میرنیوز

«هرایی» روایتی از وفاداری انسان به نذر و عهد شخصی است/ کمبود نقد ادبی در رمان‌های دینی

 «هرایی» روایتی از وفاداری انسان به نذر و عهد شخصی است/ کمبود نقد ادبی در رمان‌های دینی 2020-11-21T12:24:12+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ سعید تشکری از احیاکنندگان مکتب ادبیات خراسان در سال‌های گذشته به شمار می‌رود،‌ نویسنده‌ای که در آثار نمایشی و داستانی‌اش می‌توان صلابت و عرفان ادبیات کهن خراسان را ردیابی کرد؛ به ویژه اینکه تشکری در سال‌های اخیر بیشترین تلاش خود را برای ترکیب هویت دینی این خطه از کشور با سبک ادبی خودش کرده است.

هر چند که تشکری در این سال‌های اخیر رمان نویسی اجتماعی را نیز طبع‌آزمایی کرده است اما کماکان درخشان‌ترین آثار او رمان‌های دینی‌اش به شمار می‌روند.

تشکری،‌ هنرمند متعهدی است که در سال‌های فعالیتش تلاش داشته تا چراغ هنر دینی را روشن نگاه دارد، که اگر اینگونه نبود نام نیک و هنر خلاقانه‌اش در هر جشنواره به عنوان برگزیده اعلام نمی‌شد. او همواره یکی از اولین گزینه‌ها برای روی صحنه رفتن یک نمایش دینی بود و چاپ آثاری باشکوه که در چهار دوره جایزه کتاب سال حاضر بودند و کسب جوایز بین المللی چون یونیسف و کسب نشان عالی رایو تنها چند خط از دفتر فرهنگی و پرافتخار اوست.

سعید تشکری نویسنده خطه خراسان که قلمش از یک سو ریشه در تاریخ بلندقامت خراسان بزرگ و زبان فارسی دارد و از سوی دیگر در سودای تاریخ است و کلام رایج و جاری در آن. بارها قلمش را در عرصه ادبیات دینی آزموده و هر بار سربلند‌تر از گذشته بیرون آمده است.

انتشارات کتاب نیستان از وی به تازگی رمان «هرایی» را منتشر کرده است،‌ خبرگزاری تسنیم به مناسبت انتشار این کتاب با سعید تشکری گفت‌وگویی به شرح ذیل داشته است:‌

* تسنیم:  آقای تشکری در همه رمان‌های شما حتی رمان‌های اجتماعی‌تان ردپای ادبیات دینی به چشم می‌خورد،‌ رمان «هرایی» نیز قاعدتاً باید چنین باشد،‌ درباره این رمان و موضوعی که تلاش کردید از خلال این رمان به آن بپردازید بفرمایید؟

من حدود سال‌‌های 83 تا 86 مجموعه تلویزیونی «نگین نراق» را در دست تولید داشتم که لوکیشنی در جنوب شهر اراک  داشت،‌ به همین دلیل مدام در رفت و آمد به تهران،‌ قم و اراک بودم. در این رفت‌ و آمدها با پزشکی آشنا شدم که در دارالشفای قم کار می‌کرد. من هم غروب‌ پیش او می‌رفتم و کم‌کم با هم دوست شدیم. در این دوستی‌ها این آقای دکتر از سرگذشت و موقعیت خود برای من تعریف کرد و من متوجه شدم که او ایرانی نیست و اصالتاً افغانستانی است و این موضوع برای من شگفت‌انگیز بود.

 در همان دوران من مدام به این فکر می‌کردم که یک ایرانی سال‌ها در ایران زندگی کند،‌ مدرک دکترای خود را بگیرد و بعد متوجه شود که ایرانی نیست و ریشه‌اش افغانستانی است. این قصه شکل گرفت و دو سالی در ذهن من بود. آن سال‌ها دوره هجرت من از مشهد بود و من در تهران ساکن بودم و دیدم که ارتباط این پزشک با قم یک ارتباط قلبی و روحی شده است. من از او عکس‌ها و فیلم‌هایی گرفتم تا اینکه بیماری‌ام اوج گرفت و تکلمم را از دست دادم. حس کردم بهترین زمان است برای نوشتن این قصه؛ بنابراین رمان «هرایی» در دوران سکوت من نوشته شد. در حقیقت به نوعی گفتمان من بود با این شخصیت. مانند رمان «هندوی شیدا» از شرایط امروز اجتماع استفاده کردم تا به گفتمانی که می‌خواستم دست یابم.

* تسنیم:‌ «هرایی» هم رمانی دینی است یا تنها در لوکیشنی دینی می‌گذرد؟

نه رمانی دینی است‌، من مانند رمان «هندوی شیدا» از شرایط امروز اجتماع استفاده کردم تا به گفتمانی که می‌خواستم دست یابم. من در «هرایی» می‌خواستم نشان دهم که انسان‌ها چقدر می‌توانند پای نذرشان بایستند، وقتی آرزویی دارند و نذری برای رسیدن به آن می‌کنند و آن آرزو برآورده می‌شود؛ چقدر و تا کجا به نذرشان وفادارند؟ وفاداری به عهد شخصی که این عهد شخصی با خودش عهد کاری، اجتماعی و اخلاقی می‌آورد.نقد ادبی , کتاب , داستان ,

بنابراین رمان «هرایی» درباره این فراز و نشیب و دوگانگی هویت و وفای به عهد است.

* تسنیم:‌ در خلال نگارش رمان یا پس از آن نیز ارتباطی با قهرمان اصلی داستان یعنی آن پزشک دارالشفای قم داشتید؟

 بله، من نسخه‌ای از کتاب را برای این پزشک فرستادم و او آن نسخه را برای پدر اصلی‌اش در هرات فرستاد و بعد پدرش با من تماس گرفت و گفت‌، من خوشحالم که یک ایرانی و یک هراتی در این رمان در کنار یکدیگر هستند. البته من در رمان «مفتون و فیروزه» نیز قصه آدم‌ها را می‌نوشتم و بعد به آن‌ها نشان می‌دادم و واکنش‌هایشان نسبت به قصه خودشان را ارزیابی می‌کردم.

 * تسنیم:‌ در «هرایی» تا چه اندازه به واقعیت وفادار بودید و چه اندازه از تخیل بهره گرفته‌اید؟

 اصولاً نویسنده در تخیل خود برای ترسیم یک شخصیت واقعی در رمان یک قبل و بعدی را متصور می‌شود و قهرمان را درون داستان جدیدی می‌آورد،‌ من یک انسان را که درون دارالشفا کار می‌کند،‌ را در ماجرایی آوردم تا بتوانم نکته اصلی واقعیت که همان نذر این پزشک بود را بگویم. این دکتر کاراکتر بسیار جذابی است که در همین دارالشفا که نذر ماندن در آن را کرده است،‌ پی به راز هویت خود می‌برد و این نقطه تراژیک داستان است.

* تسنیم: عنوان کتاب به چه چیزی اشاره دارد؟ برگرفته از هراتی است یا به موضوع دیگری اشاره می‌کند؟

خیر‌، «هرایی» نوعی مقام موسیقی خراسانی است و وقتی کسی را به صدای بلندی فرا بخوانیم استفاده می‌شود،‌ این واژه‌ها هم در بین دری‌زبان‌ها و هم خراسانی‌ها کاربرد دارد.

*تسنیم:‌ شما در «هرایی» نیز به مانند داستا‌ن‌های دیگرتان از خلال یک پدیده اجتماعی موضوعی دینی را مطرح کرده‌اید،‌ در سایر رمان‌هایتان نیز چنین بوده است،‌ دست روی موضوعاتی گذاشته‌اید که هم خیلی دور هستند هم خیلی نزدیک. همه ما در زندگی روزمره با آن‌ها سر و کار داریم اما گویی نمی‌بینیمشان یا درک عمیقی از آن‌ها نداریم مثل همین سنت و آیین نذر. در این میان  برخی با توجه به شرایط امروز دنیا می‌پرسند که نوشتن از آیین‌ها و سنت‌ها چه توجیهی دارد؟ نظر شما در این زمینه چیست؟

اکثر دوستانی که سراغ این نوع داستان‌نویسی می‌روند، بیشتر به ابر داستان و ابر قهرمان اعتقاد دارند، ابر داستان مبحثی است که از خارج داستان وارد داستان می‌شود، در حالی که داستان باید طیف غیرمصنوع داشته باشد، قهرمانش باور زمینی داشته باشد،‌ این باور زمینی باید به گونه‌ای باشد که بتواند در کنار یک معصوم کارکرد داشته باشد‌، وظیفه ادبیات تشرف اصلاً همین است.

