافیت می‌رساند، گفتمان است و این ضرورت هنر انقلاب اسلامی است.

در این سال‌ها هنر انقلاب اسلامی در خود با دو گرایش عمده روبرو است، هنر سوسیالیستی و هنر غربی. گفتمان، اینجاست که به کار می‌آید. مادامی که گفت‌وگویی شفاف و واضح درباره هنر سوسیالیستی و هنر غربی نداریم، هر دو گرایش می‌توانند هنر انقلاب اسلامی را خاصه خود بدانند و مدعی شوند آن دیگری ابداً سهمی ندارد یا سهم اندکی دارد. ما باید تفاوت این دو و نسبت این دو را به هم بشکافیم. پیش از این، درباره هنر سوسیالیستی و تأثیراتش پیش از انقلاب صحبت کردم و گفتم در آن دوران ما بیش از هر چیز متأثر از ترجمه و حزب توده، فراگیری چنگ چریک شهری و مکتب تشیع با آن پتانسیل قدرتمند، بودیم. اما این طرف و بعد از انقلاب یک اتفاق دیگر می‌افتد و پدیده «شبه غربی» شروع می‌کند به جولان دادن در هنر، یعنی درست همان چیزی که جلال آل احمد در کتاب «غربزدگی» مطرح می‌کند و با این اتفاق، هنر تجملگرا و هنر بورژوازی فراگیر می‌شود.

آدم‌های سالن‌های سینما، تئاتر، گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری تغییر می‌کنند. سینماها و سالن‌های تئاتر طبقه‌بندی و دچار نوعی تجمل‌گرایی می‌شوند و اگر تئاتر شهر در دهه 60 محل بلوغ تئاتر دفاع مقدس و انقلاب و اجرای نمایشنامه‌ای غربی با گرایش ظلم‌ستیزی و علیه ثروت و زراندوزی بود، در دهه 70 کم‌کم شکل خود را عوض می‌کند و تبدیل می‌شود به نمایش‌های پر زرق و برق.

در این سال‌ها فیلمی به نام «آدم برفی» ساخته می‌شود، اما چند سالی توقیف است، این فیلم بحث مهاجرت را مطرح می‌کند و یک نقد بسیار جذاب اجتماعی است که در سال‌های بعد سرانجام اجازه اکران می‌گیرد و خوشبختانه مخاطبان متوجه شدند مهاجرت چه تاوان سنگینی دارد. می‌خواهم بگویم هنرمندان واقعی انقلاب اسلامی وقتی چنین اتفاقاتی  برایشان می‌افتد، پایدار می‌مانند و در یک حادثه تبدیل به اپوزیسیون مخالف و منتقد بی اما و اگر نمی‌شوند.

صرف نظر از بعضی شباهت‌های ظاهری میان مکاتب هنری انقلابی مختلف در سراسر جهان، مسئله اصلی تفاوت ماهوی این مکاتب و جهانپذیری حاکم بر مبانی فکری هنر انقلاب اسلامی است، این تفاوت ماهوی باعث می‌شود در پایان دهه 60 و آغاز دهه 70 ما به یک نیاز جدی برسیم و آن کادرسازی  است که ما را به یک پتانسیل در حوزه هنر انقلاب اسلامی می‌رساند و این پتانسیل کمک می‌کند واحدهای حوزه هنری، به واحدهای ادبیات، سینما و تئاتر تقسیم شود، این زیرمجموعه‌ها روی شهرستان‌ها زوم می‌کند و حوزه هنری در همه مراکز استانی تجدید قوا می‌کند. در واقع ما کم‌کم از کلی‌گویی دست بر می‌داریم و به جزئیات می‌پردازیم که منجر به یک بازسازی اصیل می‌شود و هنر انقلاب اسلامی را به رشد و نمو می‌رساند و در یک جبهه فرهنگی علیه آن جبهه دیگر که گرایشات خود را همچنان به هنر غرب و هنر سوسیالیستی حفظ می‌کند، وجود دارد.

درباره این مسئله می‌توان دقیق‌تر و با کدهای بیشتری صحبت کرد، اما چون سال‌های زیادی از آن گذشته، چندان به بحث ما کمک نمی‌کند و در مجموع می‌توان گفت این تفکرات از دهه 70 شروع می‌شود و به یک رود پرخروش هنر ادبیات انقلاب اسلامی تبدیل می‌شود و در شعر، تئاتر، سینما و به ویژه در گرافیک و ادبیات کودک و نوجوان بروز می‌کند و به قول محمدکاظم مزینانی، روزنامه نگار و نویسنده کودک و نوجوان، سال‌های پس از انقلاب همراه با توسعه و تعمیق در ادبیات کودکان است و ادبیات کودکان تا پایان دهه 60 از منظر نگاه کودکانه و مضمون‌یابی‌های بکر و ناب، در اوج قرار دارد و شاهد بیشترین خلاقیت در ادبیات کودک هستیم.

به نظر می‌رسد ما در رقابت میان حوزه‌های مختلف هنر، در حوزه موسیقی عقب می‌افتیم و موسیقی ما فاقد آن تأثیرگذاری خاص است که در باقی عرصه‌های هنر دیده می‌شود. می‌خواهم بگویم آن شکل خاصِ موسیقی که در صدا و سیما ارائه می‌شود، بر مردم تأثیر نمی‌گذارد، اما در بیرون از این مجموعه، در بازارِ کاست، ما همچنان جایگاه موسیقی سنتی را داریم و بروز چهره‌ای مثل حسامالدین سراج در کنار چهره‌های با فوت و قوت اصیل، یکی از نشانه‌هایی است که اثبات می‌کند هنر موسیقی علی‌رغم شرایط خاصش به هر جهت، خود را بازیابی می‌کند. اما در مجموع موسیقی مثل باقی هنرها نمی‌تواند در این رقابت فراگیر، تأثیر وجدآور انقلاب اسلامی را طرح کند.

اما باقی هنرها مثل سینما و تئاتر به ویژه ادبیات و رمان‌نویسی، به مناظر جدیدی می‌رسد. به طور مثال چاپ آثار داستانی، نمایشی، فیلمنامه‌ها و نظریات  سیدمهدی  شجاعی  بی‌شک  تأثیرگذار بر چهار نسل تاکنون است. کتاب «کشتی پهلوگرفته» و «سانتاماریا» وی  تیراژی تکرار نشدنی  دارد. هنوز آغاز تولید ادبیات شفاهی است.

نگاه رهبر معظم انقلاب و ارتباط با هنرمندان باعث می‌شود ادبیات جبهه و ‌جنگ به تولید فراگیر برسد. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با نویسندگانی چون زنده‌یاد  زنوزی جلالی بازیابی می‌شود. در  دهه 70 به یک نوع مکتب جدید در هنر انقلاب اسلامی می رسیم که در گفت‌های بعدی عرض خواهم کرد.

ادامه دارد... 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)