میرنیوز

علمدار طراحان پوستر دفاع مقدس که بود؟/ نشانه‌شناسی پوسترهای ۸ سال دفاع مقدس

 علمدار طراحان پوستر دفاع مقدس که بود؟/ نشانه‌شناسی پوسترهای ۸ سال دفاع مقدس 2020-10-03T11:45:37+03:30

خبرگزاری تسنیم-محمد خاجی: هنر دفاع مقدس از آن دست مفاهیمی است که به‌فاصله کوتاهی پس از ظهور انقلاب اسلامی متولد شد. پس از هجوم رژیم بعث به خاک کشورمان، جامعه جهانی شاهد حضور حماسی و شورآفرین خیل انبوهی از رزمندگان غیور ایرانی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد؛ این حضور باشکوه و دشمن‌شکن، با مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های بسیاری همراه بود؛ به‌نحوی که از همان روزهای آغازین جنگ، ذهن و روح هنرمندان متعهد ایرانی را به خود معطوف ساخت.

دیری نپایید که جمعی قابل‌توجه از هنرمندان متعهد ایرانی؛ به‌ویژه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به مجاهدت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های باشکوه رزمندگان ایرانی واکنش نشان دادند و با خلق آثاری متناسب با حال‌وهوا و اتمسفر آن مقطع تاریخی، گامی مهم و قابل اعتنا در راستای پاسداشت ارزش‌های دوران دفاع مقدس برداشتند.

خلق آثار هنری متعدد از سوی هنرمندان متعهد عرصه هنرهای تجسمی و هنرمندان متعهد سایر رشته‌های هنری نظیر؛ سینما، تئاتر، موسیقی و...، باعث تولد هنری یگانه و ارزش‌مدار شد که بعدها به آن عنوان هنر دفاع مقدس اطلاق گردید.

اکنون همزمان با چهلمین سالگرد حماسه پر شور و شعور دفاع مقدس، به‌سراغ «محمد خزائی»؛ هنرمند گرافیست و استادتمام گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس رفتیم و با او درباره ماهیت، اجزا و عناصر نشانه‌شناختی هنر دفاع مقدس به گفت‌وگو نشستیم. خزائی؛ خود یکی از هنرمندان کنشگری است که به نسل نخست هنرمندان انقلاب اسلامی تعلق دارد و کارهای ماندگارش در حوزه گرافیک، در گنجینه آثار ارزشمند هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت شده است.

نخستین بخش از گفت‌وگو با محمد خزائی چندی پیش از خبرگزاری تسنیم منتشر شد که مشروح آن در لینک زیر قابل مشاهده است:

اینک، بخش دوم و پایانی گفت‌وگو با این هنرمند و مدرس دانشگاه را از نظر می‌گذرانید:

از نگاه شما مهم‌ترین نمادها و نشانه‌های تصویری- هویتی(عناصر نشانه شناختی) هنر دفاع مقدس چیست؟

هنرمندان دفاع مقدس با ظرافت و لطافت معنوی، هنر حماسی –رزمیِ خشک و معمولِ جنگ‌ها را به سوی هنری حماسی - عرفانی سوق دادند. آثار هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی از نظر رنگ، فضا و معنا به  تصویرگری صحنه‌های حماسه عرفانی سالکان راه خدا تبدیل شد؛ این برهه زمانی دورانی پربار در تمامی ابعاد فرهنگی از جمله هنر اسلامی بود که نقش به‌سزایی در شکل‌گیری، گسترش و تداوم سبک هنری نوینی داشت؛ سبکی که در آینده نه چندان دور نیز نهایت شکوفایی و بلوغ هنر اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

پوسترهای دفاع مقدس بر خلاف پوسترهای جنگ جهانی اول و دوم، خود به روشنی بازتاب شرایط معنوی حاکم بر جبهه‌ها است؛ موضوع بیشتر پوسترهای دفاع مقدس با حماسه عاشورا پیوندی خاص دارد؛ هنرمندان طراح، جلوه‌هایی از پیام و مفاهیم حماسه عاشورا را در قالب‌هایی نمادین همچون: کلام و نقش، با درایت و ظرافت تمام در آثار هنری خویش متجلی ساخته‌اند.

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

کل یوم عاشورا، سید حمید شریفی آل هاشم، 1364

از جمله موضوعات بسیار مهم دیگری که در آثار هنرمندان و طراحان پوسترهای مربوط به حماسه هشت سال دفاع مقدس وجود دارد، می‌توان به مواردی نظیر: تقدس سرزمین‌های جنگی به مانند کربلا، جنگ بین حق و باطل، تشییع جنازه شهدا، وعده پیروزی، یاد اسراء، نماز، جهاد، شهادت و ... اشاره کرد.

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

 راهیان راه زینب، محمد خزایی، 1362

بیشتر هنرمندان طراح پوسترهای دفاع مقدس، خود؛ جوانانی بسیجی بودند که در این سنگر انجام وظیفه می‌کردند و البته بی‌خبر از صحنه‌های رزم هم نبودند. در آن ایام این امر بسیار معمول بود که خود هنرمند اوقاتی را در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کرد و درعین‌حال، همان‌جا فعالیت هنری خود را نیز از نزدیک ادامه می‌داد.

بی‌شک زنده یاد ابوالفضل عالی را باید پیشتاز و علمدار طراحان پوسترهای دفاع مقدس دانست:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

  مقاومت، ابوالفضل عالی، 1365

ابوالفضل عالی از معدود هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی بود که گرافیک دفاع مقدس توسط او و با همراهی گروهی از هنرمندان جوان عرصه هنرهای تجسمی چون: احمد آقا قلی‌زاده، سید حمید شریفی آل‌هاشم، ناهید فراست، مجید قادری، مسعود قندی، مصطفی گودرزی، علی وزیریان، بنده و... شکل گرفت و بسیاری از آرمان‌ها، ارزش‌ها و حماسه‌های دفاع مقدس را با پوسترهای خود در تاریخ به تصویر کشیدند که بخشی از آثار این هنرمندان نیز به چاپ رسیده است.

با نگاهی به آثار خلق شده در سپهر هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس درمی‌یابیم که «نمادگرایی» از جایگاه والایی برخوردار است؛ در حقیقت یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‏دهنده به هنر ایران، در طول دوره های مختلف، حضور عناصر نمادینی است که ریشه در سنت و آداب معنوی دارد. حضور مؤثر این شاخصه‌ها است که هرچند با قوت و ضعف، اما همچنان تا به امروز در آثار هنری جریان پیدا کرده است. هنرمندان ایرانی بسیار مشتاق بوده و هستند تا آثار خود را در قالب طرح و فرم‌هایی زیبا ارائه داده و جهانیان را به فرهنگ و هویت خویش ارجاع ‌دهند؛ به نحوی که برای همه اقوام لذت‏بخش و متحیرکننده باشد.

بیشتر پوسترهای جنگ دارای فضاسازی‌های زیبای تزیینی همراه با نقوش ایرانی هستند. این هنرمندان متعهد و معتقد هستند که همواره ارزش‌ها و مفاهیم نمادین آثارشان -حتی اگر زمانی هم برای مخاطبین خود پیامی را اعاده نکنند- از راه تزئین بر جای می‌ماند و ارزش‌های ویژه خود را حفظ می‌کند؛ زیرا همواره امکان احیاء رمزها وجود دارد و هنرمندان می‌توانند معنای گم‌شده رموز را دوباره اعاده کنند و آنها را به شکل تمام و کمال به فضیلت اصلی‌شان بازگردانند.

نمادپردازی همچنان به عنوان یک روش، جایگاهی ویژه را در هنرهای تجسمی خصوصاً گرافیک دفاع مقدس به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال؛ پوستر «جمال آفتاب» با تصویر صورت باطنی رزمنده‌ای که در آب انعکاس یافته، نمادی از فلسفه وجودی شهید است که مثل خورشید، روشنی‌بخش راه مستقیم و روشنایی‌بخش است:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

جمال آفتاب، سید حمید شریفی آل هاشم، 1364

یا حضور چهره شهدا بر فراز آسمان در پوستر «بهشت زهرا» نماد حیات و زنده بودن شهیدان است:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

بهشت زهرا، ابوالفضل عالی، 1362

همچنین گل نیلوفر در پوستر«نیلوفر نور» بیانی نمادین از رشد معنوی وعرفانی رزمندگانی است که یک شبه ره صدساله را درمی‌نوردند و نظاره‌گران افق ملکوتی می‌شوند:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

نیلوفر نور، محمد خزایی 1365

شستن غبار زمینی پیکر رزمندگان با بارانی از گل‌های آسمانی در پوستر «زائر» و ...  همگی جلوه‌هایی روشن از بیان نمادین این آثار است:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

زائر، مصطفی گودرزی، 1365

علاوه بر بیان نمادین و استفاده از استعاره‌های بصری برای ارائه مفاهیم معنوی دفاع مقدس، ویژگی مهم دیگری که در در پوسترهای دفاع مقدس وجود دارد، بهره‌گیری و به خدمت قرار دادن عناصر تزئینی هنرهای ایرانی در قالبی نو و برداشتی مدرن است. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردم، برای بسیاری از کارشناسان هنری، استفاده از عناصر هنر ایرانی در کنار شیوه‌های نوین روز، غیر قابل اجتناب بود و شاید بتوان گفت اتفاق مهم در هنر دفاع مقدس، استفاده و در خدمت قرار گرفتن عناصر هنر ایرانی و برداشتی گزینشی از هنر مدرن برای بیان تصویری مفاهیم دفاع مقدس بود؛ به‌طور مثال، حضور عناصر نگارگری در پوسترهای دوران دفاع مقدس شاهدی بر این مدعا است؛ مثلاً در پوستر «عروج» حضور نقش درخت سرو، هاله نور و روبان، مفهوم نمادین نویی را منطبق با مبادی هنر گرافیک ارائه می‌دهد:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

عروج، مجید قادری، 1364

 

 این شیوه در پوستر «خرمشهر» نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

خرمشهر، احمد قلی‌زاده، 1364

و در نهایت پوستر «یا فتح یا شهادت» با تلفیقی از نقوش اسلیمی و صحنه رزم، در فضایی فرازمینی به بیان نمادین از رشد معنوی وعرفانی رزمندگان با ترکیبی متناسب اشاره می‌کند:

هنرهای تجسمی , دفاع مقدس , پوستر , گرافیک ,

یا فتح یا شهادت، علی وزیریان، 1364

برخی مدعی‌اند که هنر دفاع مقدس مدتی پس از پایان دوران جنگ تحمیلی 8 ساله به پایان رسید و اکنون دیگر بضاعت و ظرفیت زایش چندانی برای ظهور و بروز ندارد؛ تحلیل شما نسبت به این مدعا چیست؟

هنر دفاع مقدس را باید یکی از دوره‌های درخشان فرهنگ و هنر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران قلمداد کرد؛ هنرمندان این دوره با برداشتی ماهرانه از مبانی هنر کهن ایرانی-اسلامی و منطبق با شرایط و امکانات روز، پا به عرصه وجود نهادند.

پوسترهای دفاع مقدس فقط رنگ و شکل نیستند؛ هنرمندان با مهارتی فنی همراه با معرفتی معنوی توانستند بسیاری از مفاهیم و حماسه‌ها را در قالب آثار هنری تازه ارائه سازند؛ پوسترهای حماسه دفاع مقدس نه‌تنها حامل ارزش‌های معنوی هنر مقاومت، بلکه روزنه‌ای نافذ در امتداد میراث مصور حماسه معنوی کربلا هستند.

سوگمندانه، پس از پایان هشت سال دفاع مقدس با وجود شور و شوق هنرمندان متعهد، توجه و حمایت مسئولین از هنر دفاع مقدس برداشته شد؛ این اتفاق در حوزه هنرهای تجسمی بیش از همه رخ داد؛ بسیاری از هنرمندان حوزه هنری از جمله خود بنده که برای تکمیل تحصیلات راهی دانشگاه‌های خارج از کشور شده بودیم، پس از بازگشت بار دیگر به حوزه هنری مراجعه کردیم اما مسئولین وقت حوزه تمایلی نسبت به ادامه کار ما نشان ندادند؛ این‌چنین شد که به تدریج، بسیاری از فعالیت‌های هنری در حوزه هنرهای تجسمی دفاع مقدس مسکوت ماند.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)