میرنیوز

تصاویر کمتر دیده شده از خالق «بچه مردم»/ از ایران تا هندوستان از نثر جادویی آل احمد گفتند

 تصاویر کمتر دیده شده از خالق «بچه مردم»/ از ایران تا هندوستان از نثر جادویی آل احمد گفتند 2020-09-12T14:45:40+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم بزرگداشت جلال آل احمد و بررسی نثر این نویسنده تأثیرگذار و شهیر ایرانی همزمان با پنجاه و یکمین سالروز درگذشت او با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان به صورت مجازی برگزار شد.

عبدالجبار کاکایی، شاعر، در ابتدای این مراسم به ویژگی‌های نثر آل احمد و سبک نوشتاری او اشاره کرد و گفت: زنده‌یاد سیمین دانشور، همسر آل احمد، در جایی گفته بود که جلال در رانندگی، انجام امور و ... عجول بود؛ به نظرم سبک نوشتاری او به نوعی تأثیرپذیرفته از زندگی خود اوست.

وی ادامه داد: نثر آل احمد دنباله‌روها و مقلدان فراوانی دارد. با توجه به سبک نوشتاری و نثر جلال آل احمد به خصوص در آثاری که در قالب گزارش‌نویسی از او منتشر شده‌ است، باید گفت که گزارش‌نویسی بعد از او سخت شد.

رضا اسماعیلی، شاعر و مدرس دانشگاه، نیز در ادامه به بخش‌هایی از تأثیرگذاری آل احمد بر ادبیات فارسی در چند بخش اشاره کرد و گفت: او با معرفی آلبر کامو به جامعه ادبی، با ترجمه‌هایی از آندره ژید، یونگر، اوژن یونسکو، داستایوسکی نقش بسیار مؤثری در پیش‌برد ادبیات معاصر ایفا کرد. او با معرفی بیشتر شعر نو نیمایی به گسترش آن کمک کرد.

کتاب و ادبیات ,

آل احمد در کنار ایوان مدائن

وی ادامه داد: نثر جلال آل احمد باعث جهشی بی‌سابقه در نثر فارسی شد. تأثیر پذیرفتن و تقلید دیگران از آثار جلال (به‌خصوص نویسندگان، روشنفکران و دانشجویان) باعث گسترش هر چه بیشتر نوع نگارش ادبی آل احمد شد؛ به‌گونه‌ای‌ که او در میان طیف ادبی و مردمی، به الگویی خاص تبدیل شد.

به گفته اسماعیلی؛ جلال آل احمد ادامه‌دهنده راهی بود که محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت در ساده‌نویسی و استفاده از زبان و لحن عموم مردم در محاورات، آغاز کرده بودند. در واقع این نوع نوشتن و استفاده از زبان محاوره‌ای توسط جلال به‌اوج رسید و گسترش یافت.

محمدشریف سعیدی، از شاعران افغانستانی، نیز در ادامه به تأثیرگذاری داستان‌های جلال بر سینما اشاره کرد و گفت: جلال داستانی دارد به نام «بچه مردم» که داستان تأثیرگذاری است. صدیق برمک، از فیلمسازان افغانستانی، 40 سال پیش براساس این داستان فیلمی ساخته است که هرگاه مخاطب این فیلم را می‌بیند، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. این داستان به خوبی روایتگر و تصویرگر فقر، تنگدستی، تبعیض و ستم در جامعه است.

کتاب و ادبیات ,

وی ادامه داد: یگانه عنصری که هر نویسنده و هنرمند را برجسته می‌سازد، عنصر حس، درک و باور بر یک ایده است. حالا این ایده می‌تواند عدالت‌خواهی، عشق یا هر چیز دیگری باشد. درک دردمندانه جلال بیشتر در داستان‌ها خود را نشان می‌دهد؛ داستان‌هایی مانند «مدیر مدرسه» و «بچه مردم» که نویسنده در آنها جامعه فقرزده، دچار مشکلات تربیتی و خانوادگی را ترسیم می‌کند. او این دردها را درک می‌کند و این درد در کلماتش موج می‌زند.

سعیدی یادآور شد: زمانی تحت تأثیر کلمات یک نویسنده قرار می‌گیریم که نویسنده به آنچه می‌نویسد، باور داشته باشد. این مشخصه اصلی نویسندگان و شاعران نامدار و ماندگار است. تمامی نویسندگان و شاعران بزرگ از یک فقدان در آثارشان سخن می‌گویند، جلال نیز در داستان‌هایش از فقدان عدالت در جهان حرف می‌زند.

کتاب و ادبیات ,

این شاعر با بیان اینکه زنده‌یاد آل احمد یکی از نویسندگان تأثیرگذار بر زبان فارسی است، تصریح کرد: جلال به ارزش‌های بسیار والای انسانی مانند برابری انسان‌ها و مبارزه علیه روح ستمگر سرمایه‌داری باور داشت؛ سرمایه‌داری که به هر قیمتی انسان‌ها را می‌بلعد و بمب‌های اتم را برای کشتن و شکنجه انسان‌ها صادر می‌کند. جلال در واقع منتقد تفکراتی بود که این تفکرات جز اندوختن برای خود و زجر و شکنجه برای دیگران چیزی نداشت؛ از این جهت دیدگاه‌های او ارزشمند است. او نویسنده باورمندی بود که به آنچه می‌نوشت و می‌گفت، باور و اعتقاد داشت. متأسفانه امروز در بسیاری از جوامع، انسان‌ها به دلایل مختلف از جمله شغل و منصب، هم رنگ جماعت شدن و ... از آنچه می‌گویند تا آنچه بر دل دارند، فاصله بسیار دارند، اما جلال نویسنده صادقی بود که هر آنچه نوشته و منتشر شده است، حکایت از بی‌قراری روح نویسنده‌اش دارد.

کتاب و ادبیات ,

ناصره شرما، خبرنگار معروف هندوستانی و مترجم، نیز که تاکنون داستان‌هایی از جلال را ترجمه کرده است، در این مراسم از اقبال مردم هندوستان به داستان‌های آل احمد گفت. او در ابتدا با اشاره به نقش زنده‌یاد آل احمد در داستان‌نویسی ایران گفت: جلال آل احمد نویسنده برجسته زبان فارسی است و در بین داستان‌نویسان فارسی‌زبان مقام والایی دارد. او در داستان‌هایش از زندگی حرف می‌زند، از کوچه  و بازارها و مردم عادی که درگیر مشکلات مختلف هستند، سخن می‌گوید؛ به همین دلیل او بین ما زنده است.

کتاب و ادبیات ,

زنده‌یاد آل احمد در مراسم خاکسپاری فروغ فرخزاد

وی با بیان اینکه متن آثار به خصوص در داستان‌هایش ساده، روان و تأثیرگذار است و بیان جادویی دارد، ادامه داد: اولین‌بار که داستان «بچه مردم» را از او خواندم، چشم‌هایم پر از اشک شد و همانجا تصمیم گرفتم تا این اثر را برای هندی‌ها به زبان هندی ترجمه کنم. بعد از آن «سه تار» را نیز ترجمه کردم. هرکس در هند داستان «بچه مردم» را خواند، گفت که چه داستان تأثیرگذاری است. 

کتاب و ادبیات ,

آخرین تصویر او در اسالم

به گفته شارما؛ داستان‌های زنده‌یاد آل احمد مزه زندگی را با خود دارد. او داستان انسان‌ها، غم‌ها و مشکلات آنها را با سیاهی قلم بر روی کاغذ روایت کرد؛ به همین دلیل در ادبیات داستان‌نویسی ایران تاریخ‌ساز شده است. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا
2020-09-29T20:05:40+03:30
گفت: "وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم!"، طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید، به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ "مولای ...

پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک

 پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک
2020-09-29T20:05:39+03:30
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر فرزانه انقلاب اینفوگرافیک جدید خود را با محور مرور پیشنهادات عملی معظم‎له برای مبارزه با خطر فراموشی و تحریف دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟

 کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟
2020-09-29T20:05:39+03:30
وزارت ارشاد خبر از تحویل دادن سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب لاتین به ناشران خبر می‌دهد؛ کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه کتاب وارد ایران شده بود اما حالا گفته ...

آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟

 آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
تقریباً ۵ ماه تا زمان اعلام‌شده سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وقت باقی مانده اما نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T20:05:38+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود
2020-09-29T18:38:56+03:30
جابرالجابری گفت: آیت الله تسخیری علم و عمل را در کنار هم داشت و در کنار آن از ادب و فرهنگ بهره می‌برد، به زبان ملت‌ها آشنا و امتی از مردان و لشگری از لشگران ...

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود
2020-09-29T18:25:36+03:30
حجت الاسلام شهریاری در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری»گفت: آیت‌الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و پیوسته همه را به ...

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی
2020-09-29T18:12:17+03:30
شیخ خالد الملا گفت:آیت الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش جمع کردن و امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری
2020-09-29T16:12:16+03:30
کتاب «سرو نستوه» مروری بر زندگانی، اندیشه‌ها و ویژگی‌های آیت‌ الله تسخیری در جریان برگزاری وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت ‌الله تسخیری» رونمایی شد.

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود
2020-09-29T15:58:56+03:30
صالحی گفت: آیت ‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط  به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود.

منوچهر آشتیانی درگذشت

منوچهر آشتیانی درگذشت
2020-09-29T15:45:36+03:30
منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم پس از یک‌دوره طولانی بیماری درگذشت.

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست
2020-09-29T14:25:36+03:30
حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود
2020-09-29T14:12:16+03:30
ابراهیمی ترکمان گفت: آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه ...

آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟

 آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟
2020-09-29T13:52:18+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ حکم پاک کردن شیء نجس به وسیله بخارشوی پاسخ فرمودند.

"معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر

 "معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر
2020-09-29T13:52:18+03:30
مستند "معمای اسکله یک" دست‌های پنهان و آشکار و موانع و مشکلات در راه آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.

موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس

 موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس
2020-09-29T13:52:18+03:30
مراجع تقلید به استفتای دبیرکل مجمع جهانی تقریب در موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود

 حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود
2020-09-29T13:52:18+03:30
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را تحریف انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: نگارش درست تاریخ مانع از تحریف واقعیت‌های...

مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد

 مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد
2020-09-29T13:52:18+03:30
کارگردان فیلم "خورشید" در مراسم تجلیل از این اثر سینمایی، گفت: بسیاری از این مسائل را نمی‌توان با قانون عوض کرد بلکه باید فرهنگسازی کرد؛ امیدوارم ...

چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T13:52:18+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است
2020-09-29T13:52:18+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی
2020-09-29T13:32:17+03:30
مراجع عظام تقلید استفتاء حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موضوع عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پ...

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد
2020-09-29T13:32:16+03:30
چهاردهمین و آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم صبح امروز(سه شنبه ۸ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان مربوط برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری
2020-09-29T12:58:57+03:30
ویژه برنامه «چهل چراغ» به همت فرهنگسرای خانواده فردا (چهارشنبه ۹ مهرماه) در جوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد

 نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد
2020-09-29T12:25:55+03:30
نماهنگ "آروم خیالم" زمزمه‌ای به زبان شعر و موسیقی با حضرت حسین ابن‌علی علیه‌سلام است.

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا
2020-09-29T12:25:55+03:30
گفت: وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم! طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید. به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ مولای من! این چه مصیبتی ا...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"
2020-09-29T12:25:55+03:30
چند سروده از شاعران آیینی کشورمان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌شود.

چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر

 چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر
2020-09-29T12:25:55+03:30
یک مین ضد تانک منفجر شد. دوتایی کنار هم بودند. بچه‌ها نتوانستند بیاورندشان عقب. عراقی‌ها معبر را شناسایی کردند.

مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟

 مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟
2020-09-29T12:25:55+03:30
به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند و برخی نیز گفته‌...

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود
2020-09-29T11:38:59+03:30
درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین با تدریس سید امیر اکرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.