میرنیوز

دستگیری «شیخ انصاری بحرینی» پیامی عاشورایی دارد/ جریان عبری ـ عربی در بحرین قوت گرفته است

 دستگیری «شیخ انصاری بحرینی» پیامی عاشورایی دارد/ جریان عبری ـ عربی در بحرین قوت گرفته است 2020-09-12T13:38:59+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، طی روزهای اخیر بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای نهضت اسلامی بحرین در ایران، دادستانی بحرین دستور بازداشت «شیخ ابراهیم الانصاری» از روحانیون فارس زبان این کشور را صادر کرد. الانصاری از اهالی جزیره المحرق، دو روز پیش به علت سخنرانی‌های دهه محرم به مرکز پلیس احضار شده و ظهر امروز قرار بازداشت وی به مدت حداقل 7 روز برای تحقیق و بازجویی صادر شد.طبق روال قضایی مدت تعیین شده از سوی دادستانی قابل تمدید است‌. پس از دهه محرم تا بدین لحظه حداقل 7 تن از خطبا، مداحان و قاریان بحرینی با اتهاماتی چون «قرائت زیارت عاشوار، اهانت به یزید، بنی امیه و یا صحابه پیامبر (ص)» احضار و یا بازداشت شده‌اند. در این راستا لازم است ابتدا به معرفی اجمالی کشور بحرین بپردازیم.

بَحْرین، کشوری با مساحتی حدود 767 کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی خلیج فارس. پایتخت این کشور شهر منامه و اکثر ساکنان این کشور عرب هستند. مجمع الجزایر بحرین مرکب از 33 تا 35 جزیره کوچک و بزرگ است که در دهانۀ خلیج سلوادشلوا، در جنوب خلیج فارس میان ناحیه حساء (احساء) در عربستان سعودی در مغرب و کشور قطر در مشرق، در فاصله تقریبًا برابر از این سرزمین قرار دارد.

اواخر قرن دوازدهم قمری، خاندان «آل خلیفه» حکومت را در بحرین به دست گرفتند. آل خلیفه، سلسله‌ای مالکی‌مذهب از عرب‌های عتوبی عربستان هستند که در نخستین سال‌های قرن 18 میلادی به کرانه‌های جنوبی خلیج فارس کوچیدند و در حدود 1196 هجری قمری مجمع الجزایر بحرین را تصرف کردند، اما به اسم ایران بر بحرین حکومت می‌کردند. سلطنت در خانواده آل خلیفه موروثی است و فرزند بزرگ ذکور امیر نسل به نسل، از طرف امیر وقت، به عنوان جانشین تعیین می‌‌شود. در بحرین که قبلاً تحت حاکمیت ایران بود، شیعیان به شکلی پایدار استقرار یافته‌اند و احتمالاً در حال حاضر بیش از نصف جمعیت این مجمع‌الجزایر، یعنی 61/3 درصد را شامل می‌شوند، اما نفوذ اجتماعی و سیاسی آنان کاهش یافته است، زیرا اغلب یا روستایی هستند که در روستاهای همگن زندگی می‌کنند و یا کارگران، کارمندان و پیشه‌ورانی که در محله مردمی وسیع در منامه ساکن هستند. با این حال، معمولاً یک یا دو وزیر شیعه مذهب در هیئت وزیران وجود دارند و به لطف پیشرفتی که در تعلیمات عمومی پیش آمده، جمعیت 15 ساله به بالا 2/85 درصد با سوادند.

بنابراین مذهب اکثر مردم این کشور در طول تاریخ، تشیع بوده و همواره عالمان بزرگی از این سرزمین برخاسته‌اند که آثار مکتوب آنان هم‌اکنون نیز مورد استفاده است. امروزه شیعیان (زیدی) اکثریت جامعه بحرین را تشکیل می‌دهند، اما با این حال از سهم اندکی از قدرت و ثروت و رفاه در بحرین برخوردارند و از سوی حکومت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. خیزش مردم بحرین در سال‌های اخیر نتیجه نادیده گرفتن حق اکثریت مردم است.

با این مقدمه با انوشه گیلانی،‌ مدیرکل سابق خبر برون‌مرزی صدا و سیما و از دوستان «شیخ ابراهیم الانصاری» دربارۀ علل برخورد آل خلیفه با این روحانی شیعه گفت و گو کردیم.

وی می‌گوید دستگیری و اسارت جناب شیخ ابراهیم انصاری بحرینی بسیاری از اهل قلم و فرهنگ را مبهوت کرد، چرا که ایشان اهل سیاست و فعالیت‌های سیاسی نبود بلکه اکثراً در حوزۀ مباحث اندیشه‌ای فعال بود، کتاب می‌نوشت و در عین حال خطیبی توانا و مبرزّی بودند. بسیاری از اهل سنت و شیعیان در داخل و خارج بحرین از مطالب ایشان بهره‌ها بردند و پیگیر سخنرانی‌های ایشان بودند؛ از این جهت باورمان نمی‌شد که ایشان را دستگیر کند. بنابراین این برخورد آل خلیفه بازتاب بدی بین علما و اندیشمندان دنیا داشت و از این به بعد هم خواهد داشت. آنها مدعی شده‌اند که با تجمع در سوگواری، به انتشار بیماری کورونا دامن زده‌اید و به سلامت مردم آسیب رسانده‌اید !

گیلانی‌نژاد درباره یکی از علت‌های دستگیری این روحانی شیعه گفت: ترامپ در 11 سپتامبر با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد: "پس از امارات متحده عربی٬ بحرین نیز برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل به توافق رسید؛ امروز یک اقدام تاریخی مهم دیگر صورت گرفت. دو دوست بزرگمان اسرائیل و بحرین درباره یک قرارداد صلح به توافق رسیدند". از اینجاست که علت دستگیری شخصیت‌های دینی مشخص می‌شود. بحرینی‌ها قصد دارند از این به بعد بر شدت این اختناق‌ها بیفزایند. آنها با دستگیری این افراد خواهان ایجاد رعب بین مردم به ویژه شیعیان از مواضع دینی‌شان است؛ چرا که آنها همواره مذهب را عامل اصلیِ منع اقدامات ددمنشانۀ خود یافتند. 

وی دربارۀ تجربه دوستی 15 سالۀ خود با شیخ ابراهیم الانصاری گفت: من از حدود 10 ـ 15 سال قبل در یکی از سفرهایی که به مشهد داشتم با این روحانی جلیل‌القدر آشنا شدم. نوع کلام شیخ انصاری برگرفته از قرآن و استدلال‌ها و تبیین‌های قرآنی بود. ایشان را فردی اندیشمند یافتم که حتی در موضوع تقریب مذاهب بسیار فعال بود و دراین راستا رابطۀ خوبی با اهل سنت داشت. طی این مدت جز اخلاق حسنه و اندیشمندی قرآنی چیزی از ایشان ندیدیم. کاش دولت، صدا و سیمای ما و خبرگزاری‌ها بیشتر به موضوع دستگیری ایشان بپردازند؛ چرا که کمک به آزادی این شیخ بزرگوار به نوعی کمک به بر هم زدن معادلات عبری عربی در منطقه است.

گیلانی‌نژاد در انتها افزود: اکنون که یکی از شیعیان در بند دشمن سفّاک است باید احساس وظیفه کنیم، وارد میدان شویم و تا پای جان از حقّ این شیعۀ مظلوم دفاع کنیم که دفاع از ایشان یعنی دفاع از حرم امن حسینی. ما مدام در صحنۀ عاشورا هستیم و باید از این کلاس درس سرافراز بیرون بیاییم. امیداورم شیخ انصاری دوباره آزاد شوند و برای جهان اهل سنت و تشیع مثمر ثمر باشند.

انتهای‌پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا
2020-09-29T20:05:40+03:30
گفت: "وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم!"، طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید، به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ "مولای ...

پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک

 پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک
2020-09-29T20:05:39+03:30
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر فرزانه انقلاب اینفوگرافیک جدید خود را با محور مرور پیشنهادات عملی معظم‎له برای مبارزه با خطر فراموشی و تحریف دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟

 کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟
2020-09-29T20:05:39+03:30
وزارت ارشاد خبر از تحویل دادن سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب لاتین به ناشران خبر می‌دهد؛ کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه کتاب وارد ایران شده بود اما حالا گفته ...

آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟

 آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
تقریباً ۵ ماه تا زمان اعلام‌شده سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وقت باقی مانده اما نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T20:05:38+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود
2020-09-29T18:38:56+03:30
جابرالجابری گفت: آیت الله تسخیری علم و عمل را در کنار هم داشت و در کنار آن از ادب و فرهنگ بهره می‌برد، به زبان ملت‌ها آشنا و امتی از مردان و لشگری از لشگران ...

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود
2020-09-29T18:25:36+03:30
حجت الاسلام شهریاری در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری»گفت: آیت‌الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و پیوسته همه را به ...

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی
2020-09-29T18:12:17+03:30
شیخ خالد الملا گفت:آیت الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش جمع کردن و امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری
2020-09-29T16:12:16+03:30
کتاب «سرو نستوه» مروری بر زندگانی، اندیشه‌ها و ویژگی‌های آیت‌ الله تسخیری در جریان برگزاری وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت ‌الله تسخیری» رونمایی شد.

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود
2020-09-29T15:58:56+03:30
صالحی گفت: آیت ‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط  به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود.

منوچهر آشتیانی درگذشت

منوچهر آشتیانی درگذشت
2020-09-29T15:45:36+03:30
منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم پس از یک‌دوره طولانی بیماری درگذشت.

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست
2020-09-29T14:25:36+03:30
حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود
2020-09-29T14:12:16+03:30
ابراهیمی ترکمان گفت: آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه ...

آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟

 آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟
2020-09-29T13:52:18+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ حکم پاک کردن شیء نجس به وسیله بخارشوی پاسخ فرمودند.

"معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر

 "معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر
2020-09-29T13:52:18+03:30
مستند "معمای اسکله یک" دست‌های پنهان و آشکار و موانع و مشکلات در راه آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.

موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس

 موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس
2020-09-29T13:52:18+03:30
مراجع تقلید به استفتای دبیرکل مجمع جهانی تقریب در موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود

 حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود
2020-09-29T13:52:18+03:30
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را تحریف انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: نگارش درست تاریخ مانع از تحریف واقعیت‌های...

مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد

 مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد
2020-09-29T13:52:18+03:30
کارگردان فیلم "خورشید" در مراسم تجلیل از این اثر سینمایی، گفت: بسیاری از این مسائل را نمی‌توان با قانون عوض کرد بلکه باید فرهنگسازی کرد؛ امیدوارم ...

چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T13:52:18+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است
2020-09-29T13:52:18+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی
2020-09-29T13:32:17+03:30
مراجع عظام تقلید استفتاء حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موضوع عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پ...

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد
2020-09-29T13:32:16+03:30
چهاردهمین و آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم صبح امروز(سه شنبه ۸ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان مربوط برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری
2020-09-29T12:58:57+03:30
ویژه برنامه «چهل چراغ» به همت فرهنگسرای خانواده فردا (چهارشنبه ۹ مهرماه) در جوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد

 نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد
2020-09-29T12:25:55+03:30
نماهنگ "آروم خیالم" زمزمه‌ای به زبان شعر و موسیقی با حضرت حسین ابن‌علی علیه‌سلام است.

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا
2020-09-29T12:25:55+03:30
گفت: وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم! طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید. به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ مولای من! این چه مصیبتی ا...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"
2020-09-29T12:25:55+03:30
چند سروده از شاعران آیینی کشورمان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌شود.

چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر

 چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر
2020-09-29T12:25:55+03:30
یک مین ضد تانک منفجر شد. دوتایی کنار هم بودند. بچه‌ها نتوانستند بیاورندشان عقب. عراقی‌ها معبر را شناسایی کردند.

مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟

 مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟
2020-09-29T12:25:55+03:30
به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند و برخی نیز گفته‌...

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود
2020-09-29T11:38:59+03:30
درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین با تدریس سید امیر اکرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.