میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی "دورهمی" چند روز پیش به پایان فصل چهارم رسید و حالا برای سری جدید، مهران مدیری وعده ساختاری متفاوت و اتفاقات جدید را داده و اعلام کرده است بعد از محرم و صفر دوباره به آنتن باز خواهد گشت. فصل دوم "عصر جدید" در آستانه محرم، پرونده دور دوم خودش را بست تا در زمان بازگشت روزهای پایانی و سرنوشتساز فصل دوم را به مخاطب نشان دهد.
دو اتفاق در این نظرسنجی جدید سازمان صداوسیما قابل تأمل و هشدار است:
اول اینکه؛ چقدر تلویزیون برای حفظ و تقویت برندهایش تلاش میکند؟ دوم؛ چرا برنامهسازان در همان افکار قبلی ماندهاند و مخاطب ناگزیر در برهوت و فقدان برنامه و سریال، دوباره همان فکرهای نخنماشده و تکراری را ببیند؟ چرا که غیر از دو برنامه، آمار بقیه برنامهها را نگاه کنیم میبینیم خیلی مخاطب، برنامههای دیگر را نپسندیده است. شاید چند برنامه برند را هم بهخاطر عقبه، مجری و یا فقدان برنامه جذابِ پربیننده، میبیند.
اگر تلویزیون نتواند با خلاقیت و نوآوری در برنامهسازی پیش برود، و پربینندهها و برندهایش نتوانند با همان افکار قبلی مخاطب را همراه کنند، طولی نخواهد کشید که با تولد هر روز رسانههای جدید و برنامهها و اتفاقات متفاوت، مخاطب بهسراغ شبکههایی غیر از شبکههای تلویزیونی میرود.
البته بنابر نظرسنجی صداوسیما هنوز بیش از 81 درصد مردم بیننده رسانه ملیاند و این خبر خوبی است که تلویزیون میتواند در سایه این اعتماد و محبت بیننده، به رویکردهای جدید در برنامهسازی بیندیشد و درعینحال که برندهایش حفظ شوند به انواع جدید برنامهسازی در حوزههای مختلف روی آورد،
کما اینکه در روزهای محرمی، برنامههای جدیدی به آنتن رسیدهاند که جزئیات و تحلیلهای آن را به بعد از این ایام موکول میکنیم.
جزئیات آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات از برنامههای مردادماه 1399:
بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، 81.4 درصد مردم مرداد امسال بیننده برنامههای سیمای رسانه ملی شامل مجموعههای تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای گفتوگومحور، ورزشی و اخبار بودهاند.
طبق این نظرسنجی، «دورهمی» شبکه نسیم با 50.7 درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده است و پس از آن، «عصر جدید2» شبکه سه با 48.8 درصد و تکرار «خندوانه» و «کودک شو» شبکه نسیم هم هر یک بهترتیب با 37.3 و 34 درصد مخاطب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
«مستند حیات وحش» شبکه مستند با 26.5 درصد بیننده، «سمت خدا» و «اعجوبهها»ی شبکه سه بهترتیب با 20.7 و 18.7 درصد مخاطب، «به خانه برمیگردیم» شبکه پنج با 18.4 درصد بیننده، «طبیب» شبکه سه با 18.2 درصد مخاطب و «شکرستان» شبکه نسیم با 17.8 درصد بیننده، رتبههای پنجم تا دهم را میان 10 برنامه پرمخاطب شبکههای مختلف سیما کسب کردهاند.
در همین حال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما شبکه نسیم هفت برنامه دارای بیش از 10 درصد مخاطب دارد بهطوریکه «دورهمی» 50.7، تکرار «خندوانه» 37.3، «کودک شو» 34، «شکرستان» 17.8، «شوتبال» 15.3، «ویتامینخ» 14.6 و «نسیم آوا» 13.2 درصد بیننده داشتهاند.
بر اساس این نظرسنجی، این برنامهها بهترتیب موفق شدند رضایت 92.9، 91.2، 91.8، 94.4، 90.3، 81.5 و 91.3 درصد مخاطبان را در حد زیاد به دست آورند.
شبکه سه هم 6 برنامه دارای بیش از 10 درصد مخاطب داشته است و «عصر جدید2» 48.8، «سمت خدا» 20.7، «اعجوبهها» 18.7، «طبیب» 18.2، «فوتبال برتر» 15.2 و «میدون» 13.1 درصد بیننده داشتهاند. میزان رضایت در حد زیاد از این برنامهها هم بهترتیب، 93.9، 95.2، 79.6، 95.5، 88 و 79.7 درصد بوده است.
شبکه یک سیما پنج برنامه دارای بیش از 10 درصد مخاطب را در مرداد ماه در کارنامه خود ثبت کرده است. در این شبکه، «دستپخت» 16.2، «سیمای خانواده» 15.2، «مسابقه ایران» 12.1، «آفتاب شرقی» 10.4 درصد و «صبح بخیر ایران» 10 درصد مخاطب داشتند. رضایت در حد زیاد مخاطبان از «دستپخت» 86.7، «سیمای خانواده» 90.2، «مسابقه ایران» 86.3، «آفتاب شرقی» 90.5 و «صبح بخیر ایران» 85 درصد بوده است.
شبکه ورزش هم چهار برنامه «فوتبال 120»، «شبهای فوتبالی»، «لذت فوتبال» و «ویدئوچک» را در باشگاه برنامههای بالای 10 درصد بیننده داشته است. هر یک از این برنامهها بهترتیب 12.7، 12، 11.8 و 10.4 مخاطب داشتند و موفق شدند در حد زیاد رضایت 96.1، 94.5، 93.1 و 96.7 درصد از مخاطبان خود را کسب کنند.
«مستند حیات وحش» و «همسفر» شبکه مستند هم هر یک بهترتیب با 26.5 و 10.4 درصد بیننده، توانستند رضایت 92.5 و 92.1 درصد بینندگان را در حد زیاد جلب کنند.
شبکه دو سیما هم با «بچهمحل» (15.2 درصد) و «عصر خانواده» (10 درصد بیننده) توانست بهترتیب رضایت در حد زیاد 91.3 و 84 درصد مخاطبان این برنامهها را به دست آورد. شبکه پنج هم با «به خانه برمیگردیم» توانست 18.4 درصد بیننده را پای تلویزیون بنشاند و برای این برنامه رضایت در حد زیاد 93.7 درصد بینندگان را به ثبت برساند. شبکه سلامت نیز با «ضربان» حدود 10 درصد مخاطب را پای تلویزیون نشاند و توانست برای این برنامه 81 درصد رضایت در حد زیاد مخاطبانش را فراهم آورد.
انتهای پیام/+
منبع : خبرگزاری تسنیم
برپایی نمایشگاه «بانوی بینشان» در ایام فاطمیه دوم
دانشگاه شریف ۵ شب میزبان عزاداران فاطمی میشود
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد