میرنیوز
حجتالاسلام ناصر خلج در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، اربعین را نفحهای الهی معرفی کرد و گفت: ایام اربعین نسیم رحمت الهی در عالم فراگیر میشود و دلهای آنها را تحت تأثیر قرار میدهد؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمود «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فتعرضین [فَتَعَرَّضُوا] لَهَا بِكَثْرَةِ الِاسْتِعْدَاد؛ براى پروردگار شما در دوران عمرتان نسیمهاى رحمتى است، بهوش باشید و با آمادگی فراوانی خود را در معرض آنها در آورید».
وی اربعین را جایگاه ترویج اسلام ناب محمدی دانست و افزود: تحکیم پایههای تمدن اسلامی و فرهنگ ناب اسلام محمدی در ایام اربعین شکل میگیرد؛ از جمله آنکه مردم طی ایام اربعین در پرتو آموزههای حسینی به هدف مشترکی میرسند تا آن امت واحده شکل بگیرد. ما شاهدیم ملتها با هر آیین و نژادی به زیارت اباعبدالله مشرف میشوند و حماسهای رقم میزنند که تاکنون مشابه نداشته است.
حجت الاسلام خلج احیای سنتهای نبوی در پرتو همایش جهانی اربعین را از دیگر اثرات این رویداد برشمرد و گفت: پاکطینتان در ایام اربعین در معرض آموزههای ناب نبوی قرار میگیرند؛ ارزشهایی مثل اخلاقمداری، تواضع، ایثار، نوعدوستی، یاریرسانی، کمک به نیازمندان و بسیاری از ارزشهای دینی را در این مراسم شاهد بودیم.
این استاد حوزه علمیه افزود: زائران طی زیارت اربعین، استقامت و ثبات قدم در مسیر خداوند را تجربه میکنند. آنها با بذل جان و مال و نیز فارغ از تعلقات دنیوی، خود را در مسیر زیارت اباعبدالله قرار میدهند. هرچند کرونا سبب شد امسال این زیارت به تعطیلی رود، اما تربیت آن در قلب و ذهن زائران ماند. موج بیداری در جامعه اسلامی در زیارت اربعین مشهود است.
وی بیداری و نجات بشریت از گمراهی را اثر زیارت اربعین برشمرد و گفت: مردم در زیارت امام حسین علیهالسلام و در پرتو نور امام، از خواب غفلت بیدار میشوند، همچنان که یکی از اثرات بذل جان امام حسین علیهالسلام در راه خداوند، بیداری بندگان از جهالت و گمراهی بود. در زیارت اربعین درباره امام حسین علیه السلام میخوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة.» جانش را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت گمراهی نجات دهد.
حجت الاسلام خلج زیارت اربعین را سند حقانیت قیام حسینی دانست و اظهار کرد: امام حسین علیهالسلام در سال 61 هجری به دید ظاهری به شهادت رسیدند، اما اکنون زیارت اربعین می فهماند قیام ایشان منحصر در تاریخ گذشته نبود بلکه تقویت پایههای شکلگیریِ تمدن اسلامی بود؛ از این جهت مهمترین جنبۀ فرهنگسازی و تمدنسازی اربعین، بسترسازی ظهور است. آزادگان عالم و دینمداران، طی روند زیارت اربعین، به این نتیجه میرسند توانایی مبارزه با ظلم را دارند.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره