میرنیوز

سروده‌هایی تقدیم به شاه خراسان|اباصلت! آبی بزن کوچه‌ها را، قرار است امشب، جوادم بیاید

 سروده‌هایی تقدیم به شاه خراسان|اباصلت! آبی بزن کوچه‌ها را، قرار است امشب، جوادم بیاید 2020-10-17T16:27:37+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت شهادت امام رضا علیه‌السلام، چند شعر آیینی از سیدحمیدرضا برقعی، قاسم صرافان، علی انسانی، قاسم نعمتی و ... تقدیم می‌شود. 

قاسم نعمتی

تلاش کرد نَیُفتَد ولی ز پا افتاد
شبیهِ مادر خود بین کوچه‌ها افتاد

چه خوب شد که مسیرِ عبور، خلوت بود
کسی ندید که آقایِ ما کجا افتاد

شبیهِ چادرِ خاکی، عبا شده خاکی
به پایِ خویش نیفتاد،  بی هوا افتاد

عبایِ رویِ سرش دورِ زانویش پیچید
براش روضه‌ی کوچه چه خوب جا افتاد

میانِ حجره‌ی در بسته دست و پا می‌زد
چه آتشی به دلِ حضرتِ رضا افتاد

کسی مزاحمِ جان دادنِ امام نشد
به یادِ چکمه و گودالِ کربلا افتاد

میانِ آن همه قاتل، یکی جلو آمد
به ضربِ نیزه‌ی او شاه، از صدا افتاد

کنارِ گودیِ گودال مادرش می‌دید
محاسنِ پسرش دستِ بی‌حیا افتاد

به اسب‌ها همگی نعل تازه کوبیدند
به این دلیل بدن بین ِ بوریا افتاد

میانِ کوچه و بازار بسکه رقصیدند
سرِ بریده‌ی آقا ز نیزه‌ها افتاد

قاسم صرافان

نفس‌های آخر، عطش، روضه‌خوان شد
که لب‌های تشنه، به یادم بیاید
اباصلت! آبی بزن کوچه‌ها را
قرار است امشب، جوادم بیاید

قرار است امشب، شود طوس، مشهد
شود قبله‌گاه غریبان، مزارم
اگر چه غریبی، شبیه حسینم
ولی خواهری نیست اینجا کنارم

به دِعبِل بگو: شعر کامل شد اکنون
«و قبرٍ بطوس»ی که خواندم برایش
بگو: این نفس‌های آخر هم، اشکم
روان است، از ابیات کرببلایش

از آن زهر بی‌رحم، پیچیده‌ام من
به خود، مثل زهرای پشت در، از درد
شفابخش هر دردم، از بس که خواندم
در آن لحظه‌ها، روضه‌ی مادر از درد

بلا نیست جز عافیت، عاشقان را
تسلای دردم، نگاه طبیب است
من آن ناخدایم، که غرق خدایم
«رضا»یم، رضایم، رضای حبیب است

رئوفم، شهیدم، امامم، امیدم
من آن شمس عشقم که بخشیده‌ام نور
شود هر کسی، هر کجا، بی‌قرارم
دلش را در آغوش می‌گیرم از دور

شدم آسمان، تا کبوتر شوی تو
رسیدم که آهویی آزاد باشی
بیاور غمت را، بیا زائر من!
که مهمان صحن گهرشاد باشی

اباصلت! آبی بزن کوچه‌ها را
به یادِ سواری که با ذوالفقارش
بیاید سحر، تا بگردند دورش
خراسان و یاران چشم انتظارش

سعید بیابانکی

نشسته‌ام به رواقی به گوشه‌ی حرمش
رها رهای رها زیر ابشار غمش

یقین به چشمه تسنیم دوست متصل است
که نور می‌چکد از روزن سپیده دمش

چه سال‌ها که هم آوای نوبتی خوانان
رسیده است به گوشم طنین زیر و بمش

به کاظمین و به مشهد سلام و عرض ادب
به حس و حال غریبانه‌ی شبیه همش

دم مسیح خراسان به لطف حق گرم است
برایتان چه بگویم ز لطف دم به دمش

چوپا گذاشت به ایران هزار چشمه شکفت
 هزار جان گرامی فدای هر قدمش

هوای روضه‌ی رضوان اگر به سر داری
بیا به کوی خراسان و روضه‌ی ارمش

به پادشاه و گدا و به عارف و عامی
خبر دهید که عام است سفره کرمش

گره گشوده ز کارم به طرفه العینی
به نام پاک جوادش چو داده‌ام قسمش

تو چنگ برده و بردار هر چه می‌خواهی
که شاه توس گشاده است کیسه‌ی درمش

هر آنچه داده به من لطف بیکران بوده است
که راضی‌ام به زیادش که قانعم به کمش

شهید عشق شد و آرمید کنج بهشت
هر آن که رقص کنان رفت زیر تیغ غمش

چه افتخاری از این افتخار بالاتر
که شاعرش شده‌ام زیر سایه علمش

چه می‌شود که شبی نامه‌ی سیاه مرا
بگیرد و  بنوازد به گوشه قلمش

سپاه منتقمانش همیشه بیدارند
یکی خبر برساند به اولیای دمش

نمی‌کنیم دل از این حریم و زاین درگاه
قسم به مادر بی بارگاه و بی حرمش....

سیدحمیدرضا برقعی

دم به دم تا همیشه قلب پدر
با نفس‌های تو هماهنگ است
روز و شب قاصدک خبر می‌داد
دل بابا برای تو تنگ است

تو تمام وجود بابایی
او ولی از وجود خود دور است
بی‌تو هر لحظه قطره در قطره
اشک او دانه‌های انگور است

چه فراقی خدا! که از وصفش
دل واژه، دل قلم خون است
لحظه لحظه نفس نفس بی‌تو
دم او زهر و بازدم خون است

می‌نویسم ولی نمی‌دانم
پای این روضه تا کجا بکشد
می‌نویسم ولی خدا نکند
پدرت روی سر عبا بکشد

مو به مو مثل شام گیسویت
چلۀ تاک هم پریشان است
اشک تو روی جسم او یعنی
غسل باران به دست باران است

پیکرش غرق گل شد اما باز
گریه کردی دلت کجاها رفت
لحظه‌ای چشم بستی و دیدی
تیغ و شمشیر و نیزه بالا رفت

روضه‌خوان پدر شدی آن دم
یک طرف قلب خیمه‌ها می‌سوخت
آن طرف روی نیزه‌ها دیدی
سر خورشیدِ کربلا می‌سوخت

بی‌گمان موقع کفن کردن
بین دستان تو کفن لرزید
چه کشیده‌ست آن امامی که
عشق را بین بوریا پیچید

علی انسانی

جان بر لب من آمد و جانان به بر من
ای مرگ برو عمر من آمد به سر من

زیباست رخ ماه پس از نم‌نمِ باران
ای اشک مَیا، آمده تنها پسر من

این طفل، عزیز است و جگرگوشهٔ زهراست
بهتر که نداند چه شده با جگر من

ز آن لحظه که با کعبه خداحافظی‌ام دید
دانست که برگشت ندارد سفرِ من

ای دیده مکن گریه که شد وقت تماشا
ای اَبر برو، تا ز در آید قمر من

نُه ساله مگو، ماهِ شب چارده است او
زین روست به در دوخته شد چشم تر من

بُردم به دل خاک، دل چاک و پس از مرگ
گیرید ز داغ دل لاله خبر من

مصطفی محدثی‌خراسانی

می‌رسم خسته می‌رسم غمگین
گرد غربت نشسته بر دوشم
آشنایی ندیده چشمانم
آشنایی نخوانده در گوشم

می‌رسم چون کویری از آتش
چون شب تیره‌ای که نزدیک است
تشنهٔ آفتاب و بارانم
دیده کم آب و سینه تاریک است

آمدم تا کنار مرقد تو
دامنی اشک و آه آوردم
مثل آهوی خسته از صیّاد
به حریمت پناه آوردم

آمدم تا خزان قلبم را
با نگاهی پر از جوانه کنی
بشکند بغض و اشک‌هایم را
مثل تسبیح دانه‌دانه کنی

در طواف تو مثل پروانه
هستی‌ام را به باد خواهم داد
تا نگاهم کنی تو را سوگند
به عزیزت جواد خواهم داد

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

تصوّری غلط دربارۀ ظهور امام زمان (عج)

 تصوّری غلط دربارۀ ظهور امام زمان (عج)
2020-10-26T20:41:24+03:30
استاد حوزه علمیه گفت: ما فکر می‌کردیم فرج امام زمان (عج) فقط این است که امنیت، رفاه، آبادی، آزادی و اینطور چیزها فراهم می‌شود؛ اما این نیست.

سریال "سنجرخان" نیمه دوم آبان کلید می‌خورد/ آیا لطیفی اجرای "هفت" را واگذار می‌کند؟

 سریال "سنجرخان" نیمه دوم آبان کلید می‌خورد/ آیا لطیفی اجرای "هفت" را واگذار می‌کند؟
2020-10-26T20:41:22+03:30
محمدحسین لطیفی در گفت‌وگوی رادیویی درباره ساخت "سنجرخان"،‌ گفت: نیمه دوم آبان‌‌ماه با حضور بازیگران کُردی و تعدادی چهره، سریال را جلوی دوربین می‌ب...

تجهیز و به روزآوری منابع کتابخانه‌های عمومی در مناطق کمتر برخوردار

تجهیز و به روزآوری منابع کتابخانه‌های عمومی در مناطق کمتر برخوردار
2020-10-26T20:07:45+03:30
سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کمک مؤمنانه، در نظر دارد نسبت به تجهیز و به روزآوری منابع کتابخانه های عمومی در مناطق کمتر بر...

در تلاشیم تا اعتبارات و تسهیلات موسسات قرآنی را افزایش دهیم

در تلاشیم تا اعتبارات و تسهیلات موسسات قرآنی را افزایش دهیم
2020-10-26T16:21:07+03:30
فقهی زاده با اشاره به اینکه برای حل مشکلات بیمه فعالان قرآنی در تلاشیم گفت: سعی می کنیم تا با افزایش اعتبارات و تسهیلات شاهد رونق هرچه بیشتر  فعالیت های اثرگ...

آیا سیاستمداران از کرونا خواهند آموخت؟

آیا سیاستمداران از کرونا خواهند آموخت؟
2020-10-26T16:21:07+03:30
نشست آیا سیاستمداران از کرونا خواهند آموخت؟، عصر روز دوشنبه پنجم آبان ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بدرفتاری‌ها را نمی توان با شعار دفاع از «آزادی بیان» توجیه کرد

بدرفتاری‌ها را نمی توان با شعار دفاع از «آزادی بیان» توجیه کرد
2020-10-26T15:14:25+03:30
در بیانیه محکومیت اهانت به مقدسات مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمده است: بدرفتاری‌ها را نمی‌توان با شعارهایی چون دفاع از«...

انگیزه شکایت از سینماداران بدهکار جدی است/ سینماهای بدهکار دلارهایشان را بفروشند و تسویه کنند

 انگیزه شکایت از سینماداران بدهکار جدی است/ سینماهای بدهکار دلارهایشان را بفروشند و تسویه کنند
2020-10-26T15:08:04+03:30
بدهی بلند مدت سینماهای کشور به تهیه‌کنندگان و سینماداران و اختلافات میان آنان توسط سازمان سینمایی نیز حل نشد و در نهایت برخی از دفاتر پخش تصمیم به شکایت از ...

محمدیان: کیفیت انیمیشن ایران چیزی کم از جهان ندارد

 محمدیان: کیفیت انیمیشن ایران چیزی کم از جهان ندارد
2020-10-26T14:01:31+03:30
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» معقتد است که بچگی ما با قهرمان‌های خارجی س‍پری شد، باید تلاش کنیم بچه‌های امروز با قهرمان‌های ساخت کشور خودمان بزرگ شوند.

چله عزت| کبوتری که جای ۱۰۰ شهید گمنام را نشان داد

 چله عزت| کبوتری که جای ۱۰۰ شهید گمنام را نشان داد
2020-10-26T13:48:07+03:30
چفیه یکی از شهدای دفاع مقدس را از خاک درآوردم و تکان دادم. یک کلاه آهنی هم بغلش بود. آرام، با دست خاک‌های اطرافش را خالی کردیم و دیدیم که شهید خفته است.

روایت روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست از دیدارش با سران داعش در بازار کتاب

 روایت روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست از دیدارش با سران داعش در بازار کتاب
2020-10-26T13:34:43+03:30
کتاب «به من گفتند تنها بیا» خاطرات سعاد مخنت، روزنامه‌نگار مسلمان روزنامه واشنگتن پست با ترجمه فائزه نوری از سوی کتابستان معرفت برای پنجمین‌بار من...

چه کسانی مانع ترخیص داروهای حیاتی جانبازان دفاع مقدس می‌شوند؟

 چه کسانی مانع ترخیص داروهای حیاتی جانبازان دفاع مقدس می‌شوند؟
2020-10-26T13:34:43+03:30
مشاور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ممانعت ترخیص داروی جانبازان به تسنیم گفت: افرادی در بعضی از دستگاه‌ها با مانع تراشی در روند خدمت رسانی به...

شعر مهدوی|همه کنید قیام و همه دهید سلام/ امام کل زمان‌ها دوباره گشت امام

 شعر مهدوی|همه کنید قیام و همه دهید سلام/ امام کل زمان‌ها دوباره گشت امام
2020-10-26T13:21:24+03:30
به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) چند سروده از شاعران آیینی کشورمان تقدیم می‌شود.

محمدیان: مضامین نامناسب در انیمیشن‌ها بچه‌ها را فراری می‌دهد

 محمدیان: مضامین نامناسب در انیمیشن‌ها بچه‌ها را فراری می‌دهد
2020-10-26T13:21:22+03:30
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» معقتد است که بچگی ما با قهرمان‌های خارجی س‍پری شد، باید تلاش کنیم بچه‌های امروز با قهرمان‌های ساخت کشور خودمان بزرگ شوند.

ضرورت وجود یک اطلس تبلیغی/تجهیز مبلغان به سواد رسانه ای

ضرورت وجود یک اطلس تبلیغی/تجهیز مبلغان به سواد رسانه ای
2020-10-26T12:47:45+03:30
حجت‌الاسلام هادی شفیع‌زاده گفت:نهادهای تبلیغی باید مُبلغان را به سواد رسانه‌ای مجهز کنند که بتوانیم سخن جوان و روحیات او را درک کنیم؛

آقای دوبله با دنیای تصویر خداحافظی کرد/ "اغما" و "راه شب" را فراموش نمی‌کنم!

 آقای دوبله با دنیای تصویر خداحافظی کرد/ "اغما" و "راه شب" را فراموش نمی‌کنم!
2020-10-26T12:54:45+03:30
ناصر ممدوح دوبلور مطرح کشورمان پس از سال‌ها اجرا و بازیگری در صدا و سیما با دنیای تصویر وداع کرد و گفت: خاطراتم در "راه شب" و "اغما" از ...

همایش علمی تبیینی «امام اراده» برگزار می‌شود

همایش علمی تبیینی «امام اراده» برگزار می‌شود
2020-10-26T11:14:25+03:30
همایش علمی تبیینی«امام اراده؛ واکاوی سه دهه تحول ذیل زعامت حضرت آیت الله خامنه ای» روز جمعه ۹ آبان ماه در خانه انقلاب اسلامی و ولایت برگزار می‌شود.

شهدای سلامت چگونه تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند؟

 شهدای سلامت چگونه تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند؟
2020-10-26T11:21:23+03:30
مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: پرونده افرادی که منطبق با مصادیق ابلاغی آیین‌نامه هستند به بنیاد شهید و امور ایثارگران ...

دوبلورها، زندگی بنیانگذار فاکس‌نیوز را به تلویزیون آوردند + تیزر

 دوبلورها، زندگی بنیانگذار فاکس‌نیوز را به تلویزیون آوردند + تیزر
2020-10-26T11:21:22+03:30
سریال آمریکایی "بلندترین صدا" با صدایِ منوچهر زنده‌دل، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و میرطاهر مظلومی از ۷ آبان‌ به آنتنِ تلویزیون می‌رسد.

استقبال از «آن بیست و سه نفر» در کتابفروشی‌ها/ ماجرای ملاقات اسرای ایرانی با صدام

 استقبال از «آن بیست و سه نفر» در کتابفروشی‌ها/ ماجرای ملاقات اسرای ایرانی با صدام
2020-10-26T11:21:22+03:30
چاپ هفتادم کتاب «آن بیست و سه نفر»، اثر احمد یوسف‌زاده، با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار ...

کاهش قیمت‌ها در بازار کاغذ به زیر ۴۰۰ هزار تومان

 کاهش قیمت‌ها در بازار کاغذ به زیر ۴۰۰ هزار تومان
2020-10-26T11:21:22+03:30
قیمت کاغذ چاپ و تحریر دو هفته پس از افزایش ناگهانی و گذر از ۴۵۰ هزار تومان دوباره با کاهش مواجه شده و به زیر ۴۰۰ هزار تومان رسید.

