میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فتحالله امیری از مستندسازان باسابقه است که بیشتر در حوزه مستند حیات وحش فعالیت کرده است. او تجربه کارگردانی و تهیهکنندگی مستندهایی نظیر «در جستجوی پلنگ ایرانی»، «محیطبان و پلنگ»، «در قلمرو افعی دم عنکبوتی»، «در گرداب انقراض»، «روی سبز بیابان»، «تنهاوش»، «حیات در رگهای سرد» و ... را داشته و برای ساخت این مستندها جوایز گوناگونی را دریافت کرده است.
مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» از جمله تجربههای موفق او در مستندسازی حیات وحش است که در جشنوارههای داخلی و خارجی، تحسین بسیاری از اهالی سینما را برانگیخت.
او در گفتوگویی با خبرگزاری تسنیم با اشاره به مستند جدید خود که امسال متقاضی حضور در چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت است گفت: مستند «هوبره»، اثری به کارگردانی مشترک من و نیما عسکری و تهیهکنندگی محمد علاء است. «هوبره» بزرگترین پرنده در بیابانهای ایران است که متأسفانه به شکلی گسترده به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قاچاق میشود و این موضوع این پرندگان را با خطر جدی انقراض روبهرو کرده است. در این فیلم مستند میبینیم که هم خود پرنده و هم تخمش را به کشورهای عربی میبرند؛ البته محیطبانان و سازمان حفاظت از محیطزیست بسیار تلاش میکنند تا جلوی این کار گرفته شود، با این حال نیازمند مشارکت مردمیم.
وی درباره روند تولید این اثر 67 دقیقهای گفت: ساخت این مستند 9 سال طول کشیده است و از این منظر زحمت زیادی برای تولیدش کشیدیم. در بخشی از فیلم سفری به کشور قطر داشتیم و نشان دادیم که این پرنده در بازار این کشور به فروش میرسد. با ساخت این فیلم تلاش کردیم تا توجهات را به سمت خطر انقراض پرندگان ببریم در حالی که در سالیان اخیر توجه بیشتری به انقراض پستانداران عظیمالجثه شده است.
او در مورد همکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست در تولید این مستند گفت: سازمان محیط زیست از نظر همکاری و همراه بودن، کمکهای بسیاری به ما میکند.
امیری با اشاره به چالشهای تولید مستند حیات وحش بیان کرد: به دلیل غیرقابل کنترل بودن حیاتوحش، تولید مستند در این حوزه بسیار زمانبر است. در ایران هم به این جهت که جمعیت حیات وحش کم است، کار بسیار سختتر میشود. از طرفی ما به تولید کارهایی روی آوردهایم که بتوانیم تأثیرگذار باشیم و همین موضوع منجر به زمانبر شدن کار میشود. در کنار اینها، تولید مستند در حوزه حیات وحش خطرهای خاص خود اعم از مارگزیدگی، سرمازدگی، گرمازدگی، حمله حیوانات وحشی و رویارویی با شکارچیان و اشرار را دارد.
کارگردان مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» با اشاره به چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت و شیوه متفاوت برگزاری آن نسبت به سالهای گذشته گفت: جشنواره ابتدا باید برگزار شود تا بتوان راجع به کمّ و کیف آن صحبت کرد، اما امیدوارم وجهه بینالمللی آن به خوبی حفظ شود و افراد در خارج از ایران نیز بتوانند فیلمها را ببینند. درست است که ما تحریمیم اما میتوان تمهیداتی اندیشید تا این اتفاق بیفتد. اگر جشنواره به این سمت برود موفق بوده است اما این که صرفاً در ایران و با محدودیتها دیده شود شاید جشنواره به حد اعلایی که انتظار داریم نرسد.
او ادامه داد: بسیاری از فیلمهای مستندی که ساخته میشوند ویترین دیگری به جز جشنواره «سینما حقیقت» برای نمایش ندارند. برخی از آنها در تلویزیون دیده میشوند اما این اتفاق برای همه نمیافتد. در واقع باید فرصتی فراهم شود تا همه فیلمهای مستند دیده شوند. البته تلویزیون شبکهای برای پخش مستند دارد و همه شبکههای تلویزیون هم فیلمهای مستند را پخش میکنند اما مشکلی که وجود دارد محدودیتهای تلویزیون در حوزه محتوا است که سختگیریهای خاص خود را دارد و ممکن است همه فیلمها اجازه پخش نداشته باشند. از این منظر جشنواره «سینما حقیقت» به عنوان جایی که فضای بازتری برای نمایش فیلمها دارد مفهوم پیدا میکند و بسیاری از فیلمسازان میتوانند آثار خود را آنجا ارائه دهند یا کسانی که علاقهمند به این حوزهاند در جشنواره «سینماحقیقت» میتوانند فیلمهایی را ببینند که شاید از تلویزیون آنها را نتوان دید.
کارگردان مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی» در زمینه همکاری نهادها و سازمانها با مستندسازان توضیح داد: به جز بحث مالی در حوزه هماهنگیها، معمولاً نهادها و سازمانها به ما کمک میکنند. یکی از چالشهای تولید مستند در حوزه حیاتوحش این است که ما باید تهیهکنندهای پیدا کنیم تا هزینههای فیلم را تأمین کند و چون تولید مستند در حوزه حیات وحش زمانبر است، باید نسبت به بازگشت سرمایه صبور باشد.
او در ارزیابی روند برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» طی این سالها گفت: روند برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» در این سالها شیب رو به بالایی داشته است و اینکه امسال جشنواره به صورت برخط (آنلاین) برگزار میشود نقطه عطفی است که میتواند در سالهای بعد هم ادامه داشته باشد. در واقع در سالهای آینده اگر کرونایی نباشد در کنار برگزاری فیزیکی، جشنواره به صورت برخط (آنلاین) نیز برگزار شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بهصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد