میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارزش و ارج و قرب سینمای کمدی در مسیر و هدف پالایش روحی و نقد جامعه برای اصلاح و زودن آلودگیها، نسبت به دیگر گونههای هنری مانند تراژدی بسیار والاتر است.
آیا این میزان که چارلی چاپلین توانست با این ژانر سینما را در قلوب انسانها ماندگار بکند دیگر گونههای سینمایی نیز چنین توانایی داشتند؟
کمدی به شدت مردمی است و همهگیری بسیار بالایی دارد از این رهگذر فیلمسازان دنیا عموماً برای یکبار هم که شده در این گونه فیلم ساختهاند. استنلی کوبریک فیلم دکتر استرنج لاو را ساخت و حتی هیچکاک استاد دلهره در فیلمهایش رگههایی از طنز دارد. کمدیسازان دنیا به عنوان اساتید بزرگ سینما مانند باستر کیتون، وودی آلن، جری لوئیس، نورمن ویزدون و... در شکلگیری سینما نقش بسزایی داشتند. خلاصه آنکه کمدی جایگاه بسیار مهمی در سینمای جهان دارد.
نمایی از یکی از آثار چارلی چاپلین
این سبک محبوب سینمایی در کشور ما نیز تاریخ طولانی دارد. چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن فیلمهای زیادی در گونه کمدی ساخته شده است. جدای از بخشی از کارگردانان کمدیساز قبل از انقلاب، بعد از انقلاب نیز بخشی از سینمای ایران به کمدی اختصاص پیدا کرد و حتی برخی از کارگردانان صاحب سبک و اثر مانند داریوش مهرجویی و علی حاتمی نیز فیلمهایی مانند اجارهنشینها و جعفر خان از فرنگ برگشته را ساختند.
پوستر اجاره نشینها
آثاری مانند آرزوی بزرگ خسرو شجاعی، آقای شانس رحمان رضایی، سفر بخیر داریوش مؤدبیان، سیرک بزرگ اکبر خواجویی، قاعده بازی احمدرضا معتمدی، کلاهقرمزی و پسرخاله ایرج طهماسب، جنگجوی پیروز مجتبی راعی، لیلی با من است کمال تبریزی و... نمونههای مختلفی از سینمای کمدی است که در سالهای دور و نزدیک سینمای ایران ساخته شده است.
هرچقد سینمای دهههای قبل از جایگاه و اهمیت ژانر کمدی آگاه و برای سینما احترام قائل بود در یک دهه گذشته نشان داد که دیگر سینما اهمیت ندارد و آنچه که مهم است فقط پول است!
سینمای کمدی ما اما در سالهای اخیر خصوصاً از ابتدای دهه 1390 به این سمت از جایگاه والای خود به زیر کشیده شده است. دیگر خبری سینمای مسألهمند و دردمندی که با هدف اصلاح و نقد خصلتهای بد و منفی انسان و متن جامعه بود و از رهگذر این نقد لبخند معنیداری را به لبهای مخاطب ایران مینشاند، دیگر نیست و به جای آن سینمایی بسیار سطحی و هزلگو دیده میشود که هدفی جز بیزینس ندارد. خنداندن به شرط نابودی و تخریب بنیانهای اخلاقی و از بین بردن شرافت و مرزهای حیا و غیرت!
اینگونه برای پول و تجارت، فرهنگ و هنر ایران زمین به مسلخ رفت و باعث شد که آنچه از این سینما باقی مانده است غیر از پیکره دلقک مانند چیز دیگری نباشد.
بدون شک فیلمهای فرحبخش در این آلودهسازی و کثیفکاری نقش مهمی داشته است. فرحبخش که از قدیمیهای سینمای ایران بود و در عالم تهیهکنندگی فیلمهای جدی و پرمفهومی مانند ریشه در خون، گردباد، شب شکن، مأموریت و... را ساخته بود و با کارگردانهای بزرگی مانند کامران قدکچیان، سیروس الوند، خسرو ملکان، حسین زندباف و... کار کرده بود در این سالها با ساختن فیلمهای مبتذل و به شدت سطحی جای خود را از آنچه که بود تنزل داد و در موقعیت جدیدی که برای خود مشخص کرد به عنوان بنجلساز خود را معرفی کرد و به جای چهرههای بزرگ فوق با چهرههایی چون آرش معیریان کار کرد.
پوستر شارلاتان
فرحبخشی که چنین کارنامهای دارد چطور در چنین جایگاه جدیدی با کلید زدن فیلمهایی مانند «شارلاتان» مسیر خود را عوض کرد و امروز بار دیگر با او زنها فرشتهاند 2 را ساخت؟
همواره توجیهات غلطی مانند مردم نیاز به خندیدن دارند یا مردم به سرگرمی نیاز دارند باعث شده است تا درون سینمای ما از محتوا و اخلاق تهی بشود و جای آن کاه ابتذال پُر بشود. همین نگرشهای غلط و فریبنده است که با پر کردن وقت مخاطب با این اراجیف، جیبهای تهیهکننده را پر پول میکند.
«زنها فرشتهاند 2» و امثال این فیلمها چیزی برای نقد و بررسی ندارند آنقدر بیهنرند که تماشای آنها غیر از ابطال وقت چیز دیگری نیست تنها باید در مقام حرکت فرهنگی و در واکنش به امثال چنین فیلمهایی از مدیران فرهنگی سؤال پرسید که نظرشان درباره چنین سینمایی چیست و رویشان میشود که به سر در سینماهایی که بنر این فیلمها بر سردر آنها نقش بستهاند نگاه بکنند؟ معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران چگونه میتواند در چنین محتوایی تجدید نظر نداشته باشد تا شاهد چنین سینمایی باشیم؟
فرحبخش در پشت صحنه فیلم عطش
برخی از کارگردانان قدیمی و آبرومند سینمای ایران در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره چرایی کمکاریشان میگویند که تا زمانی که چنین آثاری در سر در سینمای ایران نقش بسته است جایی برای ما نیست!
اینگونه سینمای کمدی با آن پیشینه تاریخی و فکورانهای که در عالم دارد در سینمای ایران به چنین جایگاه پست و سخیفی رسید که شاهد آنیم.
راه چاره چیزی جز تولید آثار دردمند در گونه کمدی نیست؛ با جهتگیری خط تولید آثار کمدی جذاب و منتقد که روشمندانه در صدد نقد و اصلاح جامعه باشند آرام آرام فیلمهای مبتذل عقبنشینی میکنند و در نتیجه شاهد تغییر و تحول در سینمای کمدی خواهیم بود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره