میرنیوز

چرا جشنواره‌های کتاب در ایران حدود متمایزی ندارند؟

 چرا جشنواره‌های کتاب در ایران حدود متمایزی ندارند؟ 2020-08-31T10:28:16+04:30

خبرگزاری تسنیم، سید‌علی کاشفی خوانساری:

 صنعت نشر چرخه‌ای بزرگ و در هم تنیده از عناصر مختلفی است که در حیات کتاب، از زایش تا خوانش آن دخیلند. یکی از این عناصر جشنواره‌ها هستند. جشنواره‌ها همان مسابقات و گزینش‌هایی هستند که توسط گروه‌هایی تعریف شده با هدف رصد و پایش بازار کتاب و معرفی تعدادی اثر یا اثرآفرین برگزیده صورت می‌گیرند. آثار یا افراد برگزیده جشنواره‌ها معمولاً بهترین تولیدات یا تولیدکنندگان حاضر در بازار در حوزه‌های موضوعی خاص و در بازه‌های زمانی، زبانی و جغرافیایی مشخص هستند. برگزیده‌ها طبق تعریف هر جشنواره می‌توانند دربرگیرنده آثار موجود، آثار قدیمی، آثار چاپ نشده، آثار در آستانه انتشار و یا حتی معرفی بدترین آثار موجود در بازار باشد.

جشنواره‌های کتاب بدین ترتیب با برجسته‌سازی تعدادی اثر از میان انبوه آثار موجود به جهت دهی سلیقه مخاطبان عام یا خاص (خوانندگان و خریداران کتاب، منتقدان و مورخان و مدرسان ادبی، سیاست‌گذاران، ...) می‌پردازند و عملاً از عناصر مهم شتاب‌دهنده و رونق‌بخش چرخه بزرگ نشر هستند. ایجاد تحرک و نشاط در فضای صنعت نشر، تشویق پدیدآورندگان و جهت‌دهی به فعالیت‌های آن‌ها و به طور کلی به فعالیت‌های فرهنگی و صنعت نشر از دیگر کارکردهای جشنواره‌های کتاب هستند.

برای ارزشیابی کیفیت و اثربخشی جشنواره‌ها می‌توان ملاک‌های مختلفی را دست‌مایه قرار داد. در این یادداشت و یادداشت بعدی خواهم کوشید به مهمترین ملاک‌های ارزیابی و ارزش‌‌گذاری جشنواره‌ها بپردازم و با ارائه مثال‌هایی فرضی و یا مصداقی به تبیین آن برآیم.

هویت و تمایز

 در این سنجه هر جشنواره از این منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا هویت، چیستی و چرایی آن روشن و معنادار است یا نه. باید پرسید این جشنواره را چه کسانی و چرا برگزار می‌کنند؟ مثلاً آن جشنواره توسط دولت یک کشور برگزار می‌شود تا با نگاهی ملی بهترین‌کتاب‌های آن کشور را بر اساس اصول علمی پذیرفته شده و فرهنگ عمومی آن کشور معرفی می‌کند (مثل جشنواره کتاب سال سلطنتی در پیش از انقلاب و کتاب سال جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در ایران) و یا آن جشنواره را طلاب حوزه‌های علمیه و یا کشیش‌های فلان کلیسا برگزار می‌کنند تا بهترین کتاب را از نگاه دینی و مذهبی معرفی کنند. آن جشنواره دیگر را سازمان محیط زیست برپا می‌کند تا به بهترین کتاب‌ها از منظر اهداف و رسالت سازمانی خود جایزه دهد. جشنواره بعدی را معلمان مدارس ابتدایی برگزار می‌کنند تا از نگاه خود مناسب‌ترین و جذاب‌ترین کتاب‌ها را برای دانش‌آموزان معرفی کنند. فلان جشنواره به انتخاب و معرفی بهترین کتاب‌ها بر اساس نظر و سلیقه اعضای باشگاه‌های کتابخوانی سراسر کشور می‌پردازد.

بهمان جشنواره انتخاب اعضای انجمن نویسندگان از منظر حرفه‌ای و اصول و مهارت‌های نویسندگی است. سایر جشنواره‌ها را هم مثلاً کتابداران، مدرسان دانشگاهی ادبیات کودک، کانون منتقدان کتاب، اتحادیه ناشران یک شهر یا کشور، شوراهای دانش‌آموزی فلان استان، انجمن تصویرگران، هیئت نویسندگان ایثارگر، انجمن ناشران زن، روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگ، مجله ادبی کذا، انجمن اولیا و مربیان، جمعی از خبرنگاران افتخاری مطبوعات نوجوان، انجمن مادران فلان شهر، کانون بازنشستگان مربیان مهدهای کودک کشور و غیره و غیره برپا می‌کنند.

هویت و تمایز هر جشنواره نشان می‌دهد که در صورت داشتن چه دیدگاه، دغدغه و سلیقه‌ای باید به سراغ فهرست برندگان آن برویم. دغدغه و مطلوب اصلی جشنواره کدام است و هر جشنواره با کدام جهان‌بینی و از کدام زاویه دید دست به انتخاب آثار زده است؛ به همین دلیل مثلاً یک دوستدار حرفه‌ای سینما به روشنی می‌داند فیلم‌های برگزیده اسکار با برگزیدگان جشنواره کن چه تفاوتی دارند و یا اینکه فیلمی در جشنواره فجر، جشن خانه سینما و جشنواره عمار جایزه گرفته باشد چه معانی متفاوتی دارند.

 اساسنامه هر جشنواره و بیانیه‌های داوران آن در شکل‌گیری هویت ذهنی از هویت و تمایز آن تاثیرگذار است و علی‌القاعده اساسنامه‌ها و بیانیه‌ها باید با صداقت و صراحت در این خصوص سخن بگوید.

حدود یگانه و جامع و مانع

اهمیت و اعتبار هر جشنواره به این برمی‌گردد که آیا حوزه و حدود مشخص متفاوت و منحصر به فردی برای خود تعریف کرده است یا نه و آیا توانسته آن حوزه را به شکل جامع و مانع پوشش دهد. فرض کنید حوزه جشنواره‌ای انتخاب بهترین کتاب‌های کودکان باشد. از آنجا که چندین و چند جشنواره دیگر با این موضوع برپا می‌شود و این تعریف دقیق و واضح نیست و این جشنواره نتوانسته حدود یگانه‌ای برای خود تعریف کند. باید از چنین جشنواره‌ای پرسید بهترین از چه جنبه‌ای و یا فرق شما با جشنواره‌های مشابه چیست. در حالی‌که اگر جشنواره‌ای حدود خود را انتخاب بهترین کتاب‌های ویژه خردسالان دو تا پنج سال تعریف کند توانسته حدودی به منحصر به فرد و متمایز داشته باشد.

 حدود تعریف شده هر جشنواره باید جامع و مانع باشد. فرض کنید جشنواره‌ای مدعی انتخاب بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایران باشد اما در این جشنواره کتاب‌های نمایشنامه و یا زندگینامه و آثار بازنویسی و یا کتاب‌های غیرفارسی مورد بررسی قرار نگرفته باشد. حدود این جشنواره جامع و مانع نیست، چون به ادعای خود به شکلی کامل عمل نکرده است. پس با جشنواره‌ای حرفه‌ای و معتبر روبرو نیستیم. و یا اگر حدود جشنواره‌ای چنین تعریف شده باشد که به انتخاب بهترین کتاب یک سال گذشته بپردازد اما در میان آثار مورد بررسی و یا منتخبان آن کتابی مربوط به سه سال گذشته راه یافته باشد تعریف جشنواره دقیق نیست. همین‌طور اگر موضوع جشنواره‌ای انتخاب بهترین کتاب نوجوان باشد اما کتابی ویژه مربیان را هم به انتخاب‌های خود اضافه کند. همین‌طور اگر موضوع جشنواره بهترین کتاب‌های شعر باشد اما کتاب‌های ترجمه شعر را از قلم بیاندازد.

غیر حرفه‌ای‌ترین حالت برای یک جشنواره این است که تنها به بررسی آثار رسیده و در دسترس و یا آثار مورد توجه داوران بسنده کند و یا آنکه در هر دوره انتخاب‌هایی در حوزه‌هایی متفاوت و متغیر داشته باشد و نشان دهد در طراحی اولیه جشنواره دقت کافی صورت نگرفته و یا برگزارکنندگان امروز جشنواره به اساسنامه و سنت آن اعتقاد و علاقه‌ای ندارند.

 به چند مثال از حدود یگانه و جامع برای جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان توجه کنید. کتاب سال جمهوری اسلامی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کتاب در ایران است و طبق اساسنامه باید بهترین کتاب‌های شعر، داستان، علمی، دینی و علوم انسانی کودک و نوجوان را که در سال گذشته برای اولین بار در ایران منتشر شده است بررسی کند. با این حال این جشنواره به بررسی کتاب‌های شعر، کتاب‌های تصویری و کتاب‌های غیر فارسی نمی‌پردازد و بسیاری سال‌ها در رشته‌های مذکور برنده‌ای ندارد. پس عملا به جشنواره‌ای بی یال و دم و اشک بدل شده که حوزه جامع و مانعی ندارد و از تعریف اولیه خود خارج شده است.

 عمده جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان در ایران حدود یگانه و متمایزی ندارند و هیچ یک نتوانسته‌اند با تعریف دقیق و روشن از خود، تصویری روشن و خاص برای خود در ذهن‌ها خلق کنند. جشنواره کانون، لاک پشت پرنده، شورای کتاب کودک، کتاب رشد و ... همه مدعی انتخاب بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان هستند و مشخص نیست هر کدام طبق تعریف و اساسنامه خود از بررسی کدام کتاب‌ها معاف و معذورند و فرق آنها مشخصاً با هم چیست؟ آیا انتخاب‌کنندگان متفاوتی دارند؟ آیا فقط به بررسی کتاب‌های مکتب و جریان خاصی می‌پردازند؟ آیا مطلوب و جهان‌بینی و نظریه متفاوتی نسبت به کتاب‌های کودک و نوجوان دارند؟ آیا تنها بر شناسایی و داوری گونه‌ای خاص از کتاب‌ها متمرکزند؟ و ... .

 حتی جشنواره کتاب برتر هم که توسط انجمن ناشران کودک برپا می‌شود، عملاً جشنواره‌ای به انتخاب ناشران نیست و داوران و نتایجی مشابه جشنواره‌های دیگر دارد. مردم عادی هم هیچ‌گاه به روشنی نمی‌دانند اینکه کتاب‌هایی توسط جشنواره‌های فوق‌الذکر برگزیده شده‌اند، حاکی از چه تفاوت‌های بنیادین و روشنی میان آنان است.

 البته چند مثال نسبی نقض هم می‌توان زد. مثلاً معمولاً کتابی که در جشنواره قلم زرین برگزیده می‌شود، محتوا و رویکرد متفاوتی با کتب برگزیده لاک‌پشت یا شورا دارد یا جشنواره شهید غنی‌پور تنها به بررسی کتب ادبی ویژه نوجوانان می‌پردازد و به حوزه کتب خردسال و کودک یا علمی و غیر داستانی ورود نمی‌کند. یا در سال‌های اخیر جشنواره‌ای برای انتخاب بهترین رمان‌های عامه‌پسند و اصطلاحاً زرد یا بازاری شکل گرفته و این جشنواره بر خلاف بسیاری جشنواره‌ها تعریف روشنی دارد. همین‌طور جشنواره‌ای که بر انتخاب بهترین رمان‌های علمی و تخیلی داخلی متمرکز است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح‌بن عدی" در کربلا
2020-09-29T20:05:40+03:30
گفت: "وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم!"، طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید، به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ "مولای ...

پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک

 پیشنهادات عملی رهبر انقلاب برای مبارزه با خطر تحریف دفاع مقدس+اینفوگرافیک
2020-09-29T20:05:39+03:30
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر فرزانه انقلاب اینفوگرافیک جدید خود را با محور مرور پیشنهادات عملی معظم‎له برای مبارزه با خطر فراموشی و تحریف دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟

 کتاب‌های لاتین نمایشگاه تحویل ناشران شد/ آیا کتاب‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی فروش دارند؟
2020-09-29T20:05:39+03:30
وزارت ارشاد خبر از تحویل دادن سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب لاتین به ناشران خبر می‌دهد؛ کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه کتاب وارد ایران شده بود اما حالا گفته ...

آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟

 آیا زمان کافی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن وجود دارد؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
تقریباً ۵ ماه تا زمان اعلام‌شده سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وقت باقی مانده اما نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 دلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T20:05:38+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است؟
2020-09-29T20:05:38+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود

آیت الله تسخیری امتی از مردان و لشگری از لشگران حق و عدالت بود
2020-09-29T18:38:56+03:30
جابرالجابری گفت: آیت الله تسخیری علم و عمل را در کنار هم داشت و در کنار آن از ادب و فرهنگ بهره می‌برد، به زبان ملت‌ها آشنا و امتی از مردان و لشگری از لشگران ...

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود

آیت الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و طرفدار اعتدال بود
2020-09-29T18:25:36+03:30
حجت الاسلام شهریاری در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری»گفت: آیت‌الله تسخیری افراط و تفریط را نمی پذیرفت و پیوسته همه را به ...

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی

هدف آیت الله تسخیری جمع کردن و امت واحده بود نه تفرقه افکنی
2020-09-29T18:12:17+03:30
شیخ خالد الملا گفت:آیت الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش جمع کردن و امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری

رونمایی از کتابی با موضوع اندیشه های آیت‌ الله تسخیری
2020-09-29T16:12:16+03:30
کتاب «سرو نستوه» مروری بر زندگانی، اندیشه‌ها و ویژگی‌های آیت‌ الله تسخیری در جریان برگزاری وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت ‌الله تسخیری» رونمایی شد.

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود

قرآن در زندگی علمی آیت ‌الله تسخیری تبلور یافته بود
2020-09-29T15:58:56+03:30
صالحی گفت: آیت ‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط  به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود.

منوچهر آشتیانی درگذشت

منوچهر آشتیانی درگذشت
2020-09-29T15:45:36+03:30
منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم پس از یک‌دوره طولانی بیماری درگذشت.

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست
2020-09-29T14:25:36+03:30
حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود
2020-09-29T14:12:16+03:30
ابراهیمی ترکمان گفت: آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه ...

آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟

 آیا شیء نجس با بخارشوی پاک می‌شود؟
2020-09-29T13:52:18+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ حکم پاک کردن شیء نجس به وسیله بخارشوی پاسخ فرمودند.

"معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر

 "معمای اسکله یک"؛ رمزگشایی از عدم آبادانی خرمشهر
2020-09-29T13:52:18+03:30
مستند "معمای اسکله یک" دست‌های پنهان و آشکار و موانع و مشکلات در راه آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.

موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس

 موضع قاطع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی + عکس
2020-09-29T13:52:18+03:30
مراجع تقلید به استفتای دبیرکل مجمع جهانی تقریب در موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود

 حجت‌الاسلام محمدحسنی: نگارش درست تاریخ، مانع از تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شود
2020-09-29T13:52:18+03:30
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را تحریف انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: نگارش درست تاریخ مانع از تحریف واقعیت‌های...

مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد

 مجیدی: امیدوارم در ایران هیچ بچه کاری نباشد
2020-09-29T13:52:18+03:30
کارگردان فیلم "خورشید" در مراسم تجلیل از این اثر سینمایی، گفت: بسیاری از این مسائل را نمی‌توان با قانون عوض کرد بلکه باید فرهنگسازی کرد؛ امیدوارم ...

چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل

 چرا کاغذ چاپ و تحریر گران شد؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخل
2020-09-29T13:52:18+03:30
دلایل بسیاری برای گرانی کاغذ در هفته اخیر برشمرده می‌شود، اما همچنان تغییر در نرخ ارز و نرخ ارز نیمایی عامل اصلی است. با این حال خریداران همچنان به تولید دا...

چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است

 چرا "ایل‌دا" با گویش خودش صحبت نمی‌کند؟/ آیا تلویزیون در ساخت سریال‌های اقوام جدّی است
2020-09-29T13:52:18+03:30
ادای دِین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته و این سؤال جدی را به‌وجود م...

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی

موضع مراجع تقلید علیه عادی‌سازی و تحریم روابط با رژیم صهیونیستی
2020-09-29T13:32:17+03:30
مراجع عظام تقلید استفتاء حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موضوع عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پ...

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد

آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم برگزار شد
2020-09-29T13:32:16+03:30
چهاردهمین و آخرین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم صبح امروز(سه شنبه ۸ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان مربوط برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری

اجرای ویژه برنامه چلچراغ درجوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری
2020-09-29T12:58:57+03:30
ویژه برنامه «چهل چراغ» به همت فرهنگسرای خانواده فردا (چهارشنبه ۹ مهرماه) در جوار مزار شهدای گمنام غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد

 نماهنگ "آروم خیالم" با صدای حامد علیزاده منتشر شد
2020-09-29T12:25:55+03:30
نماهنگ "آروم خیالم" زمزمه‌ای به زبان شعر و موسیقی با حضرت حسین ابن‌علی علیه‌سلام است.

با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا

 با کاروان حسینی تا اربعین|سرنوشت عجیب "طِرمّاح بن عدی" در کربلا
2020-09-29T12:25:55+03:30
گفت: وای بر من که مولایم را تنها گذاشتم! طِرمّاح ناله ‏کرد و نالید. به اشک و ناله گفت: از درد و سوز این حسرت، به سیدالساجدین گفتم؛ مولای من! این چه مصیبتی ا...

سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"

 سروده‌هایی تقدیم به شهدای دفاع مقدس/ "پیکرت گرچه برنگشت اما، همه گفتند "آسمانی" شد"
2020-09-29T12:25:55+03:30
چند سروده از شاعران آیینی کشورمان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌شود.

چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر

 چله عزت| انفجار مین ضد تانک دلیل جدایی پدر از پسر
2020-09-29T12:25:55+03:30
یک مین ضد تانک منفجر شد. دوتایی کنار هم بودند. بچه‌ها نتوانستند بیاورندشان عقب. عراقی‌ها معبر را شناسایی کردند.

مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟

 مداحان در ایام اربعین در ایران می‌مانند یا می‌روند؟
2020-09-29T12:25:55+03:30
به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند و برخی نیز گفته‌...

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود

درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین برگزار می‌شود
2020-09-29T11:38:59+03:30
درسگفتار پرسش‌های مهم در فلسفه دین با تدریس سید امیر اکرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.