میرنیوز

ظالم کسی است که پایش را از حریم الهی فراتر بگذارد

ظالم کسی است که پایش را از حریم الهی فراتر بگذارد 2020-09-06T11:02:30+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر،حجت‌الاسلام والمسلین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی در مسجد جامع نیاوران ضمن تبیین مقام امامت و جایگاه آن در اسلام گفت: خداوند اراده کرده که انسان هایی با توانایی های تعریف شده، دارای علم وافر و عصمت با ویژگی هایی که در عالم تکوین در آنها قرار داده شده در این دنیا حضور داشته باشند که بر سایر انسانها برتری و فضیلت داشته باشند و در آیات مختلف آنها را به عنوان راهبر تعیین کرده است. 

وی اظهار کرد: موضوع لطف از جمله مواردی است که در جلسات قبل مورد بررسی قرار گرفت و علما می گویند بر اساس قاعده لطف، خدایی که انسان را خلق می کند، آن خدا باید برای سرنوشت انسان مسیر و نقشه راه تعیین کند و راهبران نیز همان موجودات و انسان هایی هستند که طیب و طاهرند و همین خصوصیت باعث برتری آنها شده است و به همین دلیل نیز مورد حسادت واقع شدند و با آنها مقابله شد.

خاموشی با اشاره به موضوع عصمت عنوان کرد: وقتی درباره عصمت صحبت می کنیم از صغر تا کبر را شامل می شود. یکی از شرایط عصمت، بلوغ است و  اگر کسی قبل از بلوغ خلافی انجام دهد، عصیان محسوب نمی شود. قبل از سن بلوغ نهایتا تادیب لازم است مثلاً درمورد حجاب، گفته می شود باید خانواده حساس باشند و در سنین رشد کودک را با حجاب آشنا کنند، زیرا اگر رأس سن تکلیف به نوجوان بگویند حجاب را رعایت کن ممکن است مقاومت کند اما اگر تمرین داشته باشد در سن بزرگسالی هم حجاب خود را حفظ می کند.

وی افزود: در مورد ائمه(ع) حتی در صورتیکه نابالغ باشند، نباید خطا کنند در حالیکه برای انسان های عادی، قبل از بلوغ و بعد از آن تفاوت دارد اما برای اولیا و امامان تفاوت ندارد. نکته دیگر از شرایط عامه تکلیف، عقل است یعنی اگر کسی مجنون ادواری باشد در شرایطی که مجنون است، تکلیف ندارد، حال آنکه زوال عقل در امام معصوم(ع) وارد نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع علم و اختیار اشاره کرد و گفت: اختیار در اعمال ما بدین صورت است که به سمت عمل خوب یا بد اراده می کنیم، اما امام باید همیشه به سمت خوبی اراده کند، مثلا ممکن است ما ندانیم آبی که در یک لیوان است، مضر یا مفید است همچنین ممکن است از حلال یا حرام بودن آن نیز اطلاعی نداشته باشیم که در اینصورت اگر مایع درون لیوان را بنوشیم از نظر شرعی ایرادی به رفتار ما وارد نیست، اما امام معصوم باید درمورد همه چیز علم داشته باشد.

وی افزود: شیعیان، عصمت را شرط امامت می دانند و معتقدند هیچ خلافی نباید از امام سربزند. ائمه قائم مقام انبیا در اقامه حدود و حفظ شرایط و تأدیب انسانها هستند.  

خاموشی اظهار کرد: امامی که حافظ شریعت است، نمی تواند معصوم نباشد. امامت قیام به رعایت دستورات رسول مکرم اسلام(ص) است و واجب است که امام کارکردهای نبی را بر عهده بگیرد. از کارکردهای امام این است که در علم و عمل مصون باشند تا شریعت حفظ شود و هدایتگر انسانها به سمت رضایت الهی باشد و راهکار شناخت ائمه(ع) نیز مراجعه به آیات قرآن است.

وی در ادامه به موضوع عدالت اشاره کرد و گفت: جامعه نیازمند عدالت است و معنی این کلمه در لفظ یعنی هرچیز جای خودش باشد. در جامعه اصولاً از حاکمان، عدالت می خواهند، شرط ولی فقیه نیز عدالت است و عدالت یعنی آنچه که حق را اجرا کند و این موضوع باید برای مردم تفهیم شود که ظلم با عصمت مخالفت دارد. شرط امام، عصمت است و هرکه ظلم در عقیده و اجرای احکام و اعمالش به خود یا دیگران داشته باشد، فاقد شرط امامت است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: مراد از امامت، رسالت و نبوت است و مقام رسالت، ابلاغ به مردم است. حال دلیل اینکه عده ای انحراف پیدا کردند، بخاطراین است که دست از پیروی ائمه(ع) برداشتند. اما ظالم کسی است که پایش را از حریم الهی فراتر بگذارد و هرکسی ادعا کند که منطبق بر شرع نیست و در مقابل ولی باشد ولو اینکه ادعای اسلام کند، طاغوت است. 

وی با بیان اینکه مرز دین، حدود الله است، بیان کرد: کسی که حد و مرز الهی را بهم بزند، شایسته امامت نیست. جای امام به حق نشستن، یعنی مهمترین مرز الهی را بهم زدن، بعضی ها کل عمرشان ظالم هستند، برخی کل عمرشان طاهرند، برخی اول ظالم و بعد طاهرند و برخی اول درستکارند، آخر ظالم می شوند، از بین این ها افرادی صلاحیت امامت دارند که تمام عمرشان معصوم باشند. 

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به انطباق واقعه کربلا و جریان خاندان عصمت و طهارت در اسارت، گفت: می دانیم که یکی از مهمترین نطق های امام سجاد(ع) در مسجد جامع اموی در شام بوده که در آن زمان به دستور یزید اجتماعی بزرگ در مسجد اموی شکل گرفت تا اهل بیت(ع) را رسوا کنند به همین سبب سخنرانی بالای منبر رفت و در مدح یزید و اجدادش سخن گفت در این هنگام امام سجاد(ع) روبه سخنران کردند و فرمودند: «وای برتو که برای خشنودی مخلوق، خشم خدا را برانگیختی و جایگاه خود را پر از آتش کردی» و سپس گفتند می خواهم سخنرانی کنم در ابتدا مخالفت کردند ولی نتوانستند در برابر اصرار مردم مقاومت کنند و امام سجاد(ع) در خطبه خود، ابتدا خصلتها و ویژگی های اهل بیت(ع) را بیان می کند سپس برای معرفی خود به معرفی پیامبر(ص)، علی بن ابیطالب(ع) و حضرت زهرا(س) می پردازند و خود را فرزند این سه نفر می دانند، امام حسین(ع) و حضرت خدیجه را هم معرفی می کنند و در ادامه به بیان خصلت ائمه(ع) می پردازند، حال درباره اینکه چرا امام سجاد(ع) سخنرانی کردند مرحوم سیدجعفر شهیدی معتقد است، چون مردم سرزمین شام نه صحبت پیامبر(ص) را شنیده بودند و نه روش اصحاب پیامبر(ص) را می شناختند و امام سجاد(ع) در سخنان خود، اول توحید و بعد نبوت و سپس مناسک شرعی را بیان می کنند. 

وی تصریح کرد: دلیل اینکه امام سجاد(ع) در خطبه خود می گوید: «من فرزند مکه و منا هستم» این است که می خواهد بگوید، اصل حج، کعبه، صفا و مروه، من هستم که اصل معیار دین است. در واقع اصل دعوا برسر حقانیت ولی فقیه است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا
2020-09-29T20:05:40+03:30
گفت: "وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم!"، طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید، به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ "مولای ...

پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک

 پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک
2020-09-29T20:05:39+03:30
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر فرزانه انقلاب اینفوگرافیک جدید خود را با محور مرور پیشنهادات عملی معظم‎له برای مبارزه با خطر فراموشی و تحریف دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟

 کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟
2020-09-29T20:05:39+03:30
وزارت ارشاد خبر از تحویل دادن سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب لاتین به ناشران خبر می‌دهد؛ کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه کتاب وارد ایران شده بود اما حالا گفته ...

آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟

 آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
تقریباً ۵ ماه تا زمان اعلام‌شده سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وقت باقی مانده اما نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T20:05:38+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود
2020-09-29T18:38:56+03:30
جابرالجابری گفت: آیت الله تسخیری علم و عمل را در کنار هم داشت و در کنار آن از ادب و فرهنگ بهره می‌برد، به زبان ملت‌ها آشنا و امتی از مردان و لشگری از لشگران ...

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود
2020-09-29T18:25:36+03:30
حجت الاسلام شهریاری در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری»گفت: آیت‌الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و پیوسته همه را به ...

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی
2020-09-29T18:12:17+03:30
شیخ خالد الملا گفت:آیت الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش جمع کردن و امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری
2020-09-29T16:12:16+03:30
کتاب «سرو نستوه» مروری بر زندگانی، اندیشه‌ها و ویژگی‌های آیت‌ الله تسخیری در جریان برگزاری وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت ‌الله تسخیری» رونمایی شد.

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود
2020-09-29T15:58:56+03:30
صالحی گفت: آیت ‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط  به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود.

منوچهر آشتیانی درگذشت

منوچهر آشتیانی درگذشت
2020-09-29T15:45:36+03:30
منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم پس از یک‌دوره طولانی بیماری درگذشت.

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست
2020-09-29T14:25:36+03:30
حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود
2020-09-29T14:12:16+03:30
ابراهیمی ترکمان گفت: آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه ...

آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟

 آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟
2020-09-29T13:52:18+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ حکم پاک کردن شیء نجس به وسیله بخارشوی پاسخ فرمودند.

"معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر

 "معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر
2020-09-29T13:52:18+03:30
مستند "معمای اسکله یک" دست‌های پنهان و آشکار و موانع و مشکلات در راه آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.

موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس

 موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس
2020-09-29T13:52:18+03:30
مراجع تقلید به استفتای دبیرکل مجمع جهانی تقریب در موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود

 حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود
2020-09-29T13:52:18+03:30
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را تحریف انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: نگارش درست تاریخ مانع از تحریف واقعیت‌های...

مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد

 مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد
2020-09-29T13:52:18+03:30
کارگردان فیلم "خورشید" در مراسم تجلیل از این اثر سینمایی، گفت: بسیاری از این مسائل را نمی‌توان با قانون عوض کرد بلکه باید فرهنگسازی کرد؛ امیدوارم ...

چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T13:52:18+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است
2020-09-29T13:52:18+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی
2020-09-29T13:32:17+03:30
مراجع عظام تقلید استفتاء حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موضوع عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پ...

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد
2020-09-29T13:32:16+03:30
چهاردهمین و آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم صبح امروز(سه شنبه ۸ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان مربوط برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری
2020-09-29T12:58:57+03:30
ویژه برنامه «چهل چراغ» به همت فرهنگسرای خانواده فردا (چهارشنبه ۹ مهرماه) در جوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد

 نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد
2020-09-29T12:25:55+03:30
نماهنگ "آروم خیالم" زمزمه‌ای به زبان شعر و موسیقی با حضرت حسین ابن‌علی علیه‌سلام است.

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا
2020-09-29T12:25:55+03:30
گفت: وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم! طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید. به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ مولای من! این چه مصیبتی ا...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"
2020-09-29T12:25:55+03:30
چند سروده از شاعران آیینی کشورمان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌شود.

چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر

 چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر
2020-09-29T12:25:55+03:30
یک مین ضد تانک منفجر شد. دوتایی کنار هم بودند. بچه‌ها نتوانستند بیاورندشان عقب. عراقی‌ها معبر را شناسایی کردند.

مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟

 مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟
2020-09-29T12:25:55+03:30
به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند و برخی نیز گفته‌...

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود
2020-09-29T11:38:59+03:30
درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین با تدریس سید امیر اکرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.