میرنیوز

یک تیر و دو نشان اهالی چاپ و نشر برای حمایت از تولید کاغذ و کمبود نقدینگی

 یک تیر و دو نشان اهالی چاپ و نشر برای حمایت از تولید کاغذ و کمبود نقدینگی 2020-09-01T13:35:16+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وضعیت کاغذ در چند سال اخیر تجربه‌ای را برای مصرف‌کنندگان،‌ فروشندگان،‌ واردکنندگان و تولیدکنندگان آن رقم زد که امروز همه حلقه‌های این چرخه در کنار مسئولان و مدیران دولتی متفق‌القول شده‌اند که حل معضل کاغذ همانی است که رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال‌های 91 تا 93 فرمودند؛ حمایت از تولید داخل کاغذ.

اگر در دوره‌ای ناشران و چاپخانه‌داران مهمترین مخالفان مصرف کاغذ داخلی بودند‌، امروز از لزوم حمایت از تولید داخلی کاغذ و احیای خط تولید‌هایی که در گذشته به دلیل بی‌توجهی به خاموشی گروید،‌ سخن می‌گویند.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران،‌ کارخانه کاغذ چوکا و کارخانه پارس نیز از جمله کارخانه‌هایی هستند که در حوزه تولید کاغذ توانمند هستند‌، اگرچه بنا به دلایلی در سال‌های اخیر چندان در این حوزه وارد نشده‌اند. در این میان کارخانه چوب و کاغذ مازندران با تزریق سرمایه مناسب از سوی بانک ملی که سهامدار آن به شمار می‌رود‌، مقدمات برداشتن گام جدی در زمینه تولید کاغذ چاپ و تحریر را طی کرده است و می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های پیش رو تولید انبوه این کارخانه به بازار وارد شود.

به نظر می‌رسد ناشران و چاپخانه‌داران عمده‌ترین مصرف‌کنندگان کاغذ این بار روی خوشی به تولید داخلی نشان خواهند داد. غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور، که در سال‌های اخیر تلاش کرده با نامه‌نگاری‌های مداومش به وزیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، وزارت صمت،‌ سازمان امور مالیاتی،‌ معاون اول رئیس جمهور و .... گرهی از مشکلات صنعت چاپ باز کند‌، در این خصوص از راهکار جدید فعالان این صنعت برای رفع مشکل کمبود نقدینگی این صنعت که بی ارتباط به کاغذ تولید داخل نیست‌، سخن می‌گوید.

شجاع در گفت‌وگو با تسنیم از نامه‌نگاری‌اش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیشنهادی برای رفع این موضوع خبر داد و گفت:‌ به عنوان نماینده تشکل‌های چاپ استان‌های کشور و مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  پیشنهاد فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز برای چاپخانه‌های از بانک ملی مطرح کرده‌ام. علاوه بر آن مقدمات آن نیز توسط خود فعالان این صنعت طی شده است.

وی ادامه داد:‌ یکی از بزرگترین مشکلات فعلی و دغدغه اهالی چاپ موضوع نقدینگی است، ما در این نامه اشاره کردیم  با توجه به اینکه سال جاری به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است و کارخانه چوب و کاغذ مازندران نیز توانمندی تولید کاغذ را دارد و سهام آن متعلق به بانک ملی است. می‌توان با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارشاد و بانک ملی از تسهیلات این بانک برای صنعت چاپ بهره برد.

شجاع تصریح کرد:‌ مشابه این اتفاق در اوایل دهه 80 برای صنعت چاپ رخ داد و وزارت ارشاد با بانک صادرات به تفاهم رسید تا برای اهالی این صنعت تسهیلات دریافت کند.از سوی دیگر ما اهالی چاپ نیز متعهد می‌شویم که در قبال دریافت این تسهیلات از کاغذهای تولید کارخانه مازندران خریداری کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف بین مدیران کارخانه چوب و کاغذ مازندران با فعالان صنعت چاپ گفت:‌ در بازدیدی که از این کارخانه داشتیم متوجه شدیم که خط تولید کاغذ چاپ و تحریر آن احیا شده و توانایی تولید کاغذ با استاندارد لازم فراهم شده است.

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان افزود: مدیران تشکل‌های چاپ و نشر کشور مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و قم‌، شرکت چاپ افست‌، شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی و ... با مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران دیدارهایی داشته‌اند‌، فعالان این صنعت در صورت تولید کاغذی که 10 درصد استانداردهای کاغذ خارجی را داشته باشد‌، تمایل به استفاده از کاغذ داخلی دارند.

شجاع افزود: در صورتیکه که وزارت ارشاد این حمایت را داشته باشد و با بانک ملی برای پرداخت تسهیلات به صنعت چاپ و نشر وارد مذاکره شود،‌ بزرگترین دغدغه فعلی صنعت چاپ که همان نقدینگی است‌، برطرف می‌شود و صنعت چاپ و نشر رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: وزیر ارشاد نامه بنده را جهت بررسی به معاونت فرهنگی و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه ارسال کرده است باید منتظر بمانیم تا نتیجه مشخص شود.

فارغ از اینکه وزارت ارشاد می‌توانند برای اهالی صنعت چاپ و نشر تسهیلات بانک ملی را هموار کند یا نه،‌ بازدیدها و جلساتی که بین مدیران تشکل‌های نشر و مدیران کارخانه چوب و کاغذ مازندران انجام شده است،‌ حکایت از توجه دوباره به کاغذ تولید داخل دارد. انتظار این است که محدودیت‌های فعلی کشور در زمینه دسترسی به ارز،‌ مواد اولیه مورد نیاز صنعت از جمله کاغذ زمینه‌ساز خودکفایی ایران در حوزه تولید داخلی کاغذ شود و این ممکن نیست مگر با حمایت‌های دولت و مصرف‌کنندگان.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا
2020-09-29T20:05:40+03:30
گفت: "وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم!"، طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید، به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ "مولای ...

پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک

 پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک
2020-09-29T20:05:39+03:30
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر فرزانه انقلاب اینفوگرافیک جدید خود را با محور مرور پیشنهادات عملی معظم‎له برای مبارزه با خطر فراموشی و تحریف دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟

 کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟
2020-09-29T20:05:39+03:30
وزارت ارشاد خبر از تحویل دادن سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب لاتین به ناشران خبر می‌دهد؛ کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه کتاب وارد ایران شده بود اما حالا گفته ...

آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟

 آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
تقریباً ۵ ماه تا زمان اعلام‌شده سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وقت باقی مانده اما نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T20:05:38+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود
2020-09-29T18:38:56+03:30
جابرالجابری گفت: آیت الله تسخیری علم و عمل را در کنار هم داشت و در کنار آن از ادب و فرهنگ بهره می‌برد، به زبان ملت‌ها آشنا و امتی از مردان و لشگری از لشگران ...

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود
2020-09-29T18:25:36+03:30
حجت الاسلام شهریاری در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری»گفت: آیت‌الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و پیوسته همه را به ...

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی
2020-09-29T18:12:17+03:30
شیخ خالد الملا گفت:آیت الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش جمع کردن و امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری
2020-09-29T16:12:16+03:30
کتاب «سرو نستوه» مروری بر زندگانی، اندیشه‌ها و ویژگی‌های آیت‌ الله تسخیری در جریان برگزاری وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت ‌الله تسخیری» رونمایی شد.

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود
2020-09-29T15:58:56+03:30
صالحی گفت: آیت ‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط  به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود.

منوچهر آشتیانی درگذشت

منوچهر آشتیانی درگذشت
2020-09-29T15:45:36+03:30
منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم پس از یک‌دوره طولانی بیماری درگذشت.

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست
2020-09-29T14:25:36+03:30
حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود
2020-09-29T14:12:16+03:30
ابراهیمی ترکمان گفت: آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه ...

آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟

 آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟
2020-09-29T13:52:18+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ حکم پاک کردن شیء نجس به وسیله بخارشوی پاسخ فرمودند.

"معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر

 "معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر
2020-09-29T13:52:18+03:30
مستند "معمای اسکله یک" دست‌های پنهان و آشکار و موانع و مشکلات در راه آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.

موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس

 موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس
2020-09-29T13:52:18+03:30
مراجع تقلید به استفتای دبیرکل مجمع جهانی تقریب در موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود

 حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود
2020-09-29T13:52:18+03:30
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را تحریف انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: نگارش درست تاریخ مانع از تحریف واقعیت‌های...

مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد

 مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد
2020-09-29T13:52:18+03:30
کارگردان فیلم "خورشید" در مراسم تجلیل از این اثر سینمایی، گفت: بسیاری از این مسائل را نمی‌توان با قانون عوض کرد بلکه باید فرهنگسازی کرد؛ امیدوارم ...

چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T13:52:18+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است
2020-09-29T13:52:18+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی
2020-09-29T13:32:17+03:30
مراجع عظام تقلید استفتاء حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موضوع عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پ...

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد
2020-09-29T13:32:16+03:30
چهاردهمین و آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم صبح امروز(سه شنبه ۸ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان مربوط برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری
2020-09-29T12:58:57+03:30
ویژه برنامه «چهل چراغ» به همت فرهنگسرای خانواده فردا (چهارشنبه ۹ مهرماه) در جوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد

 نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد
2020-09-29T12:25:55+03:30
نماهنگ "آروم خیالم" زمزمه‌ای به زبان شعر و موسیقی با حضرت حسین ابن‌علی علیه‌سلام است.

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا
2020-09-29T12:25:55+03:30
گفت: وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم! طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید. به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ مولای من! این چه مصیبتی ا...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"
2020-09-29T12:25:55+03:30
چند سروده از شاعران آیینی کشورمان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌شود.

چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر

 چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر
2020-09-29T12:25:55+03:30
یک مین ضد تانک منفجر شد. دوتایی کنار هم بودند. بچه‌ها نتوانستند بیاورندشان عقب. عراقی‌ها معبر را شناسایی کردند.

مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟

 مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟
2020-09-29T12:25:55+03:30
به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند و برخی نیز گفته‌...

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود
2020-09-29T11:38:59+03:30
درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین با تدریس سید امیر اکرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.