میرنیوز

با کاروان حسینی تا اربعین| امام سجاد(ع): ما به کشته شدن خو گرفته‌‏ایم

 با کاروان حسینی تا اربعین| امام سجاد(ع): ما به کشته شدن خو گرفته‌‏ایم 2020-09-03T14:14:58+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، متن پیش‌رو از سلسله متن‌های «قافله‌سالار؛ همراه با کاروان حسینی تا اربعین» نوشتۀ «مجتبی فرآورده» است. او تهیه‌کننده و کارگردان پروژه سینمایی «ثارالله» است که مدت‌ها پیش رهبر معظّم انقلاب بر لزوم تولید این فیلم تأکید کردند. او می‌گوید زمانی که به دیدار رهبر انقلاب رفته بودیم، فرمودند: چرا فیلم امام حسین(ع) را نساختید، عرض کردیم عده‌ای مانع شدند و نگذاشتند این فیلم ساخته شود، اگر بدانیم که رضای قلبی شما در این است که فیلم امام حسین(ع) ساخته شود خودمان را به آب و آتش می‌زنیم این فیلم را بسازیم، ایشان فرمودند: نه تنها خودتان را به آب و آتش بزنید، بلکه بروید از زیر سنگ هم شده این کار را انجام بدهید. بنابراین تصمیم گرفتیم ساخت فیلم را آغاز کنیم.

فیلم «ثارالله» دربارۀ حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه تا کربلا و اتفاقات مسیر راه و استقرار هشت‌ روزه در کربلا تا عصر عاشوراست. فرآورده در این مجموعه یادداشت‌ها که قرار است در خبرگزاری تسنیم از اول محرم تا روز اربعین منتشر ‌شود، روایت‌هایی کوتاه و آزاد از وقایع کاروان امام حسین(ع) را بیان می‌کند.

*****

چهاردهم محرم

ابن‌زیاد سرخوش از پیروزی، به انتظار در تالار قدم می‏‌زد.

نیزه‌‏داران راه گشودند تا زنان و کودکان کاروان وارد تالار شوند.

ابن‌زیاد، نگاهی به آنان کرد و سپس بر تخت نشست.

زینب وارد شد، لحظه‌‏ای ایستاد.

بی‌آنکه به او نظر کند با چرخشی به دست، گَرد و غبار راه از حجاب برگرفت،

مصمّم و استوار، حرکت کرد و در جلو بازماندگان کاروان قرار گرفت.

ابن‌زیاد از ورود پُر غرور او برآشفت.

گفت: این زن کیست؟ زینب سکوت کرد.

دوباره پرسید: این زن کیست؟ سکوت بود و جملگی خاموش.

و در این سکوت، صدای خُرد شدن غرور و هیبت ابن زیاد شنیده ‏شد.

ابن زیاد به خشم آمد.

                                                                                                فریاد کرد: گفتم این زن کیست؟

ام‌وهب گفت: بانوی ما زینب، دختر فاطمه!

ابن زیاد خنده سر داد.

گفت: آوازه‌‏اش را در شهر شنیده‌‏ام اما من از مردم کوچه و بازار نیستم.

گوش‏م پُراست از مویه و نوحه‏‌گری، پس برای من گریه و زاری نکنید.

زینب، به آرامی لب گشود و با خود نجوا کرد.

گفت: به کسی که دستش به خون پاکان آلوده است، چگونه می‌‏توان امید دلسوزی داشت؟

ابن زیاد، برافروخته برخاست و فریاد کرد.

گفت: حمد می‌‏کنم خدایی را که شما را نابود و رسوا کرد.

زینب گفت: ستایش می‌‏کنم خدایی را که با بعثت و رسالت پیامبرش، ما را به کرامت و بزرگواری رساند.

گفت: این مَکر خدا بود که دروغ‏تان را بر همگان روشن کرد.

زینب گفت: خدایی را سپاس می‏‌گویم که ما را پاک و مُطهر کرد از هر آلودگی.

جز فاسق دروغ نمی‌‏گوید و جز بدکاره رسوا نمی‏‌شود و آن ما نیستیم. دیگرانند.

ابن زیاد، درمانده شد در جواب سخن دختر علی، گریزی نداشت جز آن که احساس و عاطفۀ او را زخمی کند.

گفت: مگر ندیدی که خداوند برادرت را نیست و نابود کرد؟

و خرسند از این طعنه، خندید و به خود بالید.

زینب، نگاه سرزنش باری به او کرد و پلک فرو بست، و تمام آنچه را از خون حسین روییده بود به یک آن در نظر آورد.

خون حسین جوشید و خروشید، نور شد.

گذشته و حال و آینده‏ تاریخ در هم آمیخت.

ذبح عظیم واقع شد.

به خون حسین، دیوار قطور شجره‏ ملعونه فرو ریخت.

راه فَلاح و رستگاری، به روی بشر گشوده شد.

به نور حسین امامت پایدار ماند، حزب‌‏الله و حزب الشیطان مجسم شد.

ظهور قائم آل محمّد مهیا شد.

پرتو مُلک عظیم نمایان شد،

گلستان شد زمین، آرایشی زیبا ز زیور یافت.

زینب، به خود آمد، پلک گشود.

و این همه در کَسری از ثانیه بود.

زینب گفت: ما رأیت الاّ جمیلاً!

«ندیدم به جز زیبایی!»

در آن روز، جلوه‏‌های شرف و غیرت و محبت به تمامی رُخ کرد، و ما هیچ ندیدیم جز رشادت و وفاداری و زیبایی.

پروردگار مهربان، نعمات بیشمار خود را بر مردان ما فرو فرستاد،

لباس زیبای شهادت را بر آنان پوشاند و با عزت و عظمت به سرای باقی شتافتند.

تو خود را برای پاسخ آنچه کرده‏ای آماده کن.

مادرت به سوگ‏ت نشیند پسر زیاد!

گفت: نجات یافتگان ماییم نه شما.

زینب گفت: دیری نمی‌‏پاید که خداوند همه را در محکمه‏ عدل داوری جمع خواهد کرد،

آن وقت معلوم شود هر کس چه کاره است!

گَرد مرگ پاشیده شد بر تالار به سخن دختر علی.

ابن زیاد، مقهور از این گفت و شنود، نگاهی به حاضران مجلس کرد و خشم خود را فرو نشاند.

گفت: به خدا سوگند، قلبم خُنک شد و دلم شفا یافت به قتل حسین و یاران عصیانگر او.

دانه‏‌های اشک، قطره قطره از چشمان زینب فرو غلتید.

گفت: سرورم را کُشتی و شاخه‏ عمرم را قطع کردی و نهال ما را شکستی.

اگر دل آسایی تو در این است، بدان شفا یافته‌‏ای.

گفت: این زن به زبان شعر سخن می‏‌گوید، پدرش هم شاعری ماهر بود.

زینب گفت: این سوز خفته‏ سینه است، نه شعر و قافیه‌پردازی!

ابن زیاد، مغلوب فراست دختر علی، وامانده بود و سکوتی سهمگین حاکم شد.

به دنبال بهانه گشت، تا راهی بیابد برای جبران این شکست.

سیدالساجدین را که دید، مزورانه خندید.

گفت: نامت چیست؟

سیدالساجدین بی آنکه به او بنگرد،

گفت: علی بن حسین!

گفت: مگر علی بن حسین را خدا نکُشت؟

سیدالساجدین گفت: مرا برادری بود به نام علی، که مردمانت او را کُشتند.

گفت: خدا او را کُشت!

سیدالساجدین گفت: اللّهُ یَتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها. (1)

«خداست که جان‏‌ها را به هنگام مرگ باز می‏‌ستاند.»

گفت: گستاخی، آن هم در جواب من؟ او را ببرید و گردن بزنید.

سیدالساجدین گفت: من و از مرگ ترسیدن؟!

نمی‌‏دانی که ما به کشته شدن خو گرفته‌‏ایم، کرامت ما به پذیرش شهادت در راه خداست.

ابن زیاد، به خشم آمد و سربازان سوی سیدالساجدین گسیل شدند.

زینب، سیدالساجدین را به آغوش کشید و در پناه خود گرفت و او را نهیب زد.

گفت: پسر زیاد! کشتگانی که از ما گرفته‌‏ای بس نیست؟

خون بهای تَسلای دل تو چه مقدار است؟

   اگر قصد کُشتن او را داری مرا هم بِکُش!     

 

1ـ سوره زُمر. آیه 42

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها ممنوع است

هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها ممنوع است
2020-09-28T15:52:17+03:30
ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد: تمامی مرزهای کشور با عراق مسدود بوده و هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها و اماکن مقدسه ممنوع است.

کلیه مرزهای کشور با عراق مسدود است/ممنوعیت حرکت به سمت مرزها

کلیه مرزهای کشور با عراق مسدود است/ممنوعیت حرکت به سمت مرزها
2020-09-28T15:38:57+03:30
ستاد مرکزی اربعین حسینی در اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که کماکان کلیه مرزهای کشور با عراق مسدود بوده و هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها و یا اماکن مقدس...

نوشتن از جنگ برای کودکان مثل واکسن است/ چرا داستان‌نویسی دفاع مقدس کمرنگ است؟

 نوشتن از جنگ برای کودکان مثل واکسن است/ چرا داستان‌نویسی دفاع مقدس کمرنگ است؟
2020-09-28T15:18:58+03:30
مهناز فتاحی از معدود نویسندگانی است که در این سال‌ها در کتاب‌هایش به موضوع جنگ برای کودکان پرداخته است. او می‌گوید گفتن از جنگ برای کودکان مانند واکسن است.

مستند «پرده گشا، رازنما» از شبکه چهار سیما پخش می‌شود

مستند «پرده گشا، رازنما» از شبکه چهار سیما پخش می‌شود
2020-09-28T14:58:59+03:30
مستند «پرده گشا، رازنما» از مجموعه «حکایت دل» دوشنبه ۷ مهرماه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما بازپخش می شود.

حسینی ها در بلاها نباید رضایت خود را از خدا از دست بدهند

حسینی ها در بلاها نباید رضایت خود را از خدا از دست بدهند
2020-09-28T14:58:58+03:30
حجت الاسلام ریاضت گفت: حسینی ها در بلاها نباید رضایت خود را از خدا از دست بدهند. باید راضی به حکم و قضای خداوند باشیم.

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه‌وصل منتشر شد

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه‌وصل منتشر شد
2020-09-28T14:18:58+03:30
شماره ۸۴ ماهنامه حلقه‌‎وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی با محوریت موضوع «پیاده‌روی اربعین» منتشر شد.

سردار سلامی: تدابیر رهبر انقلاب آرزوهای دشمن را به هم ریخت

 سردار سلامی: تدابیر رهبر انقلاب آرزوهای دشمن را به هم ریخت
2020-09-28T13:58:58+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: کسی که از مرگ نترسد هیچکس بر او غالب نمی‌شود و جاری شدن تدبیر بر اثر شجاعت است.

آغاز خدمات رسانی به زائران اربعین از سوی آستان مقدس علوی

آغاز خدمات رسانی به زائران اربعین از سوی آستان مقدس علوی
2020-09-28T13:25:38+03:30
آستان مقدس علوی در نجف اشرف استقبال از زائران اربعین امام حسین(ع) را که به سمت کربلا در حرکت هستند، آغاز کرد.

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه ‌وصل منتشر شد

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه ‌وصل منتشر شد
2020-09-28T13:12:18+03:30
شماره ۸۴ ماهنامه حلقه ‎وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی با محوریت موضوع «پیاده روی اربعین» منتشر شد.

بزرگداشت روز مولانا در لبنان/ واکاوی برداشت‌های قرآنی در مثنوی

بزرگداشت روز مولانا در لبنان/ واکاوی برداشت‌های قرآنی در مثنوی
2020-09-28T12:58:59+03:30
وبینار «تصوف و عرفان در ادبیات فارسی و ادبیات عرب» به مناسبت سالروز گرامیداشت شاعر و عارف بزرگ، مولانا جلال‌الدین رومی در لبنان برگزار می‌شود.

سرنوشت سینماگران دفاع مقدس، از آنان که کوچ کردند تا آنان که ناشناخته ماندند

 سرنوشت سینماگران دفاع مقدس، از آنان که کوچ کردند تا آنان که ناشناخته ماندند
2020-09-28T13:05:54+03:30
سینمای دفاع مقدس از آغاز مسیر خود تا امروز شاهد سازندگان مختلفی است که یا دست تقدیر آنان را از صفحه هنر و سینمای ایران پاک کرده است یا دست سیاستگذاران و دول...

شهید طهرانی مقدم و پشتیبانی خمپاره‌ها در دفاع مقدس/ کشف حسن باقری در جبهه چه بود؟

 شهید طهرانی مقدم و پشتیبانی خمپاره‌ها در دفاع مقدس/ کشف حسن باقری در جبهه چه بود؟
2020-09-28T13:05:54+03:30
بعد حسن باقری، حسن مقدم مثل مرغ سرکنده آرام و قرار نداشت. اشک‌هایی که توی تمام عمرش به ندرت کسی آن‌ها را دیده بود، می‌آمدند و روی صورتش و مدام می‌گفت: «...

وبینارآیت ‎الله تسخیری،فقیه گفتمان ودنیاگرد وحدت‌جو برگزار می‌شود

وبینارآیت ‎الله تسخیری،فقیه گفتمان ودنیاگرد وحدت‌جو برگزار می‌شود
2020-09-28T12:32:17+03:30
وبینار «آیت ‎الله تسخیری، فقیه گفتمان و دنیاگرد وحدت‌جو» (۹ مهرماه) به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برگزار می‌شود.

با کاروان حسینی تا اربعین| امتی که در دشمنی با آل‌ کساء از هیچ دریغ نکردند

 با کاروان حسینی تا اربعین| امتی که در دشمنی با آل‌ کساء از هیچ دریغ نکردند
2020-09-28T12:25:39+03:30
۳ ماه از رحلت رسول خدا نگذشته بود که فاطمه دختر نبی، به شهادت از دنیا رفت، دیری نگذشت که علی، وصی و داماد نبی، همسر فاطمه، به تیغ تحجر به شهادت رسید، اندکی ...

مدیر شبکه ورزش تغییر کرد

 مدیر شبکه ورزش تغییر کرد
2020-09-28T12:25:39+03:30
روابط عمومی سیما تأیید کرد: سینا معتضدی به عنوان سرپرست شبکه ورزش انتخاب شد.

سردار نائینی: هدف اصلی مراسم "یادها و نام‌ها" تجلیل از قهرمانان ملی است

 سردار نائینی: هدف اصلی مراسم "یادها و نام‌ها" تجلیل از قهرمانان ملی است
2020-09-28T11:18:58+03:30
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: سعی کرده‌ایم در مراحل سازمان‌دهی، احیاء و گویا سازی اسناد سرعت عمل ببخشیم و همچنین در ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگر...

فروش «تنت» در آمریکا ضعیف است

 فروش «تنت» در آمریکا ضعیف است
2020-09-28T11:18:58+03:30
فیلم تازه نولان از میان ۲ هزار و ۸۵۰ سالن سینمای آمریکا در چهارمین هفته اکرانش، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش داشت که در مجموع، فروش این فیلم در داخل آمریکا...

فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی اعلام شد

فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی اعلام شد
2020-09-28T10:45:37+03:30
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نظر دارد بخشی از موضوعات پژوهشی مورد نیاز خود را در قالب حمایت از پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد، عملیاتی و ...

مراسم تجلیل از راویان مقاومت برگزار شد/ ثبت تاریخی و روایت فداکاری رزمندگان بر عهده هنرمندان است

 مراسم تجلیل از راویان مقاومت برگزار شد/ ثبت تاریخی و روایت فداکاری رزمندگان بر عهده هنرمندان است
2020-09-28T10:52:26+03:30
حمید نیلی در مراسم تجلیل از «راویان مقاومت» گفت: همان‌گونه که رزمندگان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل سلحشورانه جنگیدند، هنرمندان نیز وظیفه ‌دارند ...

بررسی قانونی اختلاف بین ارشاد و صداوسیما/ کدام یک فرمانده نمایش‌خانگی‌اند؟

 بررسی قانونی اختلاف بین ارشاد و صداوسیما/ کدام یک فرمانده نمایش‌خانگی‌اند؟
2020-09-28T10:52:26+03:30
نمایش‌خانگی خشونت را با نمایشِ خودکشی علنی می‌کند، ابتذال را در سایه عشق‌های مثلثی به تصویر می‌کشد اما به جای عذرخواهی به «آش خورده و کام سوخته» م...

پروانه معصومی: انتقاد دارم که بازیگران زنِ میانسال را نمی‌بینند/ واقعاً خیلی‌ها از نقشِ زنان در جبهه بی‌اطلاع‌اند

 پروانه معصومی: انتقاد دارم که بازیگران زنِ میانسال را نمی‌بینند/ واقعاً خیلی‌ها از نقشِ زنان در جبهه بی‌اطلاع‌اند
2020-09-28T10:38:58+03:30
بازیگر سینما و تلویزیون اعتقاد دارد که همیشه جای پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس خالی بوده است و باید بیشتر از حضور زنان در جبهه و جنگ گفت. متأسفانه خیلی ک...

جزئیات حمایت وزارت ارشاد از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی آسیب‌دیده از کرونا

 جزئیات حمایت وزارت ارشاد از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی آسیب‌دیده از کرونا
2020-09-28T10:25:37+03:30
معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی آسیب‌دیده از ویروس منحوس کرونا حمایت کرد.

حمید لولایی شخصیت اصلی سریال "ویلا" شد/ "بی‌همگان" تلویزیون جلوی دوربین نرفت!

 حمید لولایی شخصیت اصلی سریال "ویلا" شد/ "بی‌همگان" تلویزیون جلوی دوربین نرفت!
2020-09-28T10:25:37+03:30
سریال تلویزیونی "ویلا" مهران مهام در حالی آغاز شده و بازیگرانش یکی پس از دیگری انتخاب می‌شوند که هنوز "بی‌همگان" در نوبت تولید باقی ماند...

سرهنگ محمدمهدی کتیبه درگذشت

 سرهنگ محمدمهدی کتیبه درگذشت
2020-09-28T09:58:58+03:30
سرهنگ محمدمهدی کتیبه، از بازماندگان انفجار دفتر نخست‌وزیری در حادثه هشتم شهریورماه به همرزمان شهیدش پیوست.

سرهنگی: در دوران طلایی و بلوغ خاطره‌نگاری هستیم

 سرهنگی: در دوران طلایی و بلوغ خاطره‌نگاری هستیم
2020-09-28T09:45:44+03:30
مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری گفت: ادبیات جنگ با شلیک نخستین گلوله شلیک خواهد شد. خوشبختانه اکنون در دوران طلایی خاطره‌گویی هستیم .

چله عزت| دلنوشته «حاج قاسم» در مورد آزادسازی «فاو»

 چله عزت| دلنوشته «حاج قاسم» در مورد آزادسازی «فاو»
2020-09-28T09:45:44+03:30
در قرارگاه عملیاتی لشکر ۴۱ ثارالله دو نفری (حقیر جامانده از کاروان) با حاج قاسم سلیمانی نشسته بودیم، دیدم دفتر خاطراتش را برداشت و مشغول نوشتن شد.

دومین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد

 دومین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد
2020-09-28T09:32:37+03:30
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همزمان با چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس، دومین مراسم «یادها و نام‌ها» را برگزار می‌کند.

"نوروز رنگی" بعد از ماه صفر کلید می‌خورد/ بازیگران مشغولِ دورخوانی

 "نوروز رنگی" بعد از ماه صفر کلید می‌خورد/ بازیگران مشغولِ دورخوانی
2020-09-28T09:32:37+03:30
علی مسعودی کارگردان سریال نوروزی تلویزیون اعلام کرد که نگارش فیلمنامه سریال "نوروز رنگی" به پایان رسیده و بازیگران مشغولِ دورخوانی‌اند. تمام تلاش‌...

خوزستان و جزایر سه‌گانه هدیه سلطنت‌طلبان به صدام برای ادامه حکومت پهلوی بود/ چه کسی صدیق بن یحیی را ترور کرد؟

 خوزستان و جزایر سه‌گانه هدیه سلطنت‌طلبان به صدام برای ادامه حکومت پهلوی بود/ چه کسی صدیق بن یحیی را ترور کرد؟
2020-09-28T09:32:37+03:30
کارگردان مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» از اسنادی صحبت می‌کند که نشان می‌دهد فرح دیبا و تیمور بختیار، خوزستان و جزایر سه‌گانه را در ازای حکومت شاهز...

ویژه برنامه چهل چراغ در جوار مقبره الشهدای بوستان کوکب

ویژه برنامه چهل چراغ در جوار مقبره الشهدای بوستان کوکب
2020-09-28T08:58:57+03:30
فرهنگسرای رویش ویژه برنامه چهل چراغ را در جوار مقبره الشهدای بوستان کوکب روز سه شنبه ۸ مهرماه برگزار می‌کند.