میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسأله اسلامهراسی و اهانت به ساحت نبی اکرم(ص) در جهان غرب پدیده تازهای نیست اما شروع موج جدیدی از این اهانتها و تبلیغات منفی علیه ارزشهای اسلامی با محوریت نشریه «شارلی ابدو» فرانسه نشان از ترس صهیونیسم جهانی نسبت به گسترش روزافزون اسلام در کشورهای اروپایی و ضدحملهای عاجزانه به دعوت داهیانه پیامبر رحمت به دین صلح و مهرورزی است. در واقع، غربیها با اذعان به گسترش روزافزون اسلام در جهان غرب و افزایش جمعیت مسلمانان در این کشورها، موضوعی به نام «اسلامهراسی» را مطرح کردهاند و در رسانههایشان به صورت گسترده بدان میپردازند که نمونه آخر آن اهانت بیشرمانه نشریه فرانسوی است.
رشد اسلامگرایی و ابلاغ پیام رحمت در میان مردم جهان، بار دیگر صهیونیسم جهانی را بر آن داشت تا با پَستترین ابزار و روشها، تروریسم دینی و مذهبی و توهین به مقدسات و ارزشهای اسلامی، وحشت خود را از تمایل مردم به اسلام نمایان کنند. بر همین اساس، رسانههای غربی، با استفاده از منابع مالی درخور ملاحظه و شبکههای متنوع در تلاشاند تصویری نامناسب و غیرواقعی از اسلام و مسلمانان به مردم خود ارائه دهند و اینگونه به افکار عمومی خود القا میکنند که مسلمانان خود را برتر از دیگران میدانند؛ اسلام درصدد است بر سراسر جهان حکومت کند؛ اسلام حقوق بشر را نقض میکند؛ اسلام مروج خشونتطلبی، حامی و مولّد تفکر تروریستی است و اسلام با حکم جهاد، جنگ و خونریزی را امری مقدس میشمارد (شیرودی و کاظمی، 1390، 138 و 139).
حال این اقدام جسارتبار و رذیلانه نشریه «شارلی ابدو» در توهین به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)، مُهر تأییدی بر قبول ضعف اربابان ثروت و قدرت جهان در مقابله با توسعه گفتمان اسلام ناب است و در راستای پیادهسازی نقشههای خود در جهان اسلام همچون معامله قرن و عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی، تبلیغات منفی علیه مقدسات اسلامی با ایجاد جنگهای بین ادیانی، و قبحشکنی و عادیسازی این اهانتها برای جامعه مسلمان برآورد میشود.
رهبر انقلاب در این باره میفرماید: «پشت صحنه این حرکت شرارتبار، سیاستهای خصمانه صهیونیسم و آمریکا و دیگر سران استکبار جهانی است که به خیال باطل خود میخواهند مقدسات اسلامی را در چشم نسلهای جوان در دنیای اسلام از جایگاه رفیع خود فروافکنده و احساسات دینی آنان را خاموش کنند» (پیام در پی اهانت به ساحت پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله و سلم 91/6/23).
ترس از گسترش اسلام در اروپا
از عوامل اساسی در طرح این نوع از اهانتها و تمسخرها، ترس و وحشت رسانههای اروپایی نسبت گسترش اسلام در این قاره است؛ البته سابقه تبلیغات منفی اروپاییها علیه دین اسلام به جنگهای بسیار طولانی بین مسلمانان و مسیحیان موسوم به جنگهای صلیبی برمیگردد. گسترش اسلام ورای شبه جزیره عربستان و الحاق برخی از کشورهای اروپایی به تمدن بزرگ اسلام، موجی از ترس و وحشت را برای سردمداران اروپایی به وجود آورد. روند رشد اسلام در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به علت کاهش نیروی کار در کشورهای اروپایی و افزایش ورود مسلمانان از کشورهای مختلف به این قاره شتاب گرفت و در سالهای اخیر سرعت گسترش اسلام در اروپا به حدی زیاد شده است که اسلامهراسان از آن به عنوان بمبی خطرناک یاد کرده و نسبت به آن هشدار دادهاند. این افراد، از انگلیس و اتحادیه اروپا درخواست کردهاند تا از مهاجرت میلیونها مسلمان به اروپا و معرفی و انتشار اسلام در کشورهای اروپایی جلوگیری کنند. با این وجود، رشد اسلام در اروپا نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه اثرات آن با قدرت در حال افزایش است.
به گزارش مرکز تحقیقاتی «پیو»(PEW) در آمریکا، اسلام در حال حاضر بیشترین رشد را در قیاس با سایر ادیان جهان دارد. در حال حاضر حدود 1,8 میلیارد نفر مسلمان در جهان وجود دارد که تقریباً یکچهارم جمعیت جهان را تشکیل میدهند و اسلام دومین دین بزرگ از لحاظ تعداد پیروان بعد از مسیحیت محسوب میشود. با این حال، تخمین زده میشود در اواسط قرن 21 (بین سالهای 2050 تا 2070)، اسلام پرجمعیتترین دین جهان شود.
در جدول زیر بر اساس نتایج تحقیقات مرکز پیو، درصد تغییرات جمعیتی در میان پیروان ادیان مختلف نشان داده شده که اسلام در میان همه آنها از بیشترین افزایش جمعیت برخوردار است.
نکته قابل توجه، گسترش روزافزون اسلام در قاره اروپا است که در این تحقیقات پیشبینی شده سهم جمعیت مسلمان اروپا به طور مستمر افزایش یافته است و در دهههای آینده هم این رشد ادامه خواهد داشت. بخش دین و زندگی عمومی مؤسسه پژوهشی پیو عنوان میکند: اسلام پرسرعتترین دین در حال رشد در اروپا است و تعداد مسلمانان اروپا در 30 سال گذشته سه برابر شده است. از نیمه سال 2010 تا نیمه 2016 سهم مسلمانان اروپا یک درصد افزایش یافته و از 3,8 درصد (19,5 میلیون نفر) به 4,9 درصد (25,8 میلیون نفر) رسیده است و پیشبینی میشود که جمعیت مسلمانان اروپا تا سال 2050 به حدود 60 میلیون نفر برسد و حدود 11,2 درصد و حتی بیشتر از کل جمعیت اروپا را تشکیل خواهند داد.
همانطور که در نقشه بالا مشخص است، بنابر پیشبینی مؤسسه پیو در سال 2011، رشد جمعیت مسلمانان در کشورهای اصلی این قاره همچون فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا بیشتر از سایرین خواهد بود و بیتردید یکی از دلایل اهانتها و بیحرمتیها به ارزشهای اسلامی در این کشورها، همین رشد فزاینده اسلام است. برای مثال طبق گزارش روزنامه لوفیگارو، در فرانسه حدود 30 تا 50 هزار تازهمسلمان وجود دارد. بیشتر مسلمانان فرانسه شهروند فرانسویاند و اسلام دومین دین بزرگ این کشور است. در انگلستان هم بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، تعداد بریتانیاییهایی که به دین اسلام میگروند در چند دهه اخیر دو برابر شده است و سالانه حدود 5 هزار نفر مسلمان میشوند.
بنابراین با وجود تلاشهای فراوان دولتها و رسانههای غربی برای نشان دادن چهرهای زشت و خشن از اسلام، و گسترش اسلام هراسی در اروپا، جهان شاهد حرکت رو به رشد این دین آسمانی در تمامی این کشورهاست.
چرایی توهین به پیامبر رحمت
اولین بار نیست و شاید آخرین بار هم نخواهد بود که رسانهها و نشریات اروپایی چه در فیلم و سریال و چه در مکتوبات خود برای جلوگیری از موج اسلامخواهی در این قاره به شخصیت رسول گرامی اسلام اهانت میکنند و با ادبیاتی تمسخرآمیز سعی در تخریب آن پیامبر رحمت دارند، اما به راستی چرا اینها به توهین و اهانت به پیامبر(ص) روی آوردهاند؟ آیه 33 سوره توبه پاسخ این سؤال را به خوبی میدهد که دلیل اصلی برتری اسلام بر سایر ادیان، رسالت حضرت محمد(ص) است و این دین به رهبری پیامبر بزرگوار بر تمامی ادیان پیروز خواهد شد هرچند سران شرک اکراه داشته باشند: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» ﴿33﴾.
بنابراین آنچه که امروز موجب حمله به مقدسات اسلامی به ویژه نبی اکرم شده است، ضدحملهای به دعوت پیامبر تلقی میشود. توهین و تمسخر گاه و بیگاه رسانهها و نشریات غربی علیه پیامبر اسلام به منظور ضربه زدن به اصلیترین نماد دعوت دین یعنی نبوت است. در این زمینه رهبر معظم انقلاب به درستی میفرماید:
«صهیونیستها و دولتهایی که زیر نفوذ صهیونیسماند، دستگاه استکبار و در رأس آنها آمریکای جنایتکار، وقتی میخواهند با امت اسلامی در بیفتند و با اسلام معارضه کنند، آماج حمله خودشان را نبّی معظم و مکرم اسلام قرار میدهند. این به چه معناست؟ این به خاطر این است که یاد آن بزرگوار، نام آن بزرگوار، ولادت آن بزرگوار، هجرت آن بزرگوار، حکومت 10 ساله آن بزرگوار در مدینه و یکایک اقدام و تعلیم و آموزش آن بزرگوار، امروز برای مسلمانها، اگر تدبر بکنند و تأمل بکنند، یک درس است؛ گشایشِ یک درِ بازی به سوی زندگی است. پیغمبر الهامبخش است برای امت اسلامی. چون این را میدانند؛ چون از بیداری امت اسلامی میترسند؛ چون از قدرت جامعه 1 میلیارد و 500 میلیونی مسلمان در سرتاسر عالم وحشت دارند، در مقابل پیغمبر صفآرایی میکنند. رحمةللعالمین را، منشأ عظیمترین خیرات و برکات برای بشریت را در مطبوعاتشان، در زبان سیاستمدارانشان، در کتابنوشتنهایشان، به وسیله مزدورانشان مورد اهانت قرار میدهند. این باید ما مسلمانها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگی پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره پیغمبر، در درسهای قولی و عملی پیغمبر، چه گنجینه عظیمی برای مسلمانها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند؛ نتوانند او را زیر فشار قرار بدهند؛ نتوانند او را تهدید کنند؛ این درس است برای ما» (بیانات در سالروز میلاد پیامبر 86/12/22).
تعبیرهای دقیق رهبری درباره عظمت شخصیت پیامبر بزرگوار اسلام و نقشی که آن همام در معرفی اسلام دارد، به ما گوشرد میکند که اگر در برابر ضدحمله رسانههای غربی علیه پیامبر، امت اسلام بر همین نقطه قوت و اثر خود یعنی تبلیغ عظمت حضرت محمد(ص) تمرکز کند و به تبلیغ دعوت او بپردازند، طرح این رسانههای شیطانی در حمله به اسلام شکست خورده و به پیروزی قطعی اسلام در گستره جهان می انجامد.
تبلیغ دعوت اسلام ناب
حال برای مقابله با این طرحها چه اقداماتی باید انجام داد؟ پاسخ آن است که در راستای معرفی چهره حقیقی اسلام و نماد آن، پیامبر اعظم(ص)، باید مجموعه از فرآیندهای تبلیغی و ترویجی انجام داد که آن را میتوان در بستهای به نام «بازاریابی دعوت اسلام ناب» تعریف کرد. در واقع باید قبل از هرگونه کنش بیبرنامه و پراکنده برای تبلیغ پیامبر، ذیل بخشبندی بازاریابی دین، چیستی، چرایی و مبانی بخشبندی جامعه هدف غربی تبیین شود. متغیرهای جغرافیایی، جمعیتشناختی، چرخه عمر خانوادگی، رفتاری، روانشناسی، مزایای مورد انتظار، مزاجشناسی و امکان پذیرش از جمله مبانی بخشبندی در بازاریابی دین است که گام اول از بسته بازاریابی اسلام ناب است. در این زمینه مقام معظم رهبری بعد از اهانت قبلی نشریه شارلی ابدو، جوانان جوامع غربی را مورد خطاب قرار دادند و به درستی اشاره کردند که جوانان آینده کشور خود را در دست دارند و حس حقیقتجویی در آنها پویاتر است. پس جوانان اروپایی باید جامعه هدف این عملیات بازاریابی قرار گیرد.
در گام دوم با جایگاهیابی صحیح مبتنی بر بخشبندی و تحقیقات بازار هدف، محتوای عالی اسلام ناب با محوریت شخصیت حضرت رسول ارزشگذاری شده و به جامعه جوان ارائه و متمرکز شود. در این راستا، به راهکارهای ذیل اشاره میشود:
در همین راستا، حضرت آیتالله خامنهای با تأیید اهمیت ارائه تصویری صحیح از اسلام، همه مسلمانان را به تلاش برای گسترش مفاهیم صحیح اسلام فرا میخوانند: «مهم آن است که چهره بیپیرایه اسلام، دیده و شناخته شود. دشمنان در طول چند قرن و دوستان نادان و غافل در زمانی درازتر، چهره نورانی اسلام را زشت کرده و به غرض یا به سلایق جاهلانه، به آن افزوده یا از آن کاستهاند. امروز هم اگرچه کژفهمیها و سودطلبیها از سوی خودیها در کار تیره کردن تصویر اسلام است، اما حقّاً تبلیغات دشمنان در اینباره بسی بیش از آن است و آنان از راههای ظریف و موذیانه به این کار مشغولاند. برادرانِ مسلمان! بر این اساس، کار بزرگ ما شناسایی اسلام و شناساندن آن و نیز آشنایی بیشتر با یکدیگر است.» (بیانات در آغاز اجلاس سران کنفرانس اسلامی، 76/9/18).
نتیجه
بیتردید از اصلیترین دلایل توهینها به اسلام و تبلیغات منفی علیه ارزشهای اسلامی، ترس صهیونیسم جهانی از گسترش بی حد و مرز دین مبین اسلام در کشورهای غربی است و اهانت تازه نشریه فرانسوی به ساحت قدسی نبی اکرم(ص) را میتوان نشانهای از عجز آنها در قبال جذابیت نماد دعوت به دین یعنی پیامبر دانست و همین نکته برای امت اسلامی باید برجسته شود که راه مقابله با این توهینها، همین بازاریابی دعوت پیامبر و ترویج ابعاد شخصیتی آن بزرگوار در قالبهای مبتکرانه و خلاقانه برای جوانان اروپایی است.
* امیرحسین عربپور، پژوهشگر بازاریابی سیاسی بینالملل مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
منابع:
شیرودی، مرتضی و سید آصف کاظمی (1390)، «نقش رسانههای غرب در برابر گسترش اسلام در غرب»، سخن تاریخ، شماره 14، پاییز.
http://irdiplomacy.ir/fa/news/1982351
http://khamenei.ir
https://iqna.ir/fa/news/1384904
https://mizanonline.com/002Tmd
https://rahyafteha.ir/8607
https://roushd.com/?p=277861
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
دجال کیست؟
همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار میشود
کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد