میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون این روزها باید بیشتر کنارِ مردم باشد. شاید این روزها فراموش کردهاند که طیفِ وفادار به آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی از میان اقشار متوسط و زیر متوسطِ جامعهاند تا عمده متمولین جامعه که توجهشان بیشتر به مدیومهای دیگر است. تلویزیونگردی، علاوه بر مشاهده برنامهها و بعضاً سریالهای ضعیف، ما را متوجه مشکل جدّی میکند که بیشتر از توجه به این دسته از مخاطبین، ثروت و سرمایه برای مدیران تلویزیون اهمیت دارد.
زیرا صاحبان سرمایه و مؤسسات تبلیغاتی که برای بازرگانی صدا و سیما، تیزر تبلیغاتی تولید میکنند و نامشان در سایت مربوطه وجود دارد انگار برای مدیران بازرگانی تعیین تکلیف میکنند و هر طور آنها میگویند باید کالا عرضه شود. مثل اسپانسرهایی که هرکاری میخواهند با آنتنِ جمهوری اسلامی میکنند. روزی تلویزیون را به سمت بختآزمایی میکشانند، سلبریتیها را به جای کاربلدهای تلویزیون میگمارند. حتی این روزها پایشان به تولیدِ سریالهای تلویزیونی هم باز شده است.
فقدان نظارت بر برنامهها، سریالها و آگهیها به جایی رسیده که تاجران و سرمایهداران برای تلویزیون تصمیمگیری میکنند. مردم از این تبلیغات سرسامآور و اغواگر خستهاند و حتی بعضاً در جریان برنامه و سریال مورد علاقهشان آنقدر با تبرّج، تجمل و خودنمایی روبرو میشوند که برخی اوقات قیدِ تماشای تلویزیون را هم میزنند و به سراغِ فضایمجازی، VODها و حتی شبکههای ماهوارهای میروند. چرا که دستاندرکاران ساخت، تولید و مدیریت آگهیهای بازرگانی فراموش کردهاند تماشاگر اصلی جعبهجادو، خانوادههای ایرانیاند.
زمانی به میز صبحانه و لوازمِ آشپزخانه، خانهها، استفاده ابزاری از خانمها و اغواگری در تبلیغات بازرگانی انتقاد میکردیم و حالا باید به قیمتهای گزاف، کالاهای غیراولویتدار و صرفاً لاکچری و بعضاً خارجی اعتراض کنیم که چرا باید در این روزگارِ سخت اقتصادی، تبلیغ شوند؟ ماساژوری که خریدِ آن برای خیلی از اقشار جامعه که حقوقشان حداقلی هم نیست و دغدغه معاش خود را دارند به حسرت بدل شده و اصلاً در رویایشان هم نمیتوانند به خریدِ چنین کالایی فکر کنند،کالای غیرضروری که عموم مردم جامعه توانایی خریدش را ندارند. ماساژورِ لاکچری که در بازار با قیمت گزاف عرضه میشود و با نگاهی به نشانِتجاری و اطلاعات داخل وبسایت این کالا، میتوان دست یافت که این کالا ایرانی هم نیست.
در اینجا سؤال پیش میآید در این وضعیت و اوضاع اقتصادی نابسامان چه لزومی دارد چنین تبلیغات و آگهیهایی از رسانه ملّی پخش شود. فروشگاهها و کالاهایی که هر روز جایشان در آنتنِ جمهوری اسلامی بازتر میشود و پدرِ خانواده به هنگام تماشای این صحنهها بیشتر خجالت میکشد و عمدتاً خانوادهها بیشتر با دیدن کالاهای لوکس و لاکچری در تلویزیون بیشتر حسرت میخورند تا لذت ببرند.
تلویزیونیها خودشان بعضاً به لاکچریبازی در ساخت سریالهای خانگی انتقاد دارند اما انگار سازندگان آگهیها و مدیران مربوطهاش در جایی غیر از ایران زندگی میکنند. چرا باید تریبون اصلی انقلاب اسلامی مدام زندگی لوکس را تبلیغ کند و نوع خاصی از زندگی مرفه و آدمهای سرخوشی که مشغول خوردن و آشامیدن جلوی دوربیناند را نشان دهد؟ آیا سبک زندگی ایرانی- اسلامی اینچنین است؟
مسبب اصلی گسترش روند سرمایهسالاری و لاکچریبازی، فضای غیرقابل کنترل برخی صاحبان کالا و مؤسسات تبلیغاتی است که فقط به کسب درآمد و میزان سود خودشان میاندیشند. از طرفی تلویزیون در این سالها نتوانسته اسپانسرها و حامیان مالیاش را درست هدایت کند. همچنین دستاندرکاران بخش بازرگانی صدا و سیما هم هیچوقت حاضر نبودهاند درباره پشت پردهها و سبکِ زندگی غلطی که به واسطه تولید و پخش تبلیغات تلویزیونی برای مردم فراهم کردهاند، صحبت کنند. بارها با آنها تماس گرفتهایم مخصوصاً رئیس بازرگانی صدا و سیما که یا خودش نمیخواهد اظهارنظری داشته باشد و یا اجازه ندارد صحبت کند.
باید برای مخاطب، منتقدین و رسانهایها روشن شود که آنتنفروشی به چه قیمتی؟ چه کسانی از این فضای آشوبزده مدیریتی، منفعت میبرند؟ چرا تاجران و صاحبان سرمایه، آگهیهای لاکچری و مفرح را به تلویزیون تحمیل میکنند و از ساختار فرهنگ تبلیغی ایرانی و اسلامی برخوردار نیستند؟ آیا کسی بر مؤسسات تبلیغی زیرمجموعه بازرگانی صدا و سیما نظارت میکند؟ چرا کسی آنها را نمیشناسد و همیشه پنهانی کارهایشان را جلو میبرند؟ مگر آقای مهدویمهر مسئولیت بازرگانی صدا و سیما را برعهده ندارد، پس چرا حق ندارد و یا به او اجازه نمیدهند مثل خیلی از مسئولین و مدیران دیگر در رسانه ملّی جوابگوی رسانهایها باشد.
ناظرین مثلِ غفلت در برنامههای زنده و تولیدی باید پاسخگوی مشکلاتِ آگهیهای بازرگانی هم باشند. چون گفته میشود آگهیهای تبلیغاتی هم مثل سریال و برنامه تولیدی قبل از پخش کنترل میشود اما اینکه چرا اینقدر ضعیف و مسئله دارند سؤالی است که بسیاری از مدیران بازرگانی تلویزیون دارند و تا به امروز هم پاسخی به این ابهامات و شائبهها داده نشده است. انگار ناظران با آگهیهای بازرگانی کاری ندارند و یا بازرگانی صدا و سیما در جغرافیایی دیگر سِیر میکند؟!
شاید نمیدانند که اینجا رسانه ملّی است و جای رفتارِ کاسبکارانه و تجارت و منفعتطلبی به هر قیمتی نیست. هر رفتارِ تلویزیون چه در عرصه برنامهسازی و سریالسازی و چه تبلیغِ کالاهای لوکس، خارجی و لاکچری به مثابه الگوسازی و فرهنگسازی است و با این نوع رفتار، خیلی زود سبک زندگی جامعهمان، به سمت غربگرایی میرود. همانطور که در بخشهایی از جامعه خصوصاً در طیفهای متموّل جامعه دیگر خبری از سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیست. متأسفانه این رویه تبلیغی در تلویزیون نشان میدهد مدیران نقطه توجهشان به همان طیفی است که اصلاً با تماشای تلویزیونِ ایران بیگانهاند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره