میرنیوز

روایت شهید ترور از درگیری‌هایش با منافقین/ دست‌بازی که دست‌هایش را فدا کرد

 روایت شهید ترور از درگیری‌هایش با منافقین/ دست‌بازی که دست‌هایش را فدا کرد 2020-09-08T09:36:56+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کمتر از یک ماه پیش یکی از جانبازان 70 درصد ترور، به شهادت رسید.  «علیرضا دستباز» جانباز 70 درصد و پدر شهید «محمد حسین دستباز» نامش دست باز بود اما دستان خود را در سال 64 در راه مبارزه با منافقین از دست داد. او 35 سال بدون دست زندگی کرد و در تمام این سال‌ها ذره‌ای از محبت و وفاداری‌اش به انقلاب و ولایت کم نشد. سخنان پر صلابت او برای تمام کسانی که او را می‌شناختند آشنا و شنیدنی بود. اما نهایتا او نیز به شهادت رسید و پیکرش در قطعه 26 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. فرزندش شهید محمدحسین دستباز نیز سال 1361 در عملیات بیت المقدس و در سن 16 سالگی به شهادت رسید.

شهید علیرضا دستباز فقط یکی از هزاران قربانی ترور در دهه 60 انقلاب اسلامی است. 17 هزار نفر از شهروندان ایرانی توسط گروهک‌های تروریستی به شهادت رسیدند که از این تعداد 12 هزار شهید توسط منافقین شهید شدند. امروزه چه کسی باید بترسد؟ کسی که دست به جنایت‌زده و روزی بایستی پای میز محاکمه بنشیند. نفاق تلاش دارد جای جلاد و شهید را عوض کند. می‌خواهد از جنایاتی که انجام داده، فرار کند و چهره دموکراتیک از خود نشان بدهد. در واقع هراس دشمن باعث شده که بعد از 30 سال بخواهد جای جلاد و شهید را عوض کند.

روایت جانبازی علیرضا دستباز طرح ترورهایی که منافقین برایش کشیده بودند و به دنبال آن درگیری هایی که با منافقین پیدا کرد، پیش از شهادتش در گفتگو با تسنیم مطرح شده بود. این روایت در ادامه می‌آید:

حدود سال 60 بود که منافقین آمدند و مسجد جامع را در فلکه اول خزانه گرفتند. یک شب وقتی برای اقامه نماز به مسجد رفتم یکی از آن‌ها جلو آمد و گفت: «حاج آقا اینجا دیگر جای شما نیست.» گفتم: «چطور؟» گفت: «جای جوان‌ها است.» به حرفش اهمیت ندادم. یک هفته رفتیم و آمدیم تا بالاخره توانستیم از مسجد بیرونشان کنیم. من همیشه به بچه‌ها و رفقا می‌سپردم و می‌گفتم با این منافقین بحث نکنید. می‌گفتم کسی که به حرف رهبر گوش نمی‌دهد ما گوش به حرفش نمی‌دهیم. منافق ویژگی‌اش اینست که حرفش زیر زبان است و هر جور بخواهد زبانش را می‌چرخاند اما حزب اللهی حرفش درون قلبش است و از عمق قلبش حرف می‌زند. دائما تلفن‌های مختلف و مشکوکی به من می‌شد که طی آن من را تهدید می‌کردند. یکبار تلفن کردند و گفتند این هفته حتما ترورت می‌کنیم. گفتم: «شما نمی‌توانید اگر هم توانستید من آماده هستم.»

درگیری با ضارب منافق

دو تعاونی در محل وجود داشت. یکی به نام دستغیب و یکی که مال من بود به نام دست باز بود. منافقین برای یافتن من مرتب سراغ تعاونی دستغیب می‌رفتند. عکس مرا هم نشان داده و پرس و جو کرده بودند. یکبار هم یکی از آن‌ها از مقابل مغازه من رد شد و تیر هوایی شلیک کرد. دنبالش رفتم اما پیدایش نکردم. اما باز با خودرو برگشته بود. یک خانمی از اهل محل گفت: «حاج آقا شنیدید یک نفر را ترور کردند.» گفتم: «کجا؟» آدرس داد. ظاهرا همان فرد منافق بعد از ترور توی یک خودرو نشسته و با اسلحه راننده را تهدید کرده بود تا برود. با چند نفر از رفقا رفتیم توی کوچه ماشینش را پیدا کردیم. یکی از دوستانم پرید روی کاپوت ماشین تا حواسش را پرت کند، راننده هم در همین مدت ماشین را خاموش کرده و بیرون آمد. دقت کردم دیدم دست فرد ضارب به سمت کمرش رفت. ترسیدم برای کسی اسلحه بکشد. رفتم پشت سرش و با زانو کوبیدم پشتش. از پشت دستانش را گرفته و بغلش کردم. یک نفر فریاد زد: «حاجی ولش کن او نارنجک به همراه خود دارد.» دستم را دراز کردم تا نارنجک را از دستش بگیرم. نمی‌دانم چه شد که ضامن نارنجک رها شد و بعد من فقط یک صدا شنیدم. وقتی به خود آمدم دستانم را بالا آورده و دیدم که بخشی از آن متلاشی شده است.

شهدای ترور , سازمان مجاهدین (منافقین) ,

همان موقع اشهدم را خواندم. مردم محل زیر بغلم را گرفته و به سمت بیمارستان کشیدند. دم در بیمارستان دیگر رمق راه رفتن نداشتم و افتادم. من را با برانکارد به داخل بردند. در داخل یک دکتر اصفهانی آمد بالای سرم و رو به من گفت: «پیرمرد! بالاخره او را کشتی یا نه؟» من هم در پاسخ گفتم: «به درک واصل شد.» یکی از دوستان که همراه بود گفت: «می‌گویند باید دستت را قطع کنند وگرنه عفونت می‌کند.» من هم گفتم: «هر چه دکتر می‌گوید همان را عمل کنید.» دیگه متوجه چیزی نشدم تا اینکه دیدم صدای اذان می‌آید. پسرم در کنارم بود گفت: «14 ساعت زیر عمل بوده‌ای.» بدنم هم پر از ترکش شده بود. هنوز هم در بدنم ترکش دارم.

رهبر انقلاب به دیدنم آمدند

یک روز آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که آن زمان رئیس جمهور بود به دیدارم آمدند. یادم هست که صدای در آمد، گفتم شاید منافقین باشند. عبایی روی دوشم بود آن را انداختم تا اگر منافقین بودند بتوانم حداقل یک نفرشان را بزنم. وقتی در را باز کردیم، دیدیم آشنا است. عده‌ای از بسیجیان آمدند و گفتند می‌خواهند از هیئت امشب به دیدنتان در منزل بیایند. اما بعد از گذشت ساعتی دیدم که رئیس جمهور وقت آقای خامنه‌ای به خانه مان آمد. شرمنده شدم و گفتم: «سید اولاد پیغمبر! از شما انتظاری نداشتیم.» ایشان گفت: «پدرجان! این وظیفه من است که باید به آن عمل کنم.»

منافق را از طریق صدایش شناسایی کردم

یک مزاحم تلفنی داشتیم که مرتب تلفن کرده و تهدید به ترور می‌کرد. یک روز وقتی لوله‌کش در خانه کار می‌کرد او تماس گرفت و گفت لوله کش خانه‌تان از نیروهای ما است. من هم با عصبانیت به او گفتم دست از سر ما بردار. در این خانه چیزی گیرت نمی‌آید. یکبار دیگر تماس گرفت و گفت اگر جرأت داری به طبقه چهارم بیا آنجا هم رفتم و خبری نبود. یکی از همین تماس‌ها را ضبط کردم و به وسیله آن توانستم او را شناسایی کنم. مردم محل او را دستگیر کرده و توی خیاطی نشانده بودند. من را خبر کردند تا به دیدنش بروم. صدایش را که شنیدم یقین کردم که خود او است. زنگ زدیم بسیج و آمده و او را به زندان بردند. 40 روزی را در زندان بود پدرش بازنشسته شهربانی بود و خیلی سعی کرد تا ما را قانع کند که از روی سادگی این کار انجام شده است. نوار صدای ضبط شده پسرش را که برایش گذاشتم دیگر چیزی نگفت. اما بخاطر اصرارهای خانواده‌اش و التماس‌های پدر و مادرش شب عید فطر رضایت دادیم تا آزاد شود بعد از چند وقتی با شیرینی برای عذرخواهی و تشکر به دیدار ما آمد.

شهدای ترور , سازمان مجاهدین (منافقین) ,

به منافق اعدامی در دادگاه گفتم از خونریزی سیر نشده‌ای؟

8 نفر از منافقین را در همان سال‌ها دستگیر کردند و خواستند اعدام کنند. ما به دادگاه رفتیم. شهید لاجوردی آن زمان به ما گفت این‌ها ارزش حرف زدن ندارند زیرا آدم های ناپاکی هستند. بلندگو را گرفتم و رو به یکی از آن‌ها گفتم: «تو من و کسانی که ترور کرده‌ای را می‌شناختی؟» گفت: «نه» گفتم: «چرا کسی که نمی‌شناختی ترور کردی؟» گفت: «از خارج از کشور تلفنی به ما ماموریت می‌دادند و ما انجام می‌دادیم» گفتم: «یعنی شما اینقدر انسانیت نداشتید که اول حقیقت را کشف کرده و بعد کارتان را انجام دهید؟» در جواب گفت: «ما فقط دستور را انجام می‌دهیم.» پرسیدم: «تا به حال چند نفر را کشته‌ای؟» گفت: «هشت نفر.» گفتم: «حالا که این‌ها را کشتی از خونریزی سیر نشده‌ای؟ از مادرت نپرسیدی که تو چکار کرده ای که من اینقدر خون ریز شده ام؟» دیگر پاسخی نداشت و صدایش در نیامد. بعد از آن جلسه او را اعدام کردند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین| یزید در پی انتقام از زینب(س)

 با کاروان حسینی تا اربعین| یزید در پی انتقام از زینب(س)
2020-09-22T13:12:17+03:30
یزید لَم داده بود و نگاه پُر امیدش را دوخته بود به مسلمانان سُفیانی، تا زخم زبونی را که زینب در سرسرا به جانش نشانده بود تلافی کند. بازماندگان کاروان، مظلوم...

حجت‌الاسلام علوی تهرانی به کرونا مبتلا شد + عکس

 حجت‌الاسلام علوی تهرانی به کرونا مبتلا شد + عکس
2020-09-22T12:32:19+03:30
حجت‌‌الاسلام علوی تهرانی استاد اخلاق به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.

تقریظ رهبر انقلاب «مربع‌های قرمز» را پرفروش کرد/ استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب دفاع مقدس

 تقریظ رهبر انقلاب «مربع‌های قرمز» را پرفروش کرد/ استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب دفاع مقدس
2020-09-22T12:32:19+03:30
انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مربع‌های قرمز» این کتاب را جزو پرمخاطب‌ترین آثار دفاع مقدس در چند روز گذشته قرار داده است.

بازیگر سریال ارباب حلقه‌ها جزئیات جالبی از آن را بیان کرد

 بازیگر سریال ارباب حلقه‌ها جزئیات جالبی از آن را بیان کرد
2020-09-22T12:19:23+03:30
سریال ارباب حلقه‌ها که در حال تولید در شبکه آمازون است مقیاس بزرگی را در صنعت سریال‌‌سازی تجربه می‌کند.

وبینار «جایگاه بانوان در قیام کربلا» برگزار شد

وبینار «جایگاه بانوان در قیام کربلا» برگزار شد
2020-09-22T11:32:18+03:30
وبینار «جایگاه بانوان در قیام کربلا و بررسی نقش عاشورایی زنان در نهضت حسینی» به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور برگزار شد.

وبینار بزرگداشت شیعه شناس ایتالیایی برگزار می‌شود

وبینار بزرگداشت شیعه شناس ایتالیایی برگزار می‌شود
2020-09-22T11:18:59+03:30
وبینار بزرگداشت پروفسور بیانکا ماریا اسکارچا آمورِتّی، شیعه شناس شهیر ایتالیایی، هشتم مهرماه از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، برگزار می‌شود.

حمایت از تولید تنها روی کاغذ است/ توافق با آموزش و پرورش برای تولید ۴۰ هزار تن کاغذ

 حمایت از تولید تنها روی کاغذ است/ توافق با آموزش و پرورش برای تولید ۴۰ هزار تن کاغذ
2020-09-22T11:25:40+03:30
سعیدی، مدیرعامل کارخانه مازندران، با انتقاد از روند حمایتی دولت از کاغذ گفت:‌ مصوبات تنها روی کاغذ است،‌ ما هنوز نتوانسته‌‌ایم نه مطالباتمان را بگیریم و نه ...

میزگرد گفتمان موسیقی دفاع مقدس|چرا روایت فتح از تلویزیون پخش نمی‌شود؟/ کوتاهی نهادهای فرهنگی در زمینه موسیقی دفاع مقدس

 میزگرد گفتمان موسیقی دفاع مقدس|چرا روایت فتح از تلویزیون پخش نمی‌شود؟/ کوتاهی نهادهای فرهنگی در زمینه موسیقی دفاع مقدس
2020-09-22T10:59:17+03:30
چهاردهمین نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس با بررسی اوضاع موسیقی دفاع مقدس و چالش‌های پیشِ‌روی این هنر برگزار شد.

نمایشنامه‌خوانی آنلاین به مناسبت هفته دفاع مقدس

نمایشنامه‌خوانی آنلاین به مناسبت هفته دفاع مقدس
2020-09-22T10:38:58+03:30
همزمان با فرا رسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس، نمایشنامه خوانی آنلاین با موضوع دفاع مقدس از سوی فرهنگسرای سرو در فضای مجازی برگزار می‌شود.

نکاتی جالب از پیشینه تجاوز عراق به ایران/ اشغال «غرب کرخه» در هجوم سراسری چگونه اتفاق افتاد؟

 نکاتی جالب از پیشینه تجاوز عراق به ایران/ اشغال «غرب کرخه» در هجوم سراسری چگونه اتفاق افتاد؟
2020-09-22T10:45:55+03:30
عراق در طول ماه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز رسمی جنگ، بارها اقدام به پخش سلاح، تجهیزات خرابکارانه، بمب‌گذاری و تجاوزات متعدد و مکرر به نقاط مرزی ...

ناگفته هایی از زندگی شهیدی که پس از ۲۸ سال به آغوش خانواده بازگشت

 ناگفته هایی از زندگی شهیدی که پس از ۲۸ سال به آغوش خانواده بازگشت
2020-09-22T09:39:06+03:30
برادر شهید محمد منتظری گفت: این شهید در لباس خود که یک بادگیر ساده بود، یک نایلون وسایل شخصی خود از قبیل شناسنامه، دفترچه خاطرات و یک سربند به نام «یا ...

چرا شمار تازه‌مسلمانان اروپایی ۲ برابر شد؟/ ۴۰ روایت خواندنی از کسانی که اسلام زندگی آنها را زیر و رو کرد

 چرا شمار تازه‌مسلمانان اروپایی ۲ برابر شد؟/ ۴۰ روایت خواندنی از کسانی که اسلام زندگی آنها را زیر و رو کرد
2020-09-22T09:39:05+03:30
کتاب «جذبه مشرقی» با ۴۰ روایت از زبان زنان و مردان تازه مسلمان، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که اسلام چه خلأیی را در زندگی آمریکایی‌ها و اروپایی‌...

اگر بگذارند "بهترین تابستان من" به مدافعان حرم می‌رسد!

 اگر بگذارند "بهترین تابستان من" به مدافعان حرم می‌رسد!
2020-09-22T09:39:05+03:30
آی‌فیلم "بهترین تابستان من" را در سایتش منتشر کرده و البته بارها هم در شبکه‌های مختلف تلویزیون بازپخش شده اما نویسنده‌اش ناگفته‌ای را مطرح می‌کند ...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای هشت سال دفاع مقدس|به دنبال جوان خوش قد و بالای خود بودیم/ غریبانه ولی بردیم با خود استخوان‌ها را

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای هشت سال دفاع مقدس|به دنبال جوان خوش قد و بالای خود بودیم/ غریبانه ولی بردیم با خود استخوان‌ها را
2020-09-22T09:39:05+03:30
به مناسبت هفته دفاع مقدس و بزرگداشت مقام شهدای جنگ تحمیلی تعدادی از اشعار شاعران کشور منتشر می‌شود.

تهیه‌کننده سجاده آتش: شرایط تولید در سینمای دفاع مقدس فاجعه است/ از شهرک سینمایی دفاع مقدس فقط خاکریز مانده است

 تهیه‌کننده سجاده آتش: شرایط تولید در سینمای دفاع مقدس فاجعه است/ از شهرک سینمایی دفاع مقدس فقط خاکریز مانده است
2020-09-22T09:39:05+03:30
روح‌الله برادری تهیه‌کننده سینمای دفاع مقدس درباره مشکلات عدیده ساخت فیلم‌های سینمایی این حوزه گفت که تجمیع نهادهای متولی فرهنگی و انقلابی می‌تواند کمک شایا...

از ادعای گنگی دین و زدن لگام «حیرت» بر دهان شرع تا تن‌دادن به منطق تجدّدی گفتگو

از ادعای گنگی دین و زدن لگام «حیرت» بر دهان شرع تا تن‌دادن به منطق تجدّدی گفتگو
2020-09-22T08:12:18+03:30
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی یادداشتی به برخی اظهارات طرح شده در برنامه زاویه که به موضوع «نسبت میان حجاب و سیاست در ایران» اختصاص داشت، واکنش نشان داد.

مهلت ارسال طرح برای رویداد ملی امتداد تمدید شد/رسیدن به گام دوم

مهلت ارسال طرح برای رویداد ملی امتداد تمدید شد/رسیدن به گام دوم
2020-09-21T15:38:56+03:30
مهلت ارسال طرح برای رویداد ملی امتداد تا ۱۷ مهرماه مصادف با اربعین حسینی تمدید شد.

از زندان‌های شاه تا اسارتگاه‌های صدام؛ داستان شنیدنی «مردی که خواب نمی‌دید»

 از زندان‌های شاه تا اسارتگاه‌های صدام؛ داستان شنیدنی «مردی که خواب نمی‌دید»
2020-09-21T15:32:17+03:30
«مردی که خواب نمی‌دید» داستان زندگی یکی از قهرمانان گمنام ایران را از دوران کودکی تا دوران پس از جنگ تحمیلی را روایت می‌کند.

موشن‌گرافیک| پزشکی که رتبه اول کنکور بود و به جبهه رفت

 موشن‌گرافیک| پزشکی که رتبه اول کنکور بود و به جبهه رفت
2020-09-21T15:05:41+03:30
موشن‌گرافیک «همه بودند، همه هستیم» با موضوع نقش اقشار مختلف جامعه در دفاع مقدس منتشر شد. در اولین قسمت آن یادی از شهدای پزشک و پرستار شده است.

چله عزت|جهاد با پای مصنوعی؛ از تخریب تا اطلاعات ــ عملیات

 چله عزت|جهاد با پای مصنوعی؛ از تخریب تا اطلاعات ــ عملیات
2020-09-21T15:05:40+03:30
برادر شهید علیرضا فیلسوف‌زاده می‌گوید: به‌خاطر وضعیت پایش از گروه‌های رزمی بیرون آمد و وارد اطلاعات ــ عملیات لشکر شد.

تازه‌ترین اثر داوری اردکانی منتشر شد

تازه‌ترین اثر داوری اردکانی منتشر شد
2020-09-21T14:45:36+03:30
مجموعه سه جلدی «نقد فرهنگ و توسعه نیافتگی» تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد.

سردار فدوی: پیروی مردم از حضرت امام (ره) شاه‌بیت هشت سال دفاع مقدس است

 سردار فدوی: پیروی مردم از حضرت امام (ره) شاه‌بیت هشت سال دفاع مقدس است
2020-09-21T14:25:41+03:30
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هشت سال دفاع مقدس به لحاظ امامت امام(ره) و پیروی همه مردم عظمتی بی بدیل ایجاد کرد که تمامی نعمات ۸ سال دفاع مقدس ذیل ای...

چله عزت|جهاد با پای مصنوعی؛ از تخریب تا اطلاعات-عملیات

 چله عزت|جهاد با پای مصنوعی؛ از تخریب تا اطلاعات-عملیات
2020-09-21T14:25:41+03:30
برادر شهید علیرضا فیلسوف زاده می‌گوید: به خاطر وضعیت پایش از گروه‌های رزمی بیرون آمد و وارد اطلاعات-عملیات لشکر شد.

دیدار رئیس اسبق سازمان صداوسیما با خانواده شهید صنیع‌خانی؛ وصیت‌نامه شهید، مشابه سفارشات سردار سلیمانی است

 دیدار رئیس اسبق سازمان صداوسیما با خانواده شهید صنیع‌خانی؛ وصیت‌نامه شهید، مشابه سفارشات سردار سلیمانی است
2020-09-21T14:12:17+03:30
سیدعزت‌الله ضرغامی در اولین روز از هفته دفاع مقدس به دیدار خانواده شهید صنیع‌خانی رفت.

تصویر شهدای شاخص انقلاب بر دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج)+عکس

 تصویر شهدای شاخص انقلاب بر دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج)+عکس
2020-09-21T14:12:17+03:30
طرح جدید دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) با محوریت تصویر جمعی از شهدای شاخص انقلاب اسلامی به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی و رونمایی شد.

انتشار کتابی درباره ادبیات معاصر ایران برای انگلیسی‌زبان/ آیا ادبیات ایران از گمنامی خارج می‌شود؟

 انتشار کتابی درباره ادبیات معاصر ایران برای انگلیسی‌زبان/ آیا ادبیات ایران از گمنامی خارج می‌شود؟
2020-09-21T13:59:09+03:30
«نگاهی به ادبیات معاصر ایران»، تألیف احمد خاتمی است که انتشارات شمع و مه قرار است نسخه انگلیسی آن را منتشر کند؛ کتابی که شاید بتواند آشنایی مجامع ...

برگزاری مراسم چهارپایه‌خوانی در بیت شهید حادثه منا

برگزاری مراسم چهارپایه‌خوانی در بیت شهید حادثه منا
2020-09-21T12:58:56+03:30
همزمان با پنجمین سالگرد حادثه منا،، برنامه عزاداری در قالب آئین چهارپایه خوانی در بیت شهید حادثه منا اول مهرماه برگزار می‌شود.

مناظره امام باقر (ع) با اسقف مسیحی/ ساعتی از روز که جزو لحظات بهشتیان است

 مناظره امام باقر (ع) با اسقف مسیحی/ ساعتی از روز که جزو لحظات بهشتیان است
2020-09-21T13:05:37+03:30
نصرانى زمانی که با علم امام باقر (ع) مواجه شد، رو به اطرافیان کرد و گفت اى گروه نصارا به خدا مسأله‌ای از او بپرسم که در آن بماند.

معرکه جنگ با داعش به روایت «اجاره‌نشین خیابان الامین»/ رونمایی از کتاب همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س)

 معرکه جنگ با داعش به روایت «اجاره‌نشین خیابان الامین»/ رونمایی از کتاب همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س)
2020-09-21T13:05:37+03:30
کتاب «اجاره‌نشین خیابان الامین» روایتی است از معرکه جنگ داعش در سوریه که در آن، راوی به موضوعات مختلف در این زمینه می‌پردازد. این اثر همزمان با سا...

هیأت‌های مذهبی باید در خط مقدم کمک به نیازمندان حضور یابند

هیأت‌های مذهبی باید در خط مقدم کمک به نیازمندان حضور یابند