تصاویر جدید از سریال رمضانی تلویزیون

 تصاویر جدید از سریال رمضانی تلویزیون
2020-10-26T11:21:22+03:30
بازیگران "رعد و برق" در مناطق مختلف صفرمرزی هم جلوی دوربینِ بهروز افخمی رفتند تا سریال ماه مبارک رمضان به آنتنِ شبکه پنج سیما برسد.

نذر شاعرانه برای ظهور امام زمان(عج)/ «سرود وصل بخوان روز عید در راه است»

 نذر شاعرانه برای ظهور امام زمان(عج)/ «سرود وصل بخوان روز عید در راه است»
2020-10-26T11:21:22+03:30
جمعی از شاعران آیینی کشور همزمان با فرارسیدن هشتم ربیع‌الاول و آغاز امامت امام زمان (عج)، تازه‌سروده‌های خود را تقدیم این امام همام کردند.

نمایش زندگی و افکار غلامرضا اعوانی در مستند «سالک حکمت»

نمایش زندگی و افکار غلامرضا اعوانی در مستند «سالک حکمت»
2020-10-26T11:01:06+03:30
مستند «سالک حکمت» از مجموعه «حکایت دل» دوشنبه ۵ آبان ماه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما بازپخش می‌شود.

نهم ربیع‌الاول روزتجدید بیعت با امام زمان(عج)است/مهدویت؛محور وحدت

نهم ربیع‌الاول روزتجدید بیعت با امام زمان(عج)است/مهدویت؛محور وحدت
2020-10-26T10:34:27+03:30
حجت الاسلام متوسل گفت: نهم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان و نوعی تجدید بیعت با حضرت و بهترین راه برای این بیعت، خواندن دعای عهد است.

زمینه‌های ظهور از منظر آیت الله بهجت(ره)/ چه کنیم که امور دنیا و آخرت ما درست شود؟

 زمینه‌های ظهور از منظر آیت الله بهجت(ره)/ چه کنیم که امور دنیا و آخرت ما درست شود؟
2020-10-26T08:54:43+03:30
آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: «تا خودمان را اصلاح نکنیم و با خدا و نماینده‌های خدا (اهل‌بیت علیهم‌السلام) ارتباط نداشته باشیم، کارمان درست نمی‌شود.»

فعالیت مبلغان زن مصری برای رویارویی با افکار افراطی

فعالیت مبلغان زن مصری برای رویارویی با افکار افراطی
2020-10-25T14:00:57+03:30
وزارت اوقاف مصر در تجربه ای جدید از مبلغان زن مصری که دوره آموزشی را گذرانده اند برای رویارویی با افکار افراطی استفاده می کند.

«مرد ایستاده بعدی» منتخب کره در اسکار

 «مرد ایستاده بعدی» منتخب کره در اسکار
2020-10-25T14:08:05+03:30
کره جنوبی تریلر سیاسی ساخته «مین هو وو» با عنوان «مرد ایستاده بعدی» را به عنوان شرکت کننده در بخش «بهترین فیلم بین المللی» اسک...

چراغ سبزِ "خندوانه" در برابر بی‌خبری‌های "دورهمی" و "عصر جدید"

 چراغ سبزِ "خندوانه" در برابر بی‌خبری‌های "دورهمی" و "عصر جدید"
2020-10-25T14:08:04+03:30
در روزهای پرکار مهران مدیری و ابهام در ضبط مراحل نهایی "عصرجدید"، رامبد جوان چراغ سبز بازگشتش را روشن کرد و گفت به زودی ضبط را شروع می‌کنند.

وضعیت زنان ایرانی در ایام قرنطینه کرونا موضوع یک پژوهش شد

وضعیت زنان ایرانی در ایام قرنطینه کرونا موضوع یک پژوهش شد
2020-10-25T13:47:36+03:30
ملک زاده گفت: در یک طرح پژوهشی که به مرحله اجرا رسیده تلاش شده تا وضعیتی که بر زنان ایرانی طی ایام قرنطینه و اوج تمهیدات پیش‌گیرانه جلوگیری از ابتلای به کرون...

اوج بخشش خدا در قیامت به روایت امام حسن عسکری (ع)

 اوج بخشش خدا در قیامت به روایت امام حسن عسکری (ع)
2020-10-25T13:54:35+03:30
استاد حوزه علمیه گفت: خدا در روز قیامت طوری بندگانش را می‌آمرزد که به ذهن هیچ کسی نمی‌آید، حتی اهل شرک می‌‌گویند ما مشرک نبودیم.