برای نمونه ما در رمانی در خیابانی راه می‌رویم که یک بوطیقای کلی دارد، این بوطیقای کلی حرم رضوی است،‌ آیا این رمان قدسی نیست؟  حال یک سوال پیش می‌آید که چرا مخاطب علاقه‌مند به ادبیات تشرف می‌شود؟ چون خودش را پیدا می‌کند‌، وقتی خود را از ادبیات دینی حذف می‌کنیم‌، مخاطب خود را گم می‌کند.

نگاه دیگر اینکه‌، ادبیات فیزیکال است. ادبیات فیزیکال در حرکت به مفهوم جوهری رمان بافت دراماتیک پیدا می‌کند، اما بیشتر بافت فیزیکال دارد. برای نمونه رمان در یک آپارتمان‌ در یک شهر رخ می‌دهد‌، اصولاً‌ ادبیات معاصر در میان ادبیات شهر می‌تواند ادبیاتی جهانی به وجود بیاورد، اگر مسکو را از داستایوفسکی و پاریس را از هوگو بگیریم، چیزی می‌ماند؟ برای همین باید بگویم که «مشهد» برای سعید تشکری همان جغرافیا است،‌ این یک مدل و الگوی جهانی است،‌ اما برخی دوستان هنوز نسخه می‌پیچند که چون به سمت مدرنیسم می‌رویم‌، اگر از ادبیات دینی صحبت کنیم‌، سنتی است.

بحث بر سر تبدیل چرتکه به ماشین‌حساب نیست،‌ ادبیات مفهومی است. نویسنده می‌تواند با ارتباطات جدید خداوند را در بطن زندگی گسترش دهد‌، این همان ادبیات تشرف است،‌ بسیاری از نویسندگان بزرگ دنیا نیز چنین می‌کنند. مشکل ما این است که ساده، واضح و آگاهانه حرف نمی‌زنیم؛ آگاهی‌های ما آگاهی‌های شخصی است.

*تسنیم:‌ بسیاری از المان‌های مذهبی و دینی در کشور ما که محل رجوع و توجه مردمی است توسط بدنه داستان نویسی ایران مورد توجه و دستمایه برای نوشتن قرار نمی‌گیرد. در این میان برخی معتقدند که نویسندگان این طیف نیز معمولاً آثاری که خلق می‌کنند، اسم رمان دینی را یدک می‌کشد نظر شما در این زمینه چیست؟

دوستانی که این را می‌گویند،‌ به این موضوع اشاره نمی‌کنند که خودشان در هیج حوزه‌ای با هم تفاهم ندارند، من بعد از انقلاب را اشاره نمی‌کنم،‌ اما از دوره مشروطه به این طرف آیا ما رمان دینی نداشتیم؟ آیا همه آثار محمود گلابدره‌ای دینی نبود؟ آیا محمود حکیمی  که در این حوزه کار کرد،‌ اثر دینی خلق نکرد؟ نادر ابراهیمی و جلال آل احمد و.. . این‌ همه رمان‌هایی که در یک دوره بخش عظیمی از مخاطبان را به خود جذب کردند، اما نکته‌ای که بعد از انقلاب رخ می‌دهد،‌ این است که به دلیل اینکه منقدان ادبی به سراغ نقد این دست از آثار نرفتند،‌ دیگر کسی به عنوان ادبیات دینی به آن‌ها ننگریسته است؛ بنابراین باید بگویم،‌ اتفاقاً خلق ادبیات دینی ممکن است و ما چهره‌ها و آثار مطرحی را در این زمینه داشته و داریم.

«آفتاب در حجاب» سید مهدی شجاعی را نگاه کنید‌، ببینید چه شمارگان حیرت‌آوری دارد. علی مؤذنی و محمد حنیف چه می‌کنند! دامنه آثار ادبیات  دینی ما بسیار است دوستانی که به واقع در حوزه ادبیات دینی کار می‌کنند، میل و گرایش به ادبیات کافه‌ای و جزیره ای ندارند و اصولاٌ با مردم در ارتباطند و مخاطب فرهیخته برای آن‌ها مهم است،‌ این دسته از نویسندگان یک کار ایمانی انجام می‌دهند و به به اینگونه مسائل ورود نمی‌کنند، وگرنه در بحران نقد ادبی قبل از انقلاب، دعوای گلشیری و براهنی در کجا به نفع ادبیات ما تمام شد؟ ما بعد از انقلاب هم همین کنش‌مندی را داریم. یک دعوایی داریم که تا یک گرایش غیربومی در آن طرف دنیا شکل می‌گیرد و کتابی منتشر می‌شود، بعد به وفور آثاری از این دست در کشورمان به  وجود می‌آید، چون نقد ادبی نداریم. منتقد دانا نداریم،‌ در عوض محفل داریم.حتی جشنواره‌های ادبی مان هم سنت  محفلی دارد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیوست عدالت از منظر جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد

پیوست عدالت از منظر جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد
2024-11-25T14:47:20+03:30
پیوست عدالت از منظر جامعه‌شناختی در نشستی روز یکشنبه ۱۱ آذر ماه بررسی می‌شود.

ششمین همایش «کنکاش‌های مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار می‌شود

ششمین همایش «کنکاش‌های مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار می‌شود
2024-11-25T14:47:20+03:30
ششمین همایش «کنکاش‌های مفهومی درباره جامعه ایران» به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.

۱۵۰ گواهینامه آزمون‌های حفظ مهد قرآن در آبان‌ماه صادر شد

۱۵۰ گواهینامه آزمون‌های حفظ مهد قرآن در آبان‌ماه صادر شد
2024-11-25T14:47:19+03:30
۱۵۰ فقره گواهینامه آزمون‌های حفظ و مفاهیم قرآن مؤسسه کشوری مهد قرآن در اجزای مختلف قرآن ویژه آبان‌ماه اعطا شده است.

«چلچراغ آیه‌ها در جماران» برگزار می شود

«چلچراغ آیه‌ها در جماران» برگزار می شود
2024-11-25T14:47:19+03:30
همزمان با آغاز هفته بسیج برنامه تلویزیونی محفل با نام «چلچراغ آیه‌ها در جماران»برگزار می شود.

پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار می‌شود

پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار می‌شود
2024-11-25T12:07:18+03:30
پویش سراسری بوسه بر دستان پدر در آستانه میلاد امام علی (ع) در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود.

شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
2024-11-25T12:07:17+03:30
ویژه‌نامه شماره ۱۷۲ فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «تبعیدی غربی» منتشر شد.

حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید

حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
2024-11-25T11:27:17+03:30
موسسه رسانه ای حرم مطهر علوی در نجف اشرف از انجام زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) در  ایام فاطمیه به نیابت از تمامی مشتاقان خبر داد.   

نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد

نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
2024-11-25T11:13:58+03:30
نماهنگ حماسی «منتصرون» در پی جنایات این روزهای رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان از سوی مرکز موسیقی مأوا با نوای محمدحسین حدادیان منتشر شد

کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد

کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
2024-11-25T11:13:58+03:30
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی با حضور سرپرست گروه تواشیح بین المللی تسنیم برگزار شد.

دوره آموزشی تطبیق آموزه‌های قرآنی در زندگی برگزار می شود

دوره آموزشی تطبیق آموزه‌های قرآنی در زندگی برگزار می شود
2024-11-25T11:00:39+03:30
دارالقرآن حرم امام علی (ع) دوره آموزشی تطبیق آموزه‌های قرآنی در زندگی را برگزار می‌کند.

باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند

باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
2024-11-25T11:00:39+03:30
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه از سنددار شدن ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: ۱۳۰ هزار سند مالکیت وقفی داریم که از این تعداد...

قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست

قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
2024-11-25T10:07:18+03:30
در زمانی که مردان سکوت اختیار کرده و به تعبیر حضرت دوران کندی شمشیرها است؛ جهان اسلام شاهد یک کنش فعالانه زن مجاهد تراز اسلام است.

قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد

قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
2024-11-25T08:33:57+03:30
رمان سنگ قصه سربازی است به نام زرعه ابن ابان که در لشکر عمر سعد مقابل امام حسین (ع) ایستاد.

چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی 

چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی 
2024-11-24T16:13:57+03:30
کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل در ۲۰فصل با اشاره به فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی توسط استاد عزمی عبدالحمید گردآوری و با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلام...

دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد

دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
2024-11-24T16:00:38+03:30
دفتر آیت الله مدرسی در محکومیت جنایت تروریستی ایادی استکبار بیانیه ای صادر کرد.

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می‌شود

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می‌شود
2024-11-24T15:20:38+03:30
جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفته جاری به منظور بررسی دو پیش دستور و چهار دستور برگزار می‌شود و در یکی از مهم‌ترین دستورها محل استقرار دبیرخانه ستاد راهبری ط...

تشرف برندگان پویش‌های «فجر عاشقی» و «سفیر آیه‌ها» به مشهد مقدس

تشرف برندگان پویش‌های «فجر عاشقی» و «سفیر آیه‌ها» به مشهد مقدس
2024-11-24T15:07:20+03:30
 ۱۷۰ برنده سفر زیارتی به مشهد مقدس در پویش‌های قرآنی فجر عاشقی و سفیر آیه‌ها که در ایام اربعین حسینی برگزار شد از ۲۹ آبان تا ۲ آذر به سفر زیارتی مشهد مقدس مش...

نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود

نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
2024-11-24T15:07:19+03:30
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» به همت اندیشکده برهان در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود

مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
2024-11-24T15:07:19+03:30
نشست «روایت لبنان» به همت جمعی از مداحان، سخنرانان و فعالان هیئتی برگزار می‌شود.

نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار می‌شود

نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار می‌شود
2024-11-24T15:07:18+03:30
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» پنجشنبه هشتم آذرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار می‌شود

نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار می‌شود
2024-11-24T15:07:18+03:30
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می شود

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می شود
2024-11-24T15:07:17+03:30
جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفته جاری به منظور بررسی دو پیش دستور و چهار دستور برگزار می‌شود و در یکی از مهم‌ترین دستورها محل استقرار دبیرخانه ستاد راهبری ...

۴۰ مربی جلسات قرآن دانش‌آموزی مدرک مربی گری دریافت کردند

۴۰ مربی جلسات قرآن دانش‌آموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
2024-11-24T14:13:58+03:30
به همت قرارگاه جلسات خانگی قرآن نخستین دوره تربیت مربی دانش‌آموزی خراسان رضوی برگزار و ۴۰ مربی و معاون پرورشی مدارس این شهرستان با فراگیری آموزش‌های لازم مد...

سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند

سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
2024-11-24T12:13:57+03:30
سعیدی نژاد گفت:با تاکید بر اینکه نوجوانان باید رهپویان افتخارات و راویان افتخار و پیشرفت کشور باشند،گفت:نوجوان امروز ما با استعداد و توانمندی های خود باید ب...

سعیدی نژاد: مادران داستان‌های تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند

سعیدی نژاد: مادران داستان‌های تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
2024-11-24T11:20:38+03:30
سعیدی نژاد گفت:با تاکید بر اینکه نوجوانان باید رهپویان افتخارات و راویان افتخار و پیشرفت کشور باشند،گفت:نوجوان امروز ما با استعداد و توانمندی های خود باید ب...

کتابی که از شاخص‌های تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید

کتابی که از شاخص‌های تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
2024-11-24T11:07:17+03:30
کتاب «مبانی نظری و عملی طب ایرانی تا پایان قرن پنجم هجری» در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در...

جایزه سیاست‌گذاری، تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور است

جایزه سیاست‌گذاری، تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور است
2024-11-23T16:20:38+03:30
رئیس دبیرخانه دائمی جایزه ملی سیاستگذاری گفت: جایزه ملی سیاست‌گذاری ارزیابی و تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور به روش اندیشکده‌ای است.

همایش تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا برگزار شد

همایش تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا برگزار شد
2024-11-23T15:40:41+03:30
اولین همایش «هیئت و حماسه» برای تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا هم‌زمان با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدا و حماسه‌آفرینان عرصه مقاومت، ب...

دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
2024-11-23T15:27:20+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «پرسمان مهدوی»، پیرامون دشمن امام زمان عج به نام دجّال به پرسش ها پاسخ گفت.

چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟

چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
2024-11-23T15:27:19+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «مبنا» دلیل پیروی از ائمه(ع) را تبیین کرد، که چرا ما باید از آنها تبعیت کنیم.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)