میرنیوز
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، به مناسب آغاز سال تحصیلی 1399-1400 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی نامهای، رؤسای ادارات و مدیران محترم مدارس آموزش و پرورش سراسر کشور را خطاب قرار دادند.
متن این نامه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
با حذف مقدمات و تشکر از وزیر و تمام دستاندرکاران عزیز آموزش و پروش؛
میگویند: مدیر خوب کسی نیست که به عقب نگاه کند، که چقدر رفته است، تا از خود راضی و گرفتار عجب و غرور شود، بلکه مدیر خوب آن است که به راههای نرفته بیندیشد و با خلاقیت به سمت اهداف گام بردارد.
همه میدانیم مشکل امروز دنیا علم نیست، ایمان و اخلاق است.
در قرآن برای هیچ مسألهای 11 سوگند پیدرپی نیامده است، جز اخلاق! (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها، وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها…)
مشکل امروز دنیا علم نیست، بلکه انحراف صاحبان علم از معنویات است. یعنی «اقرأ» هست ولی «باسم رب» نیست.
هیچکس نمیتواند بگوید که هر کشوری دانشگاهش بیشتر است، آمار فسادش کمتر است.
در این مجال نکاتی را درباره اقامه نماز گوشزد میکنم، چرا که . . .
اولاً: وظیفه الهی همه ماست به دلیل آیه (الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ) (حج،41)
و ثانیا: ذخیره برای قیامت ماست به دلیل آیه (وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ) (بقره،223)
و ثالثاً: وظیفه قانونی است که مصوبه هیئت دولت است.
و رابعاً: وظیفه انسانی و وجدانی ما نجات نسل نو از غرق شدن در غفلتها و مادیات و مسائل روزمره است.
خامساً: وظیفه انقلابی ماست زیرا بیش از 95 درصد کسانی که در دفاع مقدس به جبههها رفتند اهل نماز و مسجد بودند.
سادساً: انسان دوست دارد بهترینها باشد و قرآن میفرماید کیست بهتر از کسی که دیگران را به راه خدا دعوت میکند (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ) (فصلت،33)
سابعاً: قرآن و روایات و نهج البلاغه نماز را محور همهچیز قرار دادهاند، مثلاً حضرت امیر علیهالسلام میفرماید: (و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک)
نمازی که از آدم تا خاتم و تا آخرالزمان و پایان دنیا؛
از اذان و اقامهای که در گوش نوزاد گفته میشود تا هنگامی که انسان را در قبر میگذارند؛
از توجه به نماز باران و اثر آن در آسمانها و نماز آیات و اثر آن در زمین؛
از شهادت حضرت علی علیه السلام در نماز تا دریافت سی تیر برای دو رکعت نماز در کربلا؛
و از اینکه نام نماز از نام تمام خیرها جدا برده شده (وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاهِ) (انبیا،73)
و از اینکه امامان ما راجع به شناسایی افراد میگفتند: «کَیفَ صلاته»؛
و از اینکه اگر نماز قبول نشود هیچ کاری ارزش ندارد؛
و از اینکه تنها اجلاسی که هر سال مقام معظم رهبری پیام میدهد و شخصاً خودشان برای نوجوانان دختر و پسر اقامه جماعت کردند؛
و از اینکه نزدیک 30 پیام که برای نماز دادهاند آموزش و پرورش را به نام مسئول دانستهاند؛
و از اینکه در بسیاری از وصیتنامه شهداء سفارش به نماز آمده است؛
و از اینکه در زیارتنامه همه اولیای خدا عبارت «أشهَد أنک قد أقَمتَ الصّلوة» را میخوانیم، اهمیت نماز روشن میشود.
چه زیباست ما هم مانند امام سجاد علیهالسلام به نقد و بررسی خود بپردازیم که در سحرهای ماه رمضان در دعای ابوحمزه میفرماید:
چرا وقت نماز سنگینی و سستی بر من عارض میشود و از نماز لذت نمیبرم؟
آیا مرا از در خانه خود میرانی؟ آیا من حق تو را سبک شمردهام؟ آیا از تو اعراض کردهام؟ آیا کلماتی که میگویم، دروغ است و به خاطر دروغ مرا مردود کردهای؟ آیا به خاطر اینکه شاکر نبودهام، محروم شدهام؟ آیا به خاطر اینکه در جلسه علما حاضر نبودم، ذلیل شدهام؟ آیا به خاطر اینکه جزو غافلین بودم، از رحمت تو مأیوس شدهام؟ آیا انس با یاوهگویان مرا عقبرانده است؟ آیا نمیخواهی صدای مرا بشنوی؟ آیا به خاطر گناه از نماز لذت نمیبرم؟ آیا جزای بیحیایی من محروم شدن است؟ شاید برای تعلیم نفس ما اینگونه تحلیل و تبیین فرمودهاند.
اینک قبل از حضور در قیامت از خود بپرسیم (حَاسبوا قَبلَ أن تُحاسبوا):
1- اگر نماز اقامه نشود، فرق بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی چیست؟
2- اگر ما دیپلم تربیت کنیم بدون ایمان و نماز ذخیرهی قیامت ما چیست؟ (مگر قرآن نمیفرماید: وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُم)
3- چطور عمق اقیانوسها و قلهی کوهها را به نسل نو یاد میدهیم، ولی احکام اولیه را نمیدانند؟
4- خود معلمین ما چند صفحه برای اسرار نماز کتاب خواندهاند و برای دعوت نسل نو به نماز چه شیوهای را آموزش دادهایم؟
5- چند درصد از معلمان و مدیران ما در نماز مدارس حضور دارند؟
6- در کدام بازدیدها مدیران و مسؤولین از نمازخانه و وضعیت نماز مدارس بازدید میشود؟
7- خود ما چند رکعت نماز باتوجه خواندهایم؟
8- آیا میتوان به ما گفت: اشهد انک قد اقمت الصلاه؟
9- آیا نماز اولویت اول ما است؟
10- آیا اقامه نماز فقط وظیفهی امور تربیتی است؟
11- آیا مدارسی که نماز برتری دارند، تشویق میشوند؟
12- آیا همانگونه که برای جبران ضعف بعضی درسها معلم خصوصی گرفته میشود، هیچ پدر و مادری برای ضعف نماز بچهاش معلم خصوصی گرفته است؟
13- آیا بچههایی که در نماز شرکت میکنند چند درصد در خانه نمازخوان بودند، و یا در مدرسه نمازخوان شدهاند؟
14- آیا انجمن اولیاء و مربیان که برای والدین برنامهها و کتابها دارد، مسألهی نماز در آن جایی دارد یا نه؟
15- آیا خروجی مسابقات اذان ما (که بسیار کار خوبی است) به مدرسه و منزل و مسجد کشیده میشود؟
16- آیا بین مدرسه و خانه و مسجد پیوندی وجود دارد؟
17- آیا مدیران مدارس با ائمه جماعات جمعه و مساجد ارتباط و تعامل دارند؟
18- آیا از نوجوانان و جوانان نمازگزار در صدا و سیمای مراکز استانها تجلیل میشود؟
19- آیا در کتابخانه مدارس به اندازه کافی کتابها و نرمافزارهای نماز وجود دارد؟
20- آیا میدانید حدود 90 درصد مجرمان زندانی اهل نماز نبودند؟
21 – آیا میدانید اگر امروز خدای ناکرده هر حملهای به ایران بشود، بچههای مسجد هستند که در خط مقدم دفاع قرار میگیرند.
به فرموده مقام معظم رهبری در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز که ما همه در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم، سزاوار است که خود را قاصر یا مقصر بدانیم و برای آینده نسل نو و جوابهای قیامت یک بازنگری کنیم.
قرآن میفرماید: هر کاری میکنید، یا حق آن را انجام دهید (حق تلاوته، حق تقاته، حق جهاده) و یا لااقل تا آنجا که توان دارید تلاش کنید. (فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم، وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُم)
با این آیات قرآن از خود بپرسیم که آیا حق نماز را به جا آوردهایم؟
بر فرض اگر در مدرسه اقامه نماز شد، شبها هم از خانه به مسجد میرویم؟
و یا اگر حق نماز انجام داده نشد، لااقل به مقدار توان دغدغه و تلاش داشتهایم؟
اگر نسل نو با نماز تربیت میشدند، نباید بعد از 40 سال در کشور شهرک بیمسجد داشته باشیم.
اگر نماز دغدغهی ما بود و اگر آموزش و پرورش ما موفق بود، نباید صفوف نماز نوجوانان از جوانان بیشتر باشد و دبیرستانیها بیش از دانشجوها و دانشجوهای سال اولی بهتر از سال دومی و سال دومیها بهتر از سال سومیها باشند.
با اینکه بیشترین بودجه مملکت صرف آموزش و پرورش میشود، اما هزینه ایاب و ذهاب طلاب و ائمه جماعات مدارس با تحقیر و تأخیر پرداخت میشود.
این حرکت نیاز به شهید رجاییها دارد که شما انشاءالله یا هستید و یا میتوانید باشید.
از خدا بخواهیم به گونهای عمل کنیم که تربیت نسل نو علاوه بر محفوظات و مدرک، ایمان و عبادت و مهارت نیز داشته باشد.
عزیزان و همکاران:
– خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
– در تمام مناطق و در تمام نشستها دقایقی را راجع به نماز گفتوگو کنید.
– سعی کنیم در تمام مراکز آموزشی به ویژه شبانهروزیها از طلاب فاضل بهره بگیرید.
– مسئول نماز منطقه را از بهترینها قرار دهید که خوشنام، محبوب، خوش بیان و با سلیقه باشد.
– با اقامه نماز در یک کلاس و راهرو قانع نشوید، بلکه نمازخانههای مناسب بسازید و نماز را به جماعت اقامه کنید.
– امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامههای خود قرار دهد.
– شرکت مدیران و معلمان علاوه بر اقامه نماز یک امر به معروف و تشویق عملی است.
– اساتیدی که برای والدین در قالب انجمن اولیا و مربیان برنامه دارند درباره اقامه نماز در خانه و سوق والدین به نماز سفارش کنند.
– برای ائمه جماعات دورههای آموزشی برگزار شود.
– مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم.
– نسبت به مدارس تیزهوشان که فارغالتحصیلانش ظاهراً در آینده تصمیمگیران خواهند بود، عنایت خاصی شود.
– در تمام کتابهای همه مقاطع تحصیلی به مسأله نماز عنایت شده و همین راه را بهتر و بیشتر ادامه دهیم.
– آموزش ضمن خدمت تمام معلمان را موظف کند که یک دوره مطالعه اسرار نمازی که هم در خود آنان و هم در رابطهشان با نسل نو اثرگذار باشد، داشته باشند.
– همه شهرها یا مراکز استان با مرکز تخصصی نماز و اساتید آن آشنا باشند.
– برای قرائت صحیح نماز نمرهای در نظر گرفته شود.
– از ائمه جماعات غیر روحانی تقدیر کتبی به عمل آید.
– به همان مقداری که کرایه تاکسی گران میشود، حق ایاب و ذهاب افزوده شود و در سرعت پرداخت آن عنایت شود.
– از دانشآموزان برای زیبایی نمازخانه و مدیریت آن و اذان و اقامه استفاده شود.
– از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید که قرآن میفرماید «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» (طه، 132)
– در حکم و ابلاغی که به افراد داده میشود، نام نماز و توصیه به آن ذکر شود.
– از امکاناتی که در نماز مؤثر است نظیر سجاده، نظافت، زیبایی، گرمایش و سرمایش و مواد بهداشتی غفلت نشود.
– دانشآموزان را با مسجد محله به طور دائم یا با فاصله مرتبط کنید.
– از وزیر محترم و همکاران عزیزشان تقاضا میشود هر چند ماهی یک ساعت درباره وضع نماز در نسل نو در جلسات معاونین گفتوگویی بشود و هیأتهای اندیشهورز نماز در مدارس فعال شود.
– در ارزیابی بهترین معلم و مدیر و مدرسه جدول نماز فراموش نشود.
– در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند به عنوان یاوران نماز استفاده شود همانگونه که در عزاداری امام حسین علیه السلام چند نفر افراد با انگیزه هیئتهایی را به راه میاندازند.
– نسبت به افرادی که در نماز شرکت نمیکنند گفتوگوی خصوصی، معلم خصوصی، ملاقات خصوصی صورت گیرد. (همانطور که در دروس دیگر گاهی از معلم خصوصی استفاده میشود.)
– اردوهای ویژهای برای فعالین نماز در نظر گرفته شود.
– محصولات فرهنگی (سی دی، کتاب، بروشور) در اختیار نسل نو قرار گیرد.
– در خانه هر معلمی که هر نوع تدریسی دارد کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.
– از معلمان غیرپرورشی به خصوص در مواردی که محبوبیت بیشتری در رشتههای مختلف دارند، برای جذب نسل نو به نماز کمک بخواهیم، همانگونه که حضرت موسی علیهالسلام به خدا گفت: برای جذب فرعون برادرم هارون را که بیان بهتری دارد، همراه و شریک و وزیر من قرار بده، زیرا گاهی سخنی از فردی اثری دارد که چهبسا از فرد دیگر آن اثر را نداشته باشد.
– برای دعوت به نماز راههای زیادی است که شاید از مهمترین آنها عبارت است از:
* آشنایی نسل نو با زیباییها و اسرار نماز
* توجه به تشکر از صاحب نعمت
* توجه به خطرات ترک نماز
* توجه انسان به ضعفها و نیاز انسان به یک قدرت غیبی
* همراه بودن نماز با خاطرات شیرین حکمتآموز و کوتاه
* رفع موانع اقامه نماز از قبیل تعطیلکردن برنامه کلاس، غذاخوری، ورزش و هر چیزی که به نماز ضربه میزند.
– هدفمندکردن عکسها، شعرها، مقالات و طراحیها نیز میتواند همه دعوت به نماز باشد. مثلاً در میان صدها عکس از امام و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از عکسی استفاده شود که آنان مشغول نماز جماعت با نسل نو هستند.
– وزارت آموزش و پرورش باید در کنار انواع کارشناسان، کارشناسان ویژه نماز را تربیت و برنامهریزی کند و در این راه با دانشمندان حوزه ارتباط برقرار کند.
– هر مسئولی خود را ارزیابی کند که در زمان مدیریت و ریاست او وضع نماز بهتر شد یا خدای ناکرده عقبگرد داشت.
مقام معظم رهبری فرمود: آموزش و پرورش در برنامههای فوق برنامه نماز را در رأس قرار بدهد. آری اگر ما خواهان نسلی باشیم که دور از فحشا و منکر باشد و مراعات حقوق دیگران را در همهجا بکند باید اهل نماز باشد.
این نماز است که میگوید حتی حق سگ را باید مراعات کرد (اگر سگی تشنه است آب را به سگ بدهیم و با تیمم نماز بخوانیم.) اگر سیر و پیاز خوردیم بدون مسواک به احترام حق دیگران وارد مسجد نشویم. اگر غذای ما حرام بود یا لباس و فضای نماز غصبی بود نماز باطل میشود.
اگر حکومت معصوم را نپذیریم حتی نماز کنار کعبه قبول نمیشود.
این نماز است که به ما یاد میدهد پشت سر هر کس نایستیم. (پیش نماز عادل)
به هر سو ننگریم (فقط قبله)
هر کلمهای را نگوییم.
بندگی هر کسی را نکنیم. (ایاک نعبد)
از هر کسی کمک نگیریم. (ایاک نستعین)
کوتاه سخن آنکه نماز همانگونه که امام فرمودند یک کارخانه آدمسازی است و امور تربیتی باید بیشترین توجه خودش را در راستای تربیت نسل نو روی نماز بگذارد.
و مقام معظم رهبری فرمودند وزرا و بالاترین مقام اجرایی متصدی اقامه نماز باشند و مصوبه هیئت دولت میگوید بالاترین مقام اجرایی یک نفر واجد شرایط (ترجیحاً یکی از معاونین) را به عنوان مسئول پیگیری آییننامه نماز قرار دهند.
در مصوبه هیئت دولت آمده است تمامی جلسات و اجتماعات و برنامهها به گونهای تنظیم شود که با وقت نماز تلاقی نکند.
در بودجه جاری همه دستگاهها برای مخارج جاری نمازخانهها دولت تأمین اعتبار کند.
باید بدانیم که هزینه برای نماز هزینه مصرفی نیست، بلکه سرمایهگذاری است.
اگر امروز ما برای نماز وقت و بودجه نگذاریم، فردا باید چند برابر برای آسیبهای فکری، عملی اخلاقی امنیتی و عرفانهای کاذب هزینه کنیم.
مسئولین محترم، نسل نو مورد تهاجم شیطان، شهوت، غفلت، سوء مدیریت، مشکلات اجتماعی و اقتصادی است.
هیچ راهی عمیقتر، روانتر، ارزانتر و مؤثرتر از اقامه نماز نیست. (إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر)
هماکنون که در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم، شرایط برای اقامه نماز جماعت از لحاظ بهداشتی باید فراهم شود. رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معلمان باید همپیمان شوند تا در جهت ایجاد پیوند بین خانه و مدرسه و مسجد برنامهریزی کنند و چراغ اقامه نماز را در همهی مدارس روشن نگاه دارند و از همهی امکانات حقیقی و مجازی برای ترویج فرهنگ و معارف نماز، استفاده کنند.
من و شما همه مسئول اقامه نماز هستیم و باید مثل حضرت ابراهیم علیهالسلام از خداوند کمک بخواهیم: «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» (ابراهیم، 40) پروردگارا، مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذریّهام نیز. پروردگارا! دعای مرا (نماز و عبادتم را) بپذیر.
والسلام – محسن قرائتی
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعالتر کرد
باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
خاموشی: باید مشخص شود در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها، چقدر پیشرفت کرده ایم و چه خلاهایی داریم
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
پورمعین: نرم افزار کاربردی حفظ قرآن کریم رونمایی میشود
محمدرضا پورمعین: سوپر اپلیکیشن موسسه علیین در زمینه حفظ قرآن کریم رونمایی میشود
برپایی نمایشگاه «بانوی بینشان» در ایام فاطمیه دوم
دانشگاه شریف ۵ شب میزبان عزاداران فاطمی میشود
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد