میرنیوز

بسته شدن راه صادرات چاپی شرق کشور/ افغانستانی‌ها ریال می‌دهند، اما دولت از ما دلار می‌خواهد

 بسته شدن راه صادرات چاپی شرق کشور/ افغانستانی‌ها ریال می‌دهند، اما دولت از ما دلار می‌خواهد 2020-09-13T14:25:58+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ صنعت چاپ یکی از صنایع پردرآمد در دنیا به شمار می‌رود،‌ با این حال  در ایران دست اندرکاران صادرات خدمات چاپی برای ارسال تولیدات خود به خارج از کشور با موانعی روبرو هستند که از آن جمله می‌توان به کیفیت پایین تولیدات چاپی، استفاده از مواد اولیه نامرغوب،‌ تحریم‌ها و ... اشاره کرد. همچنین وجود تعرفه‌های نامناسبت گمرکی‌‌، نبود حمایت‌های دولتی‌، وجود قوانین دست و پاگیر و ... مزید بر علت شده تا این صنعت نتواند آنچنان که باید و شاید در عرصه صادرات خوش بدرخشد.

با این حال،‌ صنعت چاپ در سال‌های اخیر از وابستگی بیش از 80 درصدی به واردات خارج شده و با وجود ناوگان فرسوده‌، کمبود و گرانی مواد اولیه و نبود تجهیزات پیشرفته توانسته در بسیاری از محصولات نه تنها به خودکفایی در تولید برسد، بلکه به صادرات نیز بپردازد‌.

فرصت‌های زیادی در سال‌های اخیر برای ایران به جهت صادرات محصولات پیش آمده است و حتی افزایش قیمت ارز که موجب شد بسیاری از صنایع به حالت نیمه خاموش دربیایند، درهای جدیدی برای صادرات پیش روی صنعت چاپ باز کرد و کشورهای همسایه را که مشتریان پر و پا قرص ترکیه بودند‌، روانه ایران کرد؛ زیرا قیمت تمام شده با توجه به تفاوت نرخ ارز برایشان پایین‌تر تمام می‌شد.

حالا اما چند ماهی است که صادارت محصولات چاپی نیز به مانند صادرات هر کالایی دیگر تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است،‌ صادراتی که حداقل برای یکی دو ماه نخست سال متوقف شد و خسارت چند میلیاردی را برای این صنعت به بار آورد. بعد از آن نیز اگر چه تقاضاهای بسیاری از کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان برای چاپ بسته‌بندی وجود داشته و دارد‌، اما موانع و مشکلاتی چون دسترسی به مواد اولیه،‌ گران بودن مواد اولیه و ... موجب شد تا چراغ این بازار کم‌ فروغ تر شود.

اما حالا یک ماهی است که این چراغ کلاً به خاموشی گرویده است؛ به خصوص درحوزه صادرات محصولات چاپی از ایران به افغانستان. آمارهای موجود نشان می‌دهد که در بهار سال جاری حجم صادرات محصولات چاپی از ایران به افغانستان 1,236,460 کیلوگرم بوده است.این رقم در سال 98 معادل 4,114,812 کیلوگرم بوده است.

بازار عمده تولید سفارشات چاپی کشور افغانستان در خراسان است. چاپخانه‌داران مشهدی مهمترین تولید‌کنندگان سفارشات افغانستانی‌ها هم در حوزه چاپ و بسته‌بندی و هم در حوزه کتاب‌ هستند. تولیدکنندگانی که حالا یک ماه است دست از صادرات محصولاتی که در انبارها دپو شده‌، شسته‌اند.

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نزدیک یک ماه پیش دولت در بخشنامه‌ای اعلام کرد که صادرات محصولات از ایران به افغانستان باید در اختیار دولت قرار گیرد. خب این برای صادرات محصولات ایرانی به خارج از کشور در شرایط امروز وضعیت دلار و ... امری طبیعی است. اما زمانی که که ما سفارشات را با دلار به فروش برسانیم نه ریال.

وی ادامه داد: فاصله فیزیکی مشهد تا افغانستان موجب شده است تا سفارش‌دهندگان و خریداران محصولات چاپی از افغانستان خرید خود را روزانه و با ریال انجام دهند،‌ خریداران معمولا صبح از هرات سوار ماشین شده و دو ساعت بعد در مشهد هستند. دلار خود را تبدیل به ریال می‌کنند و با ریال خرید می‌کنند تا سود حاصل از دلار برای خودشان باقی بماند.

مغانی گفت:‌ با این بخشنامه جدید دولت، ما باید ریال را تبدیل به دلار کنیم و به دولت بدهیم چون چنین چیزی امکان ندارد، با وجود انباشته شدن سفارشات در انبارها دست از صادرات شسته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چرا مراودات مالی با افغانستانی‌ها را با دلار انجام نمی‌دهید،‌ گفت:‌ چنین چیزی شدنی نیست؛ زیرا طرف افغانستانی حاضر به پذیرش آن نیست. رقابت نیز بین تولیدکنندگان در این بازار بالاست؛ بنابراین نمی‌توان ریسک کرد.

مغانی با بیان این مطلب که تا پیش از این، این صادرات سال‌ها ریالی انجام شده است، گفت: اما حالا دولت به یکباره چنین دستورالعملی صادر کرده است،‌ زمانی هم که ماجرا را برایشان شرح می‌دهیم، می‌گویند مشکل شما است.

 وی با اشاره به محصولاتی که از افغانستان به ایران سفارش داده می‌شود‌، تصریح کرد:‌ 80 درصد از حجم سفارشات چاپ بسته‌بندی است‌ که جعبه‌های دارویی‌، لفاف‌های ماکارونی‌، محصولات غذایی،‌ بهداشتی و ... را شامل می‌شود.

در شرایطی که امروز صنعت چاپ نیز به مانند سایر صنایع دیگر کشور از شرایط تحریم‌ها،‌ گرانی ارز‌، عدم دسترسی به مواد اولیه ارزان‌،  شرایط کرونا و ... رنج می‌برد‌‌، انتظار می‌رود که دولت به جای اینکه با تصمیمات غیرکارشناسی راه را نفس تنگ این صنعت ببند‌، در حمایت برای خودکفا شدن صنعت چاپ و بسته‌بندی که در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است،‌ بکوشد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا
2020-09-29T20:05:40+03:30
گفت: "وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم!"، طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید، به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ "مولای ...

پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک

 پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک
2020-09-29T20:05:39+03:30
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر فرزانه انقلاب اینفوگرافیک جدید خود را با محور مرور پیشنهادات عملی معظم‎له برای مبارزه با خطر فراموشی و تحریف دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟

 کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟
2020-09-29T20:05:39+03:30
وزارت ارشاد خبر از تحویل دادن سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب لاتین به ناشران خبر می‌دهد؛ کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه کتاب وارد ایران شده بود اما حالا گفته ...

آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟

 آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
تقریباً ۵ ماه تا زمان اعلام‌شده سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وقت باقی مانده اما نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T20:05:38+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود
2020-09-29T18:38:56+03:30
جابرالجابری گفت: آیت الله تسخیری علم و عمل را در کنار هم داشت و در کنار آن از ادب و فرهنگ بهره می‌برد، به زبان ملت‌ها آشنا و امتی از مردان و لشگری از لشگران ...

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود
2020-09-29T18:25:36+03:30
حجت الاسلام شهریاری در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری»گفت: آیت‌الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و پیوسته همه را به ...

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی
2020-09-29T18:12:17+03:30
شیخ خالد الملا گفت:آیت الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش جمع کردن و امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری
2020-09-29T16:12:16+03:30
کتاب «سرو نستوه» مروری بر زندگانی، اندیشه‌ها و ویژگی‌های آیت‌ الله تسخیری در جریان برگزاری وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت ‌الله تسخیری» رونمایی شد.

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود
2020-09-29T15:58:56+03:30
صالحی گفت: آیت ‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط  به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود.

منوچهر آشتیانی درگذشت

منوچهر آشتیانی درگذشت
2020-09-29T15:45:36+03:30
منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم پس از یک‌دوره طولانی بیماری درگذشت.

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست
2020-09-29T14:25:36+03:30
حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود
2020-09-29T14:12:16+03:30
ابراهیمی ترکمان گفت: آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه ...

آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟

 آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟
2020-09-29T13:52:18+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ حکم پاک کردن شیء نجس به وسیله بخارشوی پاسخ فرمودند.

"معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر

 "معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر
2020-09-29T13:52:18+03:30
مستند "معمای اسکله یک" دست‌های پنهان و آشکار و موانع و مشکلات در راه آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.

موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس

 موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس
2020-09-29T13:52:18+03:30
مراجع تقلید به استفتای دبیرکل مجمع جهانی تقریب در موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود

 حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود
2020-09-29T13:52:18+03:30
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را تحریف انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: نگارش درست تاریخ مانع از تحریف واقعیت‌های...

مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد

 مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد
2020-09-29T13:52:18+03:30
کارگردان فیلم "خورشید" در مراسم تجلیل از این اثر سینمایی، گفت: بسیاری از این مسائل را نمی‌توان با قانون عوض کرد بلکه باید فرهنگسازی کرد؛ امیدوارم ...

چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T13:52:18+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است
2020-09-29T13:52:18+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی
2020-09-29T13:32:17+03:30
مراجع عظام تقلید استفتاء حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موضوع عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پ...

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد
2020-09-29T13:32:16+03:30
چهاردهمین و آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم صبح امروز(سه شنبه ۸ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان مربوط برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری
2020-09-29T12:58:57+03:30
ویژه برنامه «چهل چراغ» به همت فرهنگسرای خانواده فردا (چهارشنبه ۹ مهرماه) در جوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد

 نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد
2020-09-29T12:25:55+03:30
نماهنگ "آروم خیالم" زمزمه‌ای به زبان شعر و موسیقی با حضرت حسین ابن‌علی علیه‌سلام است.

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا
2020-09-29T12:25:55+03:30
گفت: وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم! طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید. به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ مولای من! این چه مصیبتی ا...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"
2020-09-29T12:25:55+03:30
چند سروده از شاعران آیینی کشورمان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌شود.

چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر

 چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر
2020-09-29T12:25:55+03:30
یک مین ضد تانک منفجر شد. دوتایی کنار هم بودند. بچه‌ها نتوانستند بیاورندشان عقب. عراقی‌ها معبر را شناسایی کردند.

مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟

 مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟
2020-09-29T12:25:55+03:30
به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند و برخی نیز گفته‌...

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود
2020-09-29T11:38:59+03:30
درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین با تدریس سید امیر اکرